Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstarten vanaf USB geeft I/O error  (gelezen 4603 keer)

opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Gepost op: 2009/05/06, 12:54:55 »
Ik probeerde vanaf Jaunty en daarna met Unetbootin een opstartbare USB (Cruzer micro, 4 GB) te maken met Jaunty.
Natuurlijk de bootvolgorde eerst aangepast zodat USB eerste opstartmedium is.
Het opstartscherm komt keurig in beeld. Gekozen voor live versie en dan komt in beide gevallen bij opstarten wel het opstartscherm met Ubuntu logo en het lopende balkje in beeld (usplash ?).
Maar daarna in beide gevallen eerst ee nknipperende cursor en vervlogens de melding: I/O error, dev fd0, sector0.
Er volgen daarna nog allerlei I/O foutmeldingen, maar allemaal van dev fd0, sector0.

Wat is er mis, en hoe kan ik het herstellen?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/06, 13:28:20 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/06, 13:20:43 »
Aanvulling: Op een ander forum las ik dat met fd0 de floppy wordt aangeduid. Maar op mijn PC zit geen floppy.
Eerst nog even de USB laten controleren in het opstartscherm. Geen probleem
Daarna diverse speciale opstarts geprobeerd....en ja succes!!
met commando: boot acpi=off start hij wel door.
Wat een I/O error met acpi=off te maken heeft is mij helaas onbekend.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/06, 13:25:19 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline track

  • Lid
Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/06, 16:37:20 »
Hoi Peter,

dat is juist zijn probleem: hij probeert op de startsector van de floppy toe te grijpen en vindt hem niet.

Waarom hij dat probeert weet ik ook niet, misschien kun je met een config of parameter tijdens het aanmaken van die USB iets doen ?
De "acpi" heeft in zover iets ermee te maken dat het BIOS door de acpi-tabel aan het bestuursysteem verklapt welke hardware er is.
(bij moderne systemen).
- even nog een andere gedachte daarbij: heb je soms in het BIOS de floppy aangezet (of automatisch) ? 
  Even expres afzetten, misschien scheelt dat iets.

Vriendelijke groet,

track

Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/06, 18:33:38 »
Hoi Peter,

dat is juist zijn probleem: hij probeert op de startsector van de floppy toe te grijpen en vindt hem niet.

Waarom hij dat probeert weet ik ook niet, misschien kun je met een config of parameter tijdens het aanmaken van die USB iets doen ?
De "acpi" heeft in zover iets ermee te maken dat het BIOS door de acpi-tabel aan het bestuursysteem verklapt welke hardware er is.
(bij moderne systemen).
- even nog een andere gedachte daarbij: heb je soms in het BIOS de floppy aangezet (of automatisch) ? 
  Even expres afzetten, misschien scheelt dat iets.

Vriendelijke groet,

track
Beste track,
Dank voor je reactie. Ik had er al op diverse forums wat over gelezen en dat wees allemaal richting een floppy.
Heb mijn bios dus helemaal afgeschuimd naar instelling mbt floppy.
Er zit geen floppy in die PC en in het bios kan ik ook niks vinden. Alles staat op CDroms en harddisks en bios herkent de aangemaakte USB stick als een USBharddisk; die heb ik natuurlijk als eerste gezet.
Ik veronderstel dus dat het probleem in Ubuntu instellingen zit.
Die acpi heeft het (voor mij) merkwaardige effect dat de flop genegeerd wordt dus het draait.
Omdat ik een live versie vanaf USB draai weet ik niet hoe en waar de config aan te passen.
Ik zal ook niet de eerste zijn met dit probleem denk ik.... 
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/10, 12:59:45 »
Weet iemand hoe ik op de USB met Ubuntu, instellingen zo kan maken dat de I/O error niet langer komt bij opstarten?
Zoals boven beschreven lost de code: boot acpi=off het probleem op. Maar dat moet in de instellingen op de USB toch aan te passen zijn? Daar gaat Ubuntu ergens op zoek naar een floppy die er niet is.
Suggesties welkom.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/10, 13:10:49 »
op mijn asus eee moet ik in het bios een optie die os install genoemd wordt op finished zetten ipv started anders krijg ik ook die i/o meldingen.

mischien kun je eenzelfde optie vinden in jouw bios?

Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/10, 13:59:45 »
Chris, neen die optie zit niet in mijn bios.
Omdat de opstart vanaf USB tot deze i/o error leidt moet de oplossing ervan dus ook 'ergens' op die usb staan
M.a.w. de instelling die de usb gebruikt om op te starten. Daar ben ik dus naar op zoek.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline track

  • Lid
Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/10, 14:14:39 »
Nog steeds zou ik de aanpak in het BIOS zoeken.

Bij mij zijn ewr drie punten in het BIOS die met de floppy te maken hebben.
1. Basisinstellingen. Onder de systeemtijd kun je de floppy instellen, afzetten of "auto" instellen.
   (bij mij dus floppy ingesteld, bij jou: afzetten)
2. "Boot Devices" - de volgorde van welke toestellen hij probeert op te starten. Moet de floppy niet bij staan.
   (bij twee modernere mobo's zijn er submenu's en als je die niet goed instelt doet hij heel raar, tenminste bij mij)
3. "Boot search" -> zoek naar andere boot-toestellen. (onder "advanced" of zo)
    Heb ik in ieder geval afgezet, moet in jouw geval ook afgezet zijn.

Als hij op wijzigingen bij "ACPI" reageert staat er mogelijk rotzooi in de ACPI-tabel van het BIOS.
Bij mij was het ooit een uitweg om een "load optimal settings" te doen en daarna mijn eigen wijzigingen weer aan te brengen.
(want je kunt niet rechtstreeks aan de ACPI komen).

track

Offline lizardman

  • Lid
Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/11, 09:38:07 »
Even een gedachte: Heb je de USB ook eerst ge- unmount voordat je de image erop schreef?
Ik heb ergens gelezen dat het schrijven van een image naar en gemounte USB stick 'vage klachten' kan geven..
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/11, 11:24:28 »
Lizardman ik heb de USB met een prog van HP schoongeveegd. Daarna vanaf de Live CD Jaunty de USB opstartklaaar gemaakt.
Ik heb nooit iets ge-unmount met een USB en er ook nooit problemen mee gehad. Maar ja...misschien heb je toch wel gelijk.
Hoe zou ik dat nu nog kunnen doen denk je?
 
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/11, 11:29:36 »
Nog steeds zou ik de aanpak in het BIOS zoeken.

Bij mij zijn ewr drie punten in het BIOS die met de floppy te maken hebben.
1. Basisinstellingen. Onder de systeemtijd kun je de floppy instellen, afzetten of "auto" instellen.
   (bij mij dus floppy ingesteld, bij jou: afzetten)
2. "Boot Devices" - de volgorde van welke toestellen hij probeert op te starten. Moet de floppy niet bij staan.
   (bij twee modernere mobo's zijn er submenu's en als je die niet goed instelt doet hij heel raar, tenminste bij mij)
3. "Boot search" -> zoek naar andere boot-toestellen. (onder "advanced" of zo)
    Heb ik in ieder geval afgezet, moet in jouw geval ook afgezet zijn.

Als hij op wijzigingen bij "ACPI" reageert staat er mogelijk rotzooi in de ACPI-tabel van het BIOS.
Bij mij was het ooit een uitweg om een "load optimal settings" te doen en daarna mijn eigen wijzigingen weer aan te brengen.
(want je kunt niet rechtstreeks aan de ACPI komen).

track
In principe staat alles in het bios al goed mbt floppy.
Hoe stel ik vast of er in de ACPI tabel van mijn bios "rommel" kan zitten?
De suggestie om "load optimal settings" te doen en daarna alles opnieuw handmatig aan te passen vind ik nogal omslachtig. Dus dat hou ik als laatste optie achter de hand. Bedankt voor suggesties
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline lizardman

  • Lid
Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/11, 14:20:59 »
Ik had mijn UNR image met imagewriter (in jaunty zit ie in de universe repo's) op de USB-stick geschreven. Als je de USB-stick insteekt dan wordt ie normaalgesproken automatisch gemount. Om hem te unmounten gewoon rechtsklikken en loskoppelen.

*edit*

Een gewone .iso kun je imo het beste met unetbootin op de USB-stick zetten.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/11, 14:27:14 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/11, 15:06:10 »
Ik had mijn UNR image met imagewriter (in jaunty zit ie in de universe repo's) op de USB-stick geschreven. Als je de USB-stick insteekt dan wordt ie normaalgesproken automatisch gemount. Om hem te unmounten gewoon rechtsklikken en loskoppelen.

*edit*

Een gewone .iso kun je imo het beste met unetbootin op de USB-stick zetten.
Zoals in begintopic gemeld heb ik zowel met unetbootin als via Jaunty geprobeerd en beide met precies hetzelfde resultaat
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline lizardman

  • Lid
Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/11, 15:40:41 »
Maar blijft de vraag of het ook mislukt als je de USB-stick eerst ontkoppelt alvorens ernaar te schrijven..
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/12, 17:39:33 »
dan krijg je de foutmelding dat de stick eerst gemount moet zijn,
dit had ik namenlijk ook eerst geprobeerd toen ik de unr op de stick wou zetten.

Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/13, 11:31:52 »
die melding dat ik moet mounten heb ik ook nooit gehad.
Weet iemand misschien waar ik de opstartbestanden vindt die betrekking hebben op fd0 (die dus later de i/o errors geven)
Ofwel hoe kan ik de optartprocedure aanpassen. Aan het bios ligt het hoogstwaarschijnlijk niet, want ook bij andere systemen krijg ik dezelfde meldingen (tenzij ik kies voor de opstartoptie: boot acpi=off).
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Riel

  • Lid
    • Rielity
Re: opstarten vanaf USB geeft I/O error
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/16, 13:42:06 »
Ik krijg met gebruik van Unetbootin de melding : Kernel panic, could not mount root fs.

Vraag me af wat er anders is aan de 9.04-64bit iso met unetbootin te maken.

Overigens hoop ik dat toekomstige versies meer aandacht wordt besteed aan een standaard installer met USB.
Ik kan niet goed tegen het trage en onhandige van cd-tjes branden :)


"you don't need to remember anything if you only tell the truth"