Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu probleem  (gelezen 2880 keer)

Gast

  • Gast
ubuntu probleem
« Gepost op: 2005/11/14, 16:42:26 »
ik heb ubuntu geinstalleerd op een laptop van me, maar als ik probeer in te loggen als root krijg ik de melding dat je niet mag aanmelden als systeemadministrator
als ik me aanmeld als andere gebruiker kan ik me aanmelden maar als ik dan bv synoptic pakketbeheer wil opstarten vraagt hij een wachtwoord maar zowel het root passwoord als het passwoord van de andere gebruik werken niet.
wat moet ik doen om hierin te kunnen ?
ps kan ik ook rechtstreeks tekstueel werken zonder in xwindows te hoeven te komen
als ik sudo password gebruik krijgi k de melding dat de gebruiker niet in de sudoers file staat. deze file kan ik ook niet openen om aan te passen omdat root de eigenaar is.

bratdaking

  • Gast
ubuntu probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/14, 17:38:48 »
>ik heb ubuntu geinstalleerd op een laptop van me, maar als ik probeer in te loggen als root krijg ik de melding dat je niet mag aanmelden als systeemadministrator
Ubuntu werkt met sudo. Werkt door een terminalvenster te openen en daarin voor een commando sudo te typen, bv "sudo gedit halo.txt". Hierna wordt om je eigen password gevraagd. Meer info: https://wiki.ubuntu.com/RootSudo

>als ik me aanmeld als andere gebruiker kan ik me aanmelden maar als ik dan bv synoptic pakketbeheer wil opstarten vraagt hij een wachtwoord maar zowel het root passwoord als het passwoord van de andere gebruik werken niet.
>wat moet ik doen om hierin te kunnen ?
Dat zou dus met je gewone password moeten kunnen. De eerste gebruiker krijgt bij de installatie administrator rechten mee. Aan latere gebruikers kan dit worden toegewezen in het Gebruikers en groepen menu.

>ps kan ik ook rechtstreeks tekstueel werken zonder in xwindows te hoeven te komen
Ja, via ctrl-alt-f1-6 kun je inloggen op een tekstuele terminal f7 en hoger (is wel eerst een aanmelding voor nodig, door Toepassingen -> Systeemgereedschap -> Nieuwe aanmelding) zijn voorbehouden voor de grafische. Terugkeren kan dus weer met ctrl-alt-f7

>als ik sudo password gebruik krijgi k de melding dat de gebruiker niet in de sudoers file staat. deze file kan ik ook niet openen om aan te passen omdat root de eigenaar is.
Lastig probleem. Ben je ingelogd als de eerst aangemaakte gebruiker??? Alleen die krijgt op het begin namelijk sudo rechten mee, voor de overige moet dat eerst verandert worden in het Gebruikers en groepen menu. Mocht je het password willen resetten:
zie Systeem -> hulp -> Starter Guide -> Rescue Mode -> puntje 4

Gast

  • Gast
ubuntu probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2005/11/14, 18:05:12 »
hoe kan ik die gebruiker rechten toe kennen, het was niet de eerste user maar eentje die ik met adduser heb aangemaakt

ubuntu probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2005/11/14, 18:06:04 »
Heb je toevallig een 'server' dan wel 'expert' install gedaan of een nieuwe user aangemaakt en probeer je het met deze user?

Alleen op een standaard ubuntu installatie wordt sudo geinstalleerd. Ook heeft standaard alleen de gebruiker die tijdens de installatie is aangemaakt sudo privileges.

Gast

  • Gast
ubuntu probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2005/11/14, 18:15:53 »
nee, ik ben denk ik stom geweest ik wou de user root aanmaken ( heb alleen maar met redhat gewerkt) toen dit niet ging heb ik dit deel overgeslagen en via adduser in het terminal venster een user aangemaakt

bratdaking

  • Gast
ubuntu probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2005/11/14, 18:42:43 »
Ha, een interessant probleem deze, er is dus geen useraccount met adminitratorrechten op je computer aanwezig. Op zich zou je willen dat er een oplossing voor een dergelijk probleem zou zijn, maar als het opgelost kan worden, zitten we wel weer met een potentieel veiligheidslek ;-)

Op zich wordt aan een account admin rechten toegedicht als deze lid is van de admin groep (ja toch?), maar dat toedichten gaat natuurlijk niet zonder password. Hmmm.
Ik heb wel een idee, maar kan dit op het moment niet uittesten. Volgens mij als je de computer in de rescue mode opnieuw opstart wordt je ingelogd als root, dan zou je de user lid kunnen maken van de admin groep. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet zeker weet...

Gast

  • Gast
ubuntu probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2005/11/14, 18:50:06 »
ik kan me aanmelden als root in het terminal venster, maar om dingen in xwindows te wijzigen bv de rechten van users vraagt hij bij m'n account die ik aangemaakt heb via adduser een passwoord hier knelt dus het schoentje deze account heeft niet voldoende rechten
hoe voeg ik hem toe tot de administrators groep zodat ik dit wel kan doen ? want met m'n root account kan ik niet aanmelden in ubuntu

bratdaking

  • Gast
ubuntu probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2005/11/14, 19:16:16 »
Volgens mij heb ik een oplossing:
meldt je aan als root in een terminal venster als root dus:
typ: cp /etc/group /etc/group.backup
maakt een backup van de file, kun je omdraaien om hem weer terug te halen
type nano /etc/group
voeg de naam van de user toe aan de adm groep (iets als adm:x:4:bikkerss)
en doe dit ook bij de admin groep iets verderop in de file
ctrl O om op te slaan en ctrl X om af te sluiten
Dat zou moeten gaan werken volgens mij...
Succes in ieder geval