Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VLC Player fullscreen op TV  (gelezen 7861 keer)

VLC Player fullscreen op TV
« Gepost op: 2008/09/22, 19:57:14 »
Mijn probleem is het volgende :

Als ik VLC player gebruik en ik wil het beeld volledig "fullscreen" op mijn televisie bekijken dan gaat het beeld automatisch naar fullscreen op mijn lcd monitor.

Ik gebruik Ubuntu 8.04.
Ik heb een Nvidia 8600 GLS videokaart, mijn lcd monitor heb ik aangesloten op de DVI aansluiting de televisie (crt) zit aangesloten middels een s-kabel op de tv-out aansluiting.
Ik gebruik de Nvidia closed source driver en heb gespeeld met diverse instellingen, ik heb nu de monitor als primair x-screen ingesteld op 1280x1024 en de televisie op 1024x768 in twinview modus.
Als ik de optie seperate x-screens gebruik dan komt mijn login scherm bij het opstarten automatisch op mijn televisie terecht, erg vervelend.
Met twinview lukt het prima om het beeld van de video player totem naar de televisie te slepen en vervolgens op full screen te zetten, dit gaat met een aantal films prima, er zijn echter gevallen waarin ik graag VLC player zou willen gebruiken als ik hetzelfde met VLC player doe, dus het video beeld naar de televisie sleep en vervolgens full screen maak dan komt hij full screen op mijn monitor terecht.
In VLC PLayer ,voorkeuren, video, uitvoer modules, X11 staat screen voor fullscreen mode op 0 , scherm 0 is zowel mijn lcd scherm alsook het tv-scherm, dit veranderen helpt dus niet.
Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem? vooral het kijken van videostreams via internet loopt alleen maar soepel via VLC player en niet via bv totem.

VLC Player fullscreen op TV
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/22, 20:14:47 »
Misschien is Python-randr iets voor jou ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

VLC Player fullscreen op TV
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/22, 21:14:59 »
Bedankt voor de tip Prosper,

Ik heb python-randr geinstalleerd maar het programma start wel op maar als ik op een van de knoppen druk (lcd+tv) dan gebeurt er niets.
Ik denk dat dit programma dan ook meer geschikt is voor andere videokaarten/chips.

Iemand anders nog een tip?

VLC Player fullscreen op TV
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/22, 22:56:38 »
Je moet eens heel de uitleg lezen die er op de website staan.  Het vereist hier en daar wat configuratie, afhankelijk van de kaart en de driver die je gebruikt...

Jij hebt blijkbaar Nvidia, en als ik me niet vergis heeft hij het aan de praat gekregen voor iemand met Nvidia toen het nog echt in de testfase zat.
Ik heb een ATI en draaide vroeger de fabrieksdrivers voor Compiz, dat ik uiteindelijk nooit gebruik, en ben nu overgeschakeld op de opensource-drivers omwille van LCD+TV, in dit geval een beamer.  Op de plaats waar jij dat zegt, heb ik coor VLC dus scherm 1 gekozen als full-screen, wat als effect heeft dat daar vooraf niks te zien is buiten een lege bureaubladachtergrond, terwijl ik op het laptopscherm het venster van VLC openheb. Wanneer ik dan op full-screen klik, floept die film direct op het beamer-scherm in full-screen.  Zeer handig.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

VLC Player fullscreen op TV
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/22, 23:31:55 »
Hallo Prosper, ik heb intussen weer het een en ander geprobeerd met instellingen in nvidia en in VLC.
Ik had ze allebei een eigen x-screen gegeven, omdat ik eerder het probleem had dat mijn login scherm op de tv terecht kwam heb ik eerst de tv op de nvidia settings uitgeschakeld waardoor mijn monitor ineens scherm 0 werd, toen ik de tv settings weer inschakelde werd dit scherm 1.
Ik kon nu inloggen via mijn monitor, echter het probleem met VLC bleef ondanks de instellingen in video uitvoer full screen op 1 gezet.
Dit mocht niet baten.
Ik had daarna de instellingen van Nvidia settings weer teruggezet naar twinview, dus allebei scherm 0 (0+0).
En tot mijn verbazing werkte het ineens wel!
Ik kan nu op mijn monitor VLC player openen en een film selecteren vervolgens fullscreen aanklikken en voila het werkt!
Hoe dit kan is mij een raadsel, als ik er uit ben dan geef ik dat door.

Nog bedankt voor het advies...

VLC Player fullscreen op TV
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/22, 23:39:32 »
Computers, hé...
Ooit las ik daarover:

"Een computer doet precies wat je hem vraagt. Probleem is alleen dat je nooit weet wat je hem gevraagd hebt..." :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
VLC Player fullscreen op TV
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/23, 10:01:59 »
Citaat van: Sir_Patrick
Bedankt voor de tip Prosper,

Ik heb python-randr geinstalleerd maar het programma start wel op maar als ik op een van de knoppen druk (lcd+tv) dan gebeurt er niets.
Ik denk dat dit programma dan ook meer geschikt is voor andere videokaarten/chips.

Iemand anders nog een tip?
De closed source driver van nvidia werkt niet. De opensource drivers van nvidia werken wel, maar zonder tv- support.
Dus python-randr is niks voor jou in deze situatie.

Maar tijdens het opstarten ervan zou je melding gezien moeten hebben dat het niet werkt bij jou?

VLC Player fullscreen op TV
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/06, 14:56:50 »
Zo, ik ben een tijdje met wat andere dingen beziggeweest...

Ik heb een nieuwe installatie van ubuntu gedaan op mijn oude Windows partitie, Windows is bij deze exit ;-)

De problemen bij VLC player heb ik nog eens nader bekeken en ik ben tot de conclusie gekomen dat het een paar instellingen waren die bij mij het verschil uitmaakten.
Bij VLC / instellingen preferences video uitvoer modules / daar moet ik bij X11 (geavanceerde opties aanvinken) screen for fullscreen mode op 1 zetten.
En bij VLC  / instellingen preferences video uitvoer modules / daar moet ik bij Xvideo screen for fullscreen mode op 1 zetten.
In dit geval doet het bij mij wat ik wil fullscreen op mijn tv scherm weergeven, wil ik dit weer op mijn LCD Monitor dan moet ik ze allebei weer op 0 zetten.

Ik vermoed ook dat het een en ander ook met de X11/Xorg.conf te maken heeft maar ik kan niet precies zeggen waarin dit zit.
Met de nieuwe installatie van ubuntu had ik namelijk het probleem dat wat ik ook probeerde in de nvidia-settings, als ik voor twinview koos dan werd mijn monitor en tv scherm als 1 groot scherm, dit had ik in de vorige ubuntu installatie niet.
Probleem was hierbij dat wanneer ik een film op full screen zette hij verdeeld werd op 2 schermen.
Ik heb dan ook de xorg.conf gekopieerd vanuit de oude installatie naar de nieuwe en nu heb ik in twinview weer 2 schermen waartussen ik windows heen en weer kan sjouwen en apart op fullscreen kan vertonen.
Als ik de verschillen zie in xorg.conf dan zijn dat er behoorlijk wat, ik weet dan ook niet hoe het zo verschillend kan zijn.
Mocht er iemand interesse hebben dan kan ik zowel mijn oude als nieuwe file laten zien.

VLC Player fullscreen op TV
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/06, 15:00:20 »
Citaat van: dvdmeer
Citaat van: Sir_Patrick
Bedankt voor de tip Prosper,

Ik heb python-randr geinstalleerd maar het programma start wel op maar als ik op een van de knoppen druk (lcd+tv) dan gebeurt er niets.
Ik denk dat dit programma dan ook meer geschikt is voor andere videokaarten/chips.

Iemand anders nog een tip?
De closed source driver van nvidia werkt niet. De opensource drivers van nvidia werken wel, maar zonder tv- support.
Dus python-randr is niks voor jou in deze situatie.

Maar tijdens het opstarten ervan zou je melding gezien moeten hebben dat het niet werkt bij jou?
Nee, ik heb geen melding gehad dat er iets niet werkt, als ik iets aanklikte dan veranderde er niets.
Ook tijdens het opstarten niets gemerkt had dit wel zo moeten zijn dan?

VLC Player fullscreen op TV
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/06, 16:53:14 »
Waarschijnlijk waren die knoppen gewoon uitgegrijsd, maar vermits het grijs nog tamelijk zwart is, heb je niet het verschil gezien met de pikzwarte letters op knoppen die wel werken...vermits er géén werkende knoppen zijn... Althans, dat is mijn ervaring. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
VLC Player fullscreen op TV
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/06, 18:45:45 »
Citaat van: Sir_Patrick
Nee, ik heb geen melding gehad dat er iets niet werkt, als ik iets aanklikte dan veranderde er niets.
Ook tijdens het opstarten niets gemerkt had dit wel zo moeten zijn dan?
Er zou een melding weergegeven moeten worden, althans, dat is de bedoeling :P

Maar heb al gemerkt dat deze melding bij anderen ook niet wordt weergeven, ofwel een bug.

Edit: bug is gefixt. (Zie signature)