Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met live cd (k)ubuntu  (gelezen 836 keer)

IFNpollux

  • Gast
problemen met live cd (k)ubuntu
« Gepost op: 2007/03/18, 12:49:49 »
Hallo,

Ik zit dus met het volgende probleem:
Ik heb sinds gisteren mijn live cd's van ubuntu en kubuntu toegestuurd gekregen. Deze cd's werken perfect op mijn desktop, maar als ik de cd's op mijn notebook test dan loopt het fout. Ten eerste krijg ik gewoon wat er op mijn desktop gebeurt, (k)ubuntu schermpje met de keuzemogelijkheden om hem te starten of hem in veilige vga modus te starten. Nu als ik hem gewoon start gebeurt er nog niets totdat ik in het besturingsysteem zelf kom, ik krijg plots geen beeld (beeld van laptop wordt gewoon zwart) en krijg alleen nog maar geluid. Heb verschillende versies van ubuntu geprobeerd en allemaal doen ze hetzelfde. Ook veilige vga modus helpt niet. Weet mss iemand raad, ben nog redelijk noob in ubuntu kubuntu en ik zou totaal niet weten waar het aan ligt. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

Mijn notebook systeem (omdat het mss een hardware conflict kan zijn)

MSI barebook M635
AMD turion 64 mt-30
1Gb kingston ram
ATi X700 grafische kaart
40 Gb harde schijf WD scorpio

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
problemen met live cd (k)ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/18, 13:59:08 »
Je zult een optie moeten meegegeven bij het opstarten.
Kijk eens bij de mogelijke opties........
Misschien heeft iemand hier meer ervaring mee en kan hij/zij de juiste optie vertellen.

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

IFNpollux

  • Gast
problemen met live cd (k)ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/18, 14:37:03 »
Gebruik je toevallig een ATI Mobility Radeon kaart? (wellicht een PCI-Express versie?) Ik heb namelijk deze bug al bij erg veel van deze kaartjes gezien. X700 of X800 in de meeste gevallen...

Nu, dat terzijde, zelf heb ik ook een laptop met een X700... je moet proberen terecht te komen in een textuele weergave (een soort van DOS-omgeving als je daarmee bekend bent) als je het zwarte scherm ziet moet je proberen te drukken op CTRL+ALT+F1 of CTRL+ALT+F2 en dan hopelijk krijg je een zwart terminalvenster (lijkt op DOS-omgeving).
Indien je geen terminalvenster krijgt dan kan dit ook veroorzaakt worden door de ATI driver (vreemd genoeg, maar dit heb ik zelf ook al meegemaakt met een X700 ati kaart in een Acer laptop)

Indien dit wel lukt (om in een textuele interface te geraken) dan laat je het maar ff weten, anders kan je proberen om via de Alternate installer Ubuntu te installeren in tekstmodus. Na installatie kan je dan de Recovery mode opstarten in het GRUB opstartmenu wanneer je de pc opstart en dan kan je vanuit daar via commando's andere drivers installeren: de fglrx driver (closed-source driver van AMD/ATI zelf voor 2D/3D versnelling) of de VESA driver (algemene open source videodriver, geen! 2D/3D versnelling)

Dit heb ik gehaald van het internet. Het is dus blijkbaar een gekend probleem bij de X700 kaartjes. Kzal dit al eens uitproberen. Toch al bedankt voor je hulp.

IFNpollux

  • Gast
problemen met live cd (k)ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/18, 19:10:05 »
Problem solved

madberry

  • Gast
problemen met live cd (k)ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/18, 21:10:57 »
Citaat van: IFNpollux
Problem solved
Het is een forum en we zijn er om mekaar te helpen...

Dus hoe heb je het opgelost?

halepole

  • Gast
problemen met live cd (k)ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/18, 22:40:27 »
Citaat van: madberry
Citaat van: IFNpollux
Problem solved
Het is een forum en we zijn er om mekaar te helpen...

Dus hoe heb je het opgelost?
Ik had ook zoiets toen ik mijn laptop opstarte het kwam tot aanmeldingsgedeelte (scherm zag zwart maar hoorde dat geluidje)
Ik ging dan mijn latop eens aansluiten op een ander scherm en drukte daarvoor op Fn (function) plus F11(er staat zo'n blauw vierkantje met een scherm op) er gebeurde op beide schermen niets behalve dat mijn latopscherm helemaal uitgeschakeld werd. Dus drukte ik nogmaals op deze toetscombinatie en daar had ik het strakke aanmeldingschem van ubuntu.
Ik weet niet of dat hetzelfde probleem/oplossing is als dat van "IFNpolux".
Groejes halepole