Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lubuntu installeren  (gelezen 6391 keer)

Offline ster100

  • Lid
Lubuntu installeren
« Gepost op: 2010/10/17, 17:00:50 »
Door dat ik een oude pc gebruik, schijn ik Lubuntu (nederlands?) te moeten installeren
waar vind ik die
« Laatst bewerkt op: 2010/10/17, 17:03:22 door ster100 »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Lubuntu installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/17, 17:09:37 »
Beste ster100, welkom hier.

Je 'moet' Lubuntu niet installeren, hoor ;), maar het is wel één van de geschikte Linux/Ubuntu varianten voor oudere pc's.
Download vindt je hier.
Tip: je kan ook overwegen om Mint9 LXDE te installeren, die is kwalitatief beter en op Ubuntu gebaseerd.
Deze kan je hier vinden.

Meer info over deze distributies: http://sites.google.com/site/computertip/minidistributies

Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Lubuntu installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/17, 17:29:34 »
Door dat ik een oude pc gebruik, schijn ik Lubuntu (nederlands?) te moeten installeren..

Wat noem je 'oud'? Hier draait Ubuntu 10.04 probleemloos op een pc van ruim 7 jaar oud met 1 GB geheugen.

Re: Lubuntu installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/17, 21:52:55 »
Hallo Ster,

De leeftijd van een pc zegt nog niet alles, maar wat mijn voorganger ook al vermelde is het belangrijker wat voor processor en geheugen er precies in zit.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Lubuntu installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/17, 22:43:27 »
Beste ster100,

het is al meerdere keren genoemd hier, wat maakt je pc geschikt voor welke distributie?

Allereerst, wat zit nu precies in je computer. Welnu, daar zijn meerdere manieren voor. De snelste manier: Open een terminal (onder Toepassingen). Geef daar als commando eens in:

sudo apt-get install hardinfoDaarna wordt er gevraagd naar je password, je ziet geen tekens, maar dat hoort zo (zo kan een 'over je schouder meekijkend iemand' minder snel uitmaken uit hoeveel tekst je password bestaat).
Nu vindt je onder Toepassingen het programma 'System Profiler and Benchmark' (sorry, ik werk met een engelstalige versie, ik ken de applicatie alleen onder deze naam).

In dit programma vind je werkelijk alles wat met je hardware te maken heeft.

Tenslotte, verdiep je eens in de site http://sites.google.com/site/computertip . Dit is de site van medeforumlid Pjotr, met vele nuttige tips voor starters met Linux en Ubuntu.
Tsja, wat is een 'oude' pc? Wat is 'soepel' lopen? Het is allemaal subjectief. Ik heb bv. een Asus Eee netbookje met 1 GB RAM, en ik vindt Ubuntu en Mint daar net iets te traag op lopen, maar dat is perceptie. Afijn, daar vinden we wel wegen voor  ;)

Kortom, welkom in de wondere wereld van Linux, waar (bijna) alles mogelijk is. En, vraag maar. We zijn hier om elkaar te helpen.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/17, 22:46:10 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Lubuntu installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/18, 10:10:27 »

Kortom, welkom in de wondere wereld van Linux, waar (bijna) alles mogelijk is. En, vraag maar. We zijn hier om elkaar te helpen.


Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten :)
Ik weet niet of Ster het vanaf een livecd bekijkt en dan kan het installeren van een programma wat trager dan normaal zijn (of een geheugenprobleem) dan is er nog een snellere oplossing.

Een terminalvenster openen en daar intikken: lshw
Als het goed is krijg je daar allerlei informatie over de hardware, dan even naar boven scrollen en daar staat wel iets van *cpu en *memory.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Lubuntu installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/18, 10:38:07 »
Ik heb hier een pc die is meer dan 12 jaar"oud" maar daar draait windows7 ook super snel op.
En ik heb hier een pc van 10 jaar oud en die wil alleen maar Mint5. :o
En hij heeft een snellere processor en evenveel werkgeheugen en hardeschijf.
met andere woorden begin met de gnome varianten lukt het niet kun je altijd nog lxde proberen.  XD
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/04, 14:41:02 »
Helaas zit er een behoorlijk vervelende fout in Lubuntu 10.10 (Maverick).
Na het installeren, worden systemen op andere partities niet meer herkend.
Ook na alle updates te hebben opgehaald wil het niet lukken.
Het commando sudo update-grub kijkt alleen op de eigen partitie.
Na het opstarten ook geprobeerd om de grub van een andere partitie te gebruik, maar het commando chroot doet het ook niet.
Helaas een vervelende fout .............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.