Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu verplaatsen  (gelezen 783 keer)

Ervani

  • Gast
Kubuntu verplaatsen
« Gepost op: 2008/08/31, 22:53:53 »
Zo helemaal nieuw op het gebed van het enge en onbekende Linux, maar ik moet zeggen na wat opstart problemen ben ik wel blij met de installatie van Kubuntu. Na de eerste installatie de boel direct van mijn laptop afgegooid en daarbij geconfronteerd met allerlei foutmeldingen. Uiteindelijk de boel kunnen redden door Kubuntu opnieuw te installeren. Fout op fout (door mijn eigen schuld) anyway de boel staat nu geinstalleerd op een externe USB schijf.

Uiteindelijk toch de moeite genomen om net even wat meer tijd te nemen om de boel te bekijken en vervolgens binnen en uur om. Stom dat ik de boel na de eerste installatie heb verwijderd, nu zit ik met Kubuntu op een externeschijf.

Nu de vraag is het op een eenvoudige manier mogelijk o de hele boel vanaf de externeschijf naar mijn interne schijf over te zetten? Het liefst zonder allerlei moelijke fratsen, het eenvoudigst zou toch gewoon copy-paste zijn maar volgens mij is dat Utopia.

Offline ivo

  • Lid
Kubuntu verplaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/31, 23:11:56 »
Wat is je interne schijf waarop ie moet komen? /dev/sda1 bijvoorbeeld?

Dan zal het (vanuit een terminal schermpje) iets worden als

cd /
sudo find . | cpio -pduvlM > /dev/sda1

Voor meer info
http://www.computerhope.com/unix/ucpio.htm

Maar het zal wat oefening vergen...........
Uit ervaring weet ik dat het wel kan werken.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

JimZ

  • Gast
Kubuntu verplaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/31, 23:29:54 »
Ja, copy-paste is inderdaad te kort door de bocht vrees ik.

Bij de installatie (op de externe HD) zijn in ieder geval twee partities aangemaakt, een systeem- en een swap-partitie. Je zou kunnen booten vanaf een Live-CD, met GParted (Systeem/Beheer/Partitiebewerker) de partitiestructuur van je externe HD kunnen bekijken en die vervolgens op je interne HD namaken.

Dat zal waarschijnlijk zoiets zijn als één primaire systeempartitie geformatteerd als ext3 en één uitgebreide (extended) partitie met daarin een logische drive geformatteerd als swap.

Daarna zou het kopiëren van de systeempartitie (nog steeds draaiend vanaf de CD) geen probleem moeten zijn.

Vervolgens moet het fstab-bestand aangepast worden omdat daar in staat welke partitie als wat gemount moet worden en die gegevens kloppen uiteraard niet meer.

Tenslotte zal je (en nog steeds draaiend vanaf de Live-CD) grub opnieuw moeten installeren met de juiste (gewijzigde) parameters.

Dus copy-paste is iets te simpel maar het kan wel.

Rest de vraag of je dan toch niet sneller klaar bent met een verse installatie natuurlijk.

Gr,
Jim

Ervani

  • Gast
Kubuntu verplaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/31, 23:58:47 »
Bedankt voor de snelle reactie, dat gaat dus en verse install worden. Kan dat zondermeer zonder dat naderhand de boot van die externe schijf in de weg gaat zitten? IK wil uiteindelijk natuurlijk op kunnen starten zonder die externeschijf te gebruiken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kubuntu verplaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/01, 00:01:17 »
Citaat van: Ervani
Bedankt voor de snelle reactie, dat gaat dus en verse install worden. Kan dat zondermeer zonder dat naderhand de boot van die externe schijf in de weg gaat zitten? IK wil uiteindelijk natuurlijk op kunnen starten zonder die externeschijf te gebruiken.
Ja, geen punt. Externe schijf vantevoren afkoppelen en vervolgens aldus:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu