Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSD probleem  (gelezen 1607 keer)

SSD probleem
« Gepost op: 2019/07/05, 20:33:31 »
Ik wil op een oude Dell Latitude 3440 laptop met SSD (Samsung EVO 850 250GB) een lichte linux distro zetten via Unetbootin usb stick waarop de distro staat.
Bootsequence in bios staat correct ingesteld (usb device als no 1), echter bij het booten ik krijg een melding omtrent 'grub rescue>'. Ik krijg de installatiemogelijkheden van de usb stick niet te zien.
Wanneer ik de SSD vervang door de oorspronkelijke HDD (Toshiba 250GB) dan gaat alles wel correct en verschijnen de installatiemogelijkheden van de stick wel  :o.

Op de SSD heeft ooit Xubuntu 16.04 gestaan, echter ik heb de SSD netjes geformatteerd. Die 'grub rescue>' melding vind ik daarom vreemd. Zijn er restanten achtergebleven?

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe ik eea opgelost krijg?

Thx!
Een boek doet het altijd...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: SSD probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/06, 10:32:29 »
Hoe heb je de SSD geformatteerd en in welk formaat?
Voor Linux wordt EXT4 aanbevolen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: SSD probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/06, 12:59:48 »
IPV Unetbootin gebruik balenaEtcher om de bootstick te maken, dan weet u zeker dat u een 1 op 1 iso/usb copy heeft die zowel legacy als UEFI bios ondersteund. https://www.balena.io/etcher/
USB grootte minimaal 2G, deze USB is dan alleen geschikt voor deze iso tot u deze overschrijft met andere iso of nieuwe patitie tabel.
Zodra de bootstick werkt en u, met de USB, Ubuntu hebt opgestart:
Open gparted en maak op de SSD een nieuwe partitie tabel aan onder Device/Schijf.
Dit kan MSDOS of GPT zijn. GPT alleen als uw PC UEFI ondersteund en de USB in UEFI hebt opgestart.
Start nu de installatie en laat Ubuntu de hele disk gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/06, 13:02:11 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline peer

  • Lid
Re: SSD probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/06, 15:33:44 »
helemaal eens met DeBaas.
Unetbootin werkt makkelijk maar ik heb hier ook regelmatig usb-sticks gemaakt die niet startten. Beter is het dd-commando in de terminal of Etcher. Etcher is erg gebruikersvriendelijk en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.


ik gebruik ook altijd GParted om een weigerachtige usb-stick helemaal leeg te maken en opnieuw te formatteren. Dus eerst een neiuwe partitietabel maken (ik doe altijd msdos) en dan formateren (ext4). Heel soms lukt dit niet als de usbstick helemaal in de war is. Dan maak ik eerst een nieuwe partitietabel (loop = laatste optie) en daarna kan ik de gewone partitietabel (msdos) maken en formatteren.

Re: SSD probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/06, 16:58:02 »
Hoe heb je de SSD geformatteerd en in welk formaat?
Voor Linux wordt EXT4 aanbevolen.

Ik formateer meestal via de terminal met dit commando : sudo mkfs -t ext4 -L "Mijn_harde_schijf" /dev/sdx of ik gebruik Gparted. De stick heb ik als EXT4 geformateerd.

balenaEtcher kende ik niet. Bedankt voor de tip! Ik ga ermee aan de slag en zal mijn bevindingen laten weten.

Wat ik alleen niet snap is dat de Unetbootin stick WEL met een HDD werkt maar NIET met een SSD. Wanneer de Unetbootin stick -softwarematig- corrupt is, dan zou ie toch helemaal niet moeten werken?
« Laatst bewerkt op: 2019/07/06, 17:14:04 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: SSD probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/07, 21:07:26 »
@DeBaas en Peer : schot in de roos van jullie kant! Unetbootin was de boosdoener. BalenaEtcher (AppImage) geprobeerd en alles werkt direct vlekkeloos :). Goodbye Unetbootin, hello balenaEtcher...

Bedankt voor jullie supertip. Dit is een blijvertje.
Een boek doet het altijd...

DarkEra

  • Gast
Re: SSD probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2019/07/07, 21:51:55 »
Naast Startup Disk Creator, het tooltje van Ubuntu voor ubuntu gebaseerde distro's op stick te zetten, gebruik ik 95% van de gevallen gewoon het dd commando als het gaat om andere distributies. Etcher en al die andere kneut moet ik niet hebben.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/07, 21:53:29 door Maik »


Offline DeBaas

  • Lid
Re: SSD probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2019/07/08, 08:40:39 »
Waarom balenaEtcher.........
dan hoef ik niet te vragen met welk (Win/Lin/Mac) OS de USB stick moet worden gemaakt ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: SSD probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2019/07/09, 17:14:18 »
Naast Startup Disk Creator, het tooltje van Ubuntu voor ubuntu gebaseerde distro's op stick te zetten, gebruik ik 95% van de gevallen gewoon het dd commando als het gaat om andere distributies. Etcher en al die andere kneut moet ik niet hebben.

Ik ga me ook in het dd-commando verdiepen. Wat een mogelijkheden =D Thx!

(ps : heb inmiddels wel begrepen dat dd in onervaren linux-handen op z'n zachtst gezegd nogal destructieve gevolgen kan hebben...)
« Laatst bewerkt op: 2019/07/09, 18:07:11 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...