Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan niet meer inloggen op Desktop 11.10 [opgelost]  (gelezen 1252 keer)

Offline mkk

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Desktop 11.10 [opgelost]
« Gepost op: 2012/07/30, 20:17:55 »
Sinds vandaag kan ik niet meer inloggen op de desktop van mijn Ubuntu 11.10 machine. Ik word steeds terug gestuurd naar het login scherm (het duurt even, maar ik kom daar steeds terug). Het maakt niet uit welke desktop ik gebruik, Unity 2D, 3D, Gnome classic, etc. Ze doen het geen van allen.
Ik kan wel op de terminal inloggen en via ssh inloggen met de zelfde gebruikersgegevens. Ook heb ik een nieuwe gebruiker aangemaakt, maar ook die kan niet inloggen.
Gisteren werkte alles nog normaal. Er is gisteren wel een update uitgevoerd, maar verder is er aan de instellingen niets gewijzigd.

Ik heb ook nog even gegoogled. En op twee plaatsen kom ik tegen dat ik ~/.Xauthority moet renamen en opnieuw moet opstarten. Maar ook dat helpt niet.

Iemand enig idee?
« Laatst bewerkt op: 2012/07/31, 00:26:47 door mkk »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kan niet meer inloggen op Desktop 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/30, 20:40:37 »
Probeer eerst naar grub gaan, dan de 1e pakken en proberen.

Probeer , ga naar grub, kies recovery, dan naar minimale grafisch opstarten, en proberen.

Probeer, ga naar grub, kies oudere kernel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kan niet meer inloggen op Desktop 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/30, 23:47:51 »
Heel vreemd. Probeer het eens "op te lossen" door het wachtwoord te wijzigen:
https://sites.google.com/site/computertip/wachtwoordvergeten

In het nieuwe wachtwoord geen vreemde tekens gebruiken, alleen letters en cijfers. Zo voorkom je problemen met toetsenborddefinities.

Als het dan wel lukt: controleer de toetsenborddefinitie die je systeembreed gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/30, 23:50:40 door Pjotr »

Offline mkk

  • Lid
Re: Kan niet meer inloggen op Desktop 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/31, 00:15:12 »
Hartelijk dank voor de suggesties.

De oorzaak was uiteindelijk zoals Buzzin al suggereerde de video driver.

Die heb ik op een heel omslachtige manier (vast niet de meest handige) via de CLI weten te verwijderen. Daarna startte hij netjes op. Nou ja, netjes, het beeld was horizontaal in twee gedeeld. Maar na het opnieuw installeren van de driver ging alles weer zoals het hoort.

De grub manier hielp niet. En eer ik er achter kwam dat mijn draadloze USB toetsenbord het Grub menu niet kan oproepen was er ook al weer een half uur voorbij. Ik had het Grub menu geforceerd (/etc/default/grub aangepast), waarna het Grub menu tevoorschijn kwam en toen zag ik pas dat mijn toetsenbord het niet deed in Grub. Even een oud aftands beestje met een touwtje eraan opgesnort en toen ging het wel.
Maar helaas dat was niet de oplossing.

En Pjotr: Het was geen wachtwoord probleem, want met de zelfde gebruikersgegevens kon ik wel in de terminal inloggen en via ssh. En ook na het aanmaken van een nieuwe gebruiker kwam ook die niet door het inlog scherm heen.