Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachtwoord na slaapstand  (gelezen 2249 keer)

Wachtwoord na slaapstand
« Gepost op: 2019/03/05, 13:51:14 »
Na lange tijd Ubuntu weer eens een kans gegeven.
Deze meldt nu automatisch aan na het opstarten. Als ik het deksel van mijn laptop dichtklap gaat hij in slaapstand. (dit had ik overigens uitgeschakeld maar werkt blijkbaar niet).
Op zich is dit geen probleem maar bij het ontwaken vraagt hij om een wachtwoord. Hoe moet ik deze uitschakelen?
Ik had al gezocht op het grote wereldwijde Google maar daar vond ik niks bruikbaars. Wel een filmpje hoe ik het rootwachtwoord uit moest schakelen, maar dit is niet wat ik zoek. :)

Het enige wat ik wil is dat hij geen wachtwoord vraagt als ik mijn laptop wil gebruiken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wachtwoord na slaapstand
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/05, 14:32:17 »
In Xubuntu is het bij energie beheer.
Maar eerst alles uit zetten en daarna pas de switch op "uit" zetten, anders verander je wel de instellingen, maar blijft hij de oude gebruiken.
Mogelijk is dit een bugje in Xubuntu......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wachtwoord na slaapstand
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/05, 14:36:53 »
In Ubuntu 18.04 moet ik kijken bij afstellingen - energie - pauzestand bij sluiten laptop klep. (waarom dit niet gewoon bij energiebesparing staat? )
Deze staat bij mij nu uit. Maar moet ik nog ergens kijken voor de wachtwoorden of speciale commando's gebruiken?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wachtwoord na slaapstand
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/05, 14:53:25 »
Wellicht kan je dit paswoord vermijden door voor geheel je account het paswoord uit te schakelen. Niet erg veilig, maar goed genoeg als je de enige gebruiker bent van je laptop en er geen nucleaire geheimen op bewaard.

Toch is het ook mogelijk het vergrendelen van je computer bij het ontwaken uit te schakelen, zonder je paswoord geheel te resetten. De instelling is echter niet beschikbaar in het standaard scherm voor de instellingen. Je kan via een commando die instelling afzetten. Open een terminal, en kopieer/plak volgend commando:
gsettings set org.gnome.desktop.screensaver ubuntu-lock-on-suspend false

Terugzetten op de standaard instelling doe je met
gsettings reset org.gnome.desktop.screensaver ubuntu-lock-on-suspend


Re: Wachtwoord na slaapstand
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/05, 14:57:22 »
Dank je wel. Die zocht ik.
Volgens mij is het nu gelukt.

swake

  • Gast
Re: Wachtwoord na slaapstand
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/05, 15:35:43 »
Citaat
Deze meldt nu automatisch aan na het opstarten. Als ik het deksel van mijn laptop dichtklap gaat hij in slaapstand. (dit had ik overigens uitgeschakeld maar werkt blijkbaar niet).
Ik heb altijd geweten dat wanneer je de PC/laptop 10 minuten niet gebruikt zonder de laptop dicht te klappen vanzelf in slaapstand gaat en het rootwachtwoord moet invoeren om terug te kunnen gebruiken .
Dat automatisch aanmelden is er gewoon bij het aanzetten om als gewone gebruiker onmiddelijk aan te melden zonder wachtwoord .
Linux is geen Windows waar de systeembeheerder(root) wel zonder paswoord kan aanmelden !

« Laatst bewerkt op: 2019/03/05, 15:48:41 door swake »

Re: Wachtwoord na slaapstand
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/05, 15:42:20 »
Nee dat weet ik. Ik hoef ook het hele root wachtwoord ook niet te wijzigen of uit te schakelen, maar dat automatisch aanmelden bij opstart en uit slaapstand is wel verrekte handig. Dit is er van oudsher bij mij ingeslopen dat ik dit altijd uitzet. Ik heb al heel vaak gehad dat de computer in coma ging ipv slaapstand. Oftewel niet meer wakker te krijgen dus een harde reset moest geven.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wachtwoord na slaapstand
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/05, 15:53:36 »
@swake, linux kan je instellen zoals je wil. Als je wil, dan schakel je je gebruikerspaswoord uit (en werkt ook als beheerder zonder paswoord).

Ubuntu werkt niet met een systeembeheerdersaccount: root is uitgeschakeld. In plaats worden beheerderstaken uitgevoerd door als gewone (gemachtigde) gebruiker  met "sudo" tijdelijk root-rechten op te nemen. Schakel je je gebruikerspaswoord uit, dan ga je ook naar rootprivileges zonder wachtwoord.

Re: Wachtwoord na slaapstand
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/05, 15:55:47 »
Schakel je je gebruikerspaswoord uit, dan ga je ook naar rootprivileges zonder wachtwoord.

Daarom kwam ik hier mijn licht opsteken. Want dit was niet wat ik wilde maar kwam wel elke keer terug in de zoekresultaten.

swake

  • Gast
Re: Wachtwoord na slaapstand
« Reactie #9 Gepost op: 2019/03/05, 16:08:09 »
Citaat
Schakel je je gebruikerspaswoord uit, dan ga je ook naar rootprivileges zonder wachtwoord.
Dat is iets helemaal nieuw voor mij . Als ik me aanmeld als gewone gebruiker zonder wachtwoord en wil taken uitvoeren moet ik nog altijd het rootwachtwoord invoeren , ook al gebruik ik het commando sudo .