Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar Ubuntu best installeren?  (gelezen 1035 keer)

Offline Roger

  • Lid
Waar Ubuntu best installeren?
« Gepost op: 2016/10/23, 08:03:44 »
Heb een nieuwe PC met : SSD 500GB mSATA  (C: Windows 10 465GB NTFS)
                                                   SSD 500GB (D: 250GB NTFS en 230GB Niet toegewezen)
                                                   HD 2TB (E: Data Windows en 1464 GB Niet toegewezen)
Nu wil ik Ubuntu 16.04 LTS installeren naast Windows. Waar kan ik dat best doen? De Windows schijf (C:) verkleinen  en Ubuntu op de vrijgekomen ruimte installeren of op de 2de SSD schijf? Ik vrees dat, als ik Ubuntu op de 2de SSD schijf installeer de Dual Boot met Windows niet zal werken.  Van de door Pjotr aangeraden veranderingen aan het UEFI moederbord heb ik alleen de boot volgorde kunnen wijzigen (Windows boot manager als laatste instellen).

Offline jan11000

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/23, 08:17:56 »
Gewoon op de 2e ssd op de niet toegewezen partitie, voor linux maakt dit niks uit.
Uefi , hoe dit in te stellen, kijk op Pjotr site en/of google.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/23, 09:20:36 »
Hoi Roger,

Dat is zo te zien een mooie nieuwe PC met een heel moderne complexe harddisk configuratie? En als ik dan hoor dat je haast niks van Pjotr's tip kon toepassen in de BIOS zou ik eerst maar eens gaan zoeken naar ervaringen van anderen met zo'n PC wat betreft de installatie van Linux!

Anders zit je straks misschien met een teleurstelling. Vertel eens wat voor PC het is?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/23, 09:43:00 »
Is door een kennis van mij geconfigureerd. Prima technieker maar geen enkele ervaring met Ubuntu of met software in het algemeen. Windows 10 staat op de Sata SSD maar aangezien die 500GB groot is, kan ik ze verkleinen om er Ubuntu bij op te plaatsen.  Maar is dat wenselijk? De 2de gewone SSD is ook 500GB groot en leeg. Het is om desillusies te vermijden dat ik hulp vraag op het forum  Bedankt voor de reactie.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/23, 10:23:44 »
Hoi Roger,

Dan lijkt me dat je de reactie van Jan kan volgen. Daar heeft hij gewoon gelijk in. Die BIOS is wel een zorgenkindje. Daar kon nog een verborgen streek liggen. Daar eens voor de zekerheid op zoeken?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/23, 11:32:00 »
Citaat
Ik vrees dat, als ik Ubuntu op de 2de SSD schijf installeer de Dual Boot met Windows niet zal werken.

Ik zou eerst een image maken van je HD, als de installatie mislukt, kan je in een mum van tijd je HD herstellen.
Een perfect programma voor herstel: Macrium Reflect Free
http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/macrium-reflect-free-backup-image-kloon-differentieel

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/23, 19:59:01 »
Hallo Just,

Heb deze namiddag rustig alles bekeken om de UEFI te wijzigen zoals aangegeven door Pjotr in zijn Computertip. De aanwijzingen van Pjotr zijn gebaseerd op een Acer laptop. Bij mij gaat het om een PC met een moederbord Asus B150-PRO en in deze UEFI kan ik niets terugvinden van wat Pjotr aangeeft. Het enige wat ik heb gevonden is de Boot volgorde met Windows Boot Manager, die ik onderaan heb verplaatst. Ik heb nu een image back-up gemaakt van schijf C: Windows 10, maar sta nog altijd in beraad om Ubuntu te installeren. Ik wacht nog in de hoop dat iemand ervaring heeft met zo'n systeem en wil reageren.
Groetjes
Roger

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/23, 20:06:54 »
Hoi Roger,

Ik heb dat zelf nooit gedaan, maar zou het niet verstandig zijn die BIOS te backuppen als dat kan?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/25, 20:04:49 »
Onmogelijk om Ubuntu te installeren in dual boot met Windows 10. Ik heb op de 1ste en de 2de SSD geprobeerd evenals op de HD, maar krijg steeds de melding dat Windows niet herkend wordt. Heb iedere keer Computertip "Installatie tweevoudige opstart wanneer behoud Windows onmogelijk lijkt" toegepast, maar bij het installeren krijg ik steeds hetzelfde bericht.  De SATA SSD is sda  de 2de is sec en de HD is sdb. Als ik partities aanmaak (met GParted) krijg ik ook niet de kans om de / root of de swapfile in te voeren. Waarschijnlijk die ik een en ander verkeerd maar het lukt me niet.

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/25, 22:34:00 »
Eindelijk heb ik Ubuntu 16.04 op de SSD SATA van 500 GB kunnen installeren. Dus op dezelfde schijf als Windows 10. Maar als ik opstart krijg ik nu alleen Ubuntu en kan ik niet meer aan Windows 10 en helemaal zonder GRUB. Wat kan ik nu doen?

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/26, 15:26:19 »
Om de mensen die mij eventueel willen helpen zoveel mogelijk informatie te geven. Als ik in de UEFI  bootvolgorde de Windows Boot Manager als 3de (of laatste) of ook als 2de zet, dan start de PC op in Ubuntu. Zet ik  de Windows Boot Manager als 1ste dan start de PC op in Windows 10. Dat alles zonder één spoor van GRUB.
De partities zijn voor EFI:  /dev/sda2      FAT 32 en onder  vlaggen:  boot, esp 
                               voor Ubuntu: /dev/sda5    EXT4 als koppelpunt  /
                                voor Linux swap : /dev/sda6
Alleen voor beide Ubuntu partities staat een sleutel. Wat dat betekend weet ik niet.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/26, 16:00:27 »
Hoi Roger,

Als je de Shift toets indrukt bij het opstarten van de PC zou je het Grub menu moeten krijgen. Lukt dat?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/26, 17:39:06 »
Hallo Just,

Neen, spijtig genoeg niet. Ubuntu start direct op maar zonder enig spoor van GRUB.  Bedankt.

Roger

Offline RikRik

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/10/26, 17:49:49 »
Misschien helpt het om grub te herstellen met
sudo update-grub

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/10/26, 18:12:32 »
Hoi Roger,

Heel vreemd! Geen melding gehad over de opstartlader bij de installatie? Die lijkt dan niet geïnstalleerd en dat zou dan gemeld moeten worden.

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je Grub update zoals RikRijk voorstelde.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/10/26, 19:13:24 »
Hoi,

Spijtig genoeg geen enkele verandering.
Roger

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/10/26, 19:19:25 »
Hoi Roger,

Dan is het wellicht zinvol Supergrub eens te proberen. Er moet toch ergens iets te vinden zijn.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/10/27, 11:43:41 »
Probeer op te starten van alle harde schijven, dan weet je of grub goed is, grub(bootloader) kan vaak op verschillende schijven geinstalleerd worden.

Je start door naar ubuntu, dan is je grub goed, maar deze ziet windows niet.
(om in grub te komen, druk of linker schift of esc drukken, dan kom je in grub, en als ubuntu start, dan moet dit werken.
Dit kun je oplossen door os-prober te gebruiken, hierna grub update doen, dan rebooten.
Google voor een handleiding.

Anders denk ik is het een probleem van uefi/windows, dus zoek info over uefi en linux/windows, misschien moet je in je bios iets wijzigen tav uefi.

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/10/28, 09:59:42 »
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat de problemen uitsluitend komen van het niet correct instellen van het UEFI moederbord. Ik ga trachten iemand te vinden om dat moederbord in te stellen zoals aangegeven in Computertip "Wijzig 8.x en 10: wijzig enkele instellingen voordat u Ubuntu, Linux Mint of openSuse ernaast installeert". Normaal gezien zou ik daarna Ubuntu naast Windows moeten kunnen installeren op de gewone manier.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/10/28, 10:23:29 »
Hoi Roger,

Ik denk dat je daarin gelijk hebt. Misschien is dit ééń van die UEFI dingen waarbij een bepaald stukje menu pas naar voren komt als je een andere keuze maakt op een heel andere plaats.

Ik ben maar even gaan zoeken naar informatie over jouw moederbord en vond deze website van Linuxlookup met aardig wat info. Het is wel een oud verhaal, maar ik begrijp wel dat dit ding een heel ingewikkelde UEFI BIOS heeft! Misschien brengt je dit op een idee?

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/10/28, 10:34:35 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/10/29, 14:35:29 »

Bedankt voor de informatie en die heeft wel geholpen. Heb UEFI kunnen wijzigen zoals het moet en de installatie van Ubuntu is gestart NAAST Windows.. Enkele stappen verder heb ik iets gedaan wat niet mocht en de installatie is gestopt. Ben terug herbegonnen maar nu krijg ik geen opstart maar de melding "Entering rascue mode" en dan "Grub rescue>. En nu zit ik terug vast. Wat kan ik doen om Grub los te maken en terug te installeren? Ben nog echt een beginneling in die zaken. Bedankt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #21 Gepost op: 2016/10/29, 15:00:01 »
Hoi Roger,

Goed nieuws dat je die UEFI nou goed hebt. Jammer natuurlijk dat je vervolgens in die Grub toestand terecht kwam. Alles zit helemaal vast nu? Ook de machine uitzetten gaat niet (desnoods door de powerknop 10 seconden in te drukken)?

Groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #22 Gepost op: 2016/10/29, 15:30:09 »
Als je een melding "Grub rescue" krijgt dan kan Grub2 de map Grub niet vinden of de inhoud ontbreekt of deze is beschadigd.

Op onderstaande site staan waarde volle tips om grub opnieuw te installeren:

https://sites.google.com/site/computertip/grub
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Roger

  • Lid
Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #23 Gepost op: 2016/10/29, 15:54:11 »
Bedankt voor de tip, maar het probleem is dat Ubuntu niet op mijn PC staat en ik dus niets kan invoeren.  Als ik de DVD met Ubuntu 16.04 wil installeren krijg ik de foutmelding: error such partition does not exist, met daaronder Grub rescue>. Ik zit helemaal vast en ook mijn toetsenbord (Azerty) staat op Querty. Dus er is een begin van installatie geweest en door de onderbreking  zit ik vast. Hoe kan ik de DVD opstarten en Grub ontwijken of vernietigen?

Re: Waar Ubuntu best installeren?
« Reactie #24 Gepost op: 2016/10/29, 15:58:45 »
Inderdaad kan je het beste Ubuntu opnieuw installeren vanaf DvD.

Grub wordt dan opnieuw geïnstalleerd.

Wijzig in de bios de bootvolgorde (selects the boot device priority) zodat er opgestart wordt van DVD (zie printscreen)


Heb je geen steunpunt in de buurt?
« Laatst bewerkt op: 2016/10/29, 16:46:58 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"