Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Clonen van een Dual boot systeem  (gelezen 1953 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Clonen van een Dual boot systeem
« Gepost op: 2010/08/18, 23:34:41 »
M.b.v. Clonezilla zijn hele schijven(HD) en partities(part) te clonen om later fouten te herstellen.
Na wat uitzoeken is het gelukt om een dual boot van Windows XP op sda1 (data part sda2, beiden primair en NTFS) en Ubuntu 9.04 (nog geen GRUB2 nodig). Dit laatste op sda5,6,7 (swap,root,home). Daarnaast is een 2e HD gebruikt om images op te slaan (WXP clone op hdb2, NTFS).

WXP "restore partition"(van sdb2 naar sda1) d.m.v. Clonezilla (CD) stopte na ~45% met de mededeling:
"Partclone failed, please check /var/partclone.log. Finishing unicast restoring image 2010...to device sda1,
Error informing the kernel about modification to partition /dev/sda5 (waarin Ubuntu root en GRUB) -- device or resource busy. This means Linux won't know about any changes you made to /dev/sda5 until reboot. So you should not mount it or use it in any way before rebooting".
"Failed to restore partition image file /home/partimag/ 2010...-img/sda1* to /dev/dsa1! May be this is corrupt! Press enter to continue”.
<Enter> met gevolg: "Now resize the partition of sda1, retsoring the first 446 bytes of MBR data...the GRUB dir not found. May be it does not exists (so other boot manager exists) ....Skip running Grub install. The NTFS boot partition is NOT found...<enter> en <poweroff>.

De file /var/log/partclone.log bevatte volgende tekst:

"Restoring partition sda1"   
Partclone v0.2.7 //partclone.org
Calculate bitmap..Pease wait...done!
File system: NTFS
Device size: 21.0 GB
......
Read CRC error: No such file or dir
please check your image file".

Opstarten pc daarna leverde nog wel keuze scherm van GRUB en Ubuntu liet zich ook opstarten, maar aanklikken WXP leverde problemen op:
Melding: “Please reinstall system\hal.dll”

Vragen:
1. heeft dit te maken met het MBR= Master Boot Record?
2. is deze overschreven of vervallen?
3. was het noodzakelijk vooraf aan ‘Clonezilla restore’ de oude WXP op sda1 te verwijderen of gebeurt dit al automatisch "loose all data", maar te laat?
4. was het handiger geweest Windows op 1e HD (sda) en Ubuntu op 2e HD (sdb), of stoort dan toch nog het MBR?
5. MBR "terug zetten" kan met fixmbr (Windows Recovery) maar is dat verstandig: kan gevolg zijn dat ook Ubuntu daarna niet meer opstart?
6. of is er een Linux oplossing? Vanuit Ubuntu is sda1 nog te benaderen en blijkt Windows nog in volle glorie aanwezig.
7. Vermoedelijk is dus alleen 446 van de 512 bytes van MBR gewijzigd?
 

Offline walterav

  • Lid
Re: Clonen van een Dual boot systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/19, 00:08:49 »
M.b.v. Clonezilla zijn hele schijven(HD) en partities(part) te clonen om later fouten te herstellen.
Na wat uitzoeken is het gelukt om een dual boot van Windows XP op sda1 (data part sda2, beiden primair en NTFS) en Ubuntu 9.04 (nog geen GRUB2 nodig). Dit laatste op sda5,6,7 (swap,root,home). Daarnaast is een 2e HD gebruikt om images op te slaan (WXP clone op hdb2, NTFS).

WXP "restore partition"(van sdb2 naar sda1) d.m.v. Clonezilla (CD) stopte na ~45% met de mededeling:
"Partclone failed, please check /var/partclone.log. Finishing unicast restoring image 2010...to device sda1,
Error informing the kernel about modification to partition /dev/sda5 (waarin Ubuntu root en GRUB) -- device or resource busy. This means Linux won't know about any changes you made to /dev/sda5 until reboot. So you should not mount it or use it in any way before rebooting".
"Failed to restore partition image file /home/partimag/ 2010...-img/sda1* to /dev/dsa1! May be this is corrupt! Press enter to continue”.
<Enter> met gevolg: "Now resize the partition of sda1, retsoring the first 446 bytes of MBR data...the GRUB dir not found. May be it does not exists (so other boot manager exists) ....Skip running Grub install. The NTFS boot partition is NOT found...<enter> en <poweroff>.

De file /var/log/partclone.log bevatte volgende tekst:

"Restoring partition sda1"   
Partclone v0.2.7 //partclone.org
Calculate bitmap..Pease wait...done!
File system: NTFS
Device size: 21.0 GB
......
Read CRC error: No such file or dir
please check your image file".

Opstarten pc daarna leverde nog wel keuze scherm van GRUB en Ubuntu liet zich ook opstarten, maar aanklikken WXP leverde problemen op:
Melding: “Please reinstall system\hal.dll”

Vragen:
1. heeft dit te maken met het MBR= Master Boot Record?
2. is deze overschreven of vervallen?
3. was het noodzakelijk vooraf aan ‘Clonezilla restore’ de oude WXP op sda1 te verwijderen of gebeurt dit al automatisch "loose all data", maar te laat?
4. was het handiger geweest Windows op 1e HD (sda) en Ubuntu op 2e HD (sdb), of stoort dan toch nog het MBR?
5. MBR "terug zetten" kan met fixmbr (Windows Recovery) maar is dat verstandig: kan gevolg zijn dat ook Ubuntu daarna niet meer opstart?
6. of is er een Linux oplossing? Vanuit Ubuntu is sda1 nog te benaderen en blijkt Windows nog in volle glorie aanwezig.
7. Vermoedelijk is dus alleen 446 van de 512 bytes van MBR gewijzigd?

Een heleboel goeie vragen, maar het blijft me onduidelijk wat clonezilla voor je uitvoert. Omdat je volgens mij grotendeels wel doorhebt waar je aan begint, gebruik dan liever geen clonezilla maar gebruik "dd" en "gzip" en doe alles zelf. Zit standaard op de Ubuntu liveCD. Of het je in de huidige situatie zal helpen weet ik niet maar probeer het volgende. Start van de liveCD open een terminal en type.

sudo gparted -l #kopieer en plak deze tekst op het forum, dan weten we exact je huidige disk layout
sudo dd if=/dev/sda of=backupmbr.512 bs=512 count=1 #backup eerste 512 bytes van je HD=MBR+ partitielayout

Zoek in je homefolder tijdens de liveCD sessie "backupmbr.512" kopieer/backup deze naar een USB stick. Als dat gelukt is probeer dan met de Windows CD een herstel uit te voeren, kijk of je Windows weer kan booten. Waarschijnlijk boot Grub dan niet meer en kun je die weer fixen. Het was dus handiger geweest dit te doen voordat je met clonezilla ging restoren.

Een dualboot met een schijf is prima te doen en eigenlijk makkelijker dan 2 losse schijfen. Helaas moet je wel opnieuw beginnen. Gebruik 3 primary partities, sda1 en sda2 voor Windows en sda3 voor Ubuntu root+(grub2 install), sda 4 extended, met daarin sda5 en sda6 voor home/swap. Grub2 dus niet in de MBR installeren maar in de "summary page" van de Ubuntu installer op "/dev/sda3" zetten. Windows plaatst zichzelf in de MBR vervolgens, installeer je Ubuntu en maak je na de installatie van Ubuntu met Gparted de 3e partitie actief voor BOOT. Nu kun je ieder OS prima opnieuw installeren en imagen zonder dat ze elkaar in de weg zitten.

Als je van plan ben opnieuw te installeren laat het even weten dan zal ik "dd" en "gzip" verder uitleggen.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Clonen van een Dual boot systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/19, 12:03:39 »
Citaat
1. heeft dit te maken met het MBR= Master Boot Record?
2. is deze overschreven of vervallen?
3. was het noodzakelijk vooraf aan ‘Clonezilla restore’ de oude WXP op sda1 te verwijderen of gebeurt dit al automatisch "loose all data", maar te laat?
4. was het handiger geweest Windows op 1e HD (sda) en Ubuntu op 2e HD (sdb), of stoort dan toch nog het MBR?
5. MBR "terug zetten" kan met fixmbr (Windows Recovery) maar is dat verstandig: kan gevolg zijn dat ook Ubuntu daarna niet meer opstart?
6. of is er een Linux oplossing? Vanuit Ubuntu is sda1 nog te benaderen en blijkt Windows nog in volle glorie aanwezig.
7. Vermoedelijk is dus alleen 446 van de 512 bytes van MBR gewijzigd?

1. Zou goed kunnen.
2. Ik denk eerder dat hij niet is veranderd en daaom niet aangepast aan de nieuwe situatie.
3. Nee, Clonezilla schrijft gewoon overal overheen. Ook je directorystructuur e.d. wordt overschreven.
4. Hangt af van je eigen voorkeur. Ik vind het omslachtig, want Grub doet ook wat je wilt.
5. Ja, dat lijkt me het proberen waard. Als je Windows weer actief hebt, dan is Grub weg en dus kun je niet meer bij Ubuntu. Je kunt dit vrij eenvoudig oplossen met een livecd en de handleidingen die overal op het net staan. Of je pakt supergrub. Daarmee boot je in je ubuntu en herstel je vandaaruit grub. Door het gesloten karakter van Windows, denk ik dat dat het belangrijkst en meest lastige is. Als je dat voor elkaar hebt, is het vrij eenvoudig om Ubuntu weer te reanimeren.
6. Weet ik niet. Ben ik wel geïnteresseerd.
7. Volgens mij worden er slechts 446 bytes gebruikt. Er wordt echter altijd in blokken van een hele sector naar schijf geschreven.

Succes.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Clonen van een Dual boot systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/20, 13:11:40 »
Hartelijk dank aan Walterav,

1. ik zal huidige disk layout sturen.
2. dd uitleg waar te vinden, maar dan vooral wat er met het MBR gebeurt!
Ik vermoed nl. dat dd partitie problemen maakt met copy van MBR (die voorin op schijf zit).
Is het beter om de gehele disk te clonen (met dd of Clonezilla) ,maar dan weer problemen met sda2 waarop de telkens veranderende persoonlijke data.
3. Absoluut een waarschuwing op zijn plaats: save MBR voor je gaat rommelen..... dat is waaarschijnlijk de essentie, dank.
4. Grub-2 op sda3 lijkt  een pracht oplossing, maar hoe daarna grub "opstart scherm" te wijzigen (bv. volgorde welk OS default start of wachttijd)  is mij nu nog een raadsel (menu.lst, zoals in GRUB bekend is,  ontbreekt). M.a.w. Grub ken ik maar GRUB-2 niet (dat was reden om versie 10.04 weer terug te brengen naar 9.04).

Tenslotte: Met Ubuntu is zelfs Windows dir weer aan te passen. Kan proberen file hal.dll weer in system32 te zetten...maar wat dan weer...?


Offline Beekhof

  • Lid
Re: Clonen van een Dual boot systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/20, 13:20:32 »
Reactie op Ruujan,

Ik zal eens nagaan (vanuit Ubuntu kan ik windows partitit prachtig lezen lezen) of er nu iets vernieuwd is of niet.
Inderdaad 446 bytes (en daarna partition table?)
Supergrub wat is dat waar info erover te vinden?
Inderdaad zie ik ok niet verschil in alles op een schijf of op twee schijven, enig verschil is om nietsdax op te geven maar sdby.
Of toch een verschil omdat hdb zijn eigen MBR heeft??

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Clonen van een Dual boot systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/20, 13:23:19 »
Inderdaad zie ik ook niet verschil in alles op een schijf of op twee schijven te zetten, enig verschil is om niet sdax op te geven maar ook sdby.
Of toch een verschil omdat hdb zijn eigen MBR heeft?? Terwijl Windows op sda met zijn specifieke en lastige MBR.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Clonen van een Dual boot systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/20, 13:57:59 »
De eerste 446 bytes zijn code. Dat kan grub of de windowsbootloader zijn. Het herstellen van die code kon vroeger met het commando ms-sys onder Linux, maar dat zul je dan zelf moeten ophalen, compileren en draaien, want het zit niet meer in Ubuntu ivm licentieproblemen.

Supergrub ben ik pas een paar dagen geleden gaan gebruiken. je vind hem op:
http://developer.berlios.de/project/showfiles.php?group_id=10921

maar de bijbehorende website is blijkbaar in de revisie, dus documentatie is er even niet. Bij mij lukte het om met een kapotte mbr te booten van de CD en vervolgens vanuit het supergrub-menu te booten in ubuntu. Vandaaruit heb ik grub-install gedaan was alles weer zoals ik wilde.

Offline walterav

  • Lid
Re: Clonen van een Dual boot systeem
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/20, 16:24:08 »
Inderdaad zie ik ook niet verschil in alles op een schijf of op twee schijven te zetten, enig verschil is om niet sdax op te geven maar ook sdby.
Of toch een verschil omdat hdb zijn eigen MBR heeft?? Terwijl Windows op sda met zijn specifieke en lastige MBR.
sdaY en sdbY wat bedoel je daarmee?

Voorbeeld nieuwe indeling /dev/sda = harddisk 1:
/dev/sda #windows MBR, of !!!grub2 als je deze zelf niet verandert tijdens de ubuntu installatie!!!
/dev/sda1 #ntfs Windows C:\ schijf
/dev/sda2 #ntfs Windows D:\schijf
/dev/sda3 #ext4 Ubuntu root / "Voorkeur locatie grub2 in geval van DUAL boot systeem"
/dev/sda4 extended
/dev/sda5 #ext4 Ubuntu home
/dev/sda6 #swapfs Ubuntu swap

/dev/sdb = harddisk2
/dev/sdb1 #backup?
hdb heeftzijn eigen MBR-table waarschijnlijk zonder bootloader, laat de 2e harddisk in zijn geheel met rust laten.