Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: map documenten verdwenen  (gelezen 652 keer)

Offline sidonia

  • Lid
map documenten verdwenen
« Gepost op: 2014/07/18, 20:11:42 »
Hoi,

Bij Ubuntu 14.04 is bij mij de map documenten verdwenen in de lijst Locaties. In de persoonlijke map staat deze map nog wel.
Hoe kan ik de verwijzing links onder Locaties weer terugkrijgen?

Re: map documenten verdwenen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/18, 20:13:16 »
Voor zover ik weet kun je die niet terugkrijgen onder Locaties, wel kun je hem toevoegen aan Bladwijzers net zoals je die Dropbox-map enzo hebt toegevoegd. (hint: in de aankomende 14.10 is er zelfs geen onderscheid meer; alle mappen t/m Netwerk staan onder elkaar zonder onderscheid)

Offline vanadium

  • Lid
Re: map documenten verdwenen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/18, 20:25:25 »
Kijk eens of je documentenfolder nog opgenomen is in .config/user-dirs.dirs
In de terminal:
~$ cat .config/user-dirs.dirs
Misschien heb je de folder op een bepaald moment gewist en dan teruggeplaatst. Dan komt hij niet meer, of niet correct, in dat bestand voor, en verliest hij zijn "speciale statuut".

Offline sidonia

  • Lid
Re: map documenten verdwenen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/18, 20:26:15 »
Ik zocht een document wat ik had gesaved in de map Documenten. Ik kreeg steeds niks te zien. Door op de link Documenten  te klikken onder Locaties kwam ik steeds terecht in een map Documenten welke onder de map Calibre hing (Dit had ik eerst niet in de gaten). Dus de map Documenten was om de een of andere duistere reden gelinkt aan de locatie /Calibre/Documenten.
Ik heb de map Documenten onder Calibre verwijderd, en daarna opnieuw opgestart. Na opnieuw opstarten was de verwijzing onder Locaties verdwenen.

Maar goed. Ik maak er verder geen punt van. Dan voeg ik hem gewoon toe onder bladwijzers.

Offline vanadium

  • Lid
Re: map documenten verdwenen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/18, 20:31:17 »
Dat verklaart waarom die daar verdwenen is. Doe jezelf een plezier, en herstel het terug zoals voorheen.

Ik onderstel dat de folder "Documenten" nog bestaat in je home directory.
Open de editor met het configuratiebestand
gedit .config/user-dirs.dirs
Als er een regel staat die begint met XDG_DOCUMENTS_DIR=, verwijder die dan en vervang door de volgende correcte regel. Staat de regel er niet meer, voeg onderstaande regel dan toe.
XDG_DOCUMENTS_DIR="$HOME/Documenten"
Uitloggen, herinloggen en alles zou moeten zijn als voorheen.

Offline sidonia

  • Lid
Re: map documenten verdwenen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/18, 20:36:42 »
@Vanadium, bedankt. Na je eerste antwoord had ik de config al bekeken en aangepast.

Ik dacht, nooit geschoten is altijd mis.

De situatie is weer zoals het was.

Offline Nollie

  • Lid
Re: map documenten verdwenen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/19, 11:30:48 »
zonder de Terminal te gebruiken kan het ook via Ubuntu Tweak (tabblad beheerders).
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline vanadium

  • Lid
Re: map documenten verdwenen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/19, 14:35:47 »
Is dit Ubuntu Tweak Tool dat je in het software centum kan installeren, of de gevreesde Ubuntu Tweak, waarvan het gebruik wordt afgeraden omdat het je systeem kan breken?

Re: map documenten verdwenen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/19, 14:58:11 »
Is dit Ubuntu Tweak Tool dat je in het software centum kan installeren, of de gevreesde Ubuntu Tweak, waarvan het gebruik wordt afgeraden omdat het je systeem kan breken?

Nogal bizarre opmerking aangezien jij degene was die de terminal aanraadde. Enig idee hoeveel je met de terminal kapot kunt maken???

Offline sidonia

  • Lid
Re: map documenten verdwenen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/19, 14:58:25 »
Hoe het probleempje is gekomen, is me een raadsel.

Ik ben blij dat k het heb kunnen oplossen op de manier die vanadium gemeld heeft.

Al die speciale tweak programma's heb ik het niet mee.

Mijn idee is, het is zonder tweaken verkeerd gegaan, dan kan het ook zonder tweaken recht gezet worden.

Maar mijn probleem is opgelost.

Offline vanadium

  • Lid
Re: map documenten verdwenen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/19, 15:17:05 »
"Ubuntu tweak tool" is een configuratieprogramaatje dat je uit het software centrum kan halen. Je kan er op een veilige manier aanpassingen aan Unity mee doen. "Ubuntu tweak" is ook een configuratieprgramma dat, als je niet oplet, allerlei externe softwarebronnen installeert en systeembestanden van Ubuntu mee overschijft,

Nogal bizarre opmerking aangezien jij degene was die de terminal aanraadde. Enig idee hoeveel je met de terminal kapot kunt maken???
Beste Vistaus toch ...

Re: map documenten verdwenen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/19, 20:30:40 »
Beste vanadium toch, ik maakte slechts een grapje. Laat het weer niet zo naar je hoofd stijgen...

Offline Nollie

  • Lid
Re: map documenten verdwenen
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/19, 21:55:02 »
Unity Tweak Tool en Ubuntu Tweak.
Ubuntu Tweak Tool bestaat niet.

Maar ik geloof dat het probleem is [Opgelost].
Toch Sidonia ?


Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: map documenten verdwenen
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/19, 22:08:45 »
Unity Tweak Tool en Ubuntu Tweak.
Ubuntu Tweak Tool bestaat niet.

Maar ik geloof dat het probleem is [Opgelost].
Toch Sidonia ?




Als het niet opgelost was, had Sidonia het topic niet als opgelost gemarkeerd ;)

Offline Nollie

  • Lid
Re: map documenten verdwenen
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/19, 22:20:55 »
my bad.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.