Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitioneren bij dualboot - beginner  (gelezen 596 keer)

korvo

  • Gast
partitioneren bij dualboot - beginner
« Gepost op: 2007/11/27, 08:49:37 »
hoi,
ik heb al aardig wat geexperimenteerd met de nieuwe gutsy cd en besloten om over te stappen naar een dualboot systeem (XP/7.10).  Maar toch even checken, voor alle zekerheid, met de die-hard gebruikers ivm met mijn partities:
't betreft een al wat oudere pc met harde schijf 80 GB en 512 MB ram.  Ik stel 't volgende voor qua partities:
20 GB voor de XP partitie
20 GB voor Ubuntu
1 Gig swap en de rest van de schijf zou ik als "data" (dus gedeeld) willen gebruiken.  nu is mijn vraag of het "gezond" is om zowel Ubuntu als XP van op dezelfde partitie te laten lezen/schrijven en of het bovendien kan om deze in NTFS aan te maken (zou moeten lukken in Gutsy?)
Bedankt!

Offline Bobbie

  • Lid
partitioneren bij dualboot - beginner
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/27, 08:56:00 »

korvo

  • Gast
partitioneren bij dualboot - beginner
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/27, 09:21:24 »
yup, reeds gelezen, maar ik dacht dat je maar maximaal 4 partities kon maken per harde schijf.  m.a.w in dat geval heb ik geen gedeelde "dataschijf" en worden bestanden - naargelang ik werk in xp of ubuntu - geschreven naar resp. nfts partitie en de home partitie?

Offline oemoeta

  • Lid
partitioneren bij dualboot - beginner
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/27, 09:39:02 »
Korvo,
je kan maar vier primaire partities aanmaken. Als je van één van die partities een "extended" partitie maakt, kan je die zoveel opdelen als je wil

deblaauwn

  • Gast
partitioneren bij dualboot - beginner
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/27, 10:37:41 »
Ik heb sda1 - primair NTFS (~150 gb XP)
sda2 - primair ext3 (linux, root en home zitten dus bij elkaar als ik me niet vergis)
sda3 - extended, met daarin
    sda5 - linux swap (iets meer dan 1 gb)
    sda6 - FAT32 (kan dus door linux en windows worden gelezen)