Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desktop niet vooruit te branden op snelle hardware  (gelezen 1233 keer)

Offline floortje

  • Lid
Desktop niet vooruit te branden op snelle hardware
« Gepost op: 2012/04/02, 12:43:23 »
Hi, ik heb onlangs een behoorlijk snelle computer aangeschaft

ATI HD radeon 6870 + intel Core i7 3930K + 16gb geheugen en een snelle ssd

Ik heb 2 monitoren waarvan 1 op 2560x1440 en 1 op 1920x1200

Nu is de desktop dus echt niet vooruit te branden. Scrollen in (alle) browsers + documenten gaat veel te traag. Visuele effecten stotteren voorbij.

Ik heb natuurlijk de laatste diver van de ati site geprobeerd alsmede de open source driver als de driver die ubuntu meelevert op 11.10 als 12.04b1

In de catalyst control heb ik anti tearing aan (en ook uit) gezet, dat hielpt iets

In de compiz config heb ik de vsync optie uit (en aan) gezet maar dat ding blijft niet vooruit te branden.

Iemand een idee waar ik nog meer kan kijken of is het gewoon de brakke ati dirver en ben ik de sjaak ?

Floortje


Offline floortje

  • Lid
Re: Desktop niet vooruit te branden op snelle hardware
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/02, 12:54:49 »
Sry, heb ik natuurlijk ook gedaan zonder het effect dat je er van mag verwachten. De snelheid is wel iets beter maar lang niet wat het hoort te zijn.

Het rare is dat de videokaart dit makkelijk aan zou moeten kunnen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Desktop niet vooruit te branden op snelle hardware
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/02, 12:58:37 »
ATI-kaarten zijn vaak problemenkindjes, vooral wanneer ze pas nieuw zijn. Tip: koop voortaan videokaarten van Nvidia of Intel.

Schakel over op 12.04, hou het ook daarin op 2D, blijf ook daarin voorlopig bij het open-bron-stuurprogramma en hoop op verbetering.... Meer kan ik er niet van maken, helaas.  :(

Offline floortje

  • Lid
Re: Desktop niet vooruit te branden op snelle hardware
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/02, 13:06:23 »
PFeh, ja prut ati. Ik wist wel dat ati een slechte naam had maar ik dacht dat een simpele desktop geen problemen zou geven. Het rare is dat die Unreal tournament kloon (ben even de naam kwijt) wel vloeiend draait op de hoogste resolutie.

Floortje

Offline floortje

  • Lid
Re: Desktop niet vooruit te branden op snelle hardware
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/03, 13:56:36 »
Een soort van oplossing vond ik net door gpu acceleratie te forceren in chrome. Dat draait igg de browser vloeidend

Re: Desktop niet vooruit te branden op snelle hardware
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/03, 14:11:59 »
Schakel op Nvidia over en het zal een veelvoud sneller lopen.

Als je compizconfig-settings-manager installeert en in het onderdeel "Algemeen" (Of General in het Engels) eens wat speelt met de instellingen voor framerate, filters en VBlank, kun je behoorlijk wat snelheidswinst behalen is mijn ervaring. Ook Tear Free aanzetten in de Catalyst-instellingen kan helpen.

Re: Desktop niet vooruit te branden op snelle hardware
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/03, 18:09:55 »
Welke drivers heb je geinstalleerd, voor je videokaart? Bij mij werken de grafische drivers nu wel in Xubuntu :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline midas

  • Lid
Re: Desktop niet vooruit te branden op snelle hardware
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/06, 19:40:55 »
ATI-kaart middels FGRLX-driver werkt ook goed op KDE. Ik kon onder Ubuntu 11.10 de 3D-effecten onder Unity helemaal niet draaien....met Unity 2D ging het redelijk maar nog wel veel geheugengebruik en hard draaiende ventilator. Bij de volgende versie (12.04) zou het beter moeten gaan. Maar KDE laat ik nog een poosje staan...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline sidius

  • Lid
Re: Desktop niet vooruit te branden op snelle hardware
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/07, 14:47:02 »
al eens gekeken of er niet een ander probleem is, linux wil op mijn laptop ook totaal niet draaien.