Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?  (gelezen 8476 keer)


Kan iemand ons helpen met informatie hoe een Linux server op te zetten, om images van harddiks, via het netwerk over te kunnen zetten. Omdat onze leerlingen natuurlijk geen geld aan Ghost kunnen en willen uitgeven blijk je met het gratis Clonezilla hetzelfde resultaat te kunnen halen. http://www.clonezilla.org/
Alles wat direct onder Windows draait, is alleen maar op commerciële basis en dat wil ik ze niet leren, want dat werkt het illegaal kopiëren in de hand. Als een leerling zijn TIA+ certificaat heeft en gaat werken, wil hij natuurlijk wel alle software hebben en dat moet dan wel freeware zijn. We hebben nu PC’s met Sata-schijven en dan kunnen we niet meer uit de voeten met het simpele overpompen van een image via IDE kabels. Dat moet dan met een extra PCI kaart om een 2e Sata schijf aan te kunnen sluiten.
Daar gaan we eerst mee beginnen om dat uit te proberen. Maar het blijft dan nog steeds een 1 op 1 verhaal. We willen ons die Ghost techniek met het gratis Clonezilla eigen maken zodat via een server er ook meerdere pc’s tegelijk ingericht kunnen worden. We hoeven niet direct alle in en outs van Linux te weten, alleen hoe je zo’n pc inricht zodat deze zich opstart, een image kunnen maken en die via het netwerk over kunnen zetten op de andere pc’s.
Dan kunnen we ons daarna, nog wel verder in dat Linux verdiepen.

Ton Mertens
www.komp-u-ter-hulp.nl

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/19, 22:39:54 »
Als je op de site http://www.clonezilla.org/ op de server edition klikt, krijg je een uitgebreide handleiding te zien.
Ik weet alleen niet hoe bruikbaar het is als je nog helemaal niets van netwerken of Linux in het algemeen weet.
Dit geeft wel de meeste mogelijkheden en is een stuk sneller.

De live cd is ook goed bruikbaar, maar dan moet je iedere computer die je wil imagen zelf opstarten vanaf de cd.
USB stick kan ook.
Je hebt dan nog steeds een aparte server nodig waar je de images op kan slaan. Dit zou je eenvoudig met Ubuntu en NFS kunnen doen bijvoorbeeld.

Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/20, 00:00:19 »
De Iso image van die server editie van Clonezilla, heb ik al gedownload en op een CD gezet.
We hebben ons tot nog toe uitsluitend bezig gehouden met Windows omdat de opleiding en de gebruikte pc's in het verlengde liggen van datgeen waar ze op school mee werken.
Ubuntu 9.04 server heb ik ook al op CD, ik ga daar maandag even mee aan de slag.
Het installeren van Ubuntu staat op deze site uitgebreid beschreven, dus ik heb alleen maar een brandblusser nodig voor het geval die server gaat roken.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/20, 00:55:00 »
Veel succes :)

Naast een brandblusser is een kopje koffie of 2 ook wel aan te raden ;)

Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/21, 19:03:30 »
Eerst Ubunti Server op een niet gepartioneerde schijf proberen te zetten, maar liep steeds vast met command lines etc. Ik bleef in het zwarte opstartgedeelte hangen.
Toen een NTFS gepartioneerde schijf gebruikt en dat ging redelijk, ik kreeg de schermen te zien zoals in de handleiding, maar liep alweer vast op automatisch netwerk installeren. Waarschijnlijk heeft dat met een te herkennen netwerkkaart te maken. Dus nu maar zoeken welk netwerkkaarten er worden ondersteund.
Verder hangt de pc achter een Sitecom router, die geeft de andere pc’s in het netwerk een i.p. adres in de range 192.181.0…… misschien is dat ook een probleem.
Hoewel we met de XP pc’s nooit problemen hebben met het netwerk.
Maar we geven niet op.

Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/21, 19:35:15 »
Kom wel verder, ik moet zo te zien het netwerk later zien te configureren.

Info met You tube  instructie

http://computer.blog.nl/linux

You tube instructiefilmpje, groot scherm.

http://www.youtube.com/v/hAy-BD6KyHM



Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/21, 22:35:58 »
Hallo, bij een serverinstallatie komt er weinig grafische poespas kijken dat roet in het eten kan gooien. Waar gaat het precies (of ongeveer) mis tijdens de installatie? En een NTFS-installatie gaat beter dan ext3/ext4? Merkwaardig. Je deelt zelf je schijven in of gebruik je automatische partitionering en 'gebruik hele schijf'?

Ik heb nog niet meegemaakt dat mijn netwerkkaart (los of on-board) door Linux (vele versies en smaken) niet werd herkend. Mocht je een exotisch ding hebben ingeplugd, probeer dan de Ethernet-uitgang van het moederbord.

De aanwezigheid van een router is in mijn ervaring geen enkel probleem. Tijdens de installatie wordt er automatisch een lokaal ip-adres uitgedeeld.

Edit. O ja. Misschien heb je de mogelijkheid om Ubunty Server eerst in een virtuele machine uit te proberen/te installeren? Wel op dezelfde hardware als je "target"-installatie. Zo kun je van tevoren zien of er elementaire dingen (video, netwerk, etc.) misgaan of niet.

Groet, Paul.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/21, 23:11:39 door Paul Matthijsse »

Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/22, 17:30:20 »
We strompelen wel door, eens zal het toch wel lukken?
Bijna op het eind van de installatie wordt gevraagd wat voor software ik wil installeren.
Het blijft een uitermate mistig gebeuren.
Maar goed, ik klik het bovenste aan, de cd gaat draaien er er wordt iets geinstalleerd.
Joost mag weten wat, maar het loopt wel door.
En dan houdt het dus weer op.

Kom niet verder dan het zwarte ip adres scherm.
Want hoe kan ik nu zien wat voor ip adres die router die machine toewijst?
Morgen eerst het onderstaande maar weer eens uitproberen om te zien of dat ip adres gaat werken met deze gegevens.

The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.100
netmask 255.255.255.0
network 192.168.0.0
broadcast 192.168.0.255
gateway 192.168.0.1

http://hubpages.com/hub/How-to-install-Ubuntu-Server-904

Maar als ik het ooit aan de praat krijg en dan ook nog met Clonezilla, dan zal ik eens een échte gebruiksaanwijzing maken, want het is echt naadje.
Ik zelf ben gewend gebruiksaanwijzingen te schrijven die toets voor toets aangeven wat je in moet typen en zelfs met een aanduiding voor de spaties.
We hebben jongeren van 16-17 jaar die helemaal niets weten, die je dus gewoon bij het handje moet nemen. En zelf ben ik niet veel beter. :| Maar goed, alle hulp is welkom. Dus als ik maar van her en der wat bruikbare tips krijg, dan kan ik er hopelijk op het eind een compleet verhaal van breien, waar een ander ook nog wat aan heeft.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/22, 17:49:29 door komputerhulp »

Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/22, 17:56:17 »
Kijk eens aan, officiële documentatie: https://help.ubuntu.com/9.04/serverguide/C/index.html . Hier vind je informatie over het instellen van het netwerk en dergelijke.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/22, 18:01:12 door Cumulus007 »

Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/22, 18:08:00 »
@Cumulus007
Dat bedoel ik nou, daar heb ik wat aan.(maakte hij zichzelf wijs ;))
Ga er morgen gelijk mee aan de slag.
Hartelijk dank.

Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/22, 18:34:59 »
Toch zie ik redelijk veel How to's die me makkelijk lijken te volgen ?
Falko Timme een nederlandse man die altijd perfecte How To's maakt.
http://www.howtoforge.com/cloning-linux-systems-with-clonezilla-server-edition-clonezilla-se

Of deze.
http://packratstudios.com/index.php/2008/04/20/how-to-setup-clonezilla-on-linux-ubuntu-quick-start-guide/

Van clonezilla zelf, ziet er ook wel goed uit:
http://clonezilla.org/clonezilla-server-edition/

Clonezilla met een PXE server: (let op CentOS)
http://wiki.centos.org/HowTos/PXE/Clonezilla

En er zal nog veel meer te vinden zijn vrees ik.
Alhoewel je normaal gesproken genoeg hebt aan de hulp van Falko Timme.
Misschien kan je al deze How To's samenvoegen tot een How To voor dummy's.
 =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/23, 23:42:51 »
@Gandyman

Bedankt voor het clusteren van de informatie, maar we zijn nog helemaal niet zover om met Clonezilla aan de gang te kunnen, want we zitten nog te kl.. met die server editie zelf. Met de netwerk instellingen, ip en zo.
Daar moeten we eerst doorheen zien te komen, zodat Ubuntu gewoon(?) in zijn geheel opstart. Zover zijn we dus nog niet gekomen.
Het meest vervelende vind ik, dat je voor elke kreet howto's op moet zoeken en je met brokjes de info bij elkaar sprokkelt.
Daarnaast weet ik helemaal niet waar ik mee bezig ben.
Men schrijft een command line, maar wat het nou doet en waarvoor dat bedoeld is, moet je ook weer ergens zien te vinden. Ze hebben het allemaal over aparte onderdeeltjes maar als iemand het nou eerst eens over het geheel zou hebben.  :|

« Laatst bewerkt op: 2009/09/24, 00:05:24 door komputerhulp »

Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/24, 00:11:12 »
Mijn beste....
Als ik je vertel dat een gedegen ICT studie 6 jaar duurt.
Wat denk je dan ?
Je zit nu zonder enige achtergrond kennis jezelf midden in het ICT gebeuren te storten.

Vind je het niet een beetje cru om dan van de hele wereld te eisen dat zij begrijpelijk taal spreken hierover?
Er word op zijn minst verwacht dat je een beetje basis kennis hebt, en met die minimale basis kennis en precies doen wat er in een How To word beschreven kan je een eind komen.

Daarnaast veel lezen en je de stof eigen maken, dat is echt een pre.

Laten beginnen met die server?
Wat weet je van servers?
En van de programma's waarmee je gaat werken ?
Hier zal je ook jezelf moeten inlezen om ze te leren kennen.

Je moppert over opdrachten geven in de Terminal.
Sja ga even op zoek naar die dingen ?
We hebben al een hele mooie Wiki ervoor.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal

Zie bovenaan deze pagina het woordje "Documentatie"
Zie de Sticky in deze topic "       Belangrijke documentatie over servers en netwerken"

Wil je toch nog enige grafische ondersteuning voor je server beheer installeer je Webmin.
Dan kan je alles via je browser beheren en configureren.

Mja ook Webmin moet je leren kennen het is weer een programma waar je mee moet leren omgaan.
Gelukkig is de leercurve erg vlak dus dat valt nog wel mee.

Mja, feit is en blijft dan je opeens in het diepe springt en dan is het wel ff roeien tegen de stroom in....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/24, 00:21:34 »
Nou, zes jaar is wat aan de ruime kant, maar je enige kennis eigen maken kan natuurlijk nooit kwaad. Waar ik me wel over verbaas is dat de gewone server-installatie voor de OP al problemen met zich meebrengt. Voor zover ik servers heb geinstalleerd; is dat ongeveer even ingewikkeld als een desktop installeren (niet dus, of ik moet iets over het hoofd zien).

En ja, komputerhulp, je schrijft toch echt dat je "helemaal niet weet waar je mee bezig bent" en dat is volgens mij niet het goede uitgangspunt. Je moet zeggen: "En nu ga ik een Ubuntu-server installeren" en dat vervolgens in een paar stappen en in 20 minuten ook gewoon doen.

Nog eens: doe dit verhaal eerst eens in een virtuele machine.

Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/24, 22:56:11 »
Al je wil leren zwemmen dan moet je ook gewoon het zwembad induiken.
Deed mijn zwemleraar vroeger ook, die smeet je gewoon het water in.

Het zal wel aan ons liggen, maar over dat 20 minuten heb ik een hard hoofd in (gekregen).
In de jaren ’80 heb ook eens zo’n gebruiksaanwijzing gekregen.
Leer WP 4.2 in 20 minuten. Afijn, 2 dagen later…
Maar langskomen mag ook, de koffie staat klaar.
Ga wel weer worstelen, het probleem is natuurlijk dat ik er niet aan bezig kan blijven, het moet allemaal tussendoor en ik heb net weer 2 voortijdige schoolverlaters via de gemeentelijke afdeling voortijdig schoolverlaten er bij gekregen.
We gaan de komende week eerst  pc’s, met XP en MS Office plaatsen ;) en ik kom er later wel weer op terug als het nodig mocht zijn. Alvast bedankt voor de hulp.

http://www.denhaag4u.net/boerderij1/dubbelklik.htm#Uitrol


« Laatst bewerkt op: 2009/09/24, 23:04:41 door komputerhulp »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/25, 00:31:36 »
Echt heel veel verschil met Windows is er niet, als je alleen naar de installatie kijkt.
Je moet bij beide systemen enkele basisinstellingen opgeven. De schijfindeling, de inlognaam van de beheerder, dat soort dingen. Alleen ziet het er grafisch anders uit en zitten de knoppen en instellingen op een andere plek.
Een oude telefoon met draaischijf moet je anders bedienen dan een nieuwe telefoon met druktoetsen. Toch kan je met beide telefoons bellen door het telefoonnummer te kiezen :)

Ga je kijken naar de netwerkinstellingen, dan moet je op beide systemen exact dezelfde gegevens hebben:
IP adres
Netmask
Gateway
DNS server
enz.
Al zijn dit de belangrijkste.
Je hebt in Ubuntu én in Windows precies dezelfde instellingen nodig. Alleen de waarden kunnen per netwerk en per machine verschillen.

Heb je een DHCP server in je netwerk? Dan regelt die dat voor je. Of je nou Windows hebt of Ubuntu dat maakt vrij weinig uit. Netwerkinstellingen zijn netwerkinstellingen en beide systemen kunnen met de DHCP server praten.

Als je verder geen idee hebt hoe jouw netwerk eruit ziet of welke instellingen je nodig hebt, hoe doe je dat dan in Windows? Windows komt ook het internet niet op als het netwerk het niet doet ;)

Is het netwerk niet het grootste probleem, wat is je probleem dan wel?
Ik zie voornamelijk de klacht dat het zo moeilijk is, maar ik mis een concrete vraag.
"Hij doet het niet" kunnen we niet oplossen.
"Hoe installeer ik pakket X?" waarschijnlijk wel.
Hoe vager jouw vraag is, hoe vager de antwoorden zullen zijn.

Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/05, 18:47:18 »
Bedankt voor alle tips en we zijn maar met het begin begonnen en tot zover gekomen met een desktop.

http://www.denhaag4u.net/Ubuntu/installatie__ubuntu_10.htm

En de server met die thin clients zal ook wel gaan lukken zoals je kan zien.

http://www.denhaag4u.net/Thin_clients/dubbelklik.htm



Re: Hoe richt ik een server in om harddisks te klonen met Clonezilla?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/05, 18:58:34 »
Als iemand naar aanleiding van ons gepuzzel nog een bijdrage kan leveren.

mail; komputerhulp@ziggo.nl
« Laatst bewerkt op: 2010/08/05, 19:00:11 door komputerhulp »