Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Home delen bij meer linuxOSsen  (gelezen 1714 keer)

Offline koos4401

  • Lid
Home delen bij meer linuxOSsen
« Gepost op: 2011/05/06, 21:18:49 »
Zowel mijn moeder als mijn vrouw beweren dat ik niet kan zoeken... en verdraaid, ze hebben gelijk!! :-[

Voor zover ik me herinner heeft op dit forum ooit een uitgebreid antwoord gestaan (eh..Pjotr of Vistaus ??) hoe precies je je ene home-map (en zijn submappen) kon laten gebruiken door méér dan één LinuxOS.
Wie kan en wil mij de weg wijzen?

Geldt het nog te vinden antwoord ook voor de verborgen mappen (mits de bijbehorende programma's hetzelfde versienumer hebben?)

Mijn dank is groot!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Home delen bij meer linuxOSsen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/06, 22:21:09 »
Je kan een home map delen, maar het is absoluut niet aangeraden om de gebruikersdirectories in die home map tussen verschillende linuxen te delen.

* Je kan inderdaad één home directory laten gebruiken door al je linuxen
* Je mag echter niet /home/koos door twee linuxen tegelijk laten gebruiken: veel kans dat instellingen van één versie conflicteren met die van een ander.

Maak dus onder Linux 1 een user "koos1" en onder linux "koos2".

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Home delen bij meer linuxOSsen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/06, 22:32:40 »
Wat ik voor opstelling heb:

Ik heb een aparte partitie waar in mijn Persoonlijk bestanden (Audio, Video, Documenten etc) heb staan. Ook staan daar een aantal verborgen mappen met settings (meeste ssh keys, pidgin, firefox en thunderbird configuratie). Deze partitie koppel ik niet aan als /home, maar als aparte partitie.

Een nieuwe linux versie installeer ik met /home op dezelfde partitie als / , dan pas ik het bestand ~/.config/user-dirs.dirs bestand aan en laat deze verwijzen naar de partitie met persoonlijke bestanden. Van de mappen .ssh, .purple etc maak ik symlinks (ln -s) zodat deze voor elke linux versie dezelfde settings gebruiken.

Ik doe dit alleen met de settings, waarvan ik geen vreemde effecten verwacht bij gebruik met verschillende versies van dat programma.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Home delen bij meer linuxOSsen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/06, 23:55:38 »
Je kan een home map delen, maar het is absoluut niet aangeraden om de gebruikersdirectories in die home map tussen verschillende linuxen te delen.

* Je kan inderdaad één home directory laten gebruiken door al je linuxen
* Je mag echter niet /home/koos door twee linuxen tegelijk laten gebruiken: veel kans dat instellingen van één versie conflicteren met die van een ander.

Maak dus onder Linux 1 een user "koos1" en onder linux "koos2".

vanadium +1

/home delen is een dikke afrader, zeker met dezelfde gebruikersnaam.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Home delen bij meer linuxOSsen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/07, 08:19:10 »
Ik doe net als Ronnie: een apparte partitie voor al m'n data. In het verleden had ik daar ook de verschillende /home's op, b.v. een voor Arch en een voor Kubuntu. Nu laat ik home gewoon onder / staan

Offline koos4401

  • Lid
Re: Home delen bij meer linuxOSsen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/07, 11:10:12 »
Om te beginnen: dank aan allen voor aanwijzingen en adviezen!

Verder: wie zichzelf en anderen verkeerde vragen stelt, krijgt ook onverwachte antwoorden.
Ik denk dat wat ik heb gelezen, het dichtste bij het antwoord van Ronnie komt of dat zelfs is:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/dualboot-met-documenten-op-ntfs-d-en-of-e/, antwoord #5, maar dan natuurlijk voor twee Linuxen omwerken. (Geen NTFS-3g nodig)

Ik kom er wel uit denk ik.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Home delen bij meer linuxOSsen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/07, 18:03:11 »

/home delen is een dikke afrader, zeker met dezelfde gebruikersnaam.
Met verschillende gebruikersprofielen is dit geen enkel probleem.

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: Home delen bij meer linuxOSsen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/08, 12:07:55 »
Geef dan gelijk een:

[knip]

[Moderator-Edit: Dit is een heel fout commando waarbij je iedereen toegang geeft tot je persoonlijke bestanden.
Daarom verwijderd.]
« Laatst bewerkt op: 2011/05/08, 14:35:11 door heir4c »
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline vanadium

  • Lid
Re: Home delen bij meer linuxOSsen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/08, 13:28:14 »
Wil je dit afschuwelijke en bovendien foute commando terug verwijderen? Mocht je al van plan zijn alle permissies van gans het systeem open te zetten, weet dan dat je zeer waarschijnlijk het systeem breekt, en indien niet, dan schakel je wel alle beveiliging uit.

Gelukkig zal het commando zoals hier geplaatst, niet werken.