Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Clonezilla en Gparted opstartbaar op een externe schijf  (gelezen 2886 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Clonezilla en Gparted opstartbaar op een externe schijf
« Gepost op: 2011/06/19, 20:57:24 »
Clonezilla (CZ) is een ideaal hulpmiddel om een image te maken van bv. Windows (W) partitie of van een hele disk. Dit kan nuttig zijn omdat:
1.   Na installatie W nog redelijk snel is, maar na een tijd W trager wordt. Heb je nu een originele versie “gecloned” kun je deze van tijd tot tijd weer terugzetten.
2.   Ook natuurlijk na een “crash” van je computer hoef je niet van vooraf aan alles weer opnieuw te installeren.
Essentieel is dat het CZ programma op een ANDER medium is geïnstalleerd en dus nog werkt nadat originele harde schijf niet meer toegankelijk is, bv. niet wil “booten”.
Normaal wordt nu deze CZ geïnstalleerd op een CD, wat dus een van de mogelijkheden van zo’n extern medium is. Maar (tegenwoordig) kan het beter en sneller op een USB-stick worden gezet (voor CZ is 2GB voldoende), die dan wel “bootable”gemaakt moet worden (m.b.v. UNetbookIn).

CZ in grafische omgeving is nogal bewerkelijk en erg fout gevoelig, maar CZ kan ook direct vanaf de “cmd line” werken.
Dat hebben we gedaan (na voorafgaand met CD het benodigde cmd gevonden te hebben).
En wat bleek? Na de bron (partitie-sda1, waarop W) aangewezen te hebben gaat CZ de image AUTOMATISCH op de USB-stick zetten. Maar nu bleek de ruimte op die USB-stick iets te klein zijn voor die image (~1.9 GB, na ~1.7 GB stopte CZ) en ging het clonen dus alsnog fout.
Nu kun je natuurlijk of:
a)   Een grotere USB-stick kiezen (bv. 16GB).
b)   Een externe HD gebruiken, daarop is dan plaats voor meerdere images ofwel  clones!

Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met methode (b)?
En is het mogelijk op zo’n externe schijf ook nog eens partities aan te brengen, bv. een voor clones, een voor backup van je data en eventueel nog een aparte partitie voor specifieke data. Met het aanbrengen van partities zelf heb ik goede ervaring met het programma “Gparted”(GP, ook weer bootable op CD of USB stick).
Mijn vraag gaat enkel over het opstartbaar (bootable) maken van een externe schijf, die op USB aangesloten is!!!
Tenslotte toch nog een vervolg vraag aan ervaren Linux gebruikers: Is het mogelijk maar vooral makkelijk en foutloos, die externe schijf “dual boot” te maken, d.w.z. ook GP (eigen partitie) op die HD te zetten en daarna (d.m.v.GRUB) te kiezen voor CZ of GP?
Waardoor en onafhankelijk medium en niet al te veel terug te moeten naar de BIOS om bootvolgorde (“bootpriority”) telkens te wijzigen of nog erger CD’s te moeten wisselen!!

Opm. Ik heb al wel goede ervaring met een “scipt” waardoor m.b.v. GRUB (1!!, hoe in GRUB2?) te kiezen is tussen: 1. Windows (XP); 2. Linux (Ubuntu); 3. CZ create image en
4. CZ restore die image. Maar dan wel alles op een en dezelfde (interne) HD.


Offline jan11000

  • Lid
Re: Clonezilla en Gparted opstartbaar op een externe schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/20, 12:35:40 »
Bij opstarten van je pc kun je op een F... toets duwen, en dan kun je eenmalig het bootapparaat kiezen welke je wilt, zonder dit in je bios te wijzigen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Clonezilla en Gparted opstartbaar op een externe schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/20, 17:53:24 »
Bij opstarten van je pc kun je op een F... toets duwen, en dan kun je eenmalig het bootapparaat kiezen welke je wilt, zonder dit in je bios te wijzigen.
Dit hangt af van het merk en type, niet alle computers hebben deze mogelijkheid.
Bij Dell is het meestal F10.

Of ESC of f8

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Clonezilla en Gparted opstartbaar op een externe schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/20, 19:17:22 »
Buzin, zo heb ik het ook al gedaan. Maar ik wil "sneller naar Parijs" en denk dat het geheel op een en dezelfde externe schijf kan.
Al wel dank voor je opmerking over Gparted inclusief CZ op een en dezelfde CD (of usb stick).
Dat is al minder omweg (naar Parijs). Is mij niet opgevallen, dank voor je hulp.