Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe pc - welke versie?  (gelezen 1977 keer)

Offline RobinAJ

  • Lid
Nieuwe pc - welke versie?
« Gepost op: 2008/04/14, 09:11:33 »
Vandaag komt mijn nieuwe pc binnen en nu wou ik graag weten welke versie van Ubuntu (8.04) ik het beste hierop kan installeren. Momenteel werk ik met 7.10 en ik twijfel tussen 32 en 64 bit en de gewone Ubuntu en de Alternate. Dus 2 keuzes die ik moet maken. Ik heb gisteren de 64 bit 8.04 Beta gewone Ubuntu gedownload om te proberen, maar twijfel of het goed is voor mij. Ik heb niet veel ervaring met Ubuntu (wel met computers/Windows) maar ben niet bang om iets te proberen en zorg dat mijn data op een stick staat, dus overnieuw beginnen is dan geen probleem.

Mijn nieuwe systeem (misschien wel een beetje over-the-top):
Processor: AMD Phenom 9750
Moederbord: Asus M3A32 MVP Deluxe Wifi
Video: Club3D 3870 X2
Geheugen: Kingston 2 x 2GB
Harddisk: Western Digital 2 x 320 GB
En de overige zaken als dvd-brander enz. en alles SATA.

Ik wil graag een RAID1 systeem maken.

Belangrijkste zaken die het goed moeten doen: fotobewerking, videobewerking, officepakket, e-mail, internet, compabiliteit met Windows XP en Gutsy.
Ik ben al weken bezig met informatie te sprokkelen maar er is zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wie kan mij vertellen welke versie het beste is want ik kom er niet echt uit.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

deKeijzer

  • Gast
Nieuwe pc - welke versie?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/14, 09:38:21 »
Over het algemeen is 32 bit goed genoeg voor elke thuis gebruiker. Servers kunnen er al meer snelheidswinst uit halen maar de normale gebruiken merkt die paar procent sneller echt niet. Dus voor vraag 1 zou ik gewoon gaan voor 32-bit.
En over de live-cd of de alternate cd. Dat ligt er maar net aan wat je makkelijker vind om te installeren. De alternate cd start wel sneller op (omdat deze geen grafische omgeving hoeft te maken) Maar op de live cd kan je weer meteen zien of ie het uberhaupt doet op je pc.
Het systeem wat je er verder mee installeerd is helemaal identiek dus daar kan je keuze niet vanaf hangen :).

Hendrikdegraaf

  • Gast
Nieuwe pc - welke versie?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/14, 13:04:14 »
Hehehe,

Je nieuwe systeem is inderdaad erg geavanceerd. ;) Normaal wordt altijd geadviseerd om gewoon de 32bits versie te gebruiken, omdat je pas bij heel veel werkgeheugen voordeel haalt uit de 64bits versie.

Ik weet echter niet precies waar de grens ligt: 4Gig is een hele hoop! Misschine kan iemand met meer kennis van zaken hier iets nuttigs over zeggen!

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Nieuwe pc - welke versie?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/14, 13:17:58 »
Als ik het goed voorheb zal je niet de volledige 4 GB kunnen gebruiken onder Linux als je de 32-bit versie installeert.
Volgens Wikipedia:
Citaat
Hence, a processor with 32-bit memory addresses can directly access 4 GB of byte-addressable memory.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/32_bit
Volgens die quote kan het echter wel, maar je kan misschien dan toch beter (voorlopig) de 32-bit versie van Ubuntu installeren, zodat alles zeker werkt. Ik dacht dat Hardy (de nieuwe versie voor binnen 10 dagen) veel problemen met 64 bit oploste, zoals Flash, maar dat weet ik niet zeker. Zo'n problemen heb je in elk geval niet met de 32-bit versie.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Hendrikdegraaf

  • Gast
Nieuwe pc - welke versie?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/14, 16:59:20 »
Ik had ook nog dit gevonden:
Citaat
op papier gaat 32bit tot 4GB oftewel 4096MB, maar in de praktijk ziet 32bits maar ~3,5GB maximaal, en dat is ook wat hij maximaal kan gebruiken.
Bron: http://forum.techzine.nl/forum/list_messages/88342

Ik weet niet hoe betrouwbaar dit is....

Offline RobinAJ

  • Lid
Nieuwe pc - welke versie?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/14, 19:28:51 »
Allen hartelijk dank voor de antwoorden en de links. Ik heb hem inmiddels in huis en ben de hele middag bezig geweest om uit te zoeken waar alle stekkers voor dienen... en de boekjes te lezen.... ik herkende de meeste stekkers niet (ik loop op hardware gebied toch heel wat achter merk ik) maar met wat logisch nadenken ben ik er toch uit. Er zit ook een KVM-switch tussen waarbij ik mijn oude pc op Windows XP (zonder internetverbinding) wil doen voor de spelletjes.

Nergens in de boekjes kom je iets over linux tegen, alleen windows en de drivers voor windows. Aangezien ik de HH op 64 bit gedownload heb ga ik die eerst even proberen om te kijken wat dat doet. Ik wacht toch op de offieciele versie voor ik hem echt ga inrichten. Als het niet bevalt zet ik de 32 bit erop, al zou dat dan met wat geheugen verlies zijn, 3,5 GB is nog schitterend.

Ik ben in ieder geval weer heel wat wijzer geworden. Allen hartelijk dank hiervoor.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Nieuwe pc - welke versie?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/14, 19:53:47 »
Er is wel kans dat hardy herron wel problemen oplevert, het is nog steeds beta ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline RobinAJ

  • Lid
Nieuwe pc - welke versie?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/14, 20:05:10 »
Dat snap ik. En het is ook niet de bedoeling dat deze versie er op blijft staan. Alleen kan ik geen 2 weken meer wachten nu ik eindelijk mijn nieuwe pc heb... en ik wil toch optimaal van de hardware gebruik maken dus zie ik deze periode als een testperiode. Het kan best zijn dat morgen gewoon Gutsy er op staat hoor... En ik moet zeggen dat mijn leerproces in een stroomversnelling zit momenteel. En daar ben ik echt blij om dat ik weer lekker uit de voeten kan op zowel hardware als softwaregebied. Die startersgids in de boekhandel was een uitkomst...
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe pc - welke versie?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/14, 20:22:56 »
64-bits heeft minder progjes en minder stuurprogramma's (drivers) ter beschikking.

Offline RobinAJ

  • Lid
Nieuwe pc - welke versie?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/14, 20:30:27 »
Is er ergens een site of wiki waar ik de verschillen kan vinden, wat wel en niet kan? Heb me inmiddels al suf gegoogled.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Calimerubuntu

  • Gast
Nieuwe pc - welke versie?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/14, 21:39:24 »
Ga gewoon voor 32 bits zou ik zeggen, dat is het veiligst/beste

cali

Offline RobinAJ

  • Lid
Nieuwe pc - welke versie?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/15, 10:36:43 »
Heb gisteren even de 64bit beta geprobeerd en het ziet er uit als gutsy. Volgens de logboeken zat er een probleem in met de iommu, maar er stond tevens de oplossing bij. Wel ziet HH64 de volle 4 gig en qua programma's (aanbod) lijkt het ook in orde.

Nu wacht ik in ieder geval even op de eindversie.

Momenteel heb ik dus weer Gutsy32bit er op staan (wou het verschil zien) en zie geen directe foutmeldingen. Alleen ziet Gutsy maar 3 GB van het geheugen, dus geen 3,5 GB. Verder wordt de hardware netjes herkend en gebruikt voor zover ik kan zien. Nu moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik RAID1 in moet stellen, maar dat schijnt in het BIOS te moeten kunnen, tenminste er staat een heel verhaal hierover in het boekje van het moederbord. Dat is dus de volgende stap.

Verder is het een schitterend systeem met een geweldig besturingssysteem en met zo'n KVM-switch is het een oplossing, heb nu een aparte, niet op internet aangesloten, windows XP spelletjes computer...
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

cyberpost

  • Gast
Nieuwe pc - welke versie?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/15, 15:48:01 »
Citaat van: RobinAJ
Verder is het een schitterend systeem met een geweldig besturingssysteem en met zo'n KVM-switch is het een oplossing, heb nu een aparte, niet op internet aangesloten, windows XP spelletjes computer...
Als er toch maar alleen spelletjes op staan kun je net zo goed online gaan met die oude pc (neem ik aan). Wanneer je dat ding alleen gebruikt om online te gamen is Windows met een firewall en virusscanner toch veilig genoeg?
Zo kun je ook genieten van het online-gamen. Ik vond dat vroeguh veel leuker dan singleplayers, maar ja wie ben ik????
Helaas voldoet mijn systeem nu niet meer om de nieuwste FPS-games te spelen, maar mijn interesse is ook meer verschoven naar beeldbewerking. Aangezien ik ook nog een sociaal leven (en huwelijk) heb zonder beeldscherm breng ik niet zoveel tijd achter de pc door om toch ook nog te kunnen gamen. Maar ik mag niet ontkennen dat ik heeeel soms nog wel eens online zou willen gaan om COD 4 te spelen... =)

Offline RobinAJ

  • Lid
Nieuwe pc - welke versie?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/15, 17:49:32 »
COD = Call of Duty? FPS = ? Ik ben niet echt thuis in het online gamen.

Ik heb niet echt van die 'games'. Het zijn bij mij meer spelletjes als Atlantis Quest, alle versies van Harry Potter, Monopoly, Scrabble, Patience, Hearts, Mahjongg, Solitaire, CSI, alle versies van Myst, The 7th Guest, The 11th Hour, alle versies van Rayman, Da Vinci Code, Zeeslag, Sudoku, enz. enz. Vooral logisch en puzzles trekt mij aan.
Online heb ik eigenlijk alleen Atlantis Quest gespeeld omdat die op W98 niet meer draaide en ik toen niks anders had alleen stopte die na een aantal levels dus kon ik die niet uit spelen en ook moet je dan online blijven omdat je niet kan saven... niet echt iets voor mij. En verder heb ik mij er nooit echt mee bezig gehouden.
Dus mijn oude pc-tje voldoet prima voor dit soort spellen, en dan met XP erop is dat ideaal. Geen internet, geen gezeur met firewalls, virusscanners, legale/illegale software, enz.

Dan bevalt Ubuntu beter, heb je wat nodig download je het gewoon (programma's dan), het is alleen nog een nieuw gebied voor mij. En ik vind het leuk om met foto's en video's te 'rommelen' en gewoon lekker bezig te zijn. Maak ook het clubblad voor een vereniging en de homepage dus ik heb mijn bezigheden. Ben nog bezig met stamboomonderzoek dus daar gaat ook veel tijd in zitten en ik zag in Ubuntu een kant en klaar programma hiervoor, ideaal.

En ja ik heb ook nog een huishouden en mijn werk en sociaal leven dus druk genoeg maar ja de pc is toch mijn hobby, het prutsen eraan, ermee bezig zijn, het leren begrijpen, en er mee werken.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]