Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: update naar Windows 10 naast Ubuntu  (gelezen 4754 keer)

Offline Anna

  • Lid
Re: update naar Windows 10 naast Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2017/01/02, 11:41:49 »
Dit antwoord was op een vraag van iemand met hetzelfde probleem als ik heb:
Ubuntu installatie schijf opstarten, repair console kiezen en dan grub-install /dev/sda uitvoeren. Klaar. Uiteraard moet dat wel vanuit een chroot omgeving gedaan worden, dan klopt de verwijzing naar je grub config.

Reactie vraagsteller:

Dat grub-install werkt toch alleen vanuit de (X)ubuntu installatie zelf op de schijf en niet de liveUSB? Ik weet ook niet hoe ik Xubuntu kan booten mbv. de LiveUSB
Of is dat wat je bedoeld met chroot? (ik heb hier ook al gekeken Wikipedia: chroot)
Hoe doe ik dat dan met dat chroot? (Sorry totaal nieuw tot Linux)
En met repair console bedoel je toch de terminal? Of moet ik dan die boot-repair gebruiken?


De vraagsteller begreep het niet goed en ik ook niet. Kan iemand dit voor de leek (ik)  iets duidelijker uitleggen.
Anna
« Laatst bewerkt op: 2017/01/02, 11:44:47 door Anna »

Offline jolo

  • Lid
Re: update naar Windows 10 naast Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2017/01/02, 13:33:02 »
Je kunt grub-install ook gebruiken vanaf een  LiveUSB/DVD-/+R(W) Zie https://wiki.ubuntu-nl.org/community/GrubHerstel

Maar een makkelijker manier van Grub herstel is de boot-repair-cd. Alleen zoals in die hyperlink staat, kun je voor een Windows 8 pc en dus ook Windows 10, alleen een LiveUSB gebruiken. Als op die USB-stick een lege FAT32 partitie staat, zou je 'm kunnen aanmaken met de applicatie Unetbootin.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Anna

  • Lid
Re: update naar Windows 10 naast Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2017/01/03, 11:56:45 »
Uit pure wanhoop opnieuw Ubuntu geïnstalleerd, bestanden opgeofferd, zelfde probleem. Ik heb dit eerder gehad op mijn vorige laptop en Ubuntu toch aan de praat gekregen. Nu is het iets anders, dit probleem komt door de Windows 10 update, nu lukt het niet, ik heb  alles geprobeerd, secure boot  staat uit, opstarten van de repair boot en direct  F12 drukken werkt ook niet, ik zie de dvd keuze niet, alleen Windows.
Ik heb niet genoeg kennis om in partities te zitten rommelen en vraag me af of ik dit probleem dan ook niet heb. Ook kan ik nergens vinden wat bij wat hoort in boot order - hoe wordt Ubuntu genoemd? - behalve dan Windows.
Ik vind Ubuntu fijn in gebruik en ben alleen op het forum wanneer ik een probleem heb. Daarom zijn de meeste termen voor mij onbekend en moet ik daarvan  steeds de betekenis opzoeken; wat is GRUB,  wat is chroot etc.

Nu zit ik met een laptop met alleen Windows, balen, ik hoop toch dat iemand mij nog verder kan helpen welke knappe kop?
« Laatst bewerkt op: 2017/01/04, 11:37:42 door Anna »

Offline jolo

  • Lid
Re: update naar Windows 10 naast Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2017/01/03, 14:44:26 »
Ikzelf heb alleen ervaring met de hoofd pc uit mijn onderschrift. Die had ik aangeschaft in 2011. In dat jaartal werd UEFI geïntroduceerd, maar dan zonder Secure Boot. Secure Boot werd pas uitgebracht in 2012.

Bij mij stond Windows 10 versie nog op 1511. Ik heb 'm geüpdatet naar versie 1607. Dat duurt een uur of langer. Het heeft verder niks veranderd in het UEFI BIOS. Ook het grub menu werkt nog. Ik heb er een foto van gemaakt. Deze is niet zo scherp. Maar nog wel leesbaar.



Zoals je ziet staat bij mij Ubuntu bovenaan. Daar heb ik vrijwel niets aan hoeven doen. Alleen weet ik niet waarom Ubuntu daar twee keer staat vermeldt. Want Ubuntu staat slechts één keer op de 500 GB SSD schijf.

Ik heb alleen bij het opstarten vanaf de Ubuntu 14.04 installatie dvd-rw, er voor gezorgd dat ik in het UEFI BIOS boot menu, de UEFI dvd-rw selecteerde zoals in onderstaande foto

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: update naar Windows 10 naast Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2017/01/03, 16:27:31 »
@ Anna,

misschien even de hulp inroepen van een steunpunt bij jou in de buurt ... ??

Ik ben geen steunpunt en ik woon ook (waarschijnlijk) te veraf van bij jou (= België -  West-Vlaanderen).

Doen!
Het is leuk en leerzaam als er iemand kan komen naast jou zitten en persoonlijk helpen met het verkrijgen/uitvoeren van een oplossing ( die ervaring heeft met EUFI/EFI en het opzetten van een dualboot Windows10 -- Ubuntu 16.4.1LTS ).

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/03, 16:37:58 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Anna

  • Lid
Re: update naar Windows 10 naast Ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2017/01/04, 11:07:40 »
Jolo, bedankt voor de uitgebreide reactie.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/04, 11:36:03 door Anna »

Offline Anna

  • Lid
Re: update naar Windows 10 naast Ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2017/01/04, 11:08:24 »
@ Anna,

misschien even de hulp inroepen van een steunpunt bij jou in de buurt ... ??

Ik ben geen steunpunt en ik woon ook (waarschijnlijk) te veraf van bij jou (= België -  West-Vlaanderen).

Doen!
Het is leuk en leerzaam als er iemand kan komen naast jou zitten en persoonlijk helpen met het verkrijgen/uitvoeren van een oplossing ( die ervaring heeft met EUFI/EFI en het opzetten van een dualboot Windows10 -- Ubuntu 16.4.1LTS ).

Groet,
spievensterke.

Uiteindelijk zal dat wel moeten als het echt niet lukt. Bedankt

Anna

Offline Anna

  • Lid
Re: update naar Windows 10 naast Ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2017/01/04, 11:29:15 »
Jolo, bedankt voor de uitgebreide reactie. Op mijn Acer ziet de Bios  er anders uit, de naam Ubuntu wordt niet genoemd. Ik kan helaas geen screenshot maken omdat - waarschijnlijk door de  probeerversie - ik geen programma als Shutter kan installeren. Ik heb ook andere programma's geprobeerd, lukte ook niet.
Hoe kom je in Boot device? Wanneer ik een device kies en op enter druk gebeurt er niets.

Hieronder de handgeschreven Boot order:
1. HDD WDC WD5000LPVX-22VOTTO
2. Network Boot IPV4
3. USB CDROM
4. USB HDD
5. Network Boot-IPV6
6. USB FDD:
7.ATAPI CDROM
8. Windows BOOT Manager            Zou je mij kunnen laten weten waar deze 8 punten voor staan, behalve punt 8.

Ik had de vorige versie, Ubuntu 14.04 weer geïnstalleerd, ik ga het nogmaals met de versie 16.04 proberen wie weet.

Mijn reactie hiervoor was niet correct maat krijg deze niet eruit.

Offline jolo

  • Lid
Re: update naar Windows 10 naast Ubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2017/01/04, 20:56:31 »
Om welk model Acer gaat het? En had je alleen secure boot uitgeschakeld? Of ook UEFI?

Intussen zou je als voorbeeld onderstaande hyperlink kunnen checken, om te checken in hoeverre de getoonde afbeelding met jouw Acer overeenkomen.

http://www.canbike.org/information-technology/acer-uefi-boot-from-cddvd-axc-605-er30.html
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Anna

  • Lid
Re: update naar Windows 10 naast Ubuntu
« Reactie #34 Gepost op: 2017/01/04, 21:21:51 »
Om welk model Acer gaat het? En had je alleen secure boot uitgeschakeld? Of ook UEFI?

Intussen zou je als voorbeeld onderstaande hyperlink kunnen checken, om te checken in hoeverre de getoonde afbeelding met jouw Acer overeenkomen.

http://www.canbike.org/information-technology/acer-uefi-boot-from-cddvd-axc-605-er30.html
Het is de laptop ESI 512, UEFI was niet uitgeschakeld.
Vanmiddag weer opnieuw Ubuntu geïnstalleerd. Na installatie bij herstart hetzelfde liedje, kan er niet inkomen. Ik had ervoor de partities waar Ubuntu zich bevond vernietigd met de live dvd  van Ubuntu (gparted).
Ik zou graag willen weten hoe Ubuntu heet in BIOS, bij jou heet het Ubuntu maar bij mij zie ik dat nergens staan.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/04, 21:36:21 door Anna »

Offline ajjp

  • Lid
Re: update naar Windows 10 naast Ubuntu
« Reactie #35 Gepost op: 2017/01/04, 22:15:18 »
Wat je nog zou kunnen proberen, is secure boot wel inschakelen.
Op mijn Acer kon ik pas dan -in de BIOS/UEFI- een " UEFI file as trusted for executing" kiezen. Vervolgens moest ik door een paar stappen heen: HDD0 kiezen, dan EFI, en pas toen kwam Ubuntu tevoorschijn. Na de keuze voor Ubuntu "shimx64.efi" kiezen. Tot slot moest ik die ook nog eens invullen.
Kleine kans dat het bij jou net zo gaat, maar na alle probeersels kan deze er nog wel bij.

Offline Anna

  • Lid
Re: update naar Windows 10 naast Ubuntu
« Reactie #36 Gepost op: 2017/01/05, 11:10:40 »
Wat je nog zou kunnen proberen, is secure boot wel inschakelen.
Op mijn Acer kon ik pas dan -in de BIOS/UEFI- een " UEFI file as trusted for executing" kiezen. Vervolgens moest ik door een paar stappen heen: HDD0 kiezen, dan EFI, en pas toen kwam Ubuntu tevoorschijn. Na de keuze voor Ubuntu "shimx64.efi" kiezen. Tot slot moest ik die ook nog eens invullen.
Kleine kans dat het bij jou net zo gaat, maar na alle probeersels kan deze er nog wel bij.

ajjp, dit probeersel is in de roos. Je bent m'n reddende engel.
Dit is waar ik op hoopte dat er iemand zou denken, hé het zou wel eens  ... kunnen zijn.
Hartelijk dank en dank aan de andere leden die gereageerd hebben.

Anna