Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost en klaar] Herinstallatie met aparte Home partitie  (gelezen 3249 keer)

[opgelost en klaar] Herinstallatie met aparte Home partitie
« Gepost op: 2010/09/02, 11:12:10 »
Ik heb op de meest computers mijn home op een aparte partitie staan, maar nu wordt het langzaam tijd de computers te upgraden naar 10.04 door middel van een schone installatie.

Hoe ga ik dat aanpakken met een aparte home partitie? Tot nu toe heb ik alleen maar standaard installaties gedaan. Ik weet dat er een mogelijkheid bestaat om wat geavanceerds te doen met de installatie, maar het exacte weet ik niet.

Kan iemand mij in de goede richting sturen?

Bedankt
« Laatst bewerkt op: 2010/09/10, 18:35:29 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/02, 12:05:08 »
Ok en hoe koppel ik dan mijn Home partitie weer aan mijn nieuw installatie, want ik neem aan dat er een nieuwe Home gemaakt is met de nieuwe installatie?

En die / aankoppelpunt is dan voor mijn nieuw installatie neem ik aan?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/02, 12:39:51 »
Ok dan ga ik dat binnenkort maar eens proberen, lukt het niet dan meld ik mij weer
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/02, 13:43:20 »
Ik kies zelf altijd ervoor om bij een nieuwe installatie handmatig instellen van de partities te kiezen. Daarbij kies ik voor een nieuwe installatie altijd dezelfde aparte home partitie die ik ook bij mijn oude systeem gebruikte. Wel zorg ik ervoor dat ik bij het installeren van de nieuwe installatie een andere gebruikersnaam kies dan bij de oude installatie. Op deze manier komen er op de speciale home partitie twee home mappen, één met de gebruikersnaam van de oude installatie, en één met de gebruikersnaam van de nieuwe installatie. Zo kan je eenvoudig dat van de oude home map naar de nieuwe overzetten mocht dat nodig zijn.

En altijd even zorgen voor een backup.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/02, 13:45:24 door Thomas de Graaff »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/02, 14:34:03 »
Als het goed is wordt die aparte home vanzelf aangekoppeld.
Niet in mijn ervaring! Je moet zelf ff /home aan de juiste partitie koppelen en NIET formatteren.
Als het goed is start de nieuwe Ubuntu dan op met je oude instellingen. Houd er wel rekening mee dat dit niet helemaal gesmeerd kan zijn omdat je oude instellingen (van Ubuntu versie X) nu worden gebruikt in 10.04. En misschien kan 10.04 niet helemaal goed hiermee overweg. Als je bijvoorbeeld een bepaald thema gebruikte dat nu niet meer bestaat ofzo...

Grote problemen zul je niet ondervinden hoor. En desnoods kun je altijd nog bepaalde punt mappen (.gnome .gconf enzo) verwijderen om de standaard instellingen te verkrijgen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/02, 15:07:35 »
Er wordt nergens gezegd dat hij de home moet formatteren, goed lezen dus aub. Wazzzaaa
Er wordt nergens gezegd dat er wordt gezegd dat hij de home moet formatteren. Oke, klinkt misschien flauw, maar dit wilde ik er expliciet bij zeggen omdat nog niet was gezegd dat /home NIET geformatteerd moet worden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline kamelot

  • Lid
Re: Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/02, 16:32:39 »
Hoe ik het altijd doe is zo

Handmatig parties indelen
De root waar je vorige ubuntu aankopeling / geven .
Dan ook laten formateren .

Bij je home partitie aankopelingspunt /home
En NIET formateren

Swamp pakt hij automatische

Gebruiker zelfdr naam als home en installeren maar
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline vanadium

  • Lid
Re: Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/02, 16:56:45 »
Als het goed is start de nieuwe Ubuntu dan op met je oude instellingen. Houd er wel rekening mee dat dit niet helemaal gesmeerd kan zijn omdat je oude instellingen (van Ubuntu versie X) nu worden gebruikt in 10.04.
Juist daarom vind ik dat we dit niet mogen aanraden aan nieuwe gebruikers. Dit is helemaal niet ondersteund. Je kan dit voor jezelf doen, op eigen verantwoordelijkheid, maar stel dit niet voor als een correcte benadering.

Wel volledig veilig is het, er een aparte datapartitie op na te houden. Dan moet je na een nieuwe installatie je data niet terugplaatsen. Een paar linkjes volstaan dan om je data terug in je home directory te zien staan.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/02, 19:15:55 »
Juist daarom vind ik dat we dit niet mogen aanraden aan nieuwe gebruikers. Dit is helemaal niet ondersteund. Je kan dit voor jezelf doen, op eigen verantwoordelijkheid, maar stel dit niet voor als een correcte benadering.
De uitleg van Wazzzaaa is wel degelijk correct.
Op de Engelstalige Ubuntu documentatie wordt ook genoemd. En op de Nederlandstalige wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/AparteHomePartitie

Wel volledig veilig is het, er een aparte datapartitie op na te houden. Dan moet je na een nieuwe installatie je data niet terugplaatsen. Een paar linkjes volstaan dan om je data terug in je home directory te zien staan.
Zo definieert iedereen "volledig veilig" op zijn eigen manier. Op deze manier weet je zeker dat alle persoonlijke instellingen verloren gaan. Niet iedereen zal dit wensen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/02, 19:48:38 »
Het is niet omdat dat her en der genoemd wordt, dat dit een goed advies is. Het is nu eenmaal een gegeven dat compatibiliteit van configuratiebestanden tussen verschillende versies van programma's niet gegarandeerd is. Als het bovendien een systeem betreft met verschillende gebruikers, dan kan het nog fout lopen met de uids ook.

Je persoonlijke instellingen worden in de nieuwe installatie automatisch aangemaakt. Het systeem terug naar je smaak configureren, duurt heus geen uren. Trouwens, in je nieuwe huis zal je misschien wel eens ander behang willen. Bovendien zijn de instellingen van een vorige versie misschien niet meer de ideale voor de nieuwe versie.

Als je echt je identiek systeem wil behouden, dan blijf je misschien best bij je ondertussen foutvrije, oerstabiele  huidige versie.

Let op: ik heb (hoe zou ik ook) er niets tegen dat iemand op die manier werkt. Ik vind het alleen verkeerd dit als een goede standaard manier van werken aan te bevelen aan beginners.

Offline Wiley

  • Lid
Re: Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/02, 23:33:53 »
Ter overweging.

Ik heb mijn home ook apart staan, maar ik maak er enorm veel werk van wanneer ik upgrade naar een nieuwe versie, met name om de configuratie (alle dot-mapjes in je home) netjes te krijgen en oude rommel op te ruimen (programma's die je niet meer gebruikt/installeert enz.).

Ik heb ook nog 3 andere users op het systeem, dus het is inderdaad oppassen met het aanmaken van die users in de nieuwe versie: zorg dat ze dezelfde uid krijgen anders krijg je problemen met de rechten in hun home mappen.

Als je maar één gebruiker hebt, dat allemaal niet wil doen EN je wil een zuiver systeem, dan ben ik het met Vanadium eens dat je waarschijnlijk beter de home gewoon in je systeem kan laten, en symlinks aanmaken naar de datamappen (Documents, Pictures, enz.) op je separate partitie of schijf.
Je blijft toch altijd zitten met oude configuratie die je misschien helemaal niet meer nodig hebt of theoretisch roet in het eten kan gooien. Gevoelsmatig kun je dan volgens mij net zo goed automatisch upgraden.

Maar goed, zoals blijkt uit de oplossingen van de anderen: er zijn meerdere wegen naar Rome, allen met hun eigen bochten, heuvels en dalen.

Offline bwmchris

  • Lid
    • mobile vikings
Re: Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/04, 00:04:16 »
ik moet zeggen, ik werk altijd met een aparte home partitie al sinds badger en heb nog nooit problemen ondervonden met de instellingen als ik een nieuwe versie van ubuntu op zette. ik ben wel de enige gebruiker, dus geen andere profielen of ets van dien aard.
firefighter is not somthing you do..
       ...... its something you are
black magic pearl octavia II combi

Re: Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/09, 16:40:40 »
Nou dat werkt perfect. Installatie was done in no time. Nu nog een vraag.

Ik heb de / als ext4 gedaan en deze opnieuw geformatteerd. Ik heb de home partitie aangekoppeld in de installatie als /home en uiteraard niet geformatteerd.(is nog ext3)

Als ik nu in de installatie voor de /home partitie ext4 had gekozen zonder formatteren, wordt dan de /home partitie naar ext4 geconverteerd zonder data verlies? (Ik heb home gebackupped)

Niet uitgeprobeerd, op andere computers waren de homes al met ext4.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/10, 19:11:54 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline bwmchris

  • Lid
    • mobile vikings
Re: [opgelost en klaar] Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/11, 16:59:50 »
hier vind je wat uitleg http://wiki.ubuntu-nl.org/community/MigratieExt4 maar het lijktme niet zo simpel misschien is het al wat gemakkelijker geworden dat weet ik niet, deze is iets makkelijker uitgelegd vind ik
http://www.digitalbase.be/blog/ubuntu-904-jaunty-partitie-omzetten-van-ext3-naar-ext4/
hopelijk heb je hier wat aan. Beste raad die ik je kan geven is backuppen van al het geen je niet kwijt wil.
firefighter is not somthing you do..
       ...... its something you are
black magic pearl octavia II combi

Re: [opgelost en klaar] Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/14, 11:38:23 »
Ik zal wel eens kijken. En ik Backup altijd voor ik iets doe. Ben een keer iets kwijtgeraakt in een grijs verleden, dat overkomt me niet nog eens.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [opgelost en klaar] Herinstallatie met aparte Home partitie
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/14, 12:03:25 »
Als ik nu in de installatie voor de /home partitie ext4 had gekozen zonder formatteren, wordt dan de /home partitie naar ext4 geconverteerd zonder data verlies? (Ik heb home gebackupped)
Dan zou het installatieprogramma zeggen dat je die partitie MOET formatteren, omdat deze nog niet ext4 is (weet ik bijna zeker). Je kunt ext3 naar ext4 converteren. Maar de nieuwe partitie is dan niet 100% ext4. De bestanden die er al op stonden blijven in een ext3 achtig formaat opgeslagen ofzo. Persoonlijk vind ik dit maar van die halve oplossingen.

Zelf wil ik aanraden die partitie leeg te maken (dus alle bestanden tijdelijk ergens anders neerzetten), die partitie te formatteren als ext4, en dan alles weer terugzetten.

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!