Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie hardy op laptop  (gelezen 1051 keer)

installatie hardy op laptop
« Gepost op: 2008/08/20, 15:12:09 »
dag allemaal,
ik wil een dualboot op een staand windows systeem.
conform de installatie dualboot-documentatie (dual-boot met Gutsy-document) heb ik de schijf voorbereid.
Bij het makne van de partitie kan ik echter geen nieuwe partitie-grootte maken, wordt niet getoond zoals in document.
Ook wordt niet getoond hoeveel MB de gebruike windowspartitie is.
Kortom, ik kom niet verder dan blz. 4-5 van deze brochure.
Ik heb geen ervaring met gparted.
hoe krijg ik in ieder geval de gebruikte grootte van de bestaande schijf op het scherm, ik denk dat mogelijk dan wel het installeren lukt, op is dit een zeer domme opmerking?lol

Hans

pjvolders

  • Gast
installatie hardy op laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/20, 16:25:55 »
is wubi geen optie?
Hiermee kan je een dual-boot maken zonder een nieuwe partitie te moeten maken, zo loop je ook niet het risico om gegevens te verliezen door het mislukken van de installatie.

groetjes
PJ

X

  • Gast
installatie hardy op laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/20, 18:31:11 »
@dutch1

Tijdens de installatie van een dual boot machine kan je ook gewoon het voorstel aannemen wat getoond word.
Misschien kan je de schijfgrootte nog wat veranderen , maar je hoeft dan zelf geen partitie te maken.
Voor beginners is dat wat gemakkelijker.

Hoe je dat moet doen staat beschreven op overstaande link.

http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

installatie hardy op laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/20, 18:50:09 »
allereerst mijn dank voor de snelle antwoorden.

Wubi nog niet geprobeerd, zal dat morgen doen.
Wat betreft jouw antwoord ¨X¨ , het probleem is dat ik als ik de schijfindeeler opstart er helemaal geeb gedeelte voor Ubuntu te zien is.
Als ik dan de volgende pagina open om de ruimte voor Ubuntu HD aan te maken is er alleen ede harde schijf met 160 Gb, daarop staat dan WINXP en er wordt niet benoemd hoeveel er van deze schijf in gebruik is.

Ik heb Ubuntu op de PCdesktop geinstalleerd zonder enig probleem , ook een dualboot, maar het lukt mij nogmaals niet door de schijfindeling heen te komen.

Wat wel lukt is als Wndows werkt de CDROM met Ubuntu op te starten en dan wordt er wel een kleine ruimte vrij gemaakt.
Maar die is aan de erg krappe kant, terwijl er ruimte te over is.
Vandaar dat ik de installatie op een ¨ormale¨"manier wilde doen.

Hans

X

  • Gast
installatie hardy op laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/20, 19:54:06 »
@dutch1

Misschien kan je voordat je Ubuntu gaat installeren een aparte partitie maken  om vervolgens daarop Ubuntu te installeren.
Dat kan je doen met Gparted.
Dat programma kan je downloaden op onderstaande link.
http://gparted.sourceforge.net/download.php

Je kan ook de gparted gebruiken die op de Ubuntu cd staat; maar de Gparted van de website vind ik beter.

installatie hardy op laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/21, 20:06:45 »
dank je voor het antwoord.
vandaag gparted geprbeerd, maar ook daar kon ik niet de schijfindeler zijn werk laten doen.
kreeg daar bovendien het advies een aantal keren de harde schijf te laten controleren.
kortom, ik heb ubuntu gewoon op de HD gezet met 30Gb als gebruiksfile.

Wat een gedoe, en denkelijk gewoon mijn eigen schuld

nogmaals dank

hans

installatie hardy op laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/22, 16:52:27 »
ben ook bezig om ubuntu op mijn laptop te zetten (acer aspire 1350 serie) helaas gaat dat niet geweldig.
op de PC deed de gebrande Ubuntu het goed, ik kreeg ook vragen als partitie indeling enz.
 maar op de Laptop krijg ik die vragen niet, blijft steken in een donker scherm met als laatste zin:
To run a command as administrator (user "root"), use "sudo ".
see "man sudo_root" for details.
ubuntu@ubuntu:~$

wie kan mij verder helpen, ben niet zo goed in zwarte schermen ...