Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn eerste kennismaking met EFI.  (gelezen 6605 keer)

Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Gepost op: 2013/05/18, 18:38:53 »
Er is hier een één maand oude Lenovo ideapad u310 binnen gekomen. Ik mocht er een dual boot van maken met Ubuntu. Terwijl ik aan het kijken zat in hoeverre hun W7 reeds vervuild was, viel de laptop uit door stroomgebrek. Ik heb de oplader ingeplugd en nu ... start de computer constant herop. Ik krijg de tijd niet om een functietoets in te drukken. Er is altijd tijd, hoor ik sommigen denken, maar ik mag de functie toetsen zo snel mogelijk achter elkaar in drukken, er wijzigt niks. Morgenochtend komen die mensen hun Ultrabook terug halen, ik maak nog maar eens mijn forumnaam waar?

Een filmpje (33 Mb) van de heropstartende laptop. Ik ben degene met de groene trui. (^_^)

Enig advies is van harte welkom!  8-)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/18, 18:55:03 »
Kan je een schijf controle starten, door van USB/CD/DVD te booten ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/18, 19:29:54 »
Eerst maar eens de accu eruit, stroom eraf en dan doodvrolijk proberen op te starten om hem helemaal stroomloos te zetten. Daarna zet je de stroom er wel op en dan kijken of hij start. Dat heeft me bij laptops wel vaker uit de ellende gehaald. Ik heb ook geen ervaring met EFI, maar dit lijkt me niet echt een EFI probleem.

Hoop dat je eruit komt!!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/18, 19:48:51 »
Het is onmogelijk om te booten van een extern medium. Het bootmenu ligt verscholen achter Fn + F2 toets. Er is geen enkele reactie als ik toetsencombinaties probeer. Ook de Esc toets of langdurig de aan/uit knop indrukken, brengt geen soelaas. Dit is een recente ultrabook zonder cd drive, bijgevolg vind ik nergens een handleiding terug om dit spel open te maken. De accu verwijderen is dus onmogelijk. Als u het filmpje bekijkt, ziet u dat de ultrabook 6 keer opstart in 30 sec. tijd. Kan er eigenlijk iets fout zijn met de software als hij reboot binnen de 5 seconden? Ik begin te denken dat er hardwarematig iets fout loopt? Verder zou ik hem liever niet open maken, anders kunnen die mensen fluiten naar hun garantie?

Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/18, 20:20:05 »
lijkt me eerder een hardware fout, of zelfs een corrupte optie ROM.
hij geeft namelijk wel een fout dat het OS niet netjes is afgesloten maar dat lijkt nog een fout te zijn dat Intel Rapid Storage option ROM.
Citaat
Intel(R) Rapid Storage Technology - Option ROM - 11.1.0.1413
Copyright (C) 2003-12 Intel Corporation. All Rights Reserved.

The operating system did not shutdown cleanly.
Reconstructing Cache Metadata.
Please do not interrupt this process.

Reading Packed Metadata into memory...Done
Processing Delta Log record...........0
en dan herstart hij al.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/18, 20:25:22 door foxofinfinety »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/18, 21:11:36 »
Ondertussen, na een uur altijd maar heropstarten, lijkt de accu leeg. De oplader erin en ... weer van hetzelfde ....  :-[

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/18, 21:41:03 »
Tjeeeee!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/19, 08:09:49 »
Dit draadje op dit Portugese forum handelt over ongeveer hetzelfde. Mijn grote probleem is dat mijn Portugees even vloeiend is als mijn Russisch en mijn Chinees. Waardoor ik nu twijfel of het soms geen Russisch forum is ...  :-[
Google vertalen wil trouwens niet werken omdat de website een omleidingslus maakt. Van een handige tool gesproken ...
« Laatst bewerkt op: 2013/05/19, 08:53:32 door Pattattezak »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/19, 09:12:17 »
Lukt het misschien met kopieren en plakken naar dit Google Translate venster dan ...  Eventueel eerst via een teksteditor venster?

http://translate.google.com/

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline midas

  • Lid
Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/19, 13:00:54 »
Zelfde probleem heb ik ook met mijn huidige (oudere) HP-laptop gehad met Ubuntu 12-04. Ook veel meldingen dat de accu leeg was terwijl dat niet klopte. Kan zijn dat de hardware-herkenning niet helemaal goed was of dat toch de oudere accu parten speelt. Net zoals jvecht zegt...probeer eerst:

1. Accu eruit halen
2. Zonder accu en zonder de laptop aan het net te doen de aan/uit switch voor 20 sec ingedrukt houden
3. Laptop zonder accu aan het net doen en kijken of alles gewoon start

Na flink wat updates is het probleem toen bij mij verdwenen. Wel dat-ie op 10 koude starts 1 á 2 maal niet wilde doorstarten. Nu met 13-04 geen enkel probleem meer
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/19, 13:02:07 »
Kan je echt niet met een externe dvd/cd writer opstarten? En anders met een USB stick?

Kan je in de BIOS komen? Of pakt hij dat ook niet door het vele herhaaldelijke opstarten?
Mocht ik ook maar in de bios kunnen komen, de bootvolgorde was reeds lang gewijzigd. Het enige waarop de ultrabook reageert is de aan/uit knop. Het beestje mag ik ook niet opendoen anders vervliegt de garantie. Bijgevolg ben ik echt wel aan het spreekwoordelijke kruis genageld?
Aan iedereen; hartelijk dank voor het helpen meedenken en zoeken; maar ik vrees dat ik het hier bij laat. Het zou mij verwonderen mocht deze persoon in de toekomst nog ooit mijn hulp inroepen bij computerproblemen.  :|

Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/19, 16:19:22 »
Het enige dat ik kan doen is de aan/uit knop langdurig indrukken en dat brengt geen verandering. Op alle andere toetsen wordt niet gereageerd. Delete, Esc, Fn+F1, Fn + F2, Fn + F11, Fn + F9, Fn + F8, .... De computer gaat rustig door met telkens opnieuw opstarten zoals in het bijgeleverde filmpje.

Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/19, 17:19:45 »
Ik heb inderdaad geen deftige handleiding gevonden hoe ik deze ultrabook kan open maken. Naar het "klepje onderaan" kan ik alvast lang zoeken ...  ;)

Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/19, 18:00:58 »
Kan je echt niet met een externe dvd/cd writer opstarten? En anders met een USB stick?

Kan je in de BIOS komen? Of pakt hij dat ook niet door het vele herhaaldelijke opstarten?
Mocht ik ook maar in de bios kunnen komen, de bootvolgorde was reeds lang gewijzigd. Het enige waarop de ultrabook reageert is de aan/uit knop. Het beestje mag ik ook niet opendoen anders vervliegt de garantie. Bijgevolg ben ik echt wel aan het spreekwoordelijke kruis genageld?
Aan iedereen; hartelijk dank voor het helpen meedenken en zoeken; maar ik vrees dat ik het hier bij laat. Het zou mij verwonderen mocht deze persoon in de toekomst nog ooit mijn hulp inroepen bij computerproblemen.  :|
als er garantie op zit zou ik zeggen laat Lenovo het uitzoeken, een computer mag niet zomaar geheel defect raken omdat je de stroom vergeet aan de sluiten dus dit is gewoon een garantie geval.


enige wat ik verder kan vinden met de fout die in beeld komt is iets over een hard disk defect, maar die zou niet zomaar defect mogen raken omdat de laptop uit valt, hoewel er wel dingen zijn die de zelfde omstandigheden (laptop die uitvalt door stroom gebrek) beschrijven.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/19, 19:28:45 »
Heb uit nieuwsgierigheid ook even gekeken in de handleiding.
Vond daarin dat er aan de linker zijkant (waar de 2 usb poorten hdmi bus zit)  een knopje moet zitten, " OneKey Rescue system button "  genoemd.
Kun je daar wat mee? 
Heb de handleiding hier gevonden: http://support.lenovo.com/en_NL/guides-and-manuals/default.page?selector=expand
Wat ik er ook nog  vond, bij het gebruik van de rescue disk, dat je de bootvolgorde kon wijzigen met F12,  jezelf spreekt van Fn in combinatie met F2
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/20, 08:23:17 »
Femke98,
Yep, ik heb reeds de mensen op de hoogte gebracht. Het eindwerk van hun zoon die aan de universiteit zit, blijkt op deze computer te staan. Ze zijn ontzettend gelukkig met de gang van zaken ...  :-[
Leon_III,
Men moet de Fn toets indrukken om de F12 toets te bereiken. Het enige waar de computer op reageert, is dus de aan/uit knop. Verder beschik ik niet over de juiste nylon schroeven om deze te vervangen bij het openen van de computer. Mijn ervaring met nylonschroeven is dat ik er de kop afdraai bij het losschroeven en de rest blijft in de schroefdraad zitten.  :o

FrSu

  • Gast
Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/20, 10:10:11 »
Novo button linkerzijkant bovenin al geprobeerd?

http://www.lenovo.com/shop/americas/content/user_guides/u310_u410_ug_en.pdf

Pagina 4.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/20, 12:00:35 »
Patattezak, mogen we een foto van je keyboard?
Reden van de vraag:
 Ik kan dat uit de handleiding niet opmaken zien, en ik wil dat weten omdat jij spreekt van Fn^F12 en anderen van F12.
Ik hoop niet dat over functietoetsen langs elkaar heen wordt gepraat.
Sorry voor mijn vraag, maar niet geschoten is zeker mis.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/20, 12:43:56 »
Femke98,
De HD eruit halen? Mocht de laptop uit garantie zijn, maar dit is het geval niet. En ja, ik heb gevraagd of ze een backup hadden. Alleen blijkt de backup van het eindwerk 2 dagen typwerk minder te bevatten. Waarschijnlijk doet die jongen even graag zijn eindwerk als ik destijds ...
FrSu,
Yep, al van in het beginne, voor ik hier iets heb gepost.
Koos4401,
De funtietoetsen hebben een rood opschrift, net als de Fn-toets. Dit maakt dat deze opdrukken minder duidelijk op de foto staan. Maar ze zijn zichtbaar.

Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/20, 13:39:40 »
Novo button linkerzijkant bovenin al geprobeerd?

http://www.lenovo.com/shop/americas/content/user_guides/u310_u410_ug_en.pdf

Pagina 4.

Had je bovenstaande al geprobeerd? Had dit op een iets andere wijze hier boven ook al eens aangegeven, hiermee kun je in de bios komen en je opstartvolgorde wijzigen.
De link die FrSu  noemt is volgens mij van de amerikaanse handleiding, de link die ik noemde is  van de nederlandse/engelse handleiding.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline koos4401

  • Lid
Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #20 Gepost op: 2013/05/20, 15:33:30 »
Patattezak, jammer dat ik niet het goede idee had. Succes, verder!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Mijn eerste kennismaking met EFI.
« Reactie #21 Gepost op: 2013/05/20, 16:28:42 »
Leon_III,
Yep, er is mij meerdere keren op het bestaan van die knop gewezen. Dit toont aan hoe bereidwillig de forumleden hier zijn om hulp te bieden.
Koos4401,
Er was simpelweg te weinig keuze. Enkel de aan/uit knop die werkt en enige terughoudendheid om de laptop open te vijzen om het recht op garantie niet te verliezen.

Iedereen van harte bedankt voor de geboden hulp!! Men is zojuist de laptop komen halen. Er kon een klein benepen bedankje af voor mijn open en eerlijke communicatie ...  :-[