Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meer mappen delen in één keer? [OPGELOST]  (gelezen 1763 keer)

Meer mappen delen in één keer? [OPGELOST]
« Gepost op: 2010/07/19, 20:50:23 »
Om mappen te delen gebruik ik bij voorkeur de methode van rechtsklikken op de mapnaam en dan naar Deelopties. Makkelijk en het werkt perfect. Ik moet dan voor iedere map afzonderlijk de deelopties instellen, wat vervelend is als je een map hebt met veel submappen die je allemaal wilt delen. Dat speelt bij mij vooral bij foto's, er staan er 12.000 op de pc verdeeld in vele tientalen mappen. Is het mogelijk een map inclusief de onderliggende mappen in één keer te delen waardoor ze alle benaderbaar zijn vanaf een andere computer?
Dank bij voorbaat voor de hulp.  
Nico
« Laatst bewerkt op: 2010/07/20, 20:28:46 door koolsbergen »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Meer mappen delen in één keer?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/19, 21:48:11 »
Volgens mij is het zo dat, wanneer je een map deelt, automatisch de onderliggende mappen ook beschikbaar zijn voor de gebruiker over het netwerk.

Re: Meer mappen delen in één keer?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/19, 22:19:17 »
Dank voor de reactie.
Dat is precies wat ik zou willen. Maar als ik gedeelde mappen op mijn Ubuntu-pc wil lezen vanaf een Windows-machine blijkt dat niet zo te zijn. Ik zie die onderliggende mappen wel maar kan ze niet openen. U hebt geen toegang tot "mapnaam". Neem contact op met uw netwerkbeheerder, aldus Windows. Zodra ik zo'n Ubuntu-map deel is hij wel beschikbaar in Windows. Het is dus geen echt probleem want oplosbaar, maar het is niet zo elegant.
Nico

Offline bayan

  • Lid
Re: Meer mappen delen in één keer?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/20, 08:15:57 »
Hoi Nico,vanuit de terminal : sudo chmod -755 /home/nico/map waarbij je /nico/map wijzig naar wat voor jou van toepassing is.
Type chmod --help in de terminal voor meer informatie over het gebruik van chmod.

Offline bayan

  • Lid
Re: Meer mappen delen in één keer?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/20, 08:19:51 »
Nog beter is : sudo chmod -R 755 /home/nico/map, was vergeten -R toe te voegen =D

Re: Meer mappen delen in één keer?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/20, 20:28:20 »
Dit werkt helemaal zoals ik wil. Bedankt!