Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wil wél installeren, maar dan....  (gelezen 4250 keer)

Sam Vimes

  • Gast
wil wél installeren, maar dan....
« Gepost op: 2009/07/05, 10:22:05 »
Nadat ik met jullie heb gediscussieerd over Ubuntu 9. 4 op mijn oude pc, had ik aangegeven het nog eens te proberen op mijn andere, veel nieuwere pc, met als specs AsusM2A mb met een AMD Athlon X2 6000 processor met 4 GB Ram en een 250 GB schijf, nVidia NX7300 grafische kaart met 256MB ram en een 22" tft scherm.
Eenmaal zover dat ik er tijd voor had, heb ik bedacht dat ik toch liever KDE als werkomgeving zou hebben, dus werd het Kubuntu 9.04.
Eerst even een ISO binnengehaald en netjes gebrand, daarna plaats vrijgemaakt op de schijf  (14 Gb + 2Gb swap) en de boel laten bollen. Ging allemaal prima, herkende alles tot en met het display, waarvoor automatisch de juiste resolutie werd ingesteld.
Daarna echter bleek er toch e.e.a. niet in orde te zijn: Ik heb Firefox open: geen flash. Geluid: wil persé de ingebakken ac97 gebruiken.
Ik naar het forum gemeld, en de boel in de wacht gezet. Wilde gisteravond weer eens kijken wat ik wel kan met Kubuntu, dus toen het wat was afgekoeld de boel opgestart: Zwart scherm (konsole) met alleen een inlog-mogelijkheid, m.a.w. er is weer iets goed fout. Zojuist opnieuw opgestart, zelfde melding. Kom er niet uit, is voor mij abracadabra.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/05, 10:29:17 »
Ten eerste, als je in zo'n terminal venster terecht komt bij het opstarten. Herstart dan de computer, in het grub menu ( roep dit desnoods op met F8 ) kies je voor recovery mode. Nu kun je kiezen voor " Try to fix X server " ( hardy ) of " xfix " ( jaunty ). Werkt dit.

En je moet uiteraard de flash plug-in installeren om Flash te kunnen gebruiken. Als je installatie weer werkt, ga dan naar Konsole en typ in :

sudo apt-get install flashplugin-nonfree
Dit zal het pakket " flashplugin-nonfree" installeren. En nu kan je Flash gebruiken in Firefox.

Verder over het geluid, dat is eerder een slordigheidje van u als u een losse geluidskaart gebruikt, u moet dan namelijk in het BIOS wel de onboard geluidskaart uitschakelen.

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/05, 11:16:45 »
Kubuntu blijkt nog meer veranderd te hebben in mijn systeem. Wilde n.l. via de cd alsnog Ubuntu installeren. i.p.v. Kubuntu, start de machine niet meer op van de cd : "kan niet initialiseren, probeer een bios update" of iets dergelijks. Ook de cd van windows, die ik wilde gebruiken om de bootloader "onschadelijk" te maken, start niet meer. Aangezien ik geen ide heb hoe ik ee BIOS update moet doen, zal ik nu ook nog kosten moeten gaan maken bij m'n pc leverancier om de gevolgen van Kubuntu te verwijderen! Bedankt voor deze "gratis" software.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/05, 11:27:20 »
Gewoon de bios is gaan, daarna de keuze maken voor fabrieksinstellingen, en als laatste de CD als eerste boot medium zetten.
Dit was voor mij de oplossing, toen ik door eigen schuld mijn bios instellingen had verziekt.
Wanneer dit door (k)ubuntu komt, heb je een primeur !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/05, 11:47:04 »
Gewoon de bios is gaan, daarna de keuze maken voor fabrieksinstellingen, en als laatste de CD als eerste boot medium zetten.
Dit was voor mij de oplossing, toen ik door eigen schuld mijn bios instellingen had verziekt.
Wanneer dit door (k)ubuntu komt, heb je een primeur !

+1
Het is mij ook nog nooit gebeurt door een install maar wel door eigenschuld.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/05, 11:57:48 »
Kubuntu blijkt nog meer veranderd te hebben in mijn systeem. Wilde n.l. via de cd alsnog Ubuntu installeren. i.p.v. Kubuntu, start de machine niet meer op van de cd : "kan niet initialiseren, probeer een bios update" of iets dergelijks. Ook de cd van windows, die ik wilde gebruiken om de bootloader "onschadelijk" te maken, start niet meer. Aangezien ik geen ide heb hoe ik ee BIOS update moet doen, zal ik nu ook nog kosten moeten gaan maken bij m'n pc leverancier om de gevolgen van Kubuntu te verwijderen! Bedankt voor deze "gratis" software.

Dat is natuurlijk pure flauwekul. Het besturingssysteem komt helemaal niet met z'n fikken aan het BIOS, dat kan het alleen maar uitlezen.

Of beide CD's zijn rot, of je DVD-speler is defect aan het worden. Hardware-probleem dus.

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/05, 12:43:22 »
Bedankt voor jullie reacties. Vind het ook vreemd dat m'n bios ineens naar de gallemiesen is, maar het is wel frappant dat het op dit moment gebeurd. Kan ook niet meer via systeem herstel in Windows mijn boot instellingen terug zetten, zodat ik nu telkens via de bootloader van Kubuntu, dat niet werkt, Windows moet starten. Ga zo met een uiteraard wel jullie tip over de fabrieks-instellingen uitproberen.
Jullie horen nog van me.

Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/05, 17:20:43 »
Heb je geen dualboot dan?

Offline heir4c

  • Lid
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/05, 18:32:26 »
@Paul: Ter info: moest het echt niet lukken, want van op een afstand is het niet altijd gemakkelijk voor de forumleden om je probleem in te schatten, kan je altijd eens kijken of er in je buurt een steunpunt is. Zie daarvoor de kaart: http://kaart.ubuntu-nl.org/
En Paul, er zijn nog wel computers die moeilijk doen, heb zelf met een Packard Bell (een oude) ongelooflijke dingen moeten uithalen om dat aan de praat te krijgen. En ik ken al niet veel van computers.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/05, 19:23:38 »
Heb je geen dualboot dan?, Ja Windows en kubuntu, maar door de fout in kub, die niet meer wilde starten, wilde ik de frubloader verwijderen, wat in erste instantie niet ging, vanwege een melding dat m'n bios verknalt was. Heb het eindelijk weer rechtgebreid.

@Paul: Ter info: moest het echt niet lukken, want van op een afstand is het niet altijd gemakkelijk voor de forumleden om je probleem in te schatten, kan je altijd eens kijken of er in je buurt een steunpunt is. Zie daarvoor de kaart: http://kaart.ubuntu-nl.org/
En Paul, er zijn nog wel computers die moeilijk doen, heb zelf met een Packard Bell (een oude) ongelooflijke dingen moeten uithalen om dat aan de praat te krijgen. En ik ken al niet veel van computers.
Had al eerder van het steunpunt gehoord, en er zit iemand op een paar kilometer van hier, maar met de buntu's heb ik het gehad. Suse doet het op m'n andere pc redelijk, en eventueel Mandriva, de buntu's doen het op de ene niet omdat ze de monitor niet herkennen, en op deze doen ze het ook niet zoals het hoort, en ik kan niet ontdekken waarom. Over en uit dus voor buntu bij mij.

Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/05, 19:42:54 »
Geef je het niet een beetje te vlug op ??? Neem eens contact op met een steunpunt, een beetje hulp kan toch geen kwaad?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline CasB

  • Lid
    • Mijn geekblog
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/05, 20:42:42 »
Ik zou zeggen, maak de mbr even dmv een windows-cd (naar recovery mode en dan fixmbr intypen), en dan gewoon nog een keer proberen (K)Ubuntu te installeren. Overigens kun je gewoon overschakelen naar KDE als je Ubuntu al geinstalleerd hebt.

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/06, 12:12:43 »
Ik zou zeggen, maak de mbr even dmv een windows-cd (naar recovery mode en dan fixmbr intypen), en dan gewoon nog een keer proberen (K)Ubuntu te installeren. Overigens kun je gewoon overschakelen naar KDE als je Ubuntu al geinstalleerd hebt.
Geef je het niet een beetje te vlug op ??? Neem eens contact op met een steunpunt, een beetje hulp kan toch geen kwaad?
Ik kan me voorstellen dat je er zo over denkt. Gijsbert, maar ik probeer al sinds versie 5.10 om een buntu aan de praat te krijgen, en nog nooit heeft er een goed gedraaid, terwijl ik er drie verschillende pc's voor gebruikt heb, van een duron 800 tot een athlon x2 6000....
@CasB. Nadat ik m'n bios hersteld heb, heb ik dit inderdaad gedaan, zodat ik in ieder geval weer normaal kan opstarten, maar of ik nog ooit een buntu zal proberen is erg de vraag, na meer dan drie jaar proberen en niet slagen. Gekke is dat andere distro's wel werken op beide laatste pc's, zoals  Suse (ingewikkeld product) , Mandriva , PCLinuxOS , Sabayon linux en Pardus allemaal draaiend te krijgen. Maar met geen van allen kan ik mijn andere hobby bedrijven, namelijk foto's bewerken en uitprinten, vandaar dat ik ze allemaal probeer. Krijg in geen van allen m'n printers (compleet) draaiend, en de bewerkings software (de GIMP, meestal) is ontoereikend.(nog steeds) Ik draai dus nog steeds dual boot met windows, maar op deze machine even niet meer. Op de andere trouwens dual met suse en windows 7, erg goed uitziend en voorals nog probleemloos draaiend op een vijf jaar oude pc met wel 2gig RAM....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/06, 14:40:47 »
openSUSE is een goed en volwaardig alternatief voor Ubuntu. Misschien helpt deze informatie om openSUSE wat makkelijker te maken voor je:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/06, 15:30:07 »
openSUSE is een goed en volwaardig alternatief voor Ubuntu. Misschien helpt deze informatie om openSUSE wat makkelijker te maken voor je:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse
Bedankt voor de tip. Ga het bestuderen.

Bazzer

  • Gast
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/06, 18:00:14 »
Paul, als GIMP ontoereikend is dan vraag ik mij af wat jij allemaal wilt doen met je foto's?
Gimp is niet gemakkelijk in het begin, maar doet zeker niet onder voor PSP of fotoshop!

Gezien jou verhaal denk ik dat je even (thuis) hulp nodig hebt om weer op het rechte spoor te komen
want dat Ubuntu op drie verschillende PC's niet wil draaien lijkt mij onwaarschijnlijk.

M.vr.gr. Ben Looijen.


Sam Vimes

  • Gast
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/08, 22:00:52 »
Paul, als GIMP ontoereikend is dan vraag ik mij af wat jij allemaal wilt doen met je foto's?
Gimp is niet gemakkelijk in het begin, maar doet zeker niet onder voor PSP of fotoshop!

Gimp mist juist net die dingen waar ik in photoshop het meest gebruik van maak, zoals het tweede generatie kloon-stempeltje, en de helderheids bewerker shadow/highlight. Bovendien zitten veel dingen op een minder logische plek.
Daarnaast (heeft niets met gimp van doen) kan ik onder linux niet printen zoals ik gewend ben. De drivers van HP laten de printer wel werken, maar ik kan niet kiezen voor de fotolade (10x15 papier) en ik kan niet randloos printen. Bovendien krijg ik meestal ook "verschoven" kleuren.

Citaat
Gezien jou verhaal denk ik dat je even (thuis) hulp nodig hebt om weer op het rechte spoor te komen
want dat Ubuntu op drie verschillende PC's niet wil draaien lijkt mij onwaarschijnlijk.
M.vr.gr. Ben Looijen.

Inderdaad drie pc's waarop de buntu's niet willen: de eerste was in 2005, met ubuntu 5.10, netjes opgestuurd door canonical, kreeg het wel geïnstalleerd, maar liep regelmatig vast, en de ondersteuning voor mijn hard ware was hopeloos (printer/scanner). Dat laatste is wel beter geworden later. Heb daarna nog geprobeerd met 6.04, 7.04 en 7.10 en als laatste op die pc 8.04. Toen kocht ik begin vorig jaar een nieuwe PC met ASUS m2n moederbord met AMD Athlon x2 en 4 gig RAM, en probeerde daarop 8.10, dat werd een fiasco, en ik weet tot op heden niet waarom, maar alleen windows en suse 10.3 deden het op die machien. Heb toen in overleg met m'n pc leverancier, die zelf linux fanaat is, een ander moederbord erin gebouwd, en toen kreeg ik er ook Mandriva en Pardus mee levend, maar de buntus 8.04 en 8.10 bleven problemen geven.
Nu dus op de derde PC, een wat oudere met ook een ASUS bord en een athlon 2700+ en 2 gig RAM geprobeerd waarop 9.04 zich dus wel laat installeren, mar waarop hij de monitor niet herkent en dus een onmogelijk kleine resolutie instelt (op een 17" TFT van 1280x1024 geeft buntu/nVidia maximaal 800x640, en als ik de propritary drivers installeer zelfs nog maar 40x640) waardoor het onmogelijk wordt er iets zinvols mee te doen. Het vreemde is dat andere distro's op diezelfde pc met dezelfde monitor WEL de goede resolutie geven (ook met de nVidia 173 drivers).....

Offline mcgyver

  • Lid
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/08, 22:15:55 »
Ik heb zelf een Asus M2A-VM en M2A-VM HDMI. Ze doen het beide prima in 32 en 64 bits versie vanaf anderhalf geleden tot nu toe met elke versie sindsdien. Ik ben niet tevreden met de moederborden, maar dat heeft niets te maken met Ubuntu want ook in WinXP doen ze niet wat beloofd is (in de advertenties). De HDMI versie gebruik ik als Mediacenter in dualboot met WInXP+Mediaportal, en Mythbuntu aan de andere kant. Ik kan met ze printen via mijn Canon MP520 en gebruik ook Compiz in combinatie met de door Ubuntu aangeboden drivers (dus geen gesleutel. Ik denk echt dat je je beter moet voorbereiden/inlezen voor je weer begint. Als het geen hardware probleem is denk ik dat het aan jou ligt. Ik wil je best helpen als je wil.

Bazzer

  • Gast
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/08, 22:21:14 »
Ja Paul, dat is een heel verhaal wat je schrijft en daar kan ik (ik denk niemand) zo geen antwoord op
geven. Toch zou ik eens hulp laten komen, twee weten er altijd meer dan 1

Succes verder, Ben Looijen

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/11, 13:28:21 »
Ik heb zelf een Asus M2A-VM en M2A-VM HDMI. Ze doen het beide prima in 32 en 64 bits versie vanaf anderhalf geleden tot nu toe met elke versie sindsdien. Ik ben niet tevreden met de moederborden, maar dat heeft niets te maken met Ubuntu want ook in WinXP doen ze niet wat beloofd is (in de advertenties). De HDMI versie gebruik ik als Mediacenter in dualboot met WInXP+Mediaportal, en Mythbuntu aan de andere kant. Ik kan met ze printen via mijn Canon MP520 en gebruik ook Compiz in combinatie met de door Ubuntu aangeboden drivers (dus geen gesleutel. Ik denk echt dat je je beter moet voorbereiden/inlezen voor je weer begint. Als het geen hardware probleem is denk ik dat het aan jou ligt. Ik wil je best helpen als je wil.

Dat laatste bord dat jij in je reactie noemt heb ik dus ook, alleen heb ik na de bedroevende ervaringen met diverse os'en een andere video kaart en geluidskaart ingebouwd. In eerste instantie had ik een ander bord met een ingebakken nVidia kaart, dat werkte helemaal niet, toen een met een ATI video, deed iets meer, maar lang niet wat het wezen moesten toen heb ik een nVidia nx7300 met 256Mb  erin gezet en een soundblaster audigy, en sinds die tijd draait windows xp erop, en doet alles wat ik ermee wil doen, en doet dat goed. Ik heb er ook mandriva op gehad en suse, maar ik wilde één pc hebben zonder dual boot, dus heb ik Linux naar de oude pc "verbannen". Toen daarop de buntu's onmogelijk bleken, en jullie allemaal zo fijn wilden helpen, heb ik toch maar weer geprobeerd om op deze pc kubuntu 9.04 te installeren, met de beschreven problemen.
Gezien de vele andere distro's die er zijn, waarvan ik er ongeveer 12 heb geprobeerd, waarvan 4 of 5 die redelijk tot goed werken op mijn hardware, laat ik de buntu's maar links liggen, want om nou weer problemen op m'n hals te halen om het persé te willen gaat me wat te ver.

Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #20 Gepost op: 2009/07/12, 10:24:28 »
Waarom wil je eigenlijk kubuntu?

En niet Ubuntu ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Sam Vimes

  • Gast
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #21 Gepost op: 2009/07/14, 14:02:26 »
Waarom wil je eigenlijk kubuntu?

En niet Ubuntu ?

Heb beide geprobeerd, en heb toch een voorliefde voor de KDE variant. En ik wilde een butu, omdat er in de pers lovend werd gesproken over de hardware herkenning door de buntu's. Ik heb dus van beide een iso gedownload, van Kubuntu zelfs 2, een 32 en een 64bit, maar ik krijg ze op deze machine niet geïnstalleerd, op die oude wel (de 32 bit uiteraard) maar daar krijg ik conflicten met de monitor, vandaar over en uit.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: wil wél installeren, maar dan....
« Reactie #22 Gepost op: 2009/07/16, 19:10:56 »
Tja, over en uit is over en uit. Dan niet. Als je van gedachten verandert, weet je me te vinden, neem ik aan.