Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem om met meerdere gebruikers aan fat32 partitie te kunnen  (gelezen 802 keer)

stigje

  • Gast
hallo, ik heb vandaag gekozen om m'n laptop met v d traag, zelfs op een 3.02ghz processor.

Nu, ik heb dus 2 users aangemaakt, eentje voor ik en eentje voor m'n vriendin. Ik had alles op usb schijf gebackupt, ik heb bij de installatie van ubuntu 1 / partitie gemaakt in ext3, een swap en dan de rest van de vrije ruimte heb ik in fat32 gezet, zodat ik daar onze gedeelde documenten kan op plaatsen.

Als ik met mijn login inlog in ubuntu krijg ik netjes alle schijven te zien, en kan ik ook naar die fat32 partitie en er dingen van lezen en op schrijven, maar als ik inlog met de account van m'n vriendin, zie ik nergens die partitie staan? als ik dan via /media/disk ga, dat wel werkt onder mijn account, krijg ik een melding dat er onvoldoelde rechten zijn om disk te openen?

iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

dit is wat ik krijg als ik mount doe bij mijn vriendin:

lootje@stig-laptop:~$ mount
/dev/sda1 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
procbususb on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.20-15-generic/volatile type tmpfs (rw)
nfsd on /proc/fs/nfsd type nfsd (rw)
rpc_pipefs on /var/lib/nfs/rpc_pipefs type rpc_pipefs (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw)
/dev/sda3 on /media/disk type vfat (rw,nosuid,nodev,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077)
/dev/sdb1 on /media/External type ntfs (rw,nosuid,nodev,umask=222,utf8)
/dev/sdc1 on /media/EXTERNAL2 type vfat (rw,nosuid,nodev,shortname=mixed,uid=1001,utf8,umask=077)

Offline Soul-Sing

  • Lid
probleem om met meerdere gebruikers aan fat32 partitie te kunnen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/19, 20:27:38 »
volgens mij kun je bij de disk door:gksudo nautilus ( in de terminal): rechtermuisknop op disk: eigenschappen: rechten aanpassen.

anders zou je op de account van je vriendin: diskmounter
kunnen proberen. even de zoekfunctie op het forum gebruiken.

als ik je niet begrijp: excuus.

stigje

  • Gast
probleem om met meerdere gebruikers aan fat32 partitie te kunnen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/20, 11:05:03 »
wel, ik heb dat geprobeerd, maar via gksudo nautilus kan ik de rechten nog niet aanpassen op /media/disk?
bij owner staat mijn account (stig), bij groep staat root, en bij maptoegang van groep staat Geen, maar als ik in de dropdown "bestanden aanmaken en verwijderen" kies, verspringt het direct weer naar Geen
da's wel raar hé?

Offline vanadium

  • Lid
probleem om met meerdere gebruikers aan fat32 partitie te kunnen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/21, 15:02:57 »
Kijk eens naar de Ubuntuguide:

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#How_to_mount_Windows_partitions_.28FAT.29_on_boot-up.2C_and_allow_all_users_to_read.2Fwrite

Dit is de mount-instructie

sudo mount /dev/hda1 /media/windows/ -t vfat -o iocharset=utf8,umask=000

Wellicht is het de umask die het hem doet. umask=000 betekent dat voor iedereen alle rechten gehandhaafd zijn.

Je lees in diezelfde gids (mijn Ubuntu bijbel, als je het mij vraagt) ook hoe je permanent mount via fstab. In jou geval zal je wellicht ook die umask moeten toevoegen of aanpassen:

/dev/hda1    /media/windows vfat  iocharset=utf8,umask=000  0    0


stigje

  • Gast
probleem om met meerdere gebruikers aan fat32 partitie te kunnen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/22, 17:48:47 »
ja! dat is het, die umask

bedankt voor de hulp

jammer genoeg had m'n vriendin dringend de pc terug nodig en heb ik er dan gemakkelijkshalve maar weer vista opgezet...

'k zal binnenkort een nieuwe poging ondernemen om volledig op ubuntu over te schakelen