Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeemkernen  (gelezen 1518 keer)

Offline dickieb

  • Lid
systeemkernen
« Gepost op: 2017/12/15, 10:04:58 »
Beste forumleden,

Sinds de komst van systeemkern 4.4.0-103 (ik gebruik Linux Mint 18.3) is het zo, dat als ik er voor kies om de nieuwste systeemkern niet direct te installeren, het kleine blauwe pictogram in het systeemvak zichtbaar blijft. Als ik de muis hierboven beweeg krijg ik de melding: 1 update available.

Voordien was het zo dat het pictogram, als de nieuwste kern niet werd geïnstalleerd, het bekende groene vinkje toonde.

Heeft iemand een idee hoe dat kan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeemkernen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/15, 11:10:54 »
Verandering in Bijwerkbeheer.... Van mij had dat ook niet gehoeven, aangezien ik niveau 4-pakketten (waaronder systeemkernen) vaak niet direct installeer.

Offline dickieb

  • Lid
Re: systeemkernen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/15, 15:59:55 »
Pjotr, dank je wel voor je reactie. Weet jij of de verandering in Bijwerkbeheer in de toekomst nog aangepast wordt, zodat we de oude situatie weer terug krijgen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeemkernen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/15, 16:08:23 »
Pjotr, dank je wel voor je reactie. Weet jij of de verandering in Bijwerkbeheer in de toekomst nog aangepast wordt, zodat we de oude situatie weer terug krijgen?
Tja, je kunt er eens een balletje over op gooien bij de hoofdontwikkelaar Clem (Clément Lefebvre)..... Maar ik ben bang dat deze verandering een bewuste keuze is geweest.

Offline HWE64

  • Lid
Re: systeemkernen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/15, 21:41:48 »
Ik zit volgens mij met hetzelfde probleem. Ik heb nu kernel 4.10 en heb dat blauwe pictogram in de werkbalk staan. Als ik dat goed begrepen heb gaat dat niet meer weg???? Dus word ik ook niet meer geattendeerd op nieuwe updates????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeemkernen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/12/15, 23:20:26 »
Ik zit volgens mij met hetzelfde probleem. Ik heb nu kernel 4.10 en heb dat blauwe pictogram in de werkbalk staan. Als ik dat goed begrepen heb gaat dat niet meer weg???? Dus word ik ook niet meer geattendeerd op nieuwe updates????
De gedachte is waarschijnlijk dat je die niet-voorgeselecteerde niveau 4-pakketten ooit wel gaat installeren.... Daarna verschijnt het groene vinkje weer.

Offline HWE64

  • Lid
Re: systeemkernen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/12/16, 10:42:57 »
De gedachte is waarschijnlijk dat je die niet-voorgeselecteerde niveau 4-pakketten ooit wel gaat installeren.... Daarna verschijnt het groene vinkje weer.
Dat is gelukt. Ik heb weer het groene vinkje. Nu het volgende : ik krijg geen dialoogvenster te zien on der de aanwijzing   1.1 c https://sites.google.com/site/computertip/9. Nu is dat misschien voor mij niet zo belangrijk maar ik wil het toch graag weten.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeemkernen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/16, 10:58:04 »
ik krijg geen dialoogvenster te zien on der de aanwijzing   1.1 c https://sites.google.com/site/computertip/9. Nu is dat misschien voor mij niet zo belangrijk maar ik wil het toch graag weten.
Dan heb je LightDM waarschijnlijk al.  :)

Offline HWE64

  • Lid
Re: systeemkernen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/12/16, 11:33:04 »
ik krijg geen dialoogvenster te zien on der de aanwijzing   1.1 c https://sites.google.com/site/computertip/9. Nu is dat misschien voor mij niet zo belangrijk maar ik wil het toch graag weten.
Dan heb je LightDM waarschijnlijk al.  :)
Pjotr, Thx.
Moet ik auto remove nu uitvoeren????
« Laatst bewerkt op: 2017/12/16, 11:37:44 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeemkernen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/12/16, 12:11:52 »
Nee hoor, niet nodig.  :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: systeemkernen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/12/16, 14:55:30 »
Nee hoor, niet nodig.  =)


Staat dat remmove er dan voor de grap?
Het lijkt mij dat je dan on nodige systeem vervuiling krijgt als je die remover niet gebuikt.
En dat dan op de lange duur je systeem trager gaat draaien?.

Offline HarzG

  • Lid
Re: wel/geen autoremove
« Reactie #11 Gepost op: 2017/12/16, 16:44:49 »
Staat dat remmove er dan voor de grap?
Het lijkt mij dat je dan on nodige systeem vervuiling krijgt als je die remover niet gebuikt.
En dat dan op de lange duur je systeem trager gaat draaien?.
Bij deze specifieke 2 extra bestanden wordt niets trager. De grootte van beide bestanden bij elkaar is ca. 1600 kB. Het zijn extra's voor conky.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeemkernen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/12/16, 17:51:27 »
Nee hoor, niet nodig.  =)

Staat dat remmove er dan voor de grap?
Het lijkt mij dat je dan on nodige systeem vervuiling krijgt als je die remover niet gebuikt.
En dat dan op de lange duur je systeem trager gaat draaien?.
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Linux vervuilt nauwelijks. Terwijl autoremove af en toe teveel weghaalt; dus ik negeer zo'n melding gewoon altijd.

Offline Henkp

  • Lid
Re: systeemkernen
« Reactie #13 Gepost op: 2017/12/16, 18:31:49 »
Nee hoor, niet nodig.  =)

Staat dat remmove er dan voor de grap?
Het lijkt mij dat je dan on nodige systeem vervuiling krijgt als je die remover niet gebuikt.
En dat dan op de lange duur je systeem trager gaat draaien?.

Daar hoef je niet bang voor te zijn. Linux vervuilt nauwelijks. Terwijl autoremove af en toe teveel weghaalt; dus ik negeer zo'n melding gewoon altijd.

Vriendelijk bedankt voor dit heldere antwoord.  =D

Offline HarzG

  • Lid
Re: systeemkernen
« Reactie #14 Gepost op: 2017/12/16, 21:30:02 »
Lees vooral wat autoremove gaat melden voordat je akkoord gaat met de verwijdering. Wat in autoremove ook wordt aangeboden om te verwijderen, zijn oudere kernels. Juist die laat ik met plezier opruimen door autoremove.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: systeemkernen
« Reactie #15 Gepost op: 2017/12/17, 00:42:48 »
Het zou inderdaad mooi zijn dat je de updates van een bepaalde serie kernels uit zou kunnen zetten. Hier staat er bijvoorbeeld 1 van een 4.10 kernel. Zelf werk ik met de 4.13 kernel vanwege specifieke redenen, een AMD videokaart en een freesync scherm.  Dus updates van de oude kernel, heeft in dit geval niet echt veel zin.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint