@Monique2009:
Omdat je met Ubuntu 10.04 werkt, heb je nog OpenOffice. Nadien werd door Debian en Ubuntu de overstap gemaakt naar LibreOffice (reden: ruzie met de grote Oracle).
De situatie met docx is grootteordes slechter dan met het doc formaat, waar de probleempjes zich enkel ter hoogte van kleinere details situeren.
… dat kan ik ook bevestigen.
Helaas kom ik regelmatig op kantoor en privé problemen met docx-documenten tegen. … en ja, dat heeft te maken met complexe documenten.
NB: Er worden ook door gebruikers van MS Office problemen gemeld als een docx-document met een andere MS Office versie werd gemaakt (bron: collega/admin in een ICT-werkgroep).
Een probleem wat ik reeds meerdere keren tegenkwam: afbeeldingen worden allemaal bij elkaar op de 1. bladzijde gezet terwijl die in het originele docx op verschillende plekken in het document staan. De gebruikelijk verdachte is een "anker" die niet op de juiste manier geconverteerd wordt bij het openen. Ik wil daar geen tijd aan besteden dus kies ik voor het doc-(en het xls)formaat zonder "x" als ik gemeenschappelijk documenten wil bewerken.
Als je voor je documenten een actuelere programma-versie wilt gebruiken, dan heb je 3 opties:
- a. je laat je (hele) systeem upgraden naar de Ubuntu-versie 12.04, daar zit LibreOffice op;
- b. je voegt een PPA toe, d.w.z. een bron voor software die niet in de normale softwarebronnen voor je Ubuntu-10.04-versie voorkomt.
- c. als je werkgever een licentie heeft die ook thuisgebruik toestaat, kan je MS Office ook samen met het hulpprogramma wine onder Linux laten werken (e.e.a. is afhankelijk van de MS Office versie en de Linux/wine-versie).
De opties a. en c. zijn nogal zwaar en ingewikkeld, de optie b. is volgens mij de beste/snelste.
Het toevoegen van een "afwijkende" softwarebron zoals een PPA wordt meestal afgeraden. In het geval van de LibreOffice-PPA staat deze zelfs als voorbeeld in de officiële documentatie en is "het risico" daaraan beperkt.
a.
De upgrade van je hele pc van 10.04 naar 12.04 kost je minimaal een uur, zelfs dan als je een schone installatie doet. Je moet dan ook nog wennen aan
Unity en de vertrouwde 10.04-omgeving ben je kwijt. Mijn inschatting: je wordt gelukkiger van Xubuntu 12.04 als je zou kiezen voor een upgrade naar 12.04.
b.
Noot: Schrik niet van de onderstaande code-teksten. Het werkt allemaal sneller en eenvoudiger dan het lijkt. Ik zou deze installatie-handelingen ook in de grafische omgeving kunnen beschrijven, maar dan staat hier 3 keer zoveel tekst en de bijbehorende afbeeldingen.
Ubuntu 10.04 wordt nog t/m april 2013 ondersteund, dus waarom zou je a. doen en de hele pc veranderen? Voordat je kan wisselen naar LibreOffice moet je OpenOffice verwijderen. Het gaat daarbij alleen om de software en je eigen documenten blijven daar staan waar ze nu ook staan.
NB: als je nu veel AutoTekst gebruikt en/of een uitgebreid/bijgewerkt woordenboek hebt, kan je deze kopiëren en later hergebruiken.
Als je een extra softwarebron (PPA) toevoegt voor LibreOffice, dan kan je hierna LibreOffice installeren vanuit het software-center (of in de terminal).
De snelste manier is (m.i.) de terminal (sluit eerst alle Office-documten en - programma's).
Start een terminal en voer daarin de volgende opdrachten uit (
alleen de sudo-regels, de #rest is info, codetekst
per regel selecteren/kopiëren, dan plakken/invoegen met de rechter muistoets in de terminal, daarna enter).
sudo apt-get purge 'openoffice*'
# OpenOffice wordt volledig verwijderd
sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa
# de nieuwe bron voor software wordt toegevoegd
sudo apt-get update
# de lijst van de beschikbare software wordt geactualiseerd
sudo apt-get install libreoffice
# LibreOffice wordt geïnstalleerd, de versie komt overeen met de LibreOffice voor 12.04
Bij de eerste sudo-opdracht wordt je wachtwoord gevraagd, bij de volgende opdrachten gaat je systeem ervan uit dat je nog steeds Monique bent en vraagt dat niet meer. Nadien kan je de terminal sluiten en op deze manier ben je in ca. een kwartier over op LibreOffice.
Verder kan je de tijd op 5 minuten zetten voor het automatisch bewaren van documenten (de standaard-tijd zit helaas op 15 minuten). Voor de plek van deze optie is de onderstaande afbeelding wel de eenvoudigste manier