Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: openen docx-document via Writer, hoe?  (gelezen 9416 keer)

Opgelost: openen docx-document via Writer, hoe?
« Gepost op: 2012/09/24, 21:53:10 »
Tja, ik dacht: een document van het werk nog even thuis afmaken. Maar dat valt vies tegen. Ik krijg het docx-document niet geopend. Wat kan ik doen? Behalve heel hard huilen?  :'(

Op het werk wordt inderdaad Word gebruikt in de versie die docx-documenten levert. Flink balen.

Alvast bedankt, groet Monique
« Laatst bewerkt op: 2012/09/30, 18:51:59 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/24, 22:03:29 »
Probeer Google Docs eens. Vertel je collega's tevens dat ze hun documenten beter in .odt kunnen opslaan.

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/24, 22:15:40 »
Dank!
Wat er gebeurt is dat OpenOffice steeds crasht en zegt, dat bij het opnieuw opstarten het document hersteld wordt. Dat document blijkt dan helemaal leeg, heeft ook nog geen naam. Terwijl het het document van het werk moet zijn.

Welke versie? Volgens mij de XP-versie of de versie 2009 ? Geen idee, zal morgen eens beter opletten bij het opstarten.

Ik had een document in tabelvorm gemaakt. Wel geopend in Google docs, maar dan kan ik nog niet bewerken, want dan wordt het hele document 'verminkt'.

En ja Cumulus: mee eens, dat odt veel prettiger werkt. Ik werk er nu vijftien maanden mee en de overstap van Word naar Writer ging werkelijk probleemloos. Ook blijken mijn odt-documenten in de odt-vorm leesbaar voor Word-gebruikers. Voor anderen zet ik ze nog wel steeds om in doc, want anders krijg ik klachten dat mijn documenten niet te openen zijn (terwijl dat onzin is).

Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/24, 22:18:10 »
Wat wel kan zijn is dat de koppeling niet goed is. In dat geval moet je eerst even Writer starten en vanuit hier het document oproepen.

Dit had ik ook gedacht, maar dan moet ik eerst het document toch downloaden op mijn pc? Ik ga kijken of dit werkt.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/24, 22:19:08 »
Ohja... en Writer start nu ook niet meer op, grrr.... :evil: Zal dat het zijn?
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/24, 22:23:30 »
Voor anderen zet ik ze nog wel steeds om in doc, want anders krijg ik klachten dat mijn documenten niet te openen zijn (terwijl dat onzin is).
Save ze voor je collega's als HTML, dat kan iedereen openen. maar dan zie je echt verbaasde gezichten :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/24, 23:38:56 »
Als HTML is een slecht plan. Exporteer dan vanuit OpenOffice naar een PDF-bestand dan blijft de layout enzo tenminste gelijk en ook PDF kun je t/m Google Docs aan toe nog openen :)

Overigens opent Docx hier prima in LibreOffice dus dat moet het probleem niet zijn.

Offline aartje

  • Lid
Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/25, 15:51:17 »
Als HTML is een slecht plan. Exporteer dan vanuit OpenOffice naar een PDF-bestand dan blijft de layout enzo tenminste gelijk en ook PDF kun je t/m Google Docs aan toe nog openen :)

Overigens opent Docx hier prima in LibreOffice dus dat moet het probleem niet zijn.
Sorry, maar ik heb al menig document in docx-formaat in Libre-office geopend. Het doet het
wel, maar de layout klopt voor geen meter.
De meeste word97 t/m word2003 -documenten gaan echter prima (hoewel met tabellen gaat het
vaak fout, daarvoor heb ik dan nog een word97 onder wine)
Dus vragen of ze het in "doc" ipv "docx" formaat geven is meestal al voldoende, anders in pdf-formaat,
maar dat kan je natuurlijk niet wijzigen zonder fatsoenlijke ocr-software
« Laatst bewerkt op: 2012/09/25, 15:52:52 door aartje »

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/25, 20:06:37 »
Bij mij gaat het anders prima. Heb zelfs vanmiddag nog even een docx gemaakt op mijn tablet in Picsel Smart Office en die docx had een bepaalde layout daar het een Voorstel voor Wijziging is. Opende keurig in LibreOffice zonder dat er iets veranderd was.

Blijkbaar hebben we dus verschillende ervaringen :)

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/25, 20:32:21 »
Save ze voor je collega's als HTML, dat kan iedereen openen. maar dan zie je echt verbaasde gezichten :lol:

Dit ga ik zéker eens proberen! Dank voor de tip  =D

Docx openen vanuit Writer lukt helaas ook niet. Ik krijg steeds de melding dat Open Office door een onverwachte oorzaak crasht en dat het document de volgende keer dat ik OO opstart zal herstellen. Er wordt idd iets hersteld, een document zonder naam, een leeg document. Daar word ik niet blij van.

Maar gelukkig startte de pc wel weer op. Het Ubuntu-systeem heeft zelf de 'fouten' hersteld.
Maar het docx-document kan ik nog altijd niet openen. Ik heb het gisteravond wel 11x geprobeerd. Alle elf de keren is het mislukt.

Hoe nu verder? Ik heb het bewuste document op mijn werk verder voltooid, maar ik wil ook thuis iets kunnen doen.

Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/25, 20:33:57 »
Bij mij gaat het anders prima. Heb zelfs vanmiddag nog even een docx gemaakt op mijn tablet in Picsel Smart Office en die docx had een bepaalde layout daar het een Voorstel voor Wijziging is. Opende keurig in LibreOffice zonder dat er iets veranderd was.

Blijkbaar hebben we dus verschillende ervaringen :)

Vistaus, ik ben jaloers op je... op je document dan. Mijn document is in tabelvorm. Is dat het?
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/25, 20:38:02 »
Als HTML is een slecht plan. Exporteer dan vanuit OpenOffice naar een PDF-bestand dan blijft de layout enzo tenminste gelijk en ook PDF kun je t/m Google Docs aan toe nog openen :)

Overigens opent Docx hier prima in LibreOffice dus dat moet het probleem niet zijn.
Sorry, maar ik heb al menig document in docx-formaat in Libre-office geopend. Het doet het
wel, maar de layout klopt voor geen meter.
De meeste word97 t/m word2003 -documenten gaan echter prima (hoewel met tabellen gaat het
vaak fout, daarvoor heb ik dan nog een word97 onder wine)
Dus vragen of ze het in "doc" ipv "docx" formaat geven is meestal al voldoende, anders in pdf-formaat,
maar dat kan je natuurlijk niet wijzigen zonder fatsoenlijke ocr-software

Dank voor deze toelichting, de tabelvorm zal het euvel wel veroorzaken. Helaas begrijp ik de bovenstaande regel in het blauw niet. Ik ben een beginner met Ubuntu, weet je nog ?  ;) Als ik op mijn werk van de tabel een pdf-je zou maken, kan ik dat dan nog thuis bewerken, en welk programma heb ik dan nodig?

En niemand anders dan ikzelf heb dit docx-document aangemaakt, ik heb op mijn werk geen keuze.
Ik ben al blij dat er een pc staat die het doet... op eerdere werkplekken is dat weleens anders geweest.

Kan ik op een docx-pc ook doc-documenten aanmaken en hoe?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/25, 20:40:00 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/25, 20:50:03 »
Daarnet de proef op de som gedaan. Een ander docx-document opent zich moeiteloos.
Zolang er maar geen tabel in staat, blijkbaar.

Misschien kan ik via Calc met als tegenhanger bij Microsoft Excell gebruiken als ik toch mijn tabelvorm wil hebben.
Wel balen. Maar voor alles is een oplossing.

Iemand anders nog een goed idee?
Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/25, 21:02:33 »
Misschien ligt het inderdaad aan de tabel. Ik gebruik al jaren geen tabellen meer dus dat zou best eens kunnen dat hem daar het probleem in zit.

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/25, 21:44:39 »
Citaat
Kan ik op een docx-pc ook doc-documenten aanmaken en hoe?
Door in plaats van te [saven]/[bewaren] gebruik te maken van [save as]/[bewaar als] en dan te kiezen voor het gewenste bestandsformaat.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/29, 13:03:16 »
Bij mij gaat het anders prima. Heb zelfs vanmiddag nog even een docx gemaakt op mijn tablet in Picsel Smart Office en die docx had een bepaalde layout daar het een Voorstel voor Wijziging is. Opende keurig in LibreOffice zonder dat er iets veranderd was.

Blijkbaar hebben we dus verschillende ervaringen :)
Een briefje aan grootmoeder gaat nog wel, ja. Van zodra het over iets meer complexe documenten gaat met automatische nummering, tabellen, figuren, ... is docx uitwisseling zeer problematisch, in die mate dat deftige samenwerking niet meer mogelijk is (formaat van figuren wijzigt, plaatsing van figuren wijzigt, bepaalde figuren verdwijnen, tabellen zijn geheel verschillend gespatieerd, ...). Documenten, aangemaakt in Writer en geëxporteerd naar docx kunnen soms zelfs niet geopend worden in MS Word. Ik spreek uit ervaring.

De situatie met docx is grootteordes slechter dan met het doc formaat, waar de probleempjes zich enkel ter hoogte van kleinere details situeren.

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/29, 13:51:30 »
Bij mij gaat het anders prima. Heb zelfs vanmiddag nog even een docx gemaakt op mijn tablet in Picsel Smart Office en die docx had een bepaalde layout daar het een Voorstel voor Wijziging is. Opende keurig in LibreOffice zonder dat er iets veranderd was.

Blijkbaar hebben we dus verschillende ervaringen :)
Een briefje aan grootmoeder gaat nog wel, ja. Van zodra het over iets meer complexe documenten gaat met automatische nummering, tabellen, figuren, ... is docx uitwisseling zeer problematisch, in die mate dat deftige samenwerking niet meer mogelijk is (formaat van figuren wijzigt, plaatsing van figuren wijzigt, bepaalde figuren verdwijnen, tabellen zijn geheel verschillend gespatieerd, ...). Documenten, aangemaakt in Writer en geëxporteerd naar docx kunnen soms zelfs niet geopend worden in MS Word. Ik spreek uit ervaring.

De situatie met docx is grootteordes slechter dan met het doc formaat, waar de probleempjes zich enkel ter hoogte van kleinere details situeren.

Dus jij vindt een voorstel van wijziging hetzelfde als een briefje aan grootmoeder? Nou, dan zou ik als ik jou was eerst maar even opzoeken wat een wijzigingsvoorstel precies is want het is wel ietsjes complexer dan een briefje aan grootmoeder en het opent dus perfect hier.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/29, 14:34:10 »
Wat er gebeurt is dat OpenOffice steeds crasht en zegt, dat bij het opnieuw opstarten het document hersteld wordt. Dat document blijkt dan helemaal leeg, heeft ook nog geen naam. Terwijl het het document van het werk moet zijn.
OpenOffice.org blijkt helaas niet echt meer bij de tijd en crasht inderdaad op docx/xlsx enz. bestanden van recentere Office-versies. Hij verdraagt ook geen odt/ods-bestanden aangemaakt met LibreOffice.
Mijn advies: vergeet OpenOffice.org, deïnstalleer dat en installeer LibreOffice. Dat opent al die documenten wél correct en zonder te crashen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/29, 15:29:49 »
Dat opent al die documenten wél correct en zonder te crashen.
Niet dus volgens mijn ervaring. Als het mogelijk is, vraag dan je respondenten dat ze opslaan in Microsoft Word 1997 formaat (het klassieke DOC formaat). Dit levert veel minder problemen op.

Tenzij Monique2009 met een oudere versie van Ubuntu werkt, zal ze wellicht wel met LibreOffice werken.

Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/29, 20:37:00 »
Monique praat steeds over OpenOffice dus ze werkt met Openoffice. Daarbij kun je die ook gewoon installeren.

Maar goed, onze ervaringen rondom docx verschillen kennelijk nogal...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/29, 21:20:23 »
Niet evident voor iemand die beginner is met Ubuntu.

Offline aartje

  • Lid
Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/09/30, 09:49:45 »
Veel docx-documenten zijn prima te gebruiken in Libre- of Open-office. Maar documenten
met plaatjes, kolommen en/of tabellen geven veel moeilijkheden. Ik heb ook wel documenten
in "doc" (MSOffice) ipv "docx" formaat ge-opend met Libre-office die niet goed zijn uitgelijnd.
Dus Open(of Libre)office werkt lang niet altijd goed met tabellen en zo.

Voor dat doel gebruik ik een oude licentie van Office97 en heb dat onder wine ge-installeerd
en dat werkt weer prima (op de equation editor na) en dat neemt maar 100 á 200 MB ruimte
in beslag. Het enige wat je aan diegene , die je dat document (in docx-formaat) stuurt, moet
vragen is of hij het in doc-formaat (Office97 t/m Office 2003) naar je stuurt (Opslaan als....,
Save as....).

Verder ben ik het er mee eens dat je beter Libreoffice dan Openoffice kan gebruiken,
hoewel het in de praktijk nauwelijks verschil maakt, omdat Libreoffice meer mainstream
geworden is.

Als diegene die het je opstuurt alleen maar wil dat je er naar kijkt en/of wil dat je het ongewijzigd
print, dan kan hij het beter in pdf-formaat opsturen. Maar dat kan de ontvanger weer
niet wijzigen.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/30, 09:54:07 door aartje »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/09/30, 16:38:07 »
@Monique2009:
Omdat je met Ubuntu 10.04 werkt, heb je nog OpenOffice. Nadien werd door Debian en Ubuntu de overstap gemaakt naar LibreOffice (reden: ruzie met de grote Oracle).

Citaat van: vanadium
De situatie met docx is grootteordes slechter dan met het doc formaat, waar de probleempjes zich enkel ter hoogte van kleinere details situeren.
… dat kan ik ook bevestigen.
Helaas kom ik regelmatig op kantoor en privé problemen met docx-documenten tegen. … en ja, dat heeft te maken met complexe documenten.
NB: Er worden ook door gebruikers van MS Office problemen gemeld als een docx-document met een andere MS Office versie werd gemaakt (bron: collega/admin in een ICT-werkgroep).

Een probleem wat ik reeds meerdere keren tegenkwam: afbeeldingen worden allemaal bij elkaar op de 1. bladzijde gezet terwijl die in het originele docx op verschillende plekken in het document staan. De gebruikelijk verdachte is een "anker" die niet op de juiste manier geconverteerd wordt bij het openen. Ik wil daar geen tijd aan besteden dus kies ik voor het doc-(en het xls)formaat zonder "x" als ik gemeenschappelijk documenten wil bewerken.
 
Als je voor je documenten een actuelere programma-versie wilt gebruiken, dan heb je 3 opties:
  • a. je laat je (hele) systeem upgraden naar de Ubuntu-versie 12.04, daar zit LibreOffice op;
  • b. je voegt een PPA toe, d.w.z. een bron voor software die niet in de normale softwarebronnen voor je Ubuntu-10.04-versie voorkomt.
  • c. als je werkgever een licentie heeft die ook thuisgebruik toestaat, kan je MS Office ook samen met het hulpprogramma wine onder Linux laten werken (e.e.a. is afhankelijk van de MS Office versie en de Linux/wine-versie).

De opties a. en c. zijn nogal zwaar en ingewikkeld, de optie b. is volgens mij de beste/snelste.
Het toevoegen van een "afwijkende" softwarebron zoals een PPA wordt meestal afgeraden. In het geval van de LibreOffice-PPA staat deze zelfs als voorbeeld in de officiële documentatie en is "het risico" daaraan beperkt.

a.
De upgrade van je hele pc van 10.04 naar 12.04 kost je minimaal een uur, zelfs dan als je een schone installatie doet. Je moet dan ook nog wennen aan
Unity  en de vertrouwde 10.04-omgeving ben je kwijt. Mijn inschatting: je wordt gelukkiger van Xubuntu 12.04 als je zou kiezen voor een upgrade naar 12.04.

b.
Noot: Schrik niet van de onderstaande code-teksten. Het werkt allemaal sneller en eenvoudiger dan het lijkt. Ik zou deze installatie-handelingen ook in de grafische omgeving kunnen beschrijven, maar dan staat hier 3 keer zoveel tekst en de bijbehorende afbeeldingen.
Ubuntu 10.04 wordt nog t/m april 2013 ondersteund, dus waarom zou je a. doen en de hele pc veranderen? Voordat je kan wisselen naar LibreOffice moet je OpenOffice verwijderen. Het gaat daarbij alleen om de software en je eigen documenten blijven daar staan waar ze nu ook staan.
NB: als je nu veel AutoTekst gebruikt en/of een uitgebreid/bijgewerkt woordenboek hebt, kan je deze kopiëren en later hergebruiken.
Als je een extra softwarebron (PPA) toevoegt voor LibreOffice, dan kan je hierna LibreOffice installeren vanuit het software-center (of in de terminal).
De snelste manier is (m.i.) de terminal (sluit eerst alle Office-documten en - programma's).

Start een terminal en voer daarin de volgende opdrachten uit (alleen de sudo-regels, de #rest is info, codetekst per regel selecteren/kopiëren, dan plakken/invoegen met de rechter muistoets in de terminal, daarna enter).
sudo apt-get purge 'openoffice*'
# OpenOffice wordt volledig verwijderd
sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa
# de nieuwe bron voor software wordt toegevoegd
sudo apt-get update
# de lijst van de beschikbare software wordt geactualiseerd
sudo apt-get install libreoffice
# LibreOffice wordt geïnstalleerd, de versie komt overeen met de LibreOffice voor 12.04
Bij de eerste sudo-opdracht wordt je wachtwoord gevraagd, bij de volgende opdrachten gaat je systeem ervan uit dat je nog steeds Monique bent en vraagt dat niet meer. Nadien kan je de terminal sluiten en op deze manier ben je in ca. een kwartier over op LibreOffice.
Verder kan je de tijd op 5 minuten zetten voor het automatisch bewaren van documenten (de standaard-tijd zit helaas op 15 minuten). Voor de plek van deze optie is de onderstaande afbeelding wel de eenvoudigste manier  =)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Jenske

  • Lid
Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/09/30, 16:48:10 »
Ik heb een zeer slechte ervaring gehad met LibreOffice Writer. Ik gebruikte dit zowel op mijn Ubuntu als mijn laptop met windows 7. Enkele maanden geleden liep het echter mis en kon ik met LibreOffice Writer een bepaald document niet meer openen op mijn windows 7 laptop.
Heb dan LibreOffice eraf gegooid en (terug) OpenOffice geïnstalleerd en dat liep wél.

Toen ik recent Ubuntu 12.04 installeerde (dat standaard LibreOffice bevat) opende het document wonderwel terug wél.

Er zit dus ergens een probleem tussen LibreOffice, OpenOffice en MS Office. Maar in mijn huidige constellatie -- LibreOffice in Ubuntu 12.04 en MS Word in Windows 7 -- heb ik geen problemen meer ervaren.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Openen docx-document via Writer, hoe?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/09/30, 16:50:37 »
Uiteindelijk denk ik dat het veiligste is om MS Word zodanig in te stellen dat deze alleen maar doc-bestanden aflevert en géén docx-bestanden. Het moeten al vreemde functies zijn, die je wil gebruiken, om NIET in een doc-bestand te kunnen. Nadeel: de doc-bestanden zijn meestal veel groter dan de docx-bestanden.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM