Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inlogscherm freeze  (gelezen 663 keer)

Offline _iC4

  • Lid
Inlogscherm freeze
« Gepost op: 2017/09/19, 20:01:02 »
Ik probeerde vandaag mijn Ubuntu kant op te starten. Ik kan bij het opstarten aangeven welk systeem ik wil gebruiken en wanneer ik Ubuntu kies wordt deze geladen. Echter typ ik weg, zonder dat ik zie dat mijn wachtwoord wordt ingevoerd. Ik heb gebrobeerd via Ctrl+Alt+F# toetsen in een terminal terecht te komen, maar ik blijf een onbruikbaar inlogscherm zien.

Toen ik vanmiddag mijn laptop gebruikte kon ik het scherm gewoon locken en inloggen. Hiernaast heb ik ook geen systeemsoftware geinstalleerd.

Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Inlogscherm freeze
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/19, 20:29:08 »
Begin eens met het noemen van je Ubuntuversie en het opsommen van je apparatuur? M'n kristallen bol ligt al enige tijd bij de reparateur.  =D
« Laatst bewerkt op: 2017/09/19, 20:43:37 door Pjotr »

Offline _iC4

  • Lid
Re: Inlogscherm freeze
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/19, 20:51:24 »
Ik gebruik Ubuntu 16.04 LTS op een Acer Aspire F15.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/19, 20:55:12 door _iC4 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Inlogscherm freeze
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/19, 21:42:55 »
Ik gebruik Ubuntu 16.04 LTS op een Acer Aspire F15.
Dat is geen volledige opsomming van je apparatuur.... Ik wil best proberen om je te helpen, maar ik ga niet lopen Googelen om te kijken wat er mogelijk allemaal in je flaptopkast zou kunnen zitten. Dat vraag ik aan jou.

Offline _iC4

  • Lid
Re: Inlogscherm freeze
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/19, 22:17:57 »
Ik gebruik Ubuntu 16.04 LTS op een Acer Aspire F15.
Dat is geen volledige opsomming van je apparatuur.... Ik wil best proberen om je te helpen, maar ik ga niet lopen Googelen om te kijken wat er mogelijk allemaal in je flaptopkast zou kunnen zitten. Dat vraag ik aan jou.

Excuus. Hierbij meer informatie. Ik hoop dat dit helpt. Als informatie ontbreekt hoor ik het graag:

Laptop: Acer Aspire F 15
OS: Ubuntu 16.04 LTS
CPU: Intel i7 (Intel Kaby Lake)
GPU: NVidia GeForce GTX 950M
SSD: 128 GB (bevat Windows 10)
HDD: 1TB (bevat 400 GB partitie voor Windows 10, overige 500 GB voor 16.04 LTS)
RAM: 8 GB


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Inlogscherm freeze
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/20, 00:18:55 »
Probeer eens om op te starten in herstelmodus (recovery). Kan via het onderdeel Geavanceerd in het menu van opstartlader Grub.

Lukt dat wel?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Inlogscherm freeze
« Reactie #6 Gepost op: 2017/09/20, 14:03:27 »
Hier staan drie mogelijkheden waarmee een login loop (je raakt niet voorbij het login scherm) kunnen gerepareerd worden. Ik heb echter vragen bij de kwaliteit van het artikel, want je zal niet zomaar de eigenaar van root naar jezelf kunnen aanpassen. Dat je als root moet opereren, is niet specifiek vermeld. Dit terzijde.

Het probleem heeft soms  te maken met het configuratiebestand .Xauthority. De permissies hiervan kunnen verkeerd staan, bijvoorbeeld omdat je een grafisch programma als beheerder hebt uitgevoerd met "sudo" i.p.v. gksudo. Voor elk van die oplossingen moet je in een terminal kunnen. Het is vreemd dat jij niet met Ctrl+Alt+F# naar een textconsole kan switchen. Dat maakt het moeilijker . Je hebt toch niet een toetsenbord met een Fn toets, die je eerst moet indrukken om de functietietsen te activeren? Dan zal je Ctrl+Alt+Fn+F3 moeten intoetsen om naar een textconsole te gaan.

Mocht je dat lukken, dan is het eenvoudigst, want al je partities zijn aangekoppeld en je kan inloggen als jezelf.

Mogelijke oorzaak 1) eigenaar van .Xauthority is verkeerd

- Controleer de eigenschappen van .Xauthority:
$ ls -lah | grep author
ls -lah | grep author
-rw-------  1 vanadium vanadium 117K Sep 20 13:15 .ICEauthority
-rw-------  1 vanadium vanadium   53 Sep 20 13:15 .Xauthority
Controleer: 1) permissies zijn -rw------- (alleen de gebruiker heeft lees en schrijfrecht. Andere permissies moeten af staan: "---"; 2) Je moet zelf eigenaar zijn van de bestanden. Als "root" of iemand anders dan je eigen login eigenaar is, heb je het probleem gevonden. Pas de eigenaar aan met het commando
sudo chown $USER:$USER .Xauthority
(Als je als gebruiker ingelogd bent, kan je $USER letterlijk overnemen. Werk je echter vanaf een recoveryprompt, vervang dan $USER door je eigen login.
Pas indien nodig de permissies aan met
sudo chmod 600 .Xauthority

Herstart met (wellicht niet nodig, maar altijd het zekerste)
sudo shutdown -r now

Mogelijke oorzaak 2. Permissies van tijdelijke direcotry /tmp staan verkeerd
Zo moeten die staan:
$ ls -ld /tmp
drwxrwxrwt 12 root root 280 Sep 20 13:54 /tmp
Indien anders, dan aanpassen met:
sudo chmod a+wt /tmp

Mogelijke oorzaak 3. Probleem met de loginmanager, light dm
Volledig verwijderen en herinstalleren:
sudo apt-get purge lightdm
sudo apt-get install lightdm
sudo dpkg-reconfigure lightdm

Probeer enkel 2, dan 3 als 1 niet werkt.

Als je niet in een console geraakt, start dan op in herstelmodus (recovery). Daar heb je een keuze om terug te vallen op een "root" prompt, een commandolijn met beheerdersbevoegdheid.