Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen windows in Grub  (gelezen 5710 keer)

Offline timme014

  • Lid
geen windows in Grub
« Gepost op: 2010/12/21, 16:30:47 »
Ik heb op mijn nieuwe, tweehandse laptop met Windows XP, Ubuntu 10.10 op een aparte partitie geïnstalleerd.
Alle Windows bestanden zijn er nog.
Waarom staat Windows dan niet in de opstartlijst?
En - belangrijker - hoe krijg Windows daarin terug?

Helpen deze gegevens?

timmerman@timmerman:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for timmerman:

Schijf /dev/sda: 60.0 GB, 60011642880 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 7296 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0xbb1426f8

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1               2        2194    17615242    f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda2   *        2195        4865    21449728   83  Linux
/dev/sda3            4865        5230     2929664   82  Linux wisselgeheugen
/dev/sda5               2        2194    17615241    b  W95 FAT32
timmerman@timmerman:~$ sudo update-grub
[sudo] password for timmerman:
Generating grub.cfg ...
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.35-24-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.35-24-generic
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.35-22-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.35-22-generic
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin
done

Als is bovenstaande gegevens bekijk, snap ik dus niet waarom Grub geen windows "ziet".
Wie heeft een oplossing?
Dank.

Re: geen windows in Grub
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/21, 17:12:53 »
Schijf indeling lijkt mij niet te kloppen. Heb je bij installatie de indeling manueel gedaan of automatisch?
Als je ubuntu kunt opstarten post dan eens een screenshot van gparted. Die vind je onder systeem > beheer > gparted. Hebben we een duidelijker beeld van je indelingen.
En als al je windows bestanden er nog opstaan, waarom zie ik dan geen ntfs partitie??
« Laatst bewerkt op: 2010/12/21, 17:16:51 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: geen windows in Grub
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/21, 18:00:24 »
Misschien is FAT32 en Win95 het probleem, iemand ervaring met Win95 en Ubuntu ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: geen windows in Grub
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/21, 18:07:26 »
TS spreekt over windows xp. Das volgens mij ntfs. Beetje verwarrend eigenlijk aan fdisk te zien :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: geen windows in Grub
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/21, 18:32:27 »
TS spreekt over windows xp. Das volgens mij ntfs. Beetje verwarrend eigenlijk aan fdisk te zien :)
Misschien een FAT32 probleem ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline heir4c

  • Lid
Re: geen windows in Grub
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/21, 19:59:41 »
Er zit blijkbaar iets heel fout.

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1               2        2194    17615242    f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda2   *        2195        4865    21449728   83  Linux
/dev/sda3            4865        5230     2929664   82  Linux wisselgeheugen
/dev/sda5               2        2194    17615241    b  W95 FAT32

sda1 is een uitgebreide windows partitie.
Daarin is dus een linux partitie aangemaakt en zit ook windows daarin (sda5)
En dan een aparte partitie voor de swap.
Windows zou op een aparte partitie moeten staan (sda1) en daarnaast zou dan een aparte extended partitie (sda2) moeten staan met daarin een Linux (sda5) en swap partitie(sda6).

Misschien het beste de linux partitie en de swap verwijderen en totaal lege ruimte van maken. De MBR herstellen en dan eerst windows terug opstartbaar maken.
Nadien Ubuntu weer installeren maar nu wel door die extended partitie aan te maken ná de windows partitie en dus NIET in de windows partitie.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline timme014

  • Lid
Re: geen windows in Grub
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/22, 10:06:20 »
Dank voor het meedenken.
Gparted schermafdruk is toegevoegd.
Ik heb echt Windows XP! zien opstarten. Waarom dat nu W95 heet snap ik ook niet. En het staat in FAT32, in partitie sda5 in de uitgebreide partitie sda1. Deze laptop heeft een verrassend verleden. Linux staat trouwens niet in de Windows partitie.
Als is jullie begrijp zou Windows moeten staan in de - niet uitgebreide - partitie sda1 in ntfs.
Als ik het volgende ga doen? Van de vrije ruimte een partitie maken, daar sda5 naar toe kopieer. sda1 helemaal verwijderen. Daar een nieuwe partitie sda1 (ntfs) maken, windows terugkopiëren. enz. Wordt dat dan wat?
Ubuntu 10.10 werkt trouwens probleemloos.
Dank.

Re: geen windows in Grub
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/22, 12:03:37 »
Exact doen wat heir4c zegt ! Dat lijkt mij ook de beste oplossing ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: geen windows in Grub
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/22, 13:09:03 »
Citaat
En het staat in FAT32, in partitie sda5 in de uitgebreide partitie -  sda1Linux staat trouwens niet in de Windows partitie.
Dat had heir4c idd fout gezien.
Jouw plannen gaan niet lukken. Je kunt niet zomaar een partitie "kopïeren" Ik vrees dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Met de livecd start je gparted en maakt de volgenden indeling : sda1 : primaire partitie : NTFS voor xp
                            sda2 : extended partitie voor de rest van de ruimte
                                     sda5 :  linux swap
                                     sda6 :  ubuntu - EXT4 - mount point : "/"
Dan herstarten met de installatie cd van xp en windows eerst volledig installeren en updaten.
Daarna de livecd van ubuntu opstarten en kiezen voor installatie (als je het purper scherm ziet druk je op spacebar en krijg je het menu te zien)
Bij de partitiemanager kies je voor manueel en wijst enkel de 2 bovenstaande partities toe (niks anders)
Daar ben je wel even zoet mee dacht ik ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline HarzG

  • Lid
Re: geen windows in Grub
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/22, 17:09:39 »
A. Maak een back-up van alle dingen die je niet kwijt wilt (bestanden, partities) naar een externe HD. Dat kan je met het werkende systeem Ubuntu 10.10 doen of met een live-CD.
B. Er is een kans op herstel, maar je mag hierbij geen fouten maken.

Het eindplaatje wordt:
lege ruimte ca. 8MB
sda1 = Windows C: 16,8GB
sda2 = Ubuntu / 20,46GB
sda3 = extended
   daarin sda5 = Linux-swap 2,8GB
             lege ruimte 15,8GB

Herstel wordt gedaan met een live-CD. De duur van deze operaties is ongeveer een half uur. Een installatie van Windows of Ubuntu is hierbij niet nodig.
Je hebt een ongebruikte ruimte op de HD en die kan je gebruiken om de partitie-indeling te herstellen.
1. Start de pc met een live-CD van Ubuntu 10.10.
2. Ga naar een terminal, voer daar uit
sudo swapoff -a
# de swap-partitie wordt namelijk standaard gezien en die moet tijdelijk verwijderd worden
3. Start GParted in het menu System-Administartion->Gparted en controleer dat geen van de partities actiev/gekoppeld zijn (er mag nergens een sleuteltje staan).
4. Verwijder de swap-partitie met GParted - hierna heb je ruimte van meer dan 18GB aan het einde van de HD.
5. Verplaats (tijdelijk) de partitie sda5 naar het einde van de HD, leg hierbij vast dat ná deze partitie geen lege ruimte meer is, de lege ruimte moet volledig vóór deze Windows-Partitie komen. NB: De grootte van de Windows-partitie moet je hierbij niet veranderen! Dat kan je doen door bij "Free Space Following" 0 te typen en dan met 3 keer tab naar "Paste" te komen. Hierna op het groene haakje in de menubalk klikken "Apply All Operations".
6. Verwijder de "extended" partitie sda1 en hierna op het groene haakje in de menubalk klikken "Apply All Operations". Hierdoor heb je nu veel lege ruimte aan het begin van de HD.
7. Kopieer de Windows-partitie nu naar de lege ruimte aan het begin van de HD: ruimte hiervóór kan weer de eerdere lege ruimte van 7,87MB (8MB) zijn (dat is een slechts reserve voor het geval dat je ooit een aparte boot-partitie wilt hebben - die heeft nu geen functie). Klik op het groene haakje in de menubalk klikken "Apply All Operations".
8. Verschuif de Ubuntu-partitie door te kiezen voor resize/move. Vul bij "Ree Space Preceding" 0 in en ga met de tab naar Resize/Move. Klik op het groene haakje in de menubalk klikken "Apply All Operations".
9. Maak nu lege ruimte aan het einde van de HD door de eerder gemaakte Windows-kopie (uit stap 5) te verwijderen.
10. Je kan nu een nieuwe "extended" partitie maken aan het einde van de HD. Daarin kan weer een nieuwe swap-partitie aangemaakt worden van ongeveer 3GB. De overige ruimte blijft vooralsnog onbenut net zoals in de oorspronkelijke situatie.

Als iemand een denkfout ziet in het stappenplan, a.u.b. reageren.

Nadat alle partitie-toestanden klaar zijn, kan je proberen de pc te starten.
Lukt dat zomaar, dan heb je een vervroegd kerst-cadeau. Lukt dat niet, moet je de stappen om Grub te herstellen uitvoeren.
Voordat je hieraan begint, laat even weten wat het resultaat was (en toon hier fdisk - en blkid).
« Laatst bewerkt op: 2010/12/22, 17:16:45 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: geen windows in Grub
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/22, 17:21:32 »
Gewaagde operatie voor beginnelingen  ???
Ik zie niet echt een denkfout maar zo ingrijpend heb ik gparted nog nooit gebruikt. Moet ik eerlijk toegeven en gelet op je puntje B. - risico is groot ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline heir4c

  • Lid
Re: geen windows in Grub
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/22, 17:47:54 »
.... Linux staat trouwens niet in de Windows partitie.
Als is jullie begrijp zou Windows moeten staan in de - niet uitgebreide - partitie sda1 in ntfs.
....

Ik heb me hier inderdaad miskeken.
En windows zou inderdaad in de sda1 moeten staan maar dat is dus een uitgebreide partitie waaronder sda5 valt. sda1 heeft dus enkel de naam van sda1 omdat het een extended partitie is. Daarom staat naast de windows install sda5.
In een extended partitie worden de subpartities onmiddelijk genummerd vanaf 5, ook al heb je nog geen sda2 , 3 en 4.
De sda1 zou een primaire partitie moeten worden en de Linux partitie en swap kunnen samen in een extended partitie. (Je kan er ook twee primaire partities van maken.
Zo'n extended is heel interessant als je een wat grotere schijf hebt om meerdere distro's in zo'n partitie te installeren. Waarbij je dan maar één swap moet hebben. (Die je evt. op een primaire partitie plaatst.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: geen windows in Grub
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/22, 18:21:11 »
@ heir4c : wat denkt U eigenlijk v/d suggesties van HarzG ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline heir4c

  • Lid
Re: geen windows in Grub
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/22, 18:37:31 »
Of het gaat lukken weet ik niet.
De bedoeling is dus dat windows eerst verzet word naar achteraan en dan weer verzet word naar voor nadat de sda1 geformatteerd word naar een primaire partitie. Maar of dat zo makkelijk gaat weet ik niet.

Mijn bedenking is: Zou het niet vlugger gaan met een herinstallatie (na backup van alle Persoonlijke bestanden, afbeeldingen, enz...) van windows en daarna Ubuntu herinstalleren.
Dat hangt natuurlijk af van de hoeveelheid programma's e.d. er al geïnstalleerd zijn. Als je dat natuurlijk allemaal nog eens opnieuw moet doen in windows duurt dat waarschijnlijk langer. In Ubuntu is dat minder een probleem omdat je ze allemaal via Synaptic kan aanvinken en installeren (Of via de Terminal allemaal achter elkaar plaatsen en in één ruk installeren.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: geen windows in Grub
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/22, 19:39:05 »
Inderdaad ook mijn keuze. Het duurt wss langer maar de kansen op succes zijn praktisch verzekerd. We horen het wel ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: geen windows in Grub
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/22, 19:56:16 »
Ik kan nu al zeggen dat Windows verplaatsen een drama gaat worden :rolleyes:

Doe liever een schone installatie van Windows XP, gebruik dan NTFS als bestandssysteem. FAT32 op die schijf is gewoon vragen om problemen. FAT32 is namelijk efficiënt tot 4096 MB schijfruimte, daarboven krijg je al heel snel super fragmentatie.

Na de installatie van Windows XP ga je ruimte maken voor een verse Ubuntu installatie. Voer deze uit en kies dan s.v.p niet voor de Wubi maar voor de stand alone installatie, daar dit veel problemen voorkomt en je geen/ minder gekut krijgt met je MBR en Grub issues. Kies bij je Ubuntu installatie voor EXT4 (standaard) als file system.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline HarzG

  • Lid
Re: geen windows in Grub
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/22, 23:53:58 »
Of het gaat lukken weet ik niet.
Ik weet ook niet of het in 1 keer gaat lukken op deze manier.  Het is voor mij sowieso een raadsel hoe Windows op een extended partitie kan belanden. Daarvoor moet je een paar keer "ja" zeggen anders krijg ja dat niet voor elkaar.

De stappen die ik voorstelde, gaan helemaal buiten Windows om. Hierdoor "merkt" Windows helemaal niets van de verplaatsing. Of je HD deze monopoly accepteert, moet men afwachten. Als het mislukt, ben je terug bij AF. Maar dat was je al door de huidige HD-indeling.
Als het lukt, dan bespaart je deze operatie (van een half uur) de installatie van 2 besturingssystemen waarvan tenminste 1 (XP) je nog een dag kost aan updates en reboots.

Dat Windows XP op een FAT32 staat, is op z'n minst opmerkelijk. Ik weet niet of dat feitelijk zo is, of dat er sprake is van een onjuiste weergave vanwege de plaatsing op een extendend/logische partitie. Zodra XP na de verplaatsing een uitropeteken (defect) laat zien in GParted, moet dat met repareren (GParted of Win-chkdsk) opgelost worden.

Info:
Een (al dan niet verplaatste) legale Windows XP kan volgens mij met Grub's chainload +1 "altijd" van de 1e partitie gestart worden. Met trucjes lukt dat ook nog van een andere primaire partitie. Maar dat is alleen dan mogelijk als de verplaatste partitie qua grootte niet veranderd is en de hardware dezelfde is.
Voor illegale Windows-installaties geef ik sowieso geen adviezen (en dit forum ook niet).

Overigens:
Sinds ongeveer 3 jaar heb ik de ervaring dat Windows niet nodig is. Men kan tijd besteden aan het herstellen van Windows of de tijd aan iets anders besteden  =D
... zoals video's van "Oh Oh Cherso" of muziek van Beethoven, iedereen zijn/haar smaak.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: geen windows in Grub
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/23, 00:23:50 »
Windows XP was / is ook te installeren op een FAT32 partitie. Vanaf Vista is dit niet meer mogelijk en zal dus altijd om een NTFS part vragen. Je kan die FAT32 door Windows laten omzetten naar NTFS, maar of alles dan goed komt binnen GRUB is maar de vraag.

Advies: Maak een backup van al je belangrijke data op een USB stick of externe harddisk en begin dan volledig opnieuw, te beginnen met herpartitioneren van de harde schijf met bijv. Gparted via de live-cd van Ubuntu of Parted Magic (Linux). Installeer dan XP op de eerste partitie ( sda1) en dan Ubuntu.

Re: geen windows in Grub
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/23, 08:57:39 »
Me dunkt dat het advies om volledig opnieuw te beginnen hier sterk de bovenhand haalt.
@ topicstarter : aan de slag zou ik zeggen ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline HarzG

  • Lid
Re: herstel, Grub1 en Grub2
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/23, 11:17:03 »
Je kan die FAT32 door Windows laten omzetten naar NTFS, maar of alles dan goed komt binnen GRUB is maar de vraag.
Als je na het omzetten door Windows Ubuntu opstart en daar Grub laat updaten, dan wordt Windows opnieuw gedetecteerd en ook NTFS herkend.
Gezien de voorafgaande operaties is de update van Grub nadien "a walk in the park".

Een extra probleem kan de nummering van de partities worden. Als je pech hebt worden door het meerdere keren verschuiven ook de sdaX nummers en de UUID veranderd. Dat kan hersteld worden, maar vraagt weer extra handelingen. De live-CD moet er dus op maximaal 20cm afstand van de pc paraat liggen.

Maar nogmaals: het nieuw installeren van 2 besturingssystemen duurt tien keer langer dan de beschreven poging tot herstel.

Dat je Windows hebt kunnen booten, is volgens mij met een andere configuratie gebeurd (mischien met Grub1). In Grub1 kan ik dat nog volgen (destijds heb ik met mapping en hiding gewerkt).
Maar deze complexe opdrachten in een eerdere configuratie raak je kwijt met Grub2 zodra je Linux nieuw (of een nieuwe kernel) gaat installeren. Met Grub2 kan het misschien ook, maar daar heb ik geen verstand van. Het eenvoudige aanpassen van een tekstbestand voor de configuratie zoals in Grub1 bevalt mij beter.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: geen windows in Grub
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/23, 11:31:34 »
Citaat
Het eenvoudige aanpassen van een tekstbestand voor de configuratie zoals in Grub1 bevalt mij beter.
Is met grub2 ook helemaal niet moeilijk : zie http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1195275
Puntje 6 : Building a Totally Customized Menu
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline HarzG

  • Lid
Re: geen windows in Grub
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/23, 12:53:23 »
@summer of 69: bedankt voor de link, heb er een bladwijzer van gemaakt.

@timme014: Maar ik heb nog een andere mogelijke oplossing.
Als je een back-up hebt van de Grub-configuratie voordat je het probleem met de Windows-boot had, dan kan je daarin lezen "hoe het was". Deze instellingen kan je terugplaatsen en dan hoef je helemaal niets aan je systeem te veranderen behalve de oude/nieuwe Grub-configuratie.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline timme014

  • Lid
Re: geen windows in Grub
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/23, 17:32:26 »
Tsjonge jonge, ik heb wel wat los gemaakt. Ik koop een paar dagen geleden een tweedehands laptop, met alleen XP. Ik heb (dus?) geen cd met XP. Het enige wat niet vervangbaar is is gelukkig alleen XP.
Ik heb met de partities heen een weer geschoven. Het kostte wat tijd voor ik door had dat je bij align moet kiezen voor cilinder, anders krijg je een foutmelding: de bestemming is kleiner dan de bron.
Maar jammer windows wordt niet gevonden.
De boot-flag nog op sda1 gezet, maakt ook niet uit: Ubuntu 10.10 wordt opgestart.
't Is leuk als er nog ideeën zijn, anders laten we het hier bij wat mij betreft.

Offline timme014

  • Lid
Re: geen windows in Grub
« Reactie #23 Gepost op: 2010/12/23, 17:33:38 »
Sorry, dit hoort er ook nog bij.

Re: geen windows in Grub
« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/23, 20:00:45 »
Volgens mij zou het nu moeten lukken om grub2 te herstellen en de windows entry ook
Zie : http://sites.google.com/site/computertip/grub
Maar let wel, gebruik de livecd van de versie die je hebt geïnstalleerd (10.04 of 10.10) en jouw ubuntu partitie is sda2
succes
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk