Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan gedeelde mappen in netwerk niet benaderen met smb://  (gelezen 2574 keer)

kan gedeelde mappen in netwerk niet benaderen met smb://
« Gepost op: 2010/05/13, 14:21:52 »
In 9.10 kon ik in nautilus een gedeelde map op een andere computer benaderen door het interne ip-adres op te geven voorafgegaan door smb://
In mijn geval zou dat dus smb://192.168.1.7 zijn geweest. Als ik dan enter in drukte zag ik welke mappen op die machine gedeeld waren en kon ik dan van de betreffende map een bladwijzer aanmaken voor het gemak.
Echter, nu krijg ik helemaal niets onder 10.4 als ik smb://192.168.1.7 indruk (die machine heeft echt dat interne ip- nummer) komt er niets. Ik heb geen idee hoe ik de gedeelde mappen op mijn netwerk kan benaderen. Kan iemand mij uit de brand helpen.

Re: kan gedeelde mappen in netwerk niet benaderen met smb://
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/13, 14:33:09 »
Via smb, betekent dat dat die andere mappen op een Windows-machine staan? Dan kan ik je niet helpen. Maar sls het om een Linux-machine gaat, moet je openssh-server installeren. Daarna kun je, zonder dat je iets hoeft te delen, via Nautilus gewoon die mappen benaderen. In terminal:
$ sudo apt-get install openssh-server
Daarna in Nautilus, menu Bestand, Verbinden met server en je ip-adres opgeven, dan moet het lukken.

Offline siegi

  • Lid
Re: kan gedeelde mappen in netwerk niet benaderen met smb://
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/13, 14:34:25 »
Je gebruikt het veld zoeken naar. Volgens mij werkt dit niet, je moet het locatie veld hebben.

In 10.04 is het een beetje moeilijker geworden om de locatie veld in textmode aangezien de toggle toets is weggehaald.
Echter je kan nog steeds dit veld oproepen door de toetsencombinatie control L

Re: kan gedeelde mappen in netwerk niet benaderen met smb://
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/19, 10:53:49 »
Volg eerst de oplossing van siegi. Kijk of je samba al hebt geinstalleerd. Mocht die niet allemaal niet lukken voeg deze regel toe aan je software bronnen. Met deze ppa zorg je dat je de laatste samba versie hebt. Vervolgens kijk of er updates zijn en installeer deze updates.

https://launchpad.net/~a.bono/+archive/samba3.5

Ik heb volgens mij dus het zelfde probleem gehad. Na 2 en half dag vol op mee bezig te zijn geweest was het gelukt door een update.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: kan gedeelde mappen in netwerk niet benaderen met smb://
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/19, 12:53:54 »
Met dit commando kun je de publicerende samba-servers achterhalen:
nmblookup '*' [-T]De optie -T laat ook de namen zien, maar dan wordt het commando veel trager. In jouw geval kun je ook zonder omdat je alleen het IP-adres wilt hebben.

Als je eenmaal de server gevonden hebt (naam óf IP-adres), dan kun je zo de shares, etc. achterhalen:
smbclient -L <servernaam | ip-adres>