Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wit op het scherm is niet écht wit ...  (gelezen 1337 keer)

Offline profk

  • Lid
Wit op het scherm is niet écht wit ...
« Gepost op: 2008/05/23, 20:13:40 »
Op mijn dual-boot machine (XP en Ubuntu 8.04) en Samsung SyncMaster 172T scherm met NVIDIA GForce4 kaart, lijkt het alsof het knalheldere wit van mijn Windows applicaties echt witter is dan wat dan ook met Ubuntu. Ook de achtergrond van dit invoerveldje is niet écht stralend wit. (lijkt wel een waspoeder-reclame). Wie herkent dit en weet een oplossing?

Offline ivo

  • Lid
Wit op het scherm is niet écht wit ...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/23, 21:12:23 »
Hoezo "lijkt het"?
Weet je het niet zeker dan?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline profk

  • Lid
Wit op het scherm is niet écht wit ...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/23, 21:15:20 »
@ivo
OK, het wit onder xp IS witter dan wit onder Ubuntu 8.04.
Zo beter ;-)

Offline ivo

  • Lid
Wit op het scherm is niet écht wit ...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/23, 22:47:37 »
Citaat van: profk
@ivo
OK, het wit onder xp IS witter dan wit onder Ubuntu 8.04.
Zo beter ;-)
Tsja, sorry hoor.... Maar het is zo of het is niet zo. Als het alleen nog maar "lijkt" dan kunnen we er niets mee.

Is het echt een probleem voor je of denk je dat het een kwestie van gewenning is? Ik vind dat sneeuwwit op langere termijn verblindend op je ogen. Belangrijker is naar mijn smaak het algehele contrast op je scherm. En daarnaast denk ik dat dit altijd een persoonlijke kwestie/smaak blijft.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline profk

  • Lid
Wit op het scherm is niet écht wit ...
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/24, 12:51:58 »
@ivo
Natuurlijk heb je gelijk dat het zi is, of niet. Kwestie van onhandig uitdrukken mijnerzijds.
Het kan inderdaad een kwestie van contrast zijn, daar zal ik nog eens induiken. De Ubuntu desktop is nu gewoon wat 'grijzig', ik hou wel van dat heldere wit.
Hans

Valeeva

  • Gast
Wit op het scherm is niet écht wit ...
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/25, 13:53:12 »
@profk

Je hebt gelijk. Wit is niet altijd wit en zwart is niet altijd zwart, heeft te maken met instellingen van de monitor. Als je Engels kunt lezen heb je hier misschien wat aan: http://www.linux.com/articles/113936

Succes!

Offline profk

  • Lid
Wit op het scherm is niet écht wit ...
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/25, 18:56:26 »
@Valeeva
OK, daar ga ik eens mee aan de slag. Heb al gezien dat contrast en brightness niet heel veel 'witter' resultaat geeft. Maar, wie weet. Bedankt in ieder geval.
hans

Laus

  • Gast
Wit op het scherm is niet écht wit ...
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/26, 11:26:45 »
Interessant! Ik had idd al het idd dat mijn kleuren onder ubuntu fletser waren dan die onder Vista. Geen idee wat nou een echtere weergave is...Zou toch leuk zijn als er een mooi nieuw tooltje kwam om je monitor beter te caibreren.

In windows heb je die kleurprofielen die vaak met monitors worden meegeleverd. In Linux heb ik die nog niet gevonden. Kan soms behoorlijk schelen.