Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linphone in Ubuntu en Ekiga  (gelezen 1194 keer)

perro30

  • Gast
Linphone in Ubuntu en Ekiga
« Gepost op: 2012/11/05, 10:46:43 »
Ik heb Linphone geïnstalleerd, me geregistreerd, de zgn. echo uitgezet.
Ik probeer nu ook normale huis/mobiele telefoons te bellen, startende met "sip:landnummer-netnummer-abonneenummer@sip.diamondcard.us (waar ik een account heb met voldoende geld hierop), heb ook keurig het diamondcard.us login en pin ingevuld, allemaal correct.
Dan zie je dat Linphone wel belt, er zijn echter geen kiestonen, helemaal geen geluid zelfs, en na ongeveer 30/60 seconden krijg ik de melding "niet opgenomen" e.d., heb zelfs zo mijn eigen huistelefoon en mobiele telefoon gebeld, maar die gaan in het geheel niet over.
Kan Linphone normale telefoons en gsm bellen?

Het was een alternatief voor Ekiga, die belde tot voor kort keurig, maar nu ineens krijg ik "kon sip:....@ekiga.net niet vinden". Heb Ekiga nagekeken en de instellingen volgens Ekiga zelf goed gezet, maar noppes, geen mogelijkheden meer met Ekiga.

Zie de bijlagen.
Hoe los ik dit op, zodat Ekiga weer verbinding maakt, heb ook de Configuratiehulp gebruikt, heropgestart, maar nog niks. Hoor het graag.

Re: Linphone in Ubuntu en Ekiga
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/06, 15:25:35 »
Linphone kan zeker met vaste lijnen en GSM's bellen.  Maar ben je wel correct geregistreerd bij DiamondCard? Zoja dan zou je gewoon het nummer in internationaal formaat moeten kunnen bellen zonder sip: ervoor en zonder @sip.diamondcard.us.
Wat betreft Ekiga, hoe zien je accountgegevens eruit (Algemeen - Persoonlijke gegevens)? En als uitgaande proxy staat er nu alleen een poortnummer, dat is denk ik niet correct.

perro30

  • Gast
Re: Linphone in Ubuntu en Ekiga
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/06, 16:03:59 »
Nou, bedankt, maar zonder sip: en zonder diamondcard.us, dus gewoon als internationaal nummer gaat niet over, ik hoor niets en ik krijg niets dan no response in linphone. Dus dat loopt nog helemaal niet, ook de gebelde telefoon gaat niet over. Wat is er dan mis met Linphone?

Over Ekiga, dit heb ik van http://wiki.ekiga.org/index.php/Enable_port_forwarding_manually gelezen over die poort als uitgaande proxy, STUN heb ik overigens niet hierin en bij mijn weten nooit gehad.

Maar nu zag ik dat deze op dit 192.168.1 enz. staat in mijn router, en daar staat alles goed, H.323, sip en STUN zoals die site van Ekiga heeft gezegd.
Ik ben officieel geregistreerd bij DiamondCard, daarop staat ook geld, en dat ging tot voor kort goed via Ekiga.

Over Algemeen - Persoonlijke Gegevens staat mijn volledige naam (dat stond er ook), heb ik al in mijn sip-naam gewijzigd, maar noppes, Ekiga kan me niet vinden.

Hoe dit op te lossen?
Bedankt vast.


« Laatst bewerkt op: 2012/11/06, 16:44:37 door perro30 »

Re: Linphone in Ubuntu en Ekiga
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/08, 10:46:09 »
Nou, bedankt, maar zonder sip: en zonder diamondcard.us, dus gewoon als internationaal nummer gaat niet over, ik hoor niets en ik krijg niets dan no response in linphone. Dus dat loopt nog helemaal niet, ook de gebelde telefoon gaat niet over. Wat is er dan mis met Linphone?
Niks, ligt waarschijnlijk aan de instellingen. Wat heb je nu staan bij Options - Preferences - Manage SIP Accounts? Staat daar iets tussen van sip:gebruikersnaam@diamondcard.us?

Over Ekiga, dit heb ik van http://wiki.ekiga.org/index.php/Enable_port_forwarding_manually gelezen over die poort als uitgaande proxy, STUN heb ik overigens niet hierin en bij mijn weten nooit gehad.
Een proxy is een soort server, geen poort. Je moet in Ekiga bij Proxy of een servernaam/-adres invullen of niets. In de meeste gevallen hoef je niks in te vullen. STUN heb je over het algemeen niet nodig als je een beetje een redelijke modem/router hebt.

Maar nu zag ik dat deze op dit 192.168.1 enz. staat in mijn router, en daar staat alles goed, H.323, sip en STUN zoals die site van Ekiga heeft gezegd.
Voor zo ver ik weet is poorten forwarden helemaal niet nodig als je een SIP client gebruikt. Pas als je een SIP server wilt gaan opzetten achter een router met NAT moet je poorten gaan forwarden.

Ik ben officieel geregistreerd bij DiamondCard, daarop staat ook geld, en dat ging tot voor kort goed via Ekiga.
Met registreren bedoel ik registreren via SIP. Als je een SIP client zoals Linphone opstart dan gaat deze client zich registreren via SIP op de servers die je hebt ingesteld (in het gevall van Linphone via Options - Preferences - Manage SIP Accounts). Linphone zou aan moeten geven dat de SIP registratie succesvol was of niet, staat onderin het Linphone venster (Registration on sip:username@sip.somesipserver.net successful.).

Over Algemeen - Persoonlijke Gegevens staat mijn volledige naam (dat stond er ook), heb ik al in mijn sip-naam gewijzigd, maar noppes, Ekiga kan me niet vinden.
Wat ik bedoelde met mijn vraag is of je je huidige instellingen zou kunnen posten, bijv. een screenshot van dit venster in Ekiga.

perro30

  • Gast
Re: Linphone in Ubuntu en Ekiga
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/10, 14:08:31 »
Hier komen ze allemaal, van Linphone (die nog steeds niet draait en geen draaigeluid geeft, de gebelde nummers gaan niet over) en van Ekiga, die totaal geen verbinding meer maakt.
Helaas, mag maar twee bijlagen doen, heb er inmiddels zes.

Graag de oplossing, zodat ik toch met beide of een van beide kan gaan werken.
Bedankt.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Linphone in Ubuntu en Ekiga
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/10, 15:34:39 »
Om te beginnen: geen verstand van, maar: # 3   
Citaat
Maar nu zag ik dat deze op dit 192.168.1 enz. staat
is niet naar buiten, maar blijft op het lokale netwerk, kún je eigenlijk wel naar buiten komen via de gateway van je netwerk?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

perro30

  • Gast
Re: Linphone in Ubuntu en Ekiga
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/13, 10:05:50 »
Ja, het netwerk gaat wel degelijk naar buiten, zoals je al vroeg, daar is niks mee.