Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chromebook: nu wel dual-boot met ChromeOS en XFCE  (gelezen 2387 keer)

Chromebook: nu wel dual-boot met ChromeOS en XFCE
« Gepost op: 2013/05/06, 22:57:53 »
Over de eerdere Chromebook installatie was ik niet echt tevreden. Als je per ongeluk bij het booten van Ubuntu op de spatiebalk drukte, kwam Chromebook terug in ChromeOS en er was geen weg terug.

Daarom zocht ik verder en vond dit artikel over crouton. En dat leek me de moeite van het proberen wel waard.

Met de inmiddels gemaakte Herstel-SDcard installeerde ik ChromeOS opnieuw en volgde toen de beschrijving uit het genoemde artikel. Daarmee wordt Linux XFCE geïnstalleerd, plus crouton, een utility die het mogelijk maakt om te schakelen van ChromeOS naar XFCE  En dit is het resultaat:

ChromeOS:


en, na de toetsencombinatie [Ctrl] + [Alt] + [Shift] + [->]

XFCE


en omgekeerd.

Maar of ik daar nu blij mee ben? Ik weet het niet. XFCE kende ik niet, maar het ziet er allemaal vrij primitief uit. Tevergeefs zocht ik naar een softwarecentrum in dit systeem, waarmee ik bijvoorbeeld Firefox, Thunderbird, Wine of Open Office kan installeren. En hoe kom ik aan de updates?
Ik speel met de gedachte om nu weer Ubuntu te installeren, in de hoop dat het schakelmechanisme tussen de twee systemen in tact blijft.
Nog maar eens een nachtje over slapen...

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromebook: nu wel dual-boot met ChromeOS en XFCE
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/07, 08:56:34 »
Hoi Bart,

Ik heb Xubuntu op mijn laptop. De grafische kaart van dat ding had moeite met de toeters en bellen van de gewone Ubuntu.

Ja, XFCE is heerlijk simpel. Daarom draait het ook veel beter. Je moet je even de tijd geven eraan te wennen en dan wordt het echt leuk!! Je vindt een heel bekend type menu onder het XFCE "muis" pictogram helemaal linksboven en onder systeem zit daar je software centrum.

Doe een rechterklik op het bureaublad en maakt een nieuwe starter. Zodra je iets herkenbaars intikt maakt het systeem het vanzelf af. Sleep die starter op de dock beneden om hem daarheen te kopieren (als je dat zou willen dan). Op die manier heb ik daar een snelstart dock van gemaakt met alleen mijn frequent gebruikte software.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Chromebook: nu wel dual-boot met ChromeOS en XFCE
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/07, 14:12:45 »

Ja, XFCE is heerlijk simpel. Daarom draait het ook veel beter. Je moet je even de tijd geven eraan te wennen en dan wordt het echt leuk!! Je vindt een heel bekend type menu onder het XFCE "muis" pictogram helemaal linksboven en onder systeem zit daar je software centrum.
Hallo Just,
Misschien praten we over verschillende XFCE-versies: dit is versie 4.8, disributed by Xubuntu
Onder System staan alleen de keuzes Bulk rename, Gdebi Packade installer, Task manager, Terminal, Thunar File manager, UXterm en Term. Verder zie ik ook nergens hoe je de taal kunt instellen.
Inmiddels heb ik de maker van crouton gemaild of er ook een crouton versie is voor de combinatie ChromeOS en Ubuntu. Want het schakelen tussen ChromeOS en XFCE werkt prima (totnutoe).
Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Chromebook: nu wel dual-boot met ChromeOS en XFCE
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/09, 09:08:38 »
Ik wilde dus Ubuntu. En op mijn vraag aan Anthony Hook  en David Schneider, de makers van crouton, kreeg ik het advies Unity te installeren.
Dat lukte, maar wat was het resultaat? Een Unity versie van Ubuntu maar
geen browser,
geen mail,
geen mogelijkheid om een  Internetverbinding te maken
geen voorziening voor het bijwerken (updates)
geen software center waar een browser en een mailer zouden kunnen worden gedownload

, en daar heb ik dus ook niets aan. Op mijn vraag wat hier aan te doen kreeg ik tot op heden geen antwoord :'(

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromebook: nu wel dual-boot met ChromeOS en XFCE
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/09, 19:40:51 »
Misschien praten we over verschillende XFCE-versies: dit is versie 4.8, disributed by Xubuntu
Onder System staan alleen de keuzes Bulk rename, Gdebi Packade installer, Task manager, Terminal, Thunar File manager, UXterm en Term. Verder zie ik ook nergens hoe je de taal kunt instellen.

Ik heb net de laptop opgestart. Die heeft XFCE 4.10 aan boord. Ik heb daar ook Afdrukbeheer, Beeldscherm en Gebruikers staan. Zou er in de configuratie nog wat niet kloppen? Ik zal een schermafdruk voor je maken. Hier is hij (mijn eerste keer met dat Imageshack):



met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 2013/05/09, 19:46:52 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Chromebook: nu wel dual-boot met ChromeOS en XFCE
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/09, 20:39:21 »

Hallo Just,
Misschien praten we over verschillende XFCE-versies: dit is versie 4.8, disributed by Xubuntu
Onder System staan alleen de keuzes Bulk rename, Gdebi Packade installer, Task manager, Terminal, Thunar File manager, UXterm en Term. Verder zie ik ook nergens hoe je de taal kunt instellen.
Inmiddels heb ik de maker van crouton gemaild of er ook een crouton versie is voor de combinatie ChromeOS en Ubuntu. Want het schakelen tussen ChromeOS en XFCE werkt prima (totnutoe).
Bart

Dat heeft niks met de XFCE versie te maken, standaard gebruikt Xubuntu 12.04 ook XFCE 4.8 en deze heeft echt wel een softwarecentrum en iets waar je de taalinstelling mee kunt instellen en/of aanpassen.
Kijk maar eens hoe het er bij mij uitziet. (nb. ik heb alleen de onderste paneel vervangen door een dock).

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Chromebook: nu wel dual-boot met ChromeOS en XFCE
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/12, 13:47:02 »
Ik heb nog eens nagedacht over crouton en ik ben tot het volgende vermoeden gekomen.
Crouton is een product van Google-medewerkers. Eerder sprak ik mijn bevreemding uit over het fout dat Google-medewerkers GoogleOS "openbreken" om er een Linux naast te zetten.
Maar ik vertelde ook dat, zowel bij een met crouton geïnstalleerde XFCE als bij een crouton-Unity-combinatie een browser en een e-mailprogramma ontbreken en dat je voorts ook geen software centrum hebt waaruit je degelijke software kunt laden.
Ik denk nu dat de Google-strategie is: "Speel maar lekker met Linux, maar als je iets met Internet wilt, dan schakel je maar over naar ons ChromeOS. Want wij willen jou in the ( onze) crowd"

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Chromebook: nu wel dual-boot met ChromeOS en XFCE
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/12, 13:49:48 »
En daarom is Chrubuntu dus beter voor het echte werk ook al heb je dan geen toetsencombinatie om over te schakelen ernaar.