Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Te weinig geheugen  (gelezen 977 keer)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Te weinig geheugen
« Gepost op: 2007/08/18, 21:11:12 »
Ik heb 512 mb geheugen, en de Systeembelasting-meter-applet geeft aan dat het geheugen helemaal vol zit.
Ik heb 500 mb Wisselgeheugenm, is dat te weinig? Ik heb ook beryl draaien en met firefox erbij wordt het allemaal verschrikkelijk traag. Kun het wisselbestand groter maken? Of moet je daarvoor weer gaan partitioneren? Of kan je een tweede wisselbestand-partititie aanmaken?

Offline Mario

  • Lid
Te weinig geheugen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/18, 21:15:52 »
Vergroten swap zal niet veel uithalen RAM is nu eenmaal snelste geheugen
algemeen aangenomen is 2 a 3 maal ram geschikt voor swap
mogelijk zit je videokaart hier ook voor iets tss
eventjes vergeten te vermelden bij linux zit geheugen meestal redelijk volgestouwd
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Te weinig geheugen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/18, 23:19:47 »
Heb zelf ook 512 ram en ubuntu draaid er zonder problemen en nog best snel op
Mijn meeste geheugen is in gebruik voor de cashe(of hoe je het schrijven mag) maar dat is volgends mij vrij normaal..?
Heb beryl ook een keer geprobeerd draaid ook lekker snel maar geef er weinig om gebruik het verder ook niet.
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Te weinig geheugen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/18, 23:19:59 »
Citaat van: mario
eventjes vergeten te vermelden bij linux zit geheugen meestal redelijk volgestouwd
Klopt, maar grotendeels cache. En dat telt niet mee....  Linux is juist heel zuinig met je systeemkracht.

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Te weinig geheugen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/18, 23:20:34 »
Het geheugenbeheer werkt in linux anders dan in windows. In linux is het zo geregeld dat er bij elk proces dat gestart wordt geheugen gebruikt wordt, dit geheugen wordt pas weer vrijgegeven op het moment dat het proces beeindigd wordt of als het beschikbare geheugen vol is. Volledig opgebruikt geheugen is dus vaak geen probleem, als je iets nieuws opstart dan wordt de geheugenruimte die het oudste proces gereserveerd heeft vrijgemaakt (dus het langst niet gebruikte geadresseerde geheugen).

steven

  • Gast
Te weinig geheugen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/19, 11:25:37 »
total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           503        493         10          0         13        243
-/+ buffers/cache:        236        267
Swap:          454          0        454

Je moet kijken naar de tweede regel.
De tweede regel :-/+ buffers/cache . Dus in het voorbeeld is vanuit programma's gezien 267 vrij.
Als je naar de eerste regel kijk lijkt het alsof er geen geheugen meer vrij is voor programma's . Maar dat is dus  niet zo.
Ik heb 512 mb  en met meerdere programma's open draait het nog lekker.(ook met beryl)