Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De home map naar je Externe HDD?  (gelezen 1612 keer)

Hostpik1992

  • Gast
De home map naar je Externe HDD?
« Gepost op: 2008/04/24, 16:02:48 »
Ik las een paar weken geleden dat het handig is om je Home map naar DVD te branden als je overstapt naar 8.04 zodat je je persoonlijke instellingen behoudt.

Nu is mijn vraag: Kan je die home map ook gewoon kopieren naar een externe hardeschijf, aangezien ik geen dvd brander heb?

Offline kihid

  • Lid
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/24, 16:33:24 »
Ja dat gaat perfect met het programma Grsync dat ook in de repo's staat.
Maar beter is om al je "verborgen bestanden" niet in Hardy over te nemen, dus niet gebruiken want ik denk dat je problemen krijgt omdat de programma's andere versies zijn.

Verder suc6 met Grsync en Hardy uiteraard.
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/24, 16:34:26 »
Ja, precies, schoon schip maken is het beste, ook met de verborgen instellingen....

Hostpik1992

  • Gast
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/24, 16:49:24 »
Ik las juist in het topic een paar dagen geleden dat je juist ook de verboren bestanden mee moet nemen. Maarja, dit is recenter dus ik geloof dit. Bedankt voor jullie hulp!

Edit:

Ik heb de bestanden nu verplaatst. Ik weet niet of de verborgen mappen erbij zitten. Ik deed van /home/wouter/ naar /media/External HDD/Apps/. De mappen staan er.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/24, 16:58:27 »
De verborgen bestanden moét je niet meenemen, dat is meer "op eigen risico" als ik het zo mag stellen. De verborgen mappen bevatten de instellingen van al je programma's. Dus als jij bv in "amsn" gekozen hebt om automatisch in te loggen, wordt dat opgeslagen in zulk een verborgen map. Het "probleem" stelt zich wanneer er nieuwere versies van de programma's geïnstalleerd worden bij 8.04 dan die wat in 7.10 gebruikt werden, het mogelijk is dat je programma niet precies weet wat hij met die instellingen moet doen, omdat die tot een oudere versie behoorden.

Let er wel op dat in die verborgen mappen ook je "bladwijzers" en opgeslagen wachtwoorden van firefox staan, evenals alle instellingen en email berichten van evolution (?) en thunderbird.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline siegi

  • Lid
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/24, 17:00:42 »
Hier worden al je instellingen van de programma's in bewaard, en bv ook de bookmarks van firefox, en je mails.
In principe geven die verborgen bestanden geen problemen bij een upgrade.

Echter bij een downgrade zien we soms wel eens problemen

Ik zou adviseren ze toch te kopiëren en pas bij problemen, verwijder je ze.

DerPulle

  • Gast
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/24, 17:49:02 »
En hoe kun je zien of je /home op een aparte partitie staat? Ik heb tijdens de installatie van Gutsy de stappen gevolgd die ubuntu-nl hiervoor geeft en heb toen 3 partities aangemaakt. Maar als ik in gparted kijk zie ik wel 3 partities maar verder staat er niet bij wat de home partitie is of iets in die geest...

De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/24, 20:41:12 »
Ga naar Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Terminalvenster en typ daar in
Citaat
cat /etc/fstab
Dat commando drukt de inhoud af van het bestandje /etc/fstab, hetwelke bijhoudt welke mappen met welke partities gekoppeld zijn.  als je de uitdraai niet begrijpt, post hem dan hier.

Succes, en welkom op het forum ;)

Edit: met "afdrukken" bedoel ik gewoon "laten zien in het terminalvenster", hoor.  Heeft niks met printers te maken. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

DerPulle

  • Gast
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/24, 21:44:40 »
Hoi Prosper!

Volgens mij heb ik de home map wel op een aparte partitie staan, maar hier alsnog een uitdraai:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/hdb1
UUID=8a131897-d2fc-40a5-b575-3251a39d29a9 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/hdb5
UUID=764eb9e1-f1e7-4559-9b08-fa668d811074 none            swap    sw              0       0
/dev/hda        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec 0       0


hopelijk is het een beetje leesbaar....

Ik ben op zich al redelijk vertrouwd in ubuntu, 2 of 3 jaar geleden heb ik ook een aantal maanden SUSE Linux gedraaid, maar dat was toen nog veel behelpen (9.10 was dat geloof ik) Ubuntu is wat dat betreft stukken beter dan SUSE toen was...

Maargoed. Dat is een beetje offtopic, kun je hieruit aflezen of mijn home map op een aparte partitie staat?

Alvast bedankt!


*UPDATE*
Heb een upgrade uitgevoerd, dus dit was niet verder van toepassing..toch bedankt!

Rune

  • Gast
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/25, 11:07:45 »
'tar cvjf /media//home.tbz /home/'

Hostpik1992

  • Gast
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/25, 13:36:15 »
Okay ik heb Ubuntu 8.04, maar hoe vervang ik nou de home map met mijn oude home map? Als ik het mapje er naartoe sleept zegt ie alles overslaan, samenvoegen etc. Maar als ik dat doe veranderd er barweinig.

Offline ivo

  • Lid
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/25, 14:16:39 »
Citaat van: DerPulle
Hoi Prosper!

Volgens mij heb ik de home map wel op een aparte partitie staan, maar hier alsnog een uitdraai:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/hdb1
UUID=8a131897-d2fc-40a5-b575-3251a39d29a9 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/hdb5
UUID=764eb9e1-f1e7-4559-9b08-fa668d811074 none            swap    sw              0       0
/dev/hda        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec 0       0


hopelijk is het een beetje leesbaar....

Ik ben op zich al redelijk vertrouwd in ubuntu, 2 of 3 jaar geleden heb ik ook een aantal maanden SUSE Linux gedraaid, maar dat was toen nog veel behelpen (9.10 was dat geloof ik) Ubuntu is wat dat betreft stukken beter dan SUSE toen was...

Maargoed. Dat is een beetje offtopic, kun je hieruit aflezen of mijn home map op een aparte partitie staat?

Alvast bedankt!


*UPDATE*
Heb een upgrade uitgevoerd, dus dit was niet verder van toepassing..toch bedankt!
Nee. Je /home staat niet op een aparte partitie want dan zou /home een eigen entry hebben in fstab. Jouw /home is in jouw geval een directory op je / filesysteem.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/25, 14:37:55 »
Citaat van: Hostpik1992
Ik las een paar weken geleden dat het handig is om je Home map naar DVD te branden als je overstapt naar 8.04 zodat je je persoonlijke instellingen behoudt.

Nu is mijn vraag: Kan je die home map ook gewoon kopieren naar een externe hardeschijf, aangezien ik geen dvd brander heb?
Ja, dat kan. Die bestanden weten niet of ze op een DVD terechtkomen of op een harde schijf.
Let wel op, welk filesysteem heeft die externe schijf? Stel dat het fat is of NTFS dan zou ik niet zomaar alle bestanden er naartoe kopieren. Je krijgt dan problemen met 8.3 fileformaat of andere ellende. Het beste kan je in je home-directory gaan staan in een terminalvenster en dan een tar-file maken van heel de zeut.

cd                             [ENTER]
tar cvf HOOM.tar ./     [ENTER]

Dan kopieer je die HOOM.tar naar je externe schijf. Op die manier zitten alle bestandsnamen, permissies etc in de tar file en ben je niet afhankelijk van het filesysteem op je externe schijf.

Tevens kun je dan later alles, maar zelfs ook 1 individuele file, terughalen uit de HOOM.tar, bijvoorbeeld om een bepaald configratiefile te bekijken en de instellingen over te nemen op de 8.04.

Na installatie kopieer je dan vanaf de externe schijf de HOOM.tar terug naar je 8.04 systeem in je nieuuwe home-directory.
Stel je wilt dan 1 file terughalen

tar xvf HOOM.tar ./die-ene-file-naam.met-eventuele-extensie

En als je alles wilt terugzetten

tar xvf HOOM.tar

Let op; dan rost ie wel over alles heen met je oude spullen.

Succes!
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline kihid

  • Lid
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/25, 16:44:53 »
Citaat van: Hostpik1992
Okay ik heb Ubuntu 8.04, maar hoe vervang ik nou de home map met mijn oude home map? Als ik het mapje er naartoe sleept zegt ie alles overslaan, samenvoegen etc. Maar als ik dat doe veranderd er barweinig.
Heb je het programma GRsync niet gebruikt, gaat supermakkelijk en alles wijst zich vanzelf.
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Offline vanadium

  • Lid
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/25, 18:22:51 »
@kihid: dan heb je het gevaar waar kivi naar wijst: jou suggestie is OK als het een ext3 partitie betreft. Als de externe schijf echter een windows-compatibele schijf is, dan kan dat zeker niet en moet je met "tar" werken. Derhalve is in alle scenarios tar veiliger.

Hostpik1992

  • Gast
De home map naar je Externe HDD?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/25, 19:16:14 »
Het is mij inmiddels gelukt. Ik weet niet of de andere persoon het al heeft, ik hou hem nog even unsolved.