Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Root user??  (gelezen 783 keer)

Root user??
« Gepost op: 2008/01/01, 18:51:15 »
Dit is vreemd, ik wil Gparted gebruiken om m'n partitie te halveren omdat ik een dual boot systeem ga maken, maar ik mag het programma niet gebruiken omdat ik de ''root'' niet ben?.. Hoe log ik in op m'n root ID? het kan niet via het normale log-in scherm..

Root user??
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/01, 18:57:25 »
- Je hebt het over GParted.
Ik ga ervan uit, dat je de ingebouwde Gparted bedoelt, in Ubuntu.

Deze is niet geschikt voor wat jij wilt doen.
Je kunt beter de Live-cd van Gparted downloaden en als iso branden:
http://gparted-livecd.tuxfamily.org/
Daarmee gaat het beter.

Lukt het niet, vraag gerust om hulp.

P.S.
wat voor dual-boot ga je maken?
Als je Windows naast Ubuntu gaat zetten - dan adviseer ik je om het andersom te doen - dus eerst Windows installeren en daarna Ubuntu. Windows vernaggelt Grub namelijk, en daarmee de mogelijkheid om Ubuntu in te komen.

En vergeet niet om backups te maken van je belangrijke bestanden :-)

Root user??
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/01, 19:02:17 »
De root-user is de systeemadministrator. Hij kan overal aan en alle commando's uitvoeren. Omdat het heel onveilig is om als root-gebruiker ingelogd te zijn, denk maar aan virussen die zich veel gemakkelijker kunnen verspreiden (zoals bij Windows het geval is waar je altijd admin bent), is dit standaard uitgeschakeld in ubuntu. In plaats daarvan gebruikt ubuntu het programma 'sudo', dat je tijdelijk administratorprivileges geeft. Je moet hier wel eerst je paswoord voor intypen (het blijft onzichtbaar, geen sterretjes, dat hoort zo.). Op de livecd is het paswoord leeg, dus moet je er geen intypen, maar zo gauw je geinstalleerd hebt, moet je je paswoord intypen voordat je iets met sudo doet. Zo werk je met sudo:
Ga naar Systeem -> Hulpprogramma's -> terminalvenster
Nu krijg je een terminal die wel wat lijkt op die van MS-Dos maar veel krachtiger is. Meestal moet je hem niet gebruiken, maar voor sudo moet je hem (voorlopig) tot nu toe wel gebruiken
typ nu achter de prompt ( ubuntu@ubuntu:~>, hier komen je naam en je computernaam als je geinstalleerd hebt) sudo naamvanhetprogrammadatjewiltuitvoerenalsroot, vb sudo gparted, en druk op enter
Nu moet je je paswoord ingeven. Je ziet het niet als je typt, zelfs geen sterretjes of zo. Druk nogmaals op enter. Nu draai je Gparted als root, terwijl je andere programma's onder gelimiteerde rechten blijven werken.
Als je een grafische versie van sudo wilt (dus met een mooi dialoogvenstertje dat je paswoord vraagt) gebruik dan gksudo in plaats van sudo. dit wordt trouwens aangeraden als je grafische apps gebruit.

Als je meer wilt weten hierover, zoek maar eens bij de nederlandstalige documentatie.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Root user??
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/01, 19:07:03 »
bedankt folks :)

Root user??
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/01, 19:09:21 »
ok :-)
succes ermee

Root user??
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/01, 19:27:14 »
ge kunt gerust gerust windows na ubuntu installeren...ge hoeft nu niet echt eerst ubuntu te gaan verwijderen ofzo...maar als het eerst ubuntu, dan xp is, zult ge grub terug moeten zetten...

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/