Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu sneller maken  (gelezen 4262 keer)

meerkoet

  • Gast
xubuntu sneller maken
« Gepost op: 2008/04/18, 01:39:01 »
Ik ben nog een beginner met linux, en ik heb een oude laptop (64 mb, 400 mhz), waarop ik een tamelijk kale versie van ubuntu (comand line system + IceWM etc.) op had gezet, maar ik vond die interface toch iets te karig. Ik heb nu xubuntu in z'n geheel erop gezet, maar het systeem is nu wel een beetje traag. Zijn er settings die ik aan kan passen / dingen die ik op de een of andere manier kan strippen, waardoor er minder beslag op m'n ram wordt gelegd? Win xp draaide immers ook aardig op die laptop, dus ik neem aan dat dat voor linux ook mogelijk zou moeten zijn.

meerkoet

  • Gast
xubuntu sneller maken
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/18, 02:26:03 »
Verder dacht ik nog: als het niet mogelijk is om het op een normale manier sneller te krijgen, is het dan misschien mogelijk om twee desktop environments (of nog een extra window manager, ik weet niet hoe dat precies zit) op je computer te installen? Dus dan de standaard XFce van xubuntu, en een wat lichtere, zodat ik zelf kan switchen afhankelijk of ik meer behoefte heb aan snelheid of uitgebreidheid? Of belast je je computer daar alleen maar dubbel mee?

Offline woteb

  • Lid
xubuntu sneller maken
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/18, 07:28:25 »
Als je de commandline installatie hebt gedaan + IceWM hebt geïnstalleerd, kun je daarna het volgende installeren:   sudo apt-get install xfce-termina lJe installeert dus de XFCE terminal. Dat heb je nodig omdat je hiermee ook regels code kunt plakken.
Wat je daarna kunt doen is in de terminal (dus niet de normale xterm, maar de XFCE terminal) de volgende regel plakken: apt-get install xorg gdm icewm iceconf icemc icewm-common icewm-gnome-support xlockmore gnome-mount rox-filer mc menu links synaptic xfce4 xfce4-goodies xfce4-terminal xfce4-mixer mousepad conky file-roller gdebi gnome-cups-manager cups-pdf language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base mozilla-firefox mozilla-firefox-locale-nl-nl mozilla-thunderbird thunderbird-locale-nl xubuntu-default-settingsHiermee installeer je een kale versie van Xubuntu, zeg maar de basis XFCE met een Xubuntu jasje. LET OP! Voor Gutsy en Hardy moet je het volgende installeren firefox mozilla-firefox-locale-nl-nl thunderbird thunderbird-locale-nlDus... alleen firefox en thunderbird i.p.v. mozilla-firefox en mozilla-thunderbird (de locales moeten WEL de toevoeging mozilla- hebben).

Daarna is het de keuze aan jezelf wat je als pakketten geïnstalleerd wil hebben. Hier de code voor Feisty en Gutsy (wat je niet nodig hebt, laat je weg): krusader konqueror nfs-common portmap dhcpcd resolvconf bluefish kimagemapeditor tidy weblint gftp evince wine gqview myspell-nl openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-impress openoffice.org-base openoffice.org-style-human abiword gnumeric xsane dia inkscape gimp eog xterm xmms gnome-media k3b k3b-i18n libk3b2-mp3 dvd+rw-tools grdesktop  mozilla-plugin-vlc mozilla-mplayer openoffice.org-help-nl openoffice.org-l10n-nl language-pack-nl-base aspell-nl gimp-help-common gimp-help-nl language-support-nl wdutchEn hier de code voor Hardy: krusader konqueror nfs-common portmap dhcpcd resolvconf bluefish kimagemapeditor tidy weblint gftp evince wine gqview myspell-nl openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-impress openoffice.org-base openoffice.org-style-human abiword gnumeric xsane dia inkscape gimp eog xterm xmms gnome-media k3b k3b-i18n libk3b2-extracodecs dvd+rw-tools grdesktop  mozilla-plugin-vlc mozilla-mplayer openoffice.org-help-nl openoffice.org-l10n-nl language-pack-nl-base aspell-nl gimp-help-common gimp-help-nl language-support-nl wdutchAls je dit installeert zal je systeem aanzienlijk sneller draaien dan Xubuntu, terwijl je toch veel van die dingen hebt. Eigenlijk een zwaar gestripte Xubuntu.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline brunod

  • Lid
xubuntu sneller maken
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/18, 07:41:54 »
Dag,
Ik had dit gevonden, maar heb ik nog niet geprobeerd :
http://www.binonabiso.com/en/Ubuntu-miniRAM-HOWTO.html

BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

Offline woteb

  • Lid
xubuntu sneller maken
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/18, 08:06:22 »
Citaat van: brunod
Ik had dit gevonden, maar heb ik nog niet geprobeerd :
http://www.binonabiso.com/en/Ubuntu-miniRAM-HOWTO.html
Interessant!! Alleen wat verouderd hier en daar, maar als basis zeker bruikbaar. Ik zal het eens trachten te moderniseren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

meerkoet

  • Gast
xubuntu sneller maken
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/18, 14:39:00 »
Bedankt voor de tips. Als ik het echter goed begrijp, heb je hiervoor wel van begin af aan een internetaansluiting nodig? Ik heb wel een wirelesskaart, maar die moet ik nog aan de praat zien te krijgen onder xubuntu; laat staan dat me dit dus gaat lukken in een command line-achtige omgeving. Misschien dat ik dus tijdelijk een utp-kabeltje naar de router zal moeten trekken... Is het overigens niet ook mogelijk om de installatie van bepaalde pakketten die woteb aangaf, weer ongedaan te maken / van m'n systeem af te halen? Dan hoef ik die installatie ook niet meer opnieuw te doen (hetgeen best veel tijd kost op m'n oude laptop).

Offline woteb

  • Lid
xubuntu sneller maken
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/18, 15:01:38 »
Pakketten verwijderen kan gewoon met synaptic of via de terminal: apt-get remove
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

meerkoet

  • Gast
xubuntu sneller maken
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/18, 16:39:55 »
Ik was er inmiddels al achter gekomen hoe ik via synaptic pakketten kon verwijderen. Ik ben vervolgens een beetje lukraak pakketten gaan verwijderen die me niet zoveel zeiden, maar binnen notime bleek ik ook synaptic zelf verwijderd te hebben (ik kon me dat niet herinneren, maar dat zal wel met een complete removal gebeurd zijn). Inmiddels heb ik synaptic er weer met de xubuntu-cd erop gezet, maar misschien moet ik toch maar wat gerichter pakketten verwijderen. Bovendien had ik van veel pakketten het idee dat ze toch geen beslag leggen op je ram (zolang een bepaald programma niet is opgestart, gebruikt het ook geen ram, toch?), dus mijn vraag is nu: zijn er bepaalde pakketten, die niet essentieel zijn, maar die wel continu op de achtergrond draaien, en waarmee je dus een hoop snelheid kunt winnen door ze te verwijderen?

Offline brunod

  • Lid
xubuntu sneller maken
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/18, 19:38:42 »
Nog iets anders : ik heb vandaag op www.distrowatch.com iets over symphony gelezen. Het is een light weight distro die van uit ubuntu komt. Het schijnt dat het heel licht is en kan op heel kleine (of oude) pc draaien.
Ik heb het nog niet geprobeerd maar het zou goed voor PC met 200Mz zijn.
Er zijn natuurlijk veel andere "lichte" distros maar wat interesseerd mij is dat het van Ubuntu familie is.
http://distrowatch.com/table.php?distribution=symphony
BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

Offline jan11000

  • Lid
xubuntu sneller maken
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/19, 11:20:30 »
Probeer geheugen bij te kopen, indien dit mogelijk is.

Anders probeer eens fluxbuntu deze loopt sneller dan xubuntu.

Offline mrGee

  • Lid
xubuntu sneller maken
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/19, 12:56:13 »
Hallo

Het belangrijkste op een ouder systeem, is niet zozeer
het verwijderen van paketten, alhoewel je harddiskruimte
de beperkende faktor daarin is.
Belangrijker is het niet laten laden van services die je toch
niet nodig hebt. Aangezien die nl. je werkgeheugen doen
vollopen. Bijv. standaard worden 6 virtuele terminals ge-
start, echt nodig heb je misschien maar 1 of 2.
Wat ik vroeger (op mijn redhatachtige systemen) deed, was
het uitzetten, in de /etc/inittab, van terminals middels een
# voor de desbetreffende regel. Maar aangezien ik nog niet
zolang geleden op ubuntu ben overgestapt en dus die dingen
in upstart moet regelen; kijk je even hier
http://www.linux.com/feature/125977
en hier
http://lifehacker.com/software/feature/slim-down-and-speed-up-linux-333798.php
Heb ikzelf nog niet toegepast, mijn machine is nl. meer dan
krachtig genoeg.
En diverse andere services zijn gewoon te benaderen via;
beheer;systeemdiensten. Anderen lopen dus ook via upstart.
En verder lichtgewicht uitvoeringen draaien van alles, te
beginnen met je X omgeving  en bijv. geen gdm kdm gebruiken,
maar xdm, of X starten via startx. Ipv. Firefox; Opera of Dillo
gebruiken en als email reader bijv. sylpheed.
En daar waar nog mogelijk altijd je geheugen zien uit te
breiden middels wat extra geheugen plankjes.
Je zou je nog kunnen gaan storten op het zelf compileren van
een eigen kernel, maar je kunt ook eens kijken of een 2.4
kernel ipv. een 2.6 kernel nog een groot verschil uitmaakt.
En evt. je harddisk vervangen voor een iets nieuwere (en dus
snellere)en check dan met hdparm de juiste instellingen.
Scheelt weer in boottime en een snellere swap

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline mrGee

  • Lid
xubuntu sneller maken
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/19, 13:30:15 »
Hallo

ben ik toch even wezen proberen, voor uitschakelen
van de virtuele terminals;
Eerste methode (die ik heb getest);
open een terminal en wordt root (sudo su )
cd /etc/event.d/
daarin zie je diverse tty
edit tty2 tot en met tty6 (ik gebruik vi daarvoor)
en verander de start opdrachten in stop ,
saven, klaar. Alleen nog even de machine rebooten
en je kunt alleen nog maar alt+F1, alt+F2 gebruiken en met
alt+F7 weer terug naar X
Tweede methode, waarschijnlijk hoef je alleen de tty's te
hernoemen in /etc/event.d/ bijv. mv tty3 move.tt3

En zelf heb ik, om de tracker daemon en scim uit te schakelen
ze mbv. synaptic gede-installeerd. Dat kan waarschijnlijk wel
eleganter, ze worden natuurlijk ergens gestart. Zoek ik tzt. wel
een keer uit.

En heb je al eens naar de diverse distro's gekeken die op de
diverse umpc (Asus EEE) draaien? die zijn ook al behoorlijk
minimaal.

Succes
-- = >  simplify if you can   -- = >

meerkoet

  • Gast
xubuntu sneller maken
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/19, 15:59:49 »
Ik ben al bij een computerzaak langs gegaan voor geheugen, maar die verkochten geen ram meer voor zo'n oud type laptop (d.w.z. ouder dan 5 jaar). Ik zal kijken of er onlineshops zijn die dat wel doen.
Maar zolang ik nog 64 mb heb, zal ik wel wat gaan stoeien met het uitzetten van services (zoals mrGee aangaf), en als ook dat geen bevredigend resultaat geeft, ga ik toch maar over op een lichtere distributie als fluxbox of fluxbuntu. In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Offline mrGee

  • Lid
xubuntu sneller maken
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/19, 16:31:28 »
Hallo

Post even de specs van je geheugen, toevallig heb ik nog
3 stripjes uit diverse overleden laptops liggen.
2 zijn identiek; pc100-222-620, uit de nummering van de
id MT8LSDT864HG-10ec5 meen ik dat het 64 Mb plankjes
zijn.
De andere is een 144SD64M6L waarschijnlijk dus ook 64MB.
Ze zouden nog moeten werken, maar ze liggen al een tijdje,
dusss, maar je mag ze in ieder geval hebben. (gratis dat is)
Kijk even hoeveel slotjes je hebt in die laptop, alleen bij 2 slots
is het interresant, bij 1 slot moet je een 128 mb zien te
bemachtigen.  
Kijk anders is even bij de diverse online hardware aanbieders,
SO-dimms hebben ze vaak wel voor een zacht prijsje.

En voor nog lichter dan flux; check ook ion, twm, fvwm2
of hackedbox, lekker klein, minimalistisch en butt ugly, maar
je kunt ze mooi opleuken mbv. idesk

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >