Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?  (gelezen 3889 keer)

Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Gepost op: 2017/03/04, 15:57:52 »
Goedemiddag allen,

Een paar jaar geleden vroeg ik het forum wat het meest geschikte OS zou zijn voor mijn Dell dual core 3ghz uit 2006. Een van de antwoorden was: "daar draait alles op".
Zou het kunnen dat de tijd deze machine toch ook onderhand begint in te halen? Ik had onlangs een probleem met de geluidskaart, een soundblaster X-Fi xtreme, maar het bleek dat de 16.04 ubuntufamilie en dus ook mint 18 familie met deze kaart kennelijk (nog) geen raad wist. Dat is voorlopig opgelost door terug te gaan naar Mint 17.3 KDE. Ik merk echter ook dat bij Youtube afspelen in HD kwaliteit, het ding tegen begint te sputteren. Er ligt een Geforce GT 430 in met 1gb werkgeheugen, die zou met divers multimedia wel raad moeten weten.
Vooral dat laatste is best een kwalijke zaak want papa kan het natuurlijk niet maken dat filmpjes van Nijntje op groot scherm niet goed afspelen..........

Mijn vraag: welke OS is aan te raden om de machine zo snel en soepel mogelijk te laten draaien. Eis: video waaronder youtube moet gewoon soepel draaien in HD kwaliteit.
Volgende vraag zou evt zijn: wat voor instellingen, en dergelijke capriolen zou ik verder nog moeten uithalen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/04, 16:42:57 »
Een belangrijke vraag is hoeveel je intern geheugen is. Intern geheugen (=werkgeheugen) is voor een groot bepalend hoe lekker een pc draait.

Als ik het zo lees (leeftijd) zou ik Lubuntu kiezen. Maar er zullen ongetwijfeld betere antwoorden komen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/04, 17:08:47 »
Een belangrijke vraag is hoeveel je intern geheugen is. Intern geheugen (=werkgeheugen) is voor een groot bepalend hoe lekker een pc draait.

Als ik het zo lees (leeftijd) zou ik Lubuntu kiezen. Maar er zullen ongetwijfeld betere antwoorden komen.

Was ik inderdaad vergeten te melden. 2gb, dit wordt meer aangezien vriend van me ook weer aan het vervangen is geslagen en ik krijg het werkgeheugen van zijn soortgelijke machine. Dus wordt waarschijnlijk 4gb.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/04, 18:43:08 »
ZijneBalorigheid,

Dual Core op 3 Ghz - 2 / 4 gig ram, VGA nVidia. Niks mis mee.
Ik heb op lagere specs Ubuntu 16.04 laten draaien en deftig genoeg.
Maar ja, ik stuur ook geen video films naar mijn TV.

Als het om video films af te spelen het belangrijkste is.
Zal ik, zoals Partyrabbit het aangaf, voor een 'licht gewicht' *buntu gaan.
Zo blijf er maximaal geheugen vrij. (Unity - KDE - Gnome zijn immers geheugen vreters).

VGA nVidia Geforce GT 430, installeer de aanbevolen gesloten stuurprogramma van nVidia ipv die nouveau.
Creative Soundblaster X-Fi Xtreme, geen ervaring ermee.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/04, 20:14:09 »
ZijneBalorigheid,

Dual Core op 3 Ghz - 2 / 4 gig ram, VGA nVidia. Niks mis mee.
Ik heb op lagere specs Ubuntu 16.04 laten draaien en deftig genoeg.
Maar ja, ik stuur ook geen video films naar mijn TV.

Als het om video films af te spelen het belangrijkste is.
Zal ik, zoals Partyrabbit het aangaf, voor een 'licht gewicht' *buntu gaan.
Zo blijf er maximaal geheugen vrij. (Unity - KDE - Gnome zijn immers geheugen vreters).

VGA nVidia Geforce GT 430, installeer de aanbevolen gesloten stuurprogramma van nVidia ipv die nouveau.
Creative Soundblaster X-Fi Xtreme, geen ervaring ermee.

Het frappante is dat op deze machine mint KDE altijd goed heeft gedraaid alleen video tot voor kort.
Op de aanbevolen drivers doet het probleem zich juist voor. Wellicht dat ik Antix eens ga proberen....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

youpie123

  • Gast
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/04, 21:24:52 »
Eis: video waaronder youtube moet gewoon soepel draaien in HD kwaliteit.

Om via het net HD soepel te kunnen afspelen is in eerste instantie een goede snelle internetverbinding nodig. Daarbij is een Ethernet kabelverbinding al beter geschikt dan Wifi. Je browser moet up to date zijn en op de juiste manier geconfigureerd om video en eventueel beschermde webvideo af te kunnen spelen.  En natuurlijk zoveel mogelijk schermen sluiten, ook in je browser, zodat niets bandbreedte van je video kan afsnoepen!

Edit: Zie ook https://support.google.com/youtube/answer/3037019?hl=nl&ref_topic=3014746

Het makkelijkste is natuurlijk om gewoon Windows 7 op je bakkie te kwakken. Waarschijnlijk hoef je dan het minste te doen om goed video te kunnen kijken..... er is één hele grote MAAR  ^-^ Windows wordt met de tijd steeds trager en trager tot bijna niets meer naar behoren werkt

Dan blijft je Linux over.  Meestal kies je er dan voor om de Niet-vrije multimedia-extra's voor Ubuntu te installeren. Niets mis mee, maar vink dan in ieder geval de Adobe Flash plug-in niet aan!! Kies bij de Add-onbeheerder van bijvoorbeeld Firefox alleen voor de Open H264 Videocodec en kies bij Voorkeuren -> inhoud --> DRM Inhoud afspelen aan.  Bij sommige slecht geprogrammeerde websites kan het voorkomen dat sommige inhoud niet wordt afgespeeld omdat je geen flashplayer hebt maar de grote videosites hebben daar geen problemen mee.

Genoeg RAM in je systeem en de goede NVidea Drivers installeren en dan zou zelfs (naar mijn mening) de nieuwste versie van Mint probleemloos moeten kunnen draaien op die oude Dual bak  :)
« Laatst bewerkt op: 2017/03/04, 21:31:05 door youpie123 »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/04, 22:14:47 »
Hoi Bal,

Mijn oude trouwe Toshiba laptop draait Xubuntu 16.04 zonder enig probleem, maar een HD 1080p video van Youtube gaat er echt niet mee zonder enig gestotter. Maar een 720p draait puik & ziet er op dat schermpje best goed uit. Voor 1080p gebruik ik een nog oudere Shuttle. Die heeft namelijk een goede grafische kaart aan boord al is de processor minder.

Jouw Dell zal wel net als mijn Tosh een kantoorbak zijn. Die hebben maar een gewone grafische kaart. Die Tosh draait overigens vlekkeloos een bepaald bekend systeem in de versie 10. Eh ja.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

youpie123

  • Gast
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/04, 22:32:41 »
Jouw Dell zal wel net als mijn Tosh een kantoorbak zijn. Die hebben maar een gewone grafische kaart.
Hoi Just,

Ik denk niet dat die Geforce GT 430 standaard in die Dell zat maar al een uitbreiding is. Het is zeker, al was het eind 2010, geen standaard kaartje. De grafische kaart zal in dit geval heus niet de bottleneck zijn ;)

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gt-430-gf108-fermi,2766.html



Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/04, 23:37:23 »
Hoi Youpie,

Nee, nou ik via jouw link, zie wat voor kaartje dat is is dat zeker de reden niet. Dan moet deze Dell wel 1080p video's kunnen draaien en nog echt goed ook. Dat lijkt mij tenminste.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/05, 06:37:51 »
Probeer ook eens zonder of juist met plugins voor firefox, dus of deze vertragen.

Je kunt ook nog chromium proberen.
En chrome kun je ook nog proberen, deze zit niet in linux, dus apart installeren.

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/05, 08:11:42 »
Jouw Dell zal wel net als mijn Tosh een kantoorbak zijn. Die hebben maar een gewone grafische kaart.
Hoi Just,

Ik denk niet dat die Geforce GT 430 standaard in die Dell zat maar al een uitbreiding is. Het is zeker, al was het eind 2010, geen standaard kaartje. De grafische kaart zal in dit geval heus niet de bottleneck zijn ;)

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gt-430-gf108-fermi,2766.html

Geachte Meedenkers,

Die Geforce GT heb ik er inderdaad achteraf in gezet. Die Dell was sowieso al niet bedoeld als kantoorbak hoor, ik kocht hem indertijd om twee redenen: mijn oude machine was oud (naar windows begrippen maar toen was ik nog niet "bekeerd") en Oblivion, Elder Scrolls IV was net uit en om dat goed te kunnen spelen had ik voor die tijd een snelle bak nodig. De kaart die er toen in zat was toereikend maar niets vergeleken bij de huidige gamingstandaarden.

Ik laat mint 17.3 kde er eerst eens op staan en zal de instellingen doen als hier aanbevolen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/05, 08:30:12 »
kde vraagt veel van de pc dus als dit tot voor kort goed draaide dan heb je nog veel mogeljkheden die minder vragen van de pc.
Je kan kiezen voor een os met xfce (bv xubuntu), mate (ubuntu mate) of lxde (lubuntu). Met elk van deze os'en kan je pc nog heel lang mee.
Als je niet bij de ubuntu-familie wil blijven dan zijn er nog zat andere mogelijkheden waarvan sommige (zoals puppy) nog 'kleiner'.

Zelf zet ik op oude machines een minimale installatie van Debian LXDE (LXDE-core) en voeg dan alleen de programma's toe die ik nodig heb. Op die manier werken de oude machines nog goed terwijl ik wel ene makkelijk os. heb.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/03/05, 09:25:41 »
Misschien even checken wat de juiste Nvidia driver is voor die kaart? Wellicht dat de nieuwste driver geen ondersteuning (meer) heeft voor de kaart?
Andere optie is ook nog om YouTube via het media programma Kodi te draaien. Mits de juiste driver geïnstalleerd, gebruikt Kodi de hardware optimaal.

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #13 Gepost op: 2017/03/05, 10:11:22 »
kde vraagt veel van de pc dus als dit tot voor kort goed draaide dan heb je nog veel mogeljkheden die minder vragen van de pc.
Je kan kiezen voor een os met xfce (bv xubuntu), mate (ubuntu mate) of lxde (lubuntu). Met elk van deze os'en kan je pc nog heel lang mee.
Als je niet bij de ubuntu-familie wil blijven dan zijn er nog zat andere mogelijkheden waarvan sommige (zoals puppy) nog 'kleiner'.

Zelf zet ik op oude machines een minimale installatie van Debian LXDE (LXDE-core) en voeg dan alleen de programma's toe die ik nodig heb. Op die manier werken de oude machines nog goed terwijl ik wel ene makkelijk os. heb.
Misschien even checken wat de juiste Nvidia driver is voor die kaart? Wellicht dat de nieuwste driver geen ondersteuning (meer) heeft voor de kaart?
Andere optie is ook nog om YouTube via het media programma Kodi te draaien. Mits de juiste driver geïnstalleerd, gebruikt Kodi de hardware optimaal.

De ubuntu / mint familie is wel het meest overzichtelijk om daar bij te blijven op grond van wat ik nu weet en ken. KDE is een zwaardere werkomgeving echter als het afzet tegen windows heb ik de neiging om dat te relativeren.  Ik kreeg het goed en stabiel draaiende op een Packard Bell dot s laptop en dat is een vrij minimale machine. Mijn uitgesproken voorkeur voor KDE speelt ook mee moet ik toegeven.

Debian is dan het overwegen ook nog waard maar ik zou dan voor de XFCE omgeving kiezen. Die is redelijk licht en deze machine zou hem met gemak moeten kunnen trekken.

De NVIDIA drivers die beschikbaar zijn in mijn huidige installatie: de aanbevolen driver geeft het probleem en de legacy driver ook. We prutsen wel weer verder......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #14 Gepost op: 2017/03/05, 10:19:12 »
Ik heb net even gekeken bij Nvidia, maar de meest recente driver zou de 375.39 moeten zijn. Er zit dus nog steeds ondersteuning voor deze kaart in de nieuwste driver. Helaas, verder prutsen inderdaad, wellicht dat Kodi nog uitkomst kan bieden?

Ik typ dit stukje op een P4 intel E8400, 8GB ram en een GT610. Hier geen problemen met HD, maar zoveel krachtiger is die GT610 niet tov jouw GT430. Die GT610 was vooral rebranden...

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #15 Gepost op: 2017/03/05, 10:40:37 »
Ik heb net even gekeken bij Nvidia, maar de meest recente driver zou de 375.39 moeten zijn. Er zit dus nog steeds ondersteuning voor deze kaart in de nieuwste driver. Helaas, verder prutsen inderdaad, wellicht dat Kodi nog uitkomst kan bieden?

Ik typ dit stukje op een P4 intel E8400, 8GB ram en een GT610. Hier geen problemen met HD, maar zoveel krachtiger is die GT610 niet tov jouw GT430. Die GT610 was vooral rebranden...

In mijn machine heeft nog een geforce 8800 gelegen van het merk XFX, de enige kaart die ik ooit heb zien doorbranden........ Deze GT heb ik er speciaal voor  multimedia doeleinden er in gezet. Er zit zelfs een bluray in de machine. Daarom was Mythbuntu misschien ook wel leuk geweest maar misschien veel te zwaar.  We gaan de drivers nog eens onderzoeken.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #16 Gepost op: 2017/03/05, 10:42:11 »
Ik heb net even gekeken bij Nvidia, maar de meest recente driver zou de 375.39 moeten zijn.
Probeer het eens zonder driver, op één van mijn PC's werkt dat beter.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #17 Gepost op: 2017/03/05, 10:47:55 »
Ik heb net even gekeken bij Nvidia, maar de meest recente driver zou de 375.39 moeten zijn.
Probeer het eens zonder driver, op één van mijn PC's werkt dat beter.........

hmm, you'll never know. Overigens: het forumlid dat ooit stellig zei dat alles op deze dualcore zou werken was jij :)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #18 Gepost op: 2017/03/05, 11:01:41 »
het forumlid dat ooit stellig zei dat alles op deze dualcore zou werken was jij :)
Dat was dan mijn mening, op dat moment.
Hier staat een 1GHz, single-core, met 1GB geheugen en alles werkt als een speer, maar wel met Xubuntu 14.04...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #19 Gepost op: 2017/03/05, 11:41:51 »
het forumlid dat ooit stellig zei dat alles op deze dualcore zou werken was jij :)
Dat was dan mijn mening, op dat moment.
Hier staat een 1GHz, single-core, met 1GB geheugen en alles werkt als een speer, maar wel met Xubuntu 14.04...............

Die mening was op dat moment ook juist. Ofwel er is in die paar jaar gewoonweg heel veel veranderd en ook deze machine heeft een lichtere OS nodig of
er is wat "gepruts" nodig en de machine kan het nog steeds. In principe zou het ook gewoon moeten kunnen.
Zoals Youpie123 aangaf, kan ik er ook windows 7 op zetten. Dan werkt inderdaad de kaart weer soepel, de geluidskaart ook maar het systeem zal met de tijd steeds trager worden.

Hier maak ik graag even een bruggetje met het topic "de voordelen van windows tov Linux". Het is denk ik wel mogelijk om Windows ook snel en soepel te houden want daar is software voor als CCcleaner (open source) en er zijn genoeg andere handelingen die de installatie in goede staat houden. Lukt echter nooit helemaal tenzij je het aantal taken voor je machine beperkt. Ik heb aldaar aangegeven dat ik denk dat je in LInux best vaak situaties tegenkomt dat je eerst wat moet prutsen voor je alles werkend/ ingesteld hebt zoals je wilt maar daarna is het onderhoud ook minimaal. Daar wil ik tegenover zetten dat je om windows goed te houden juist aldoor heel veel onderhoudswerk moet doen.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #20 Gepost op: 2017/03/05, 14:16:21 »
Het frappante is dat op deze machine mint KDE altijd goed heeft gedraaid alleen video tot voor kort.
Op de aanbevolen drivers doet het probleem zich juist voor. Wellicht dat ik Antix eens ga proberen....

Vaak helpt uitbreiden intern geheugen dan al.  ;) 2gb is op het randje voor video.
Je wilt niet weten hoe vaak ik (goedkoop, want... :evil: ) trage pc's overgenomen heb. Beetje intern erbij, en nog jaren plezier van gehad.
En toen was daar ineens linux voor me, en werken sommige van die pc's nu nog best redelijk. Zoals Ron zegt oude Pentium 4's met 1gb int, voor simpele dingen als tekstverwerking en zo.

De grafische kaart zal in dit geval heus niet de bottleneck zijn ;)

Wellicht dat de nieuwste driver geen ondersteuning (meer) heeft voor de kaart?

Ik hoop het voor je want wat valk zegt. Ik heb juist net een pc vervangen omdat de uitgebreidere nvidea kaart/driver na jaren goed gebruik begon te donderen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jolo

  • Lid
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #21 Gepost op: 2017/03/05, 14:51:36 »
Gaat het dus om die Dell Dimension 9150 die je in het oude barrel topic noemde? Als het deze van onderstaande hyperlink is, dan heeft die toch al een onboard geluidskaart.
https://www.cnet.com/products/dell-dimension-9150/specs/

Als het deze Creative X-Fi Xtreme Audio is, kun je net zo goed de onboard geluidskaart gebruiken. Als je des ondanks de voorkeur geeft aan die PCI geluidskaart, vergeet dan niet de onboard geluidskaart uit te schakelen in het BIOS. Als je daadwerkelijk Debian gaat installeren, dan zou je deze hyperlink nog kunnen checken https://wiki.debian.org/X-Fi

Die pc is overigens iets ouder, dan de PC 2007 uit mijn onderschrift, met 2 GB werkgeheugen en een Intel Core 2 Duo 6600 CPU. Deze testpc heeft multiboot Linux distributies. Het klopt inderdaad dat Xubuntu 16.04 minder geheugen gebruikt dan openSUSE 42.1 KDE.

Output free -h Xubuntu 16.04 (x86_64)
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           2,0G        267M        1,3G         12M        394M        1,5G
Swap:          2,0G          0B        2,0G

Output free -h openSUSE Leap 42.1 (x86_64) KDE
            total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          2.0G       709M       1.3G       4.7M        33M       312M
-/+ buffers/cache:       363M       1.6G
Swap:         2.0G         0B       2.0G

Overigens in beide output staat er bij free 1,3G. Zelfs in opensuse 42.1 KDE met nouveau driver voor mijn Geforce 8800 GTS, ziet een YouTube HD voetbal video In Firefox 51.0.1 op volledig scherm er nog acceptabel uit. (Resolutie LCD monitor 1440x900)


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #22 Gepost op: 2017/03/05, 14:57:49 »
Gaat het dus om die Dell Dimension 9150 die je in het oude barrel topic noemde? Als het deze van onderstaande hyperlink is, dan heeft die toch al een onboard geluidskaart.
https://www.cnet.com/products/dell-dimension-9150/specs/

Als het deze Creative X-Fi Xtreme Audio is, kun je net zo goed de onboard geluidskaart gebruiken. Als je des ondanks de voorkeur geeft aan die PCI geluidskaart, vergeet dan niet de onboard geluidskaart uit te schakelen in het BIOS. Als je daadwerkelijk Debian gaat installeren, dan zou je deze hyperlink nog kunnen checken https://wiki.debian.org/X-Fi

Die pc is overigens iets ouder, dan de PC 2007 uit mijn onderschrift, met 2 GB werkgeheugen en een Intel Core 2 Duo 6600 CPU. Deze testpc heeft multiboot Linux distributies. Het klopt inderdaad dat Xubuntu 16.04 minder geheugen gebruikt dan openSUSE 42.1 KDE.

Output free -h Xubuntu 16.04 (x86_64)
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           2,0G        267M        1,3G         12M        394M        1,5G
Swap:          2,0G          0B        2,0G

Output free -h openSUSE Leap 42.1 (x86_64) KDE
            total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          2.0G       709M       1.3G       4.7M        33M       312M
-/+ buffers/cache:       363M       1.6G
Swap:         2.0G         0B       2.0G

Overigens in beide output staat er bij free 1,3G. Zelfs in opensuse 42.1 KDE met nouveau driver voor mijn Geforce 8800 GTS, ziet een YouTube HD voetbal video In Firefox 51.0.1 op volledig scherm er nog acceptabel uit. (Resolutie LCD monitor 1440x900)

Die heeft inderdaad een onboard geluidskaart maar indertijd had ik deze er in gezet tegelijk met een blurayspeler omdat ik hem onder windows als home cinema gebruikte. Moet toegeven, dat gaf goed geluid en al! Ik prefereer nu ook als het even kan gewoon die soundblaster, het is in principe gewoon een goed ding
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #23 Gepost op: 2017/03/05, 15:52:36 »
Ik heb hier overigens nog een setje DDR2 van 2x2GB geheugen liggen, die kan je eventueel overnemen voor een symbolisch bedrag. Ik weet echter niet of reepjes van 2GB op je moederbord gaan?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #24 Gepost op: 2017/03/05, 15:55:38 »
Ik heb hier overigens nog een setje DDR2 van 2x2GB geheugen liggen, die kan je eventueel overnemen voor een symbolisch bedrag. Ik weet echter niet of reepjes van 2GB op je moederbord gaan?

Ah wacht, die 2GB wordt niet wat, het moederbord accepteert max 1GB per slot. Wel 4 slots totaal, dus 4GB totaal.
http://en.community.dell.com/support-forums/desktop/f/3514/t/19288357

Ik zal nog even kijken of ik nog 1GB modules heb liggen, maar volgens mij heb ik die al eens eerder weg geven...
« Laatst bewerkt op: 2017/03/05, 15:57:44 door valk »