Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sitecom mimo-xr wordt niet herkend onder ubuntu  (gelezen 2564 keer)

patella902

  • Gast
sitecom mimo-xr wordt niet herkend onder ubuntu
« Gepost op: 2009/06/23, 09:23:12 »
Hallo allemaal,
Na het crashen van een oude labtop de stoute schoenen aangetrokken en ubuntu geinstalleerd. Tot nu toe erg leuk,maar ik ervaar een probleem met het herkennen van een sitecom mimo-xr (wl-150 v1 01) wireless cardbus kaart. Het vreemde is dat een andere sitecom kaart , de 54G turbo (wl-170 v1 001) wel herkend wordt in dezelfde machine. Ik heb op dit forum gezocht naar een oplossing en er wordt er  1tje genoemd , maar niet verder toegelicht. Ik begrijp dat het heeft te maken met de chipset en de tot nu toe niet door mij gevonden drivers. Verder heeft de kaart op dezelfde machine altijd wel gefunctioneerd toen er nog Windows op stond. Zit er zoveel verschil tussen de wl-150 en de wl-170 kaart van sitecom dat de een wel wordt herkend en de ander niet?
En hoe nu verder, de wl 150 kaart is de kaart die ik ga gebruiken. De wel functionerende wl 170 moet ik straks weer terug geven :|
Alvast bedankt voor jullie reaktie's
Theo

Re: sitecom mimo-xr wordt niet herkend onder ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/23, 09:43:50 »
Ndiswrapper kan misschien uitkomst bieden? Het is niet de mooiste oplossing, maar ik kan zo snel geen andere bedenken.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: sitecom mimo-xr wordt niet herkend onder ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/23, 10:15:24 »
Welkom op ons forum :)

In jouw kaart zit een rt2600-chip, welke prima ondersteund wordt door Linux. Kijk maar op de volgende pagina: http://linux-wless.passys.nl/query_part.php?brandname=Sitecom. De driver hoef je niet te downloaden, die zit ingebouwd in de Linux-kernel.

Maar goed, aangezien het bij jou niet goed gaat: open het systeemlogboek (Systeem -> Beheer -> Logbestand-weergave), open het logboek dmesg en zoek naar "rt2600".

patella902

  • Gast
Re: sitecom mimo-xr wordt niet herkend onder ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/23, 13:40:42 »
tjee, wat een snel forum, bedankt voor de reaktie's. Cumulus007, ik heb gekeken in het dmesg bestand en daar gevonden:
rt61pci 0000:06:00.0: enabling device (0000 -> 0002)
[   15.649202] rt61pci 0000:06:00.0: PCI INT A -> Link[LNKF] -> GSI 11 (level, low) -> IRQ 11
[   15.649211] rt61pci 0000:06:00.0: setting latency timer to 64

Verder dus geen rijtje met de zo gewilde rt2600. Maar hoe nu verder? Als de driver in de linux kernel zit waar kan ik hem vinden of is die op wat voor manier dan ook beschadigd? Je merkt al ik ben geen pro op linux gebied, het invoeren van programma regels is meer een zaak van copy/paste als dat ik weet wat ik aan het doen ben.
In de link in jou bericht zie ik ook achter de rt2600chip een link naar een mogelijk driver Ik zal daar ook eens kijken.
Bedankt zover,
Theo
« Laatst bewerkt op: 2009/06/23, 14:07:09 door patella902 »

patella902

  • Gast
Re: sitecom mimo-xr wordt niet herkend onder ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/23, 23:44:20 »
 :( Ik kom niet verder helaas, Van alles gelezen over drivers etc. Het lijkt erop dat de driver van de w150 eigenlijk ook valt onder de driver die geladen word in ubuntu. Ik heb hier dus 2 wlan cardbus aparaten waarbij de ene wel wordt herkend en de andere niet. Op een ander labtob werken ze onder ubuntu wel allebei??? Verder ook nog een probleem met filmpjes van bijv youtube. Hoort hier niet in deze draad maar ja.... Filmpjes draaien heel hortend en stotend en laden niet goed. De intallatie stappen voor ondersteuning die hier elders op de site staan allemaal uitgevoerd. Ook hierbij een duidelijk verschil met de andere labtop waarbij alles het in 1 keer wel deed. Ligt het misschien aan de labtop? Het is een wat oudere compaq nx9005 met 256 MB intern geheugen waar voorheen XP pro op draaide. De reden om dit er helemaal af te gooien was dat het opstarten wel 5 to 10 minuten duurde en daarna de machine niet vooruit te branden was.
Wel we'll see

Re: sitecom mimo-xr wordt niet herkend onder ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/24, 09:40:41 »
:( Ik kom niet verder helaas, Van alles gelezen over drivers etc. Het lijkt erop dat de driver van de w150 eigenlijk ook valt onder de driver die geladen word in ubuntu. Ik heb hier dus 2 wlan cardbus aparaten waarbij de ene wel wordt herkend en de andere niet. Op een ander labtob werken ze onder ubuntu wel allebei??? Verder ook nog een probleem met filmpjes van bijv youtube. Hoort hier niet in deze draad maar ja.... Filmpjes draaien heel hortend en stotend en laden niet goed. De intallatie stappen voor ondersteuning die hier elders op de site staan allemaal uitgevoerd. Ook hierbij een duidelijk verschil met de andere labtop waarbij alles het in 1 keer wel deed. Ligt het misschien aan de labtop? Het is een wat oudere compaq nx9005 met 256 MB intern geheugen waar voorheen XP pro op draaide. De reden om dit er helemaal af te gooien was dat het opstarten wel 5 to 10 minuten duurde en daarna de machine niet vooruit te branden was.
Wel we'll see
Hebben _beide_ laptops dezelfde Ubuntu-versie met de laatste updates? Sluit de internetloze laptop desnoods aan op een kabel om updates binnen te halen. Linux is constant in ontwikkeling, om de 3 maanden wordt een nieuwe kernelversie uitgegeven.

Wat voor grafische chip zit er precies in de laptop met het schokkerige beeld?


Overigens, download vooral zelf geen drivers zonder dat je weet wat je aan het doen bent. Vaak betreft het broncode die je zelf moet compileren (in elkaar zetten, vertalen naar machinecode). Voor een beginner kan dat een hels karwei zijn.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/24, 09:42:13 door Cumulus007 »

patella902

  • Gast
Re: sitecom mimo-xr wordt niet herkend onder ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/24, 14:33:05 »
Beide notebooks draaien op dezelfde ubuntu versie: 9.04
De grafische adapter betreft:   ATI Mobility™ Radeon™, ATI Mobility™ Radeon™, AGP 4x 3D, MPEG2 & DVD, ATI® Mobility™ Radeon™
Ik zet er vanmiddag nog wat intern geheugen bij en ben dan van plan om ubuntu nog een keer helemaal overnieuw te laden. Eens kijken of dit misschien helpt. Is het nodig om de wlan adapter in de labtop te laten bij het instaleren van ubuntu?.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval
Grt Theo

Re: sitecom mimo-xr wordt niet herkend onder ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/24, 15:07:50 »
Beide notebooks draaien op dezelfde ubuntu versie: 9.04
De grafische adapter betreft:   ATI Mobility™ Radeon™, ATI Mobility™ Radeon™, AGP 4x 3D, MPEG2 & DVD, ATI® Mobility™ Radeon™
Ik zet er vanmiddag nog wat intern geheugen bij en ben dan van plan om ubuntu nog een keer helemaal overnieuw te laden. Eens kijken of dit misschien helpt. Is het nodig om de wlan adapter in de labtop te laten bij het instaleren van ubuntu?.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval
Grt Theo
Die ATI-kaart klinkt nogal oud. ATI zelf ondersteunt 'm waarschijnlijk niet meer met de officiële drivers, dus moet je opensourcedrivers gebruiken. Die zijn nog niet uitontwikkeld en bieden nog niet voor alle kaarten 3d-ondersteuning, maar vooral op oudere kaarten werken ze prima. Deze drivers worden meegeleverd met Ubuntu, dus je hoeft niets te doen om ze aan te zetten.


Betreft de WLAN-kaart: dat maakt in principe niet uit, maar als er internet is tijdens de installatie, worden de taalpakketten automatisch gedownload.

patella902

  • Gast
Re: sitecom mimo-xr wordt niet herkend onder ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/26, 00:42:07 »
update; ik zit nu te kijken naar leona lewis op youtube die summertime zingt. Grafisch doet ie het nu prima!  jippi,  ik zal natuurlijk niet weten waardoor, geheugen bij geplaatst en ubuntu helemaal opnieuw geladen. Ik denk dat vooral het laatste geholpen heeft. Echter die wlan ik snap het nog steeds niet, maar de ene kaart doet het op beide computers, (lopen allebij op ubuntu 9.04) echter 1 kaart doet het niet op deze, rara hoe kan dat. Volgens de info lopen ze idd allebei op hetzelfde stuurprogramma. Misterious things with my lan card sir, maar ja, misschien kan ik ruilen met de eigenaar van de mimo kaart. Doen allebei eigenlijk hetzelfde dus. We zien wel. Voor nu bedankt voor de hulp.
grt Theo