Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe updaten van Thunderbird?  (gelezen 4077 keer)

Offline LWM

  • Lid
Hoe updaten van Thunderbird?
« Gepost op: 2012/03/23, 15:09:08 »
Ik gebruik Ubuntu 10.04. Als ik Thunderbird open krijg ik steeds de melding: U gebruikt nu versie 3.1 die binnenkort niet meer wordt ondersteund, download de nieuwe versie. Ik moet dan volgens de instructie (met voorbeeld afbeeldingen) naar Thunderbird>Help>Over Thunderbird en dan zou er vanzelf een update gaan verschijnen die je kunt downloaden/installeren. Nou bij mij verschijnt wel hetzelfde venster als op het voorbeeld, maar er komt geen update. Ergens anders vond ik de Engelstalige optie: ga naar Thunderbird>Extra>Updates. Bij mij is onder Extra geen Updates te vinden.
Ik heb nu wel een scherm van Mozilla gevonden met download gratis Thunderbird (11.0.tar.bz2) maar dat is voor mensen die met Thunderbird willen beginnen en geen update voor een bestaande 3.1 gebruiker. Hoe krijg ik die update (en graag zonder terminal-gedoe)?   

Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/23, 15:18:00 »
Probeer Evolution, of upgrade naar 11.10 of als je nog even wacht 12.04

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/23, 15:27:55 »
Naar. Zeer naar. Echter, Ubuntu 10.04 ontvangt vaak geen updates meer voor niet-standaard programmatuur. Misschien kun je beter Evolution gebruiken. Je kunt ook altijd wachten op de volgende LTS. Maar goed. Terug naar dat bestandje. Als je zeker weet dat je het wiltkun je verder lezen. Weet wel dat als er een nieuwe Thunderbird versie is je altijd opnieuw moet downloaden. Je pakt het archief uit, gaat naar de map, klikt dubbel op 'thunderbird' en Thunderbird wordt opgestart. Zonder terminal poespas. Mocht je hem in het menu willen, dan komt er wel een heel klein beetje terminalpoespas aan te poespas. installeer het programma Alacarte, start het, ga naar de gewenste categorie, klik op nieuw, blader naar het bestandje thunderbird (bijv. /home/LWM/thunderbird/thunderbird), noem het 'Thunderbird nieuw' of iets in die trend, en klik op opslaan. Open thunderbird via het menu, zie dat het werkt, vier veest, aai je poespas, en weest blij. Veel plezier! :)
« Laatst bewerkt op: 2012/03/23, 15:29:33 door Timo »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/23, 15:41:14 »
Nieuwste Thunderbird op Ubuntu 10.04 (eerst Thunderbird afsluiten, daarna het volgende uitvoeren in een terminal):
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/thunderbird-stable
sudo aptitude update;sudo aptitude -y full-upgrade

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/23, 15:45:12 »
AAAAHHHH!!!!! Een PPA!!!! We gaan allemaal doooooooddd!!!

*Kuch*... Een PPA. De stabiliteit is niet altijd even beproefd... Maar goed... TS heeft keuze genoeg, niet? (persoonlijk zou mijn top 3 zijn:
1. upgraden naar nieuwe Ubuntu
2. PPA
3. Los pakket :)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/23, 15:46:41 »
Die PPA gebruik ik zelf al geruime tijd en hij werkt perfect en betrouwbaar. Ik werk nu met Thunderbird 11.0 onder Ubuntu 10.04...

Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/23, 16:16:47 »
Dat is gewoon de offciële Thunderbird-PPA die goed wordt getest.

Offline LWM

  • Lid
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/27, 12:44:27 »
Ik begrijp dat de simpelste oplossing (van Timo) is om de nieuwe Thunderbird te downloden en te installeren. Als dat goed gaat (of fout gaat!) blijven mijn vele tientallen submappen met emails en mijn adresboek dan gewoon bestaan of verdwijnen die met de oude Thunderbird?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/27, 12:52:47 »
Je bestaande profiel blijft bestaan en wordt gewoon overgenomen.

Een nieuwe Thunderbird downloaden en installeren is overigens zeker niet de gemakkelijkste oplossing.
Die twee lijnen voor het aankoppelen van de Mozilla repository die ik je hoger gaf zijn het makkelijkst, want die laten alle upgrades voortaan automatisch verlopen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/27, 13:09:38 »
Ik gebruik Ubuntu 10.04. Als ik Thunderbird open krijg ik steeds de melding: U gebruikt nu versie 3.1 die binnenkort niet meer wordt ondersteund, download de nieuwe versie.
Volgens mij ziet iemand die software installeert conform de documentatie nooit een upgrade-melding van Thunderbird of andere programma's.
De enige melding die over upgrades wordt getoond, komt uit het programma "Upgradebeheer" en daarmee wordt de complete Ubuntu-software in 1 keer geactualiseerd.
Bij mij is voor Thunderbird de versie 3.1.20 geïnstalleerd en ik vertrouw Ubuntu dat daarin alle noodzakelijke actualisaties zijn meegenomen.
Hoe kom je in Ubuntu 10.04 aan een Thunderbird-versie die deze meldingen produceert?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Dave

  • Lid
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/27, 13:19:10 »
In sommige programma's kun je instellen dat ze zelf controleren op nieuwere versies.
Wellicht is dat hier het geval.
Verder is er niets mis met die huidige Thunderbird versie.
Over een maandje Ubuntu eens upgraden met 12.04?

Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/27, 13:28:18 »
Ik gebruik Ubuntu 10.04. Als ik Thunderbird open krijg ik steeds de melding: U gebruikt nu versie 3.1 die binnenkort niet meer wordt ondersteund, download de nieuwe versie.
Volgens mij ziet iemand die software installeert conform de documentatie nooit een upgrade-melding van Thunderbird of andere programma's.
De enige melding die over upgrades wordt getoond, komt uit het programma "Upgradebeheer" en daarmee wordt de complete Ubuntu-software in 1 keer geactualiseerd.
Bij mij is voor Thunderbird de versie 3.1.20 geïnstalleerd en ik vertrouw Ubuntu dat daarin alle noodzakelijke actualisaties zijn meegenomen.
Hoe kom je in Ubuntu 10.04 aan een Thunderbird-versie die deze meldingen produceert?


Je ziet die meldingen wel degelijk in Mozilla-producten als de ondersteuning ervan bijna afloopt.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/27, 17:12:55 »
Je ziet die meldingen wel degelijk in Mozilla-producten als de ondersteuning ervan bijna afloopt.
Op 3 verschillende pc's (2x 64bits en 1x 32bits) werk ik met Thunderbird 3.1.20+build1+nobinonly-0ubuntu0.10.04.1. Dagelijks wordt door Updatebeheer gecontroleerd of er nieuwe versies zijn.
Ik heb nog nooit een melding van deze strekking door Thunderbird (of enig ander programma) gezien.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/27, 23:10:15 »
Een tijdje geleden is er ook al een topic gestart over een melding dat de gebruikte Thunderbird-versie 'binnenkort' niet meer ondersteund zou worden.
Ik gebruik Ubuntu 10.04 met (inmiddels) Thunderbird 3.1.20, geïnstalleerd via Synaptic en de updates komen gewoon automatisch via Updatebeheer. Die melding over 'updaten naar een nieuwere versie' heb ik nog steeds niet voorbij zien komen.

Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/27, 23:27:16 »
Je ziet die meldingen wel degelijk in Mozilla-producten als de ondersteuning ervan bijna afloopt.
Op 3 verschillende pc's (2x 64bits en 1x 32bits) werk ik met Thunderbird 3.1.20+build1+nobinonly-0ubuntu0.10.04.1. Dagelijks wordt door Updatebeheer gecontroleerd of er nieuwe versies zijn.
Ik heb nog nooit een melding van deze strekking door Thunderbird (of enig ander programma) gezien.

Gezien dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/thunderbird-72583/msg799983/#msg799983
komt het dus wel vaker voor. Neemt niet weg dat het dus niet perse hoeft te gebeuren, zoals jij aantoont. Maar bij sommige installaties dus wel.

Offline LWM

  • Lid
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/16, 00:31:14 »
Ik krijg wel degelijk iedere keer bij het opstarten van Thunderbird de melding dat ik moet upgraden omdat op 24 april de ondersteuning stopt. Het vreemde is dat ik op mijn laptop vandaag (zondag) een forse Ubuntu update-melding kreeg. Toen ik op de details keek, zat daar ook die Thunderbird update in. Alles werd probleemloos vanzelf geinstalleerd. Dus verwachtte ik diezelfde update vandaag ook op mijn desktop, maar tot op dit moment nog niets gezien. Ook gekeken bij updatebeheer en synaptic, maar niets te zien. Vreemd, want op laptop en desktop zit dezelfde software.

Offline LWM

  • Lid
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/28, 22:31:02 »
Inmidels krijg ik weer die melding dat mijn Thunderbird-versie niet meer wordt ondersteund. Het was dus blijkbaar niet die upgrade-update die ik met de ubuntu-update binnenkreeg. Dus dan toch maar zelf naar die nieuwe versie updaten.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/29, 08:58:09 »
Staat het vinkje onder Softwarebronnen van  'Aanbevolen updates' aan?

Offline HarzG

  • Lid
Re: updaten van Thunderbird?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/29, 10:35:53 »
Dat is de actuele stand met de versies met een volledig bijgewerkt 10.04 LTS-systeem op 29-04, 10:30u.

apt-cache policy thunderbird
thunderbird:
  Geïnstalleerd: 11.0.1+build1-0ubuntu0.10.04.1
  Kandidaat: 11.0.1+build1-0ubuntu0.10.04.1
  Versietabel:
 *** 11.0.1+build1-0ubuntu0.10.04.1 0
        500 ftp://ftpserv.tudelft.nl/pub/Linux/archive.ubuntu.com/ lucid-updates/main Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
     3.1.20+build1+nobinonly-0ubuntu0.10.04.1 0
        500 http://security.ubuntu.com/ubuntu/ lucid-security/main Packages
     3.0.4+nobinonly-0ubuntu4 0
        500 ftp://ftpserv.tudelft.nl/pub/Linux/archive.ubuntu.com/ lucid/main Packages

apt-cache policy firefox
firefox:
  Geïnstalleerd: 12.0+build1-0ubuntu0.10.04.1
  Kandidaat: 12.0+build1-0ubuntu0.10.04.1
  Versietabel:
 *** 12.0+build1-0ubuntu0.10.04.1 0
        500 http://security.ubuntu.com/ubuntu/ lucid-security/main Packages
        500 ftp://ftpserv.tudelft.nl/pub/Linux/archive.ubuntu.com/ lucid-updates/main Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
     3.6.3+nobinonly-0ubuntu4 0
        500 ftp://ftpserv.tudelft.nl/pub/Linux/archive.ubuntu.com/ lucid/main Packages

@LWM
Wat wordt bij jou getoond als je in de terminal vraagt
apt-cache policy thunderbird
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/04/29, 10:37:16 »
Dan klopt het dus wel wat de TS zegt want Thunderbird 11 is verouderd aangezien 12 al uit is.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/04/29, 10:51:48 »
Binnenkort krijg je vanzelf versie 12, en 6 weken later versie 13 (of wat er dan maar uit is).
Bron: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/thunderbird/+bug/972840 antwoord #3

Zie hier de bug voor versie 12: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/lucid/+source/thunderbird/+bug/987305

Offline LWM

  • Lid
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/04/29, 14:45:28 »
Nadat ik gisteravond mailde dat ik bij het opstarten van Thunderbird weer die melding over een verouderde Thunderbird kreeg en dus nog steeds de oude versie had, heb ik nog even naar beheer>updates gekeken en kreeg de melding 'systeem is up to date'. Ook voor de zekerheid nog even gekeken of de update-instelling op LTS stond en ook dat was ok. Toen uit frustratie op 'controleren' geklikt en vervolgens kreeg ik tot mijn verbazing iets van 58 updates binnen waaronder de upgrade van Thunderbird. En daarmee heb ik nu blijkbaar wel de nieuwe versie (een welkom-verhaal en geen meldingen over verouderde Thunderbird meer).
Vreemd dat ik met de gewone update niet alles binnen heb gekregen en dat na 'controleren' de rest volgt. Ook zag ik tussen de update-specificaties de upgrade naar ubuntu 12.04 staan, maar die is blijkbaar niet geïnstalleerd. Dus na de melding 'system up to date' nogmaals 'controleren' ingetikt en vervolgens kreeg ik nog wat updates binnen, maar die naar ubuntu 12.04 verscheen niet meer. Vreemd.

Offline HarzG

  • Lid
Re: drukte voor de servers op dit moment
« Reactie #22 Gepost op: 2012/04/29, 15:33:19 »
Met name dit weekend draaien de Ubuntu-servers op hoge toeren. Sommige servers  zijn op dit moment zelfs van de lijst gehaald bij bijv. de Xubuntu-download. De reden is dan dat een synchronisatie voor alles van 12.04 plaatsvindt met de hoofdserver. Als de gebruikers massaal naar download van de hoofdserver switchen, moet die weigeren/afknijpen voor "losse" vragen van pc's omdat die genoeg bandbreedte nodig heeft om alle andere servers te voorzien.
Op het moment van de vraag van "een pc" naar een upgrade, kan dus een "nu even niet" melding retour komen. Die zie je niet als gebruiker. Wat je wel ziet is de melding systeem up-to-date omdat de server die je benaderde nog geen nieuwe pakketten heeft.

Voor de ongeduldigen is er een optie om 1 dag voor de release een nightly-release te downloaden en te gokken dat deze versie ook de definitieve versie wordt.
Van alle anderen kunnen vooral de upgraders die geen schone installatie willen uitvoeren beter even wachten.
Voor de browser/mail-upgraders: de versies van Thunderbird en Firefox zijn ook in oudere versies bijgewerkt tot op het 12.04-niveau (in de versies 11 en 12).
NB: Ubuntu toont Mozilla-upgrades sneller als "beschikbaar" dan Debian sid. Of dat altijd een voordeel is, vraag ik mij af.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline LWM

  • Lid
Re: Hoe updaten van Thunderbird?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/05/02, 23:06:27 »
De nieuwe Thunderbird op mijn desktop is ok. Op mijn laptop met 10.04 heb ik meteen maar ubuntu 12.04 geïnstalleerd (met de nieuwste Thunderbird). Het upgraden lukte met behoud van mijn documenten, emails e.d. Er kwam wel ergens een error-melding voorbij, maar het werkte en na wat updates via 'controle' kwam die niet meer terug. De door Ubuntu beloofde update van 10.04 LTS naar 12.04 LTS werkte niet, waarschijnlijk door die overbelasting. Maar aan de hand van de site van Unixmen How to... ging het probleemloos. Unity is overigens wel effe wenne!
In ieder geval bedankt voor jullie adviezen en support!