Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie vsftpd server op een Ubuntu server  (gelezen 740 keer)

Fireblade

  • Gast
Installatie vsftpd server op een Ubuntu server
« Gepost op: 2007/10/08, 19:01:22 »
Hallo allemaal,

Ik heb de volgende vragen, omdat ik graag eerst zelf alles wil uitzoeken voordat ik bij jullie aan de bel ga hangen , waar kan ik installatie handleidingen vinden over een Ubuntu Server installatie. Waar ik ook zoek, alle informatie gaat over de desktop versie. Ik heb nu een server installatie uitgevoerd, webmin geinstalleerd, verder nog PuTTY en WinSCp. Deze applicaties werken allemaal naar behoren.
Om nu tot de kern te komen, ik heb tevens geinstalleerd vsftpd server, ook dat ging goed tot het moment waarop ik users toegang wilde verlenen. Ik kan nergens informatie vinden over hoe ik dit moet aanpakken. Je komt op het net diverse opties tegen zoals de opmerking dan de vsFTPdserver gebruik maakt van de users die aangemaakt zijn binnen Ubuntu maar ook dit krijg ik niet aan de praat.
Samengevat: Help!

Donderbokje

  • Gast
Installatie vsftpd server op een Ubuntu server
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/08, 19:38:09 »
Heb je deze pagina al bekeken?

Fireblade

  • Gast
Installatie vsftpd server op een Ubuntu server
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/08, 20:06:19 »
Jazeker, deze pagina heeft me o.a geholpen om de vsftpd server te installeren. Echter waar het om gaat , het aanmaken van users wordt hier niet besproken. Het anoniem inloggen gaat prima maar dat is niet wat ik wil. Verder wordt er op diverse sites gesproken over een scroot bestand dat bewerkt zou moeten worden, Ik kan dit bestand bij mij niet vinden!.

Donderbokje

  • Gast
Installatie vsftpd server op een Ubuntu server
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/08, 20:16:06 »
Voor de geautoriseerde modus, moet de gebruiker een Ubuntu gebruikersnaam en een wachtwoord hebben. Een geautoriseerde gebruiker start in de persoonlijke map /home/gebruikersnaam. De toegang tot andere mappen is afhankelijk van de toestemmingen van de gebruiker.

Je maakt een gebruiker aan met useradd gebruiker, waar voor "gebruiker" de inlognaam van de nieuwe gebruiker moet staan.
Hij/zij heeft alleen nog geen wachtwoord. Dat maak je aan door passwd gebruiker.
Je moet een wachtwoord invoeren, en daarna nog een keer ter controle op typefouten.

Edit; Deze commando's moeten wel als root uitgevoerd worden, dus even sudo ervoor zetten ;)