Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oudere bios, grub  (gelezen 719 keer)

Lepje

  • Gast
Oudere bios, grub
« Gepost op: 2007/04/03, 23:00:17 »
Hallo allemaal,

Ik heb een heel vreemd probleem met grub heb op het internet gezocht naar het probleem maar kon de oplossing niet vinden. Het probleem is nadat ik de server editie van ubuntu op me pc heb geinstalleerd hij niet meer wil op starten. Hij laat alleen het woordje grub zien. Eerder had ik dit niet dit is pas nadat ik de server opnieuw ging instaleren.

Sys info
P2
333mhz
196mb geheugen
LVM 4,20 gb

Wat heb ik geprobeert.
Bios reset
Mbr reset
op de hdds een low format gedaan

Offline siegi

  • Lid
Oudere bios, grub
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/03, 23:03:16 »
als het zo'n oude bios is moet de boot partitie van linux op de eerste 8 gb staan maar blijkbaar heb je er maar 4?

Lepje

  • Gast
Oudere bios, grub
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/03, 23:05:30 »
Ja maar het is een lvm waardoor een link wordt gemaakt. tussen die 2 dus daad werkelijk zit het systeem 24 gb partitie. de install lijkt mij automatisch daarna toe te doen. Heb het overigens ook een keer probeert zonder lvm Met 2 losse partitie en geinstalleert op de 4 gb schijf die de master is.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Oudere bios, grub
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/04, 02:05:58 »
Met de alternate cd de server installatie doen van ubuntu.
Zorg er voor dat je een aparte /boot partitie hebt die niet zo groot is (30 MB ofzo) en dat die aan het begin van de schijf staat.

Met oudere biossen kan grub alleen een kleiner eerste gedeelte van je schijf lezen.

Je zou ook nog kunnen proberen om een grub-floppy te maken. Misschien dat dat wel werkt, al is het onhandig.

En nog iets, bij een antieke pc waar ik ooit Ubuntu op heb geïnstalleerd (AMD K6, 350 MHz ofzo) duurde het 2 minuten voordat grub helemaal geladen was. Daarna ging het systeem wel gewoon door.
Even wachten dus, misschien dat het bij jou ook zo lang duurt?

Lepje

  • Gast
Oudere bios, grub
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/04, 17:45:58 »
Hij geeft nu een andere melding na het instaleren van de alternate cd. Grub error 15 Ik kijk even op het forum of me vraag al beantwoord is,


De pc's gaat nog steeds niet aan zelfs niet na 2 nieuwe instalaties met de alternate cd iemand nog ideeen?