Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Jpeg naar raw converteren  (gelezen 12610 keer)

Jpeg naar raw converteren
« Gepost op: 2010/11/27, 10:33:14 »
Ik heb gemerkt na aardig wat zoekwerk dat je op ubuntu genoeg programma's hebt voor raw naar jpg te converteren, maar andersom is er niets aanwezig.
Er is zo en zo al weinig va dit soort programma's, zelfs onder windows....maar dat gebruik ik al 5 jaar niet meer....lol
Wie kan me helpen aan een goed programma wat gewoon in ubuntu draait en niet onder wine
Alvast dank
You gotta be hungry !

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Jpeg naar raw converteren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/27, 10:44:53 »
Je kunt het zien als een Verslag (raw) en de samenvatting(jpg) van het verslag.

Er kunnen dan verschillende tools zijn om een samenvatting te maken van een verslag. Andersom wordt moeilijker, de tool moet dan informatie bij de samenvatting verzinnen om weer een compleet verslag te worden. Dat verslag zal dus nooit hetzelfde zijn als het originele verslag.

Waarom wil je jpg omzetten naar raw?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Jpeg naar raw converteren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/27, 11:05:09 »
I.v.m. het bewaren van een aantal belangrijke fotos die als jpg zijn opgeslagen
Naar een tiff formaat is ook goed  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/27, 11:08:35 door arthur2708 »
You gotta be hungry !

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Jpeg naar raw converteren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/27, 11:13:04 »
Eerlijk gezegd zie ik het nut er nog niet van in, maar als je dat echt wilt, kun je het programma Phatch gebruiken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline midas

  • Lid
Re: Jpeg naar raw converteren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/27, 12:42:15 »
Voor enkel bewaren zou ik het bestand gewoon in jpeg laten staan. Wil je echter dingetjes gaan veranderen dan zou ik eerst even naar tif-formaat converteren. Wanneer je immers gaat bewerken in jpeg-formaat dan gaat de kwaliteit met tientallen procenten achteruit (per bewerking soms).

Maar enkel voor bewaren heeft het geen enkele zin het oorspronkelijke bestand te gaan converteren.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Jpeg naar raw converteren
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/27, 13:33:29 »
Voor enkel bewaren zou ik het bestand gewoon in jpeg laten staan. Wil je echter dingetjes gaan veranderen dan zou ik eerst even naar tif-formaat converteren. Wanneer je immers gaat bewerken in jpeg-formaat dan gaat de kwaliteit met tientallen procenten achteruit (per bewerking soms).

Maar enkel voor bewaren heeft het geen enkele zin het oorspronkelijke bestand te gaan converteren.
Ook het .png formaat is een goede optie, het bied (in normale situaties) vaak wat kleinere bestanden, omdat het standaard een ander soort compressie gebruikt. Nadeel is wel dat ik merk dat opslaan over het algemeen wat langer duurt dan bij tiff's.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Jpeg naar raw converteren
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/27, 13:51:17 »
Elke keer dat je omschrijft naar een andere formaat verlies je kwaliteit, dus indien je origineel jpg is, dit dus bewaren als jpg.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Jpeg naar raw converteren
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/27, 18:25:18 »
Fout. Elk keer dat je terug naar jpeg schrijft, verlies je kwaliteit. jpeg is namelijk een formaat dat comprimeert door informatie (details die je haast niet ziet) weg te gooien. ALs je daarentegen bewaart naar een bestandsformaat dat geen data verwijdert, dan blijft de pixelinformatie intact.

Je wil je origineel als jpeg bewaren als je het niet verder bewerkt. Elke omzetting naar een ander formaat zal de kwaliteit nooit verbeteren, maar enkel resulteren in (veel) grotere bestanden.

Wil je de jpeg bewerken, dan sla je op in een niet verlieslatend formaat (tiff, png of het natieve formaat van je fotobewerkingsssoftware (vb gimp xcf). Het eindproduct kan je dan weer exporteren naar jpeg om een zo compact mogelijk bestand te krijgen.

Re: Jpeg naar raw converteren
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/27, 23:14:44 »
Wat betreft de eerste vraag, omzetten van jpg naar raw: dit kan niet. De jpg is gemaakt door de raw-data te lezen en er opleukalgoritmes op los te laten, waaronder bijv. verscherping. Dit proces kan vanuit de jpg nooit ongedaan gemaakt worden.

Wat betreft een andere opmerking, dat jpg-bewerking de kwaliteit met tientallen procenten kan doen teruglopen, dit is onzin. Het is heel goed mogelijk een *goede* jpg (dus niet gecomprimeerd tot 20%) te bewerken en opnieuw als jpg op te slaan zonder dat je daar iets van ziet. Ook als je twintig keer een jpg bewerkt en opslaat en weer opent en weer bewerkt, is het lastig de verschillen te zien.

Offline softbart

  • Lid
Re: Jpeg naar raw converteren
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/28, 19:20:45 »
jpg is 8 bits. Wordt nooit meer beter.

groet,

Theo

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Jpeg naar raw converteren
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/17, 22:35:08 »
Zoals al gezegd. Van Jpeg naar Raw kan niet. Raw bevat informatie over belichting en bevat alle info nog van het moment dat je de foto gemaakt hebt. Je kan zelfs de belichting en instellingen die je toen op de plek zelf deed weer veranderen en een totale nieuwe belichting maken als jou foto in Raw is. Echter met Jpeg kan dit niet tot maar beperkt. Alle oorspronkelijke info is weg. Het enige wat overbleef is de belichting zoals je hem instelde om de foto te maken of nadien bewerkt hebt. Dus terug gaan naar de begin situatie, nl. een volledig bewerkbare RAW is nooit mogelijk want al die informatie is al uit de foto wegbezuinigt toen je er een Jpeg vanmaakte. Het heeft dus ook totaal geen zin dit te willen of te proberen. De volgende keer gewoon direct in Raw fotograferen.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline BlueWolf

  • Lid
Re: Jpeg naar raw converteren
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/17, 22:51:33 »
Raw is een digitaal negatief. Een jpg naar raw converteren is net zoiets als proberen van een afgedrukte foto weer een negatief te maken. Het is niet mogelijk. Wat je misschien bedoelt is zonder kwaliteitsverlies op slaan? In dat geval is png geschikt. Deze past compressie toe, maar zonder data- en kwaliteitsverlies. Een soort van zip voor een bitmap zeg maar.

Offline softbart

  • Lid
Re: Jpeg naar raw converteren
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/19, 12:39:04 »
Raw is een digitaal negatief. Een jpg naar raw converteren is net zoiets als proberen van een afgedrukte foto weer een negatief te maken. Het is niet mogelijk. Wat je misschien bedoelt is zonder kwaliteitsverlies op slaan? In dat geval is png geschikt. Deze past compressie toe, maar zonder data- en kwaliteitsverlies. Een soort van zip voor een bitmap zeg maar.
RAW is eigelijk een stap eerder. Het is een belichte film. Je hebt nog invloed op de belichting.  ;)

groet,

Theo

Offline vanadium

  • Lid
Re: Jpeg naar raw converteren
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/19, 14:10:29 »
Inderdaad, RAW is de film vóór ontwikkeling!