Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harde schijf(ven): maar één tegelijkertijd?  (gelezen 847 keer)

Externe harde schijf(ven): maar één tegelijkertijd?
« Gepost op: 2015/01/13, 20:53:44 »
Ik heb sinds gisteren een nieuwe externe harde schijf ter vervanging van de inmiddels 'lompe' (in vergelijking dan) oude die steeds meer achteruit ging. Allemaal prima. Alleen nu doet zich het volgende voor: ik heb maar één USB-poort op mijn hybride laptop.

-Als ik de oude aansluit, kan ik er prima bestanden vanaf halen en opzetten.
-Als ik de nieuwe aansluit, kan ik er prima bestanden vanaf halen en opzetten.
-Zodra ik een hubje inplug en ze allebei aansluit, pakt Nautilus alleen de eerste die ik erin stop; de ander wordt dan niet herkend door Nautilus.

Ik dacht eerst dat het aan het hubje lag daar ie ook op AmigaOS 4.1 foutmeldingen gaf bij het inpluggen (terwijl het hubje voorheen goed werkte, ook op AmigaOS 4.1). Maar ook met het vandaag door mij gekochte hubje doet zich exact hetzelfde voor, dus het moet hem dan tóch ergens anders inzitten. Maar waarin? Nogmaals: als ik één van de twee aansluit werken ze prima, dus het ligt niet aan een defect of de bestandssysteemindeling (de ene is ext4, de andere NTFS).

Weet iemand raad? Want ik zou echt heel graag alles willen overkopiëren van de oude naar de nieuwe.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Externe harde schijf(ven): maar één tegelijkertijd?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/13, 21:40:29 »
Ik heb zo'n rotgeintje ook eens gehad. Je zoekt je te pletter naar de oorzaak. Uiteindelijk kon ik maar één redelijk lijkende oorzaak vinden: de USB-aansturing gaat op tilt als er twee HDD's ( of soms een HDD als bron en en externe CD/DVD-schrijver als doel) aan eenzelfde USB-aansluiting van het moederbord hangen.
Ik kon de effecten destijds goed reproduceren; vandaar mijn conclusie.
Voor jou zal in dat geval de oplossing zijn: eerst kopiëren naar sdXY/temp  op de computer vrees ik.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

JohPoe

  • Gast
Re: Externe harde schijf(ven): maar één tegelijkertijd?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/13, 21:51:00 »
Als er geen externe voeding is dan kan het vermogen van die USB aansluiting onvoldoende zijn om 2 HD van power te voorzien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

Heeft je router een USB mogelijkheid?

Re: Externe harde schijf(ven): maar één tegelijkertijd?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/13, 22:28:49 »
@koos: Ja, maar daar heb ik helaas weinig aan. De SSD van mijn hybride laptop is niet zo heel groot. Ik heb wel e.e.a. in fasen overgekopieerd op die manier maar ik heb ook wat dingen die echt te groot zijn en dus écht direct van de ene naar de andere moeten, niet via de interne SSD dus.

@JohPoe: Onze router heeft volgens mij wel een USB-mogelijkheid maar ik vind dat erg gecompliceerd. Dus jij raadt aan een USB-hub met externe voeding te kopen?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Externe harde schijf(ven): maar één tegelijkertijd?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/13, 22:56:15 »
Dus jij raadt aan een USB-hub met externe voeding te kopen?

Ja, zeg ik ook. De USB bus levert maar max 0,5 A en sommige laptops zelfs een stuk minder. Ik heb zelfs aan de desktop een powered hub hangen. Ik werk veel met externe schijven, sticks en SDHC schijfjes met vaak meerdere GB's aan data. Ik heb geen behoefte aan problemen. Zo'n hub met USB 2.0 en netstroomadapter is redelijk betaalbaar (rond de 20€).
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Externe harde schijf(ven): maar één tegelijkertijd?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/13, 23:27:43 »
Ja, ik heb er eentje zien hangen vanmiddag voor 24,95. Bedankt, dan ga ik die eens halen (morgen ofzo) en laat wel weten of het daarmee lukt :)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Externe harde schijf(ven): maar één tegelijkertijd?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/14, 11:05:08 »
Ben benieuwd hoe dat gaat, Vistaus. Als aanvulling kan ik nog vermelden dat ik steeds USB-apparaten met externe voeding had aangesloten.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Externe harde schijf(ven): maar één tegelijkertijd?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/14, 11:20:17 »
Ik heb vooral kleine externe 2,5" schijven. De oude hadden een gevorkte dubbele USB kabel om van twee poorten stroom te trekken. De nieuwere hebben dat niet meer nodig. Dan is een powered hub wel nodig.

Ik heb ook een grote externe schijf met eigen voeding. Dan is een powered hub eigenlijk niet nodig.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Externe harde schijf(ven): maar één tegelijkertijd?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/14, 12:05:08 »
@Just: Ja, mijn 'oude' externe harde schijf waarvan ik dus alles wil overzetten naar mijn nieuwe is een 3.5" gevoed door stroom, maar mijn nieuwe is een 2,5" gevoed door alleen USB. Vandaag eens zo'n powered hub halen :)

@femke98: Nee, voor dat geld heb ik hem zien hangen bij Rodams BV. Dat is een doe-het-zelf/electronicazaak hier in Haven Centrum.

Re: Externe harde schijf(ven): maar één tegelijkertijd?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/14, 22:21:49 »
Uiteindelijk bleek ie niet 24,95 maaqr 21,95 te zijn, dus dat is nóg mooier :) Heb hem net uitgeprobeerd en alles werkt prima nu: ze worden allebei aangekoppeld en kan alles overkopiëren zo. Aan iedereen die meedacht/me deze tip gaf: bedankt! :)