Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lubuntu direct doen  (gelezen 2104 keer)

Offline Henk14

  • Lid
Lubuntu direct doen
« Gepost op: 2017/03/19, 10:34:59 »
Aangezien ik geen andere mogelijkheid zie om Pjotr te bereiken dan op deze manier meld ik graag het volgende.

Vanaf januari 2014 werk ik met Lubuntu. Ik heb heel veel steun gehad aan de website van Pjotr (Lubuntu direct doen), waarvoor dank. Na de installatie van 12.04 en 14.04 (beiden 32 bit) heb ik regelmatig gekeken hoe e.e.a. geperfectioneerd kon worden. Vrijdag heb ik Lubuntu 16.04.2 (64 bit) geïnstalleerd en uiteraard ook weer de website van Pjotr geraadpleegd. Daar wil graag een paar dingen melden die het m.i. noodzakelijk maken de website te updaten, dan wel aan te passen.

Het installeren van de printer (via Afdrukbeheer) bleek niet te werken. Na enig googlen bleek dat in Lubuntu 16.04 CUPS niet is geïnstalleerd. Na "sudo apt install cups" ging het installeren van de printer vlekkeloos.

De dubbelkliktijd in Lubuntu is inderdaad veel te kort. Deze tip gebruik ik dan ook altijd. Bij "leafpad ~/.gtkrc-2.0" komt er nu een waarschuwing: DO NOT EDIT! This file will be overwritten by LXAppearance. Any customization should be done in ~/.gtkrc-2.0.mine instead. Door dit te doen ontstond er een leeg instellingenbestand waar gtk-double-click-time=400 kon worden ingevoerd. De dubbelkliktijd was daarna aangepast.

Firefox 52 heeft pulseaudio nodig om geluid te kunnen afspelen. In Lubuntu is pulseaudio niet aanwezig en dient geïnstalleerd te worden. Na het installeren van pulseaudio is er weer geluid.

Na het invoeren van tekst in een document bij Abiword begint deze te flikkeren en is in feite onbruikbaar. Door bij uiterlijk en bediening (het tabblad widget) lubuntu- default in bv. mist te wijzigen is dit probleem over.

Met vriendelijke groet,
Henk14






DarkEra

  • Gast
Re: Lubuntu direct doen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/19, 11:27:13 »
Een privé bericht sturen via het profiel van Pjotr is ook een mogelijkheid. :)

Offline Henk14

  • Lid
Re: Lubuntu direct doen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/19, 11:37:28 »
Niet aan gedacht. Ik ben hier nieuw en niet zo ervaren op dit punt. Ik wacht het nog even af. Aan de andere kant: door het hier te publiceren is dit ook leesbaar voor andere Lubuntu gebruikers. Kunnen er dan ook hun voordeel mee doen.

DarkEra

  • Gast
Re: Lubuntu direct doen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/19, 12:33:29 »
In dat geval, hartelijk welkom op het forum. Ik verwarde je overigens met een andere Henk. En gelijk heb je door het hier ook te publiceren. :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu direct doen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/19, 12:44:22 »
Niet aan gedacht. Ik ben hier nieuw en niet zo ervaren op dit punt.
Ik wacht het nog even af. Aan de andere kant: door het hier te publiceren is dit ook leesbaar voor andere Lubuntu gebruikers.
Kunnen er dan ook hun voordeel mee doen.
Welkom Henk, zoals Maik als schrijft, goed om het hier neer te zetten.
Voor Ubuntu (Unity desktop), Kubuntu (KDE desktop) en Xubuntu (XFCE desktop), zijn er veel gebruikers en is er een hoop ervaring op het forum.
Lubuntu (LXDE desktop) wordt bijna alleen op oudere hardware gebruikt en heeft minder gebruikers, terwijl het een goed, mooi en doordacht systeem is, voor oudere systemen.
Zie de onderste laptop in mijn ondertekening.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Lubuntu direct doen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/19, 14:39:38 »
Dank je Maik. Ja, Henken zijn er genoeg.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Lubuntu direct doen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/19, 14:54:31 »
Dank je, Ron.

Ik heb januari 2014 ben gestopt met Windows XP en wilde niet naar Windows 8. Toen ik gelezen had dat de overstap van XP naar Lubuntu kleiner was dan naar W8 was de keuze snel gemaakt. Omdat de toen al 11 jaar oude PC moeite had met zwaardere systemen heb ik voor Lubuntu gekozen. Xubuntu nog wel even geprobeerd, maar Lubuntu kwam zo vertrouwd over (lijkt op XP) en daarom bij Lubuntu gebleven. Ook toen ik twee geleden de pc heb vervangen door een iets minder oude PC. Momenteel werk ik ook nog op dit oude beestje, maar daar komt morgen verandering in.  Ik twijfel of ik daar morgen ook Lubuntu op ga zetten (naast Windows 10). Ik was goed te spreken over Lubuntu 12.04 en 14.04, maar n.m.m. rammelt 16.04 toch wel een beetje. Zie mijn opmerkingen van vanmorgen. Daar komt nog bij dat Audacious regelmatig zo maar stopt. Pas na de PC weer te hebben opgestart komt er weer geluid uit.  Het lijkt alsof het Lubuntu team niet meer zo enthousiast bezig is als voorheen.

Offline Nero

  • Lid
Re: Lubuntu direct doen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/19, 20:11:40 »
De dubbelkliktijd in Lubuntu is inderdaad veel te kort. Deze tip gebruik ik dan ook altijd. Bij "leafpad ~/.gtkrc-2.0" komt er nu een waarschuwing: DO NOT EDIT! This file will be overwritten by LXAppearance. Any customization should be done in ~/.gtkrc-2.0.mine instead. Door dit te doen ontstond er een leeg instellingenbestand waar gtk-double-click-time=400 kon worden ingevoerd. De dubbelkliktijd was daarna aangepast.
In Lubuntu 16.04 kan je de dubbelkliktijd heel makkelijk aanpassen in de Voorkeuren -> Openbox Config -> tabblad Muis.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Lubuntu direct doen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/19, 20:24:44 »
Dank je wel Nero. Is inderdaad een hele makkelijke oplossing!

Overigens blijven er problemen  met Lubuntu 16.04. Als ik een tijdje (half uur) inactief ben geweest is de internetverbinding verbroken.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lubuntu direct doen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/19, 20:44:29 »
Bedankt, Henk! Ik ga er eens naar kijken.  :)

Over je internet: maak daarover eens een apart onderwerp aan?

Offline Henk14

  • Lid
Re: Lubuntu direct doen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/19, 21:21:40 »
Ten eerste jij bedankt Pjotr. Ik kan gerust stellen dat Lubuntu (12.04 en 14.04) nooit zo goed hadden gedraaid als ik niet was geattendeerd op jouw website.

Ik laat de pc vanaf 21.30 uur een uurtje met rust. Dan zal ik kijken wat er gebeurt en maak ik daar een nieuw topic van.

Vreemd genoeg gaat nu alles goed.  Ik wacht daarom met het aanmaken van een nieuw topic. Ik zal het de komende tijd in de gaten houden.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/19, 23:21:07 door Henk14 »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Lubuntu direct doen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/20, 19:14:24 »
Nu we toch bezig zijn: er staat ook een ingewikkeld verhaal over het automatisch laten opstarten van programma's (https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu-direct-doen#TOC-Programma-s-automatisch-laten-opstarten), maar dat kan tegenwoordig heel eenvoudig. Ik heb even geen Lubuntu bij de hand, maar het is een tabblad in, hoe heet dat, standaardtoepassingen instellen of zoiets. Daar kan je aan- en uitvinken wat moet opstarten, én programma's toevoegen die meteen moeten opstarten.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Henk14

  • Lid
Re: Lubuntu direct doen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/03/21, 19:54:14 »
Je bedoelt Standaardtoepassingen voor LXsession. Dat was mij bekend. Jouw opmerking heeft mij wel op het idee gebracht om bij pulseaudio de automatische opstart uitschakelen. Het lijkt er op dat dit mijn probleem met de internetverbinding heeft opgelost. Zie verder bij: FF52, Pulseaudio en Lubuntu.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Lubuntu direct doen
« Reactie #13 Gepost op: 2017/03/22, 19:33:24 »
Yep, zo heet dat. Het was maar een algemene opmerking in het kader van het topic-onderwerp :) Gelukkig leidde het voor jou tot een oplossing.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21