Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op een nieuwe harde schijf  (gelezen 1973 keer)

wild112guy

  • Gast
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Gepost op: 2007/10/29, 12:08:15 »
hallo,

het is waarschijnlijk een vraag met een makkelijk antwoord maar ik raak er niet wijs uit,

ik heb dus 2 harde schijven,

de 1 met 2 partities op ( windows en partitie om dingen op te slaan)
de tweede staat niks op, volledig geformateerd enz.


mijn vraag is nu;

is het mogelijk om Ubuntu op de 2de lege harde schijf te zetten en ook te kunnen kiezen met wat ik m'n pc opstart windows of Ubuntu?
en zou je hierover mss wat meer info kunnen geven zodat ikweet op wat ik moet letten en/of wat ik moet doen?
(mss een handleiding ofzo zou wel handig zijn als dit mogelijk is)


met vriendelijke groeten en alvast bedankt

wild112guy

  • Gast
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/29, 12:09:44 »
wat ik vergat bij te zeggen is dat het mijn eerste keer is dat ik Ubuntu zou gebruiken/installen

Offline oemoeta

  • Lid
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/29, 12:22:07 »

wild112guy

  • Gast
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/29, 12:33:26 »
Citaat van: oemoeta
Dat kan zeker; hier een goede handleiding:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
dank je wel voor de vlugge reply,
maar in die handleiding spreken ze van 1 harde schijf met windows erop maar ik zou mijn windows alleen willen laten staan en op de nieuwe harde schijf Ubuntu installen

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/29, 13:50:41 »
Tijdens de installatie kies je gewoon welke schijf je wil gebruiken. het probleem is dat je zeker moet zijn om welke schijf het gaat, anders riskeer je van per ongeluk je Windows schijf t eoverschrijven.

Ik heb dergelijke installatie bij mijn vader gedaan. Vooraleer de installatie te starten heb ik het commando

fdisk -l

uitgevoerd vanuit een terminal in de live sessie (als je geen output ziet, doe dan "sudo fdisk -l"). Je zal zien dat je schijven aangeduid zijn met aanduidingen zoals /dev/sda, /dev/sdb, enz. partities op de  schijven zijn dan aangeduid met /dev/sda1, /dev/sda2, enz. Aan het aantal partities en het partitietype zal je gemakkelijk herkennen welke je Windows schijf is.

Dan start je het installatieprogramma en vraagt hem de volledige ruimte te gebruiken op de andere schijf. Dan wordt Ubuntu geinstalleert op die schijf, en automatisch wordt een opstartmenu geconfigureert dat je toelaat ook het Windows systeem te starten op de andere schijf.

Offline roeland

  • Lid
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/29, 13:52:48 »
Ubuntu op schijf twee zetten kan door tijdens de installatie bij de keuze voor schijven en partities e.d. te kiezen voor handmatig.

Je eerste harde schijf heet hda enz.: daar dus vanaf blijven. Je tweede hdb.  Hier maak je een root aan (/) van bijv. 20 Gb, een /home partitie (bijv. ook 20 of meer) en een swap partitie (van bijv. 2 Gb).

Ik ben een ubuntu beginner maar heb enkele maanden met feisty fawn (de voorganger van gutsy gibbon) gewerkt op dezelfde manier als jij wilt werken.
Succes.

PS. Omdat ik problemen heb met Gutsy naast W2000 heb ik even geen beschikking over Ubuntu dus ik kan niet in de schermen kijken.  Hopelijk is mijn vraag over een grub error snel beantwoord zodat ik weer Gusty kan gebruiken of desnoods terug naar Feisty moet gaan.

Wat je ook gaat doen: maak een backup van alle belangrijke data (ook bookmarks, mailberichten en adresboek!!!!).  Ik heb hiervoor een grote externe usb schijf, het geeft veel rust dat alles fout kan gaan maar je data blijven bestaan.  Die schijf zet ik trouwens uit tijdens installaties om te voorkomen die ik ook (onbedoeld) om zeep help.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/29, 13:59:00 »
Nog een aanvulling: als je de installatie goed hebt doorlopen en je systeem opnieuw opstart kan je op dat moment kiezen voor besturingssysteem (als je niet kiest, start na enkele seconden ubuntu vanzelf op). Als je XP wilt hebben ga je met de pijltjes toets naar de laatste optie, XP
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

wild112guy

  • Gast
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/29, 14:17:10 »
dankjewel om me te helpen

ik heb ondertussen Ubuntu geinstalled maar nu duikt er een probleem op dat em mijn grafishe kaart niet correct update

het gaat over een ATI Sapphire X1550 512mb

ik heb ondertussen al veel op dit forum gezocht over dit probleem maar ik ben echt een leek als het gaat om met die codes te werken zoals ; dkpg-reconfigure -phigh xserver-xorg

ik heb al gezocht en geprobeert maar er wil niks helpen met wat ik doe ;(

dus ik heb Ubuntu nu geprobeert maar ik denk dat ik toch bij mijn windows ga blijven


toch bedankt om zo vlug te replyen en om een leek zoals ik proberen te helpen

hopelijk tot ziens als ik Ubuntu nog es een kans wil geven

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/29, 14:28:16 »
Citaat van: wild112guy
dus ik heb Ubuntu nu geprobeert maar ik denk dat ik toch bij mijn windows ga blijven
Je geeft wel erg vlug op, had je windows ook zo snel door ?
Wat is het probleem met je video kaart, vertel dat eerst, dan loodsen we je er gewoon doorheen ;)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

wild112guy

  • Gast
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/30, 11:49:41 »
Citaat van: r0n.
Citaat van: wild112guy
dus ik heb Ubuntu nu geprobeert maar ik denk dat ik toch bij mijn windows ga blijven
Je geeft wel erg vlug op, had je windows ook zo snel door ?
Wat is het probleem met je video kaart, vertel dat eerst, dan loodsen we je er gewoon doorheen ;)
ik heb nog niet opgegeven ;)

maar nu zit ik dus echt wel met een groot probleem,

ik heb in een andere thread ( http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16779 ) hetzelfde probleem gevonden met mijn grafische kaart en die persoon heeft ubuntu terug herinstalled, dus wou ik dat ook proberen

dus nu heb ik mijn tweede hd waar ubuntu opstond terug geformateerd, en dat ging zonder problemen, maar toen ik mijn pc heropstarte gaf hij een error melding namelijk;
Loading GRUD please wait...
error 22


en hij wil niet meer opstarten ;(

ik heb dus naar iemand gebeld (heeft een pc winkel) en die zei dat het mogelijk van in de bios op te lossen is maar hij is niet zeker, en hij zei ook dat het met m'n boot te maken heeft dat daar de error zit

dus wat moet ik nu doen?

ik ben nu de live cd aan het gebruiken maar hoop om toch vlug een antwoord te krijgen zodat ik terug normaal op mijn pc kan werken ;(

dank u op voorhand

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/30, 12:02:31 »
Het lijkt er op, dat grub zijn files niet meer kan vinden.
Grub opnieuw initialiseren kan helpen.
Maar grub werkt standaard met UUID's en na het formatteen kan daar best iets veranderd zijn.

Succes
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

wild112guy

  • Gast
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/30, 12:09:28 »
Citaat van: r0n.
Het lijkt er op, dat grub zijn files niet meer kan vinden.
Grub opnieuw initialiseren kan helpen.
Maar grub werkt standaard met UUID's en na het formatteen kan daar best iets veranderd zijn.

Succes
dank u voor de zéér vlugge reply maar ik kan er niks met doen want ik weet niet wat te doen ;(

zoals ik al zei eerder in mijn posts " ik ben een echt nOOb op dit vlak"

misschien kun je wat meer uitleg geven hoe en wat ik moet doen aub?


ps; op dit moment ben ik Ubuntu terug aan het installen op mijn 2de hd misschien dat het dan terug in orde komt

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/30, 12:19:03 »
Dat wilde ik niet zeggen, maar repararen kan uren duren, door het zoeken, terwijl een installatie vaak minder dan één uur kost .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

wild112guy

  • Gast
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/30, 12:21:55 »
Citaat van: r0n.
Dat wilde ik niet zeggen, maar repararen kan uren duren, door het zoeken, terwijl een installatie vaak minder dan één uur kost .....
dus met andere woorden heb ik er goed aan gedaan om Ubuntu nu opnieuw te installeren?

ps; zit nu al aan 90% van installatie

wild112guy

  • Gast
Ubuntu op een nieuwe harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/30, 12:37:45 »
ok het probleem ziet er opgelost uit door Ubuntu gewoon opnieuw te installeren zoals er in de handleiding uitgelegd word

de pc start terug gewoon op en dan heb ik de keuze om ubunto of windows te starten

windows start zonder problemen op en nu ben ik bezig via ubuntu ;)

nu eens alle updates doen en es zien of ik terug problemen met mijn grafische kaart krijg

bedankt voor de vlugge reply's en alle hulp die ik gekregen heb tot nu toe

maar ik heb nog 1 vraag;


als de pc opstart heb ik de mogelijkheid om te kiezen of ik Ubuntu of Windows start, maar Ubuntu staat op de eerste plaats en als ik binnen de 10 seconden niet reageer dan start hij automatisch Ubuntu op

mijn vraag is nu ; kan ik dat niet veranderen dat wanneer de pc opstart dat hij voor windows gaat kiezen ipv ubuntu?

reden: mijn vriendin en neefje zitten ook regelmatig op de pc en zij zien het niet zitten om te leren werken met ubuntu en zouden graag willen dat windows opstart als ze de pc aanzetten