Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]  (gelezen 1052 keer)

Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Gepost op: 2015/10/06, 13:22:08 »
Hallo forumleden,

Ik ben sinds een paar weken overgestapt, van window$ 10 naar Kubuntu.
Ik heb voor Kubuntu gekozen, daar ik de interface erg mooi vind.
Wel is het even wennen (zoals met alles wat nieuw is) om dit je eigen te maken.
Ik heb voordat ik besloot om Kubuntu te nemen, eerst Ubuntu en Linux Mint geprobeerd, en dat ging mij wel redelijk goed af.
Het mounten (koppelen) van mijn NAS ging ook erg makkelijk in bijde genoemde distro`s.
Nu blijkt dat het in Kubuntu beduidend anders gaat, alleen DAAR raak ik de weg kwijt.
Mijn vraag luid dan ook: is/wil er iemand mij uitleggen (in een soort jip en janneke taal) wat/waar ik dingen moet doen.
Zelf heb ik het al geprobeert met nautilus.
Daar krijg ik het wel mee voor elkaar, alleen ik krijg mijn muziek (op de NAS) niet afgespeeld in welke speler dan ook.
Ik heb een asustor 304, en die kan (denk ik) alle protocollen aan (Samba,NFS,webDAV,FTP,SSH).
Standaard staat samba ingestelt, mocht het iets anders zijn, is dat dus mogelijk.
Graag jullie hulp.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/08, 05:35:05 »
Je kunt pas muziek afspelen als je met een verkenner de nas opent(dus mounten).
dat is een manier.
De betere manier is om je nas in je fstab te zetten, dan wordt je nas gemount met booten, dan werkt je muziek speler ook.
Google op fstab+nas+samba
Samba is de windows delen protocol.

Offline MKe

  • Lid
Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/08, 06:41:06 »
Klopt. Je moet eerst een mountpoint maken. In Linux is dat gewoon een map in plaats van een drive letter en die koppelen aan de externe map. Voor samba moet je wel eerst cifs utils installeren:

sudo apt-get install cifs-utils
Een voorbeeld van een mountpoint:
mkdir /home/myuser/nas
Open dan de fstab met sudo:
sudo kate /etc/fstab
Voeg onderaan de volgende regel toe:
//servername/sharename  /media/windowsshare  cifs  username=myusername,password=mypassword,iocharset=utf8,sec=ntlm
Hierna kun je na herstart of het commando sudo mount -a toegang tot de share via het gemaakte mapje. Pas e.e.a. Natuurlijk aan aan je eigen situatie. Ik neem aan dat je user niet "myuser" heet ;)

Overigens is het zetten van een wachtwoord in de fstab niet echt slim, iedereen kan het lezen. Dus lees https://wiki.ubuntu.com/MountWindowsSharesPermanently zelf eens door.



Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/08, 14:33:16 »
Hallo heren,

Ik lees een boel wat hier nu beschreven staat maar echt wijs word ik daar niet van.
In Kubuntu is DOLPHIN de bestandsbeheerder, als ik daar op NETWERK klik dan zie ik het volgende:

SAMBANETWERK > WORKGROUP > "mijn NAS".
Als ik dan op "NAS" klik zie ik al mijn mappen, maar als ik dan rechts klik op "music" dan krijg ik o.a een optie die heet activiteit.
Bij activiteit geeft hij aan " aankoppelen aan de huidige activiteit" , alleen dat werk dus niet.
Moet ik nu wel of niet via DOLPHIN werken.
Want nogmaals, wat jullie schrijven is voor mij als beginner niet echt duidelijk.



Offline MKe

  • Lid
Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/08, 15:50:38 »
Hoi,

Dolphin is inderdaad je file manager en kan volgens mij wel netwerkverbindingen maken, ik zou alleen niet weten hoe en onderstaande methode is zowiezo beter omdat het onafhankelijk is van Dolphin.

In linux kun je de configuratie het gemakkelijkst doen via de commandline, dus start konsole op. Je krijgt dan een soort DOS-schermpje. Daarin plak je het commandosudo apt-get install cifs-utils.
Konsole vraagt dan om een wachtwoord en je moet dan je linux wachtwoord ingeven. Er verschijnt niets op het scherm terwijl je typt, maar dat is normaal. Daarna krijg je (hopelijk) wel veel berichten en die zouden moeten betekenen dat cifs-utils wordt geinstalleerd. Dit programma heb je nodig omdat dit met SAMBA shares kan praten. Ik denk dat ook Dolphin dit pakket nodig zou hebben.

Vervolgens maak je een mapje in je home folder, dat kan met Dolphin, maar je kunt ook het commando typen die ik in mijn bericht gaf (dit doe je dan in konsole).

De configuratie van externe schijven, zoals de schijf op je NAS wordt in Linux gedaan in een tekstbestand. Dit bestand staat in de map /etc/fstab. Deze kun je alleen maar bewerken als superuser, dus je moet een tekst editor opstarten via het commando 'sudo'. Het beste kun je dat doen door in konsole het commando sudo kate /etc/fstab te plakken en op enter te drukken.
Als het goed is start kate op. Dit is de standaard tekst editor van kde. Je ziet hierin een aantal regels die je gewoon moet laten staan. Aan het eind van de file zet je op een nieuwe regel:
//servername/sharename  /media/windowsshare  cifs  username=myusername,password=mypassword,iocharset=utf8,sec=ntlm- vervang in die regel de servernaam door het ip adres van de NAS (meestal 192.168.1)
- vervang sharename door de naam van de map op de NAS die je wilt mounten.
- vervang '/media/windowsshare' door het pad naar de map die je zojuist hebt gemaakt, b.v. /home/mijngebruiker/NAS (mijngebruiker is natuurlijk je gebruikersnaam en NAS is de naam van de map die je gemaakt hebt).
- vervang 'myusername' door de gebruikersnaam op de NAS
- vervang 'myspassword' door het wachtwoord van die gebruiker op de NAS

Als je dit goed gedaan hebt wordt vanaf nu de share op de NAS altijd gekoppeld naar die map die je gemaakt hebt en kun je via Dolphin naar die map browsen om de bestanden te lezen. Dit gebeurt als je opstart of als je (weer in konsole) de opdracht sudo mount -a geeft.

Ik hoop dat dit duidelijker is? Als ik iets moet verduidelijken vraag je maar.

Er zijn andere methoden om dit te doen, maar dit is de beste omdat het onafhankelijk is van de Linux versie die je gebruikt.


« Laatst bewerkt op: 2015/10/08, 15:54:02 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/08, 16:14:37 »
Hallo MKe,

Vriendelijk bedankt voor deze duidelijke uitleg.
Ik ga het vanavond uitproberen, en mocht het nu wel of niet lukken, ik zal het je laten weten.  :)

Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/08, 17:09:45 »
MKe,

Even toch nog een vraagje, maakt het wat uit hoe dat mapje in "Home" heet. :-[

Offline jan11000

  • Lid
Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/08, 17:18:45 »
Je hebt
home/je gebruikernaam/hier kun je maken wat je wilt
Bijv
/home/jan/films
/home/piet/data
/home/piet/nas1

Wek je gebruikers naam gebruiken, dus waar je mee inlogt.

Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/08, 18:02:56 »
De volgende melding krijg ik bij het maken van mijn home map (meerdere keren geprobeerd)

flying-dutchman@CM-Cosmos:~$ mkdir /home/asustor/nas
mkdir: kan map ‘/home/asustor/nas’ niet aanmaken: Bestand of map bestaat niet
flying-dutchman@CM-Cosmos:~$ mkdir /home/user/nas
mkdir: kan map ‘/home/user/nas’ niet aanmaken: Bestand of map bestaat niet
flying-dutchman@CM-Cosmos:~$ mkdir /home/user/nas
mkdir: kan map ‘/home/user/nas’ niet aanmaken: Bestand of map bestaat niet

Ik had eerst een map gemaakt via dolphin zelf, daarna zoals hierboven vermeld.
Zoals jullie zien, wekt dit niet (tot nu toe)

Offline MKe

  • Lid
Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/08, 19:56:30 »
Gezien de naam van je gebruiker neem ik aan dat het
mkdir /home/flying-dutchman/nas moet zijn. Flying-dutchman lijkt je usernaam te zijn.

De naam maakt niet uit, in de fstab geef je aan welk mapje het is, dus daar moet je dan ook /home/flying-dutchman/nas staan als mountpoint.

Hou er rekening mee dat er voor de computer 2 users van belang zijn. Je hebt een user op je computer en ook een user op de NAS. In de fstab heb je de gegevens nodig van de user op de NAS en het mapje staat in de home van de user op je pc.

Overigens een truuk van de commandline is dat je met tab vaak of suggesties krijgt of zelfs een automatische aanvulling.
Nog een tip: in plaats van de vlooede pad naar de homemap (/home/flying-dutchman) mag je ook een tilde(~) neerzetten als verkote weergave. Dit mag overigens niet in de fstab!
« Laatst bewerkt op: 2015/10/08, 20:14:34 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline MKe

  • Lid
Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/08, 20:03:48 »
MIsschien gelijk een mooi leermomentje voor alle nieuwelingen in Ubuntu. In Ubuntu ben je geen superuser. Dat wil zeggen dat je geen software kunt installeren en ook niet in andere mappen kunt schrijven dan je home directory. De home directories van de gebruikers op je computer staan allemaal in de map /home en heeft daar de naam van je gebruiker. In mijn geval is dat dus /home/mke. Wil je daarbuiten iets doen, dan moet je superuser rechten krijgen en in Ubuntu kun je tijdelijk die rechten krijgen door sudo voor een commando te zetten. De fstab staat niet in de home map van de gebruiker, dus op daarin te schrijven moet je dus sudo kate /etc/fstab typen.

Als je dit snapt, dan weet je ook dat je voor installeren ook superuser moet zijn. Darom moet je een wachtwoord intypen om het software center the gebruiken (hij doet dan stiekum sudo).

Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #11 Gepost op: 2015/10/08, 20:22:19 »
Ik denk dat we er bijna zijn, dit is de melding die ik ontvang.

Er is een fout opgetreden bij het aanspreken van 'music on 192.168.2.4', het systeem geeft de volgende foutmelding weer: mount: only root can mount //192.168.2.4/music on /home/flying-dutchman/nas

Mijn muziek map zie ik nu wel bij "Apparaten" staan, alleen het icoontje is en blijft rood.

Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #12 Gepost op: 2015/10/08, 21:23:56 »
Heren,

Hij doet het  =D
Ik wil jullie dan ook van harte bedanken voor jullie text en uitleg.
Nog 1 vraagje, als ik nu bv foto`s op mijn NAS wil zetten en bekijken , moet ik dan het zelfde doen maar dan met "foto map" .

Offline MKe

  • Lid
Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #13 Gepost op: 2015/10/08, 22:19:36 »
In principe wel. Maar ik heb zelf gewoon 1 map gemaakt op de nas met daarin een map voor muziek en een map voor fotos. Hoef je alleen de eerste map te mounten. Het is maar net hoe je je NAS hebt ingericht.

Je kreeg trouwens die melding omdat je alleen met sudo kunt mounten. Je hoefde dus alleen sudo mount -a te doen. Als het goed is mount het systeem automatisch als je opnieuw opstart, dus in principe hoef je niet meer handmatig te mounten.

Re: Newbie NAS mount probleem [Kubuntu 15.10]
« Reactie #14 Gepost op: 2015/10/08, 22:24:27 »
Ja, daar kwam ik ook achter, want ik dacht al, "volgens mij vergeet ik iets". ???
Maar het werkt nu, en daar wil ik je nogmaals hartelijk voor bedanken.