Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe schijf werkt niet meer, wel zichtbaar maar leeg, niet benaderbaar  (gelezen 4588 keer)

Offline roeland

  • Lid
Ik werk met Xubuntu 12.10.  Voor backups gebruik ik verschillende externe schijven.
Ik heb  nu een Toshiba 1 TB schijf die ´ineens´ niet meer gezien wordt bij het opstarten.
De boodschap
Citaat
Het schijfstation voor /media/enz is niet gereed of niet aanwezig.
Ga door met wachten; of druk op S om het aankoppelen over te slaan, of M voor handmatig herstel.

verschijnt en welke keus ik ook maak, de schijf wil niet normaal gezien worden.
Alleen als ik het programma schijfbeheer start is de schijf zichtbaar als /dev/sdc zonder media en verdere aanduidingen.

Na het commando sudo blkid in de terminal is geen schijf zien. 
Ik heb geen bestand fstab alleen etc/fstab.d wat ik via gedit niet kan benaderen (lijkt leeg)

Bijzonderheden verder:
- op een tweede xubuntu computer gebeurt hetzelfde
- Windows 7 herkent de schijf ook niet
- er stonden gegevens op (mijn foto´s, gelukkig mijn derde backup kopie, ik ben erg zuinig op mijn foto´s)
- ik kan de schijf zelfs niet benaderen om opnieuw te formatteren
- de boodschap bij het opstarten van de computer krijg ik/gaat niet meer weg, welke opdracht ik ook probeer uit te voeren
   De boodschap blijft ook komen als de schijf helemaal niet aangekoppeld is.
- ik heb alle forum tips die bij gelieerde problemen werden gegeven al zo veel mogelijk opgevolgd, geen resultaat

Is mijn conclusie juist dat de schijf ´overleden´ is´?

Hoe krijg ik de boodschap bij opstarten weg?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline jan11000

  • Lid
Je hebt altijd een fstab file.
In de map /etc daar vind je de fstab en niet in fstab.d.
fstab.d is een map en daar moet je dus ook niet zijn, maar in de map /etc daar staat de text file fstab.

Hoe is de schijf geformateerd? (je geeft niet genoeg info)

Een harde schijf moet altijd via software worden losgekoppeld, dan pas mag je hem loskoppelen.
Indien  je bovenstaande niet doet, dan kun je krijgen wat je nu hebt, dan is file systeem door elkaar(vermoed ik).
Het kan ook gebeuren doordat de hd defect aan het gaan is, en precies op de sectors die nodig zijn om de file te zien of de info die nodig is om te booten, waardoor de hd niet meer zichtbaar is.

Oplossing, via je backup de hd weer terug zetten, en je bent klaar.(normaal moet je meerdere backups hebben).
Bij maar 1 hd, dan "recovery software" zoeken, die kan nog files eraf halen(zonder te formateren), indien je geen goede backup gemaakt hebt.(http://gathering.tweakers.net/ hier is een mooie handleiding te vinden).

Hd later  later kontroleren dmv smart uitlezen van de hd, daar kun je vaak fouten zien, waardoor je weet dat de hd defect is.
Dus google op "hard disk+smart". Hier dus ook regelmatig op je werkende schijven kijken, dan kun je vaker zien aankomen dat de hd defect gaat.

Voor de toekomst, altijd zorgen dat je nooit hoeft te recoveren, want dit kost veel tijd, is niet altijd mogelijk, dus je kan veel files kwijt raken.

Recoveren,
Vraag aan jezelf hoe vaak kan ik nog over de hd lezen zonder de hd te beschadigen?, dus misschien als eerste een 1 op 1 copie maken met dd of  van ddresque(je kan misschien nog maar 1x lezen van de hd), dus google  hoe recovery werkt en welke software goed is).(je hebt hier ook een extra hd nodig).
Aansluiten op de hoofd controller van je moederbord, niet op je extra poorten,
(je kan eerst via usb proberen natuurlijk)
Poort van de hd instellen op ide in de bios(geen driver nodig voor je moederbord met speciale recovery software),
Speciale recovery software heeft vaak geen driver voor je hardware, daardoor werkt ahci of sata vaak niet dus ide gebruiken. Speciale recovery software kan vaak niet via usb werken, omdat hier een controller tussen zit die niet alle mogelijkheden toestaat/mogelijk is.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/23, 13:02:35 door jan11000 »

Offline roeland

  • Lid
femke98, bedankt voor de tip.  Ik heb een andere usb3 kabel (het is een usb3 schijf) geprobeerd.  Geen resultaat.
De schijf is nog geen half jaar oud, dus uit elkaar halen is niet zo verstandig nu.  De gegevens heb ik nog op twee andere schijven.
Het is alleen zo dom als je een schijf terugstuurt en je het probleem zelf had kunnen oplossen.

jan11000, ik heb geen zichtbaar bestand fstab (ook niet na control+H), wel een map fstab.d (je hebt gelijk, een map kan je niet bewerken met gedit).
Via de zoeker vond ik wel een fstab bestand wat dus voor mij onzichtbaar op de normale manier in /etc staat.  De externe schijf is hierin niet zichtbaar of genoemd.

Citaat
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=5063dcb8-be85-4665-9fd3-37f87ba1b526 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda7 during installation
UUID=44cf810f-aa98-4db5-be15-dcfca378d4f8 none            swap    sw              0       0
Omdat ik niets meer kan terugvinden, weet ik niet meer hoe de schijf geformatteerd.  Ik formatteer externe schijven soms van fat32 naar ntfs of ext3 of etx4 al naar gelang wat andere apparaten verlangen (mijn mediaspeler herkent bijv. alleen maar ext3).  Wat ik verder ook doe,  gegevens over inhoud of formattering krijg ik niet te zien.
Schijfbeheer laat de schijf wel zien, maar zonder gegevens.  De smart status wordt dus ook niet aangegeven (van andere schijven wel).

Los koppelen doe ik altijd op de goede manier, maar ik kan natuurlijk een keer te snel geweest zijn. Maar dan zou een programma als Gparted toch meer moeten laten zien van je schijf.  En die ziet nu ook geen schijf.

Je opmerkingen over recoveren gaan mij over deze schijf te ver.  Ik heb onlangs wel een SDHC kaart succesvol gerecoverd (ik dacht met restore).  Ik probeer alle belangrijke gegevens minstens drie keer te bewaren.  Eenmaal elders, eenmaal externe schijf en eenmaal op de ´actieve´computer.
Ik deel dus je mening dat de schijf mogelijk echt kapot is.  Retour dus denk ik.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline jan11000

  • Lid
Externe schijven staan standaard niet in je fstab.

Citaat
"Los koppelen doe ik altijd op de goede manier, maar ik kan natuurlijk een keer te snel geweest zijn. Maar dan zou een programma als Gparted toch meer moeten laten zien van je schijf.  En die ziet nu ook geen schijf."
Nee als je index beschadigd is door bijv defecte sectoren, dan is het mogelijk dat de hd niet meer zichtbaar of leesbaar is, de oude data dan.

Smart uitlezen, het is mogelijk dat of je hd controller in je externe kast, de info van smart niet doorgeeft, of je moederbord geeft de smart info niet door van de externe hd. Zelf dacht ik dat dit meestal ligt aan de usb controller in je externe kast.
Sluit je hd eens aan op meerdere pc's, om zo te testen of het wel werkt. Wel pas na recovery doen.

Recoveren kun je het beste doen door betaal software(recovery software dus) te gebruiken.
Linux heeft dacht een die gratis is de software centrum, probeer die maar eens.
Recoveren is zeer moeilijk, maar nu heb je en kans om dit te proberen.
Youtube heeft films van Scott Moulton zijn zeer interessant.
Maar eigenlijk moet je nooit  hoeven te recoveren, maar gewoon de backup terug zetten.

Ik zou wel de hd als je die gewoon formateerd, en weer gaat gebruiken, eerst de hd testen, of alles nog goed werkt.

Offline vanadium

  • Lid
Lijkt ook mij de juiste diagnose en een goede tip (+1 mag niet zeker  =D ) Gezien de jonge leeftijd van de schijf zou ik er echter eerst mee naar de dealer gaan.