Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken  (gelezen 8845 keer)

Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Gepost op: 2010/12/30, 16:08:35 »
Alle Ubuntu cracks

Nu ben ik dus weer met Ubuntu 10.10 aan de slag, weg met alle windows herrie, nou ook weer niet helemaal, klein luikje naar W7 wil ik nog even open houden
Wie werkt nu echt zakelijk met Ubuntu ? dat wil ik wel eens weten en ervaringen delen
Ik bedoel dan alle kantoor office taken en vooral ook evolution ( alternarieven?) en inclusief synchronisatie met agenda, taken etc. Daar loop ik in alle discussies in de nieuwsgroepen toch nog al eens tegen aan

Ben heel benieuwd naar de reacties
Het is een stap naar volledig gebruik binnen mijn klein bedrijf
Ik weet zeker dat Ubuntu het kan maar het hakkelt toch nog op een paar zaken die niet glad gaan en dat kan ook te maken hebben met mij kennis van zaken maar dat moet Ubuntu als gebruiksvriendelijk toch kunnen handelen.

Peter

  ;) ;) ;)
kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/30, 16:17:03 »
Ik werk volledig zakelijk met Ubuntu.

Open Office.
Zimbra Desktop om mijn google calendar en contacten en email te synschroniseren
Dropbox voor mappen sharen en docs op te slaan

Nooit problemen, werkt prima.

--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/30, 16:19:05 »
Ik maak mijn werkstukken en boekverslagen op Ubuntu. Is dat ook goed?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/30, 16:19:13 »
Mijn tip zou zijn: doe zoveel mogelijk "in de wolken", via de gratis wolkdiensten van Google. Die zijn gekoppeld aan een gratis Gmail-adres, en omvatten o.a. Google Documenten en Google Agenda. Volledig toegespitst op samenwerking, en zelfs gelijktijdig bewerken door verschillende ingelogde gebruikers.

Zie dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=6_hJ3R8jEZM

Daarmee hoef je in Ubuntu alleen een goed functionerende webbladeraar te hebben als Firefox. Ook laat het de vrijheid aan de medewerkers, welk besturingssysteem ze thuis willen gebruiken (als ze van huis uit willen werken).

Nog een voordeel: je maakt gebruik van de robuuste en betrouwbare infrastructuur van Google. Technische topkwaliteit.  :)

Let op: Google Documenten moet je even apart op Nederlands instellen, want deze dienst volgt niet automatisch de taalinstelling van Gmail.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/30, 16:22:13 door Pjotr »

Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/30, 16:48:40 »
In aanvulling op Pjotr.

Ik gebruik Google apps. Daarmee heb je de webdiensten van Google in combinatie met je eigen domeinnaam. Overigens kun je tegenwoordig ook Evolution als frontend gebruiken waarbij je de mail via Imap met gmail/Google apps synchroniseert en je Evolution agenda met Google calendar. Idem ook voor het adresboek. Persoonlijk gebruik ik dan liever de Google interface omdat ik het meeste werk toch al in de cloud doe.

Bijkomend voordeel, ik kan via al mijn gadgets bij mijn mail, agenda en data. Ook als ik elders werk.

Google apps met je eigen domeinnaam is tot 50 gebruikers gratis (basisversie). Daarnaast biedt Google in de app store steeds meer andere nuttige webbased bedrijfssoftware. Die zijn dan gelijk gekoppeld aan je account en je mail voor gegevensuitwisseling.

Kortom, zakelijk werken met Ubuntu kan heel goed, zeker als je er geen probleem mee hebt om webdiensten te gebruiken. Ook zonder de webdiensten kan, maar dan ben je iets minder flexibel.

Tot slot, niet onbelangrijk, de belastingdienst ondersteund Ubuntu voor hun aangifteprogramma's.

Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/30, 21:04:47 »
Misschien handig als de TS ook even vermeld om welk(e) beroep(en) het zoal gaat? ;)

Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/30, 21:39:19 »
Ik maak mijn werkstukken en boekverslagen op Ubuntu. Is dat ook goed?

Me 2, ik werk in Ubuntu veel makkelijker, fijner en sneller :)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/31, 09:37:56 »
Alle Ubuntu cracks

Nu ben ik dus weer met Ubuntu 10.10 aan de slag,

Peter

  ;) ;) ;)


Als je zakelijk gaat werken met Ubuntu is het raadzaam te blijven werken met een LTS versie, en niet met een tussen versie, die onstabiel kan zijn.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/31, 11:05:12 »
@Gandyman: Hangt natuurlijk wel af van de behoeften van bepaalde software die nieuwe features kan bevatten in tussenversies die men nodig kan hebben en uiteraard van de hardware.

Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/31, 11:10:35 »
Toch zou ik wel voor de LTS gaan hoor. Minder ge-update met nieuwe versies ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/31, 11:28:43 »
[quote author=Gandyman link=topic=62225.msg686555#msg686555 date=1293784676

Als je zakelijk gaat werken met Ubuntu is het raadzaam te blijven werken met een LTS versie, en niet met een tussen versie, die onstabiel kan zijn.

[/quote]

+1. Wel zo verstandig. Soms wel jammer, spelen met een nieuwe versie doe ik daarom altijd eerst vanaf USB.

Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/31, 11:48:42 »
Zimbra en Zaraffa zijn veel genoemde oplossingen voor problemen met mail, contacten, agenda synchronizatie e.d.

Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/31, 13:28:54 »
Ik gebruik Ubuntu af en toe op het werk, maar het meeste gaat in XP. Mail enzo ook.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/31, 13:34:58 »
Google apps met je eigen domeinnaam is tot 50 gebruikers gratis (basisversie).

Weet je zeker dat de gratis Google Apps ook kan koppelen aan een eigen domein (tbv mail e.d.)?

Want als je hier kijkt, zie je dat het koppelen van een domein alleen bij de betaalde variant kan:
Citaat
System branding and data ownership give Google Apps your look and feel, and ensures customer ownership of employee data.

- Custom user accounts on your compay's internet domain.
http://www.google.com/apps/intl/en/business/details.html

Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/31, 14:08:11 »
Ik heb gmail al tijden aan mijn domein gekoppelt, en dat werkt gewoon gratis
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/31, 14:48:48 »
Ja, dat weet ik zeker: http://www.google.com/apps/intl/nl/group/index.html

Heb het op die manier ook geregeld voor de lokale scouting incl site via Google Sites.

Offline MrLeeJohn

  • Lid
    • MrLeeJohn, sinds 1997
Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/31, 14:53:07 »
Ik heb (alweer 3 jaar geleden) 2 jaar puur Linux gebruikt voor mijn werk; voor een gerenomeerd unix/linux opleidingen- en consultancy bedrijf. Ubuntu op Dell laptops. Office met OpenOffice (presentaties exporteerde ik altijd naar pdf). Mail met mutt, evolution, covide en gmail. Ik deed vrij veel op de commandline. Ging prima allemaal... ik miste niks.

Nu meng ik mijn desktopwerk... win7 op HP laptops (werk), Ubuntu op Dell en desktop, Mint op de EeePC en Centos op mijn server.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/31, 14:55:05 door MrLeeJohn »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/31, 15:36:58 »
Ja, dat weet ik zeker: http://www.google.com/apps/intl/nl/group/index.html

Heb het op die manier ook geregeld voor de lokale scouting incl site via Google Sites.

Ja, ik zie het nu ook. Als je doorklikt bij 'Aan de slag' is het eerste waarom gevraagd wordt de domeinnaam.
Bedankt voor de info.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/01, 15:47:00 »
Zimbra en Zaraffa zijn veel genoemde oplossingen voor problemen met mail, contacten, agenda synchronizatie e.d.

Zaraffa werkt helaas niet fatsoenlijk met een native client. Wel puur voor e-mail + agenda maar dus niet voor contacten. Dit werkt momenteel alleen goed met Outlook (Ik ben Zaraffa certified nerd ;)).

Ik werk zelf op een compleet open source desktop. Thuis voor mijn eigen bedrijf, en ook op kantoor. We zijn op dit moment ook langzaam maar zeker alle MS servers  aan het demonteren, we draaien nog een Exchange + fileserver. Ik heb voor Evolution de mapi plugin geïnstalleerd en moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Dit werkt fatsoenlijk met exchange 2007 + 2010, voor de oudere servers zit er al default ondersteuning in Evolution.

Verder voor office taken gebruik ik Libre Office. Wij hebben op de zaak veel mensen op Linux + Mac werken dus hebben we semi afgesproken dat iedereen .odt moet gebruiken :). Dit werkt dus prima.

Verder gaan wij binnenkort over op Google Apps. Via mijn eigen bedrijf heb ik al een hoop bedrijven hier naar toe gemigreerd en dit is toch echt de mooiste oplossing.

Ik ben trouwens Linux sys-admin/voip engineer dus, vandaar. Ik zou niet eens Windows kunnen draaien ^^.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/01, 16:54:31 »
Zimbra en Zaraffa zijn veel genoemde oplossingen voor problemen met mail, contacten, agenda synchronizatie e.d.

Zaraffa werkt helaas niet fatsoenlijk met een native client. Wel puur voor e-mail + agenda maar dus niet voor contacten. Dit werkt momenteel alleen goed met Outlook (Ik ben Zaraffa certified nerd ;)).



Over Zimbra Desktop ben ik wel tevreden. Hij integreert agenda, mail en contacten prima.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/01, 18:22:36 »
Zaraffa = een server, niet zozeer een client.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/01, 20:34:29 »
Zaraffa = een server, niet zozeer een client.

Ja, dat weet ik wel. Maar Zimbra is ook een server, en ik gaf alleen aan dat ik met de Desktop al zeer tevreden ben.
De persoon die dit topic begonnen is heeft geen groot bedrijf dus zal naar aller waarschijnlijkheid niet een eigen mailserver draaien dus meer geinteresseerd zijn in Clients die werken.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/01, 20:46:09 »
Ik gebruik enkel en alleen Ubuntu. Zelf doe ik wel wat experimenteel werk met Ubuntu, dat wil zeggen dat ik naar tussen releases ga, en ook nog pakketten uit de basis installatie sloop en er eigen pakketten aan toevoeg.

Applicaties die ik gebruik voor mijn werk zijn:

Thunderbird voor email, agenda, rss
Ubuntu One voor back up maken van belangrijke bestanden
Libre Office 3.30 RC2 voor alle office taken (tekstverwerken, spreadsheets, presentaties, database front end, formules maken)
Firefox voor webbrowsing en web applicaties
Truecrypt voor het maken van encrypted mappen (zeer handig in combinatie met verborgen partities om je notebook te beveiligen tegen data lekkage bij diefstal).
Grisbi accounting software
Kazam desktop recorder voor het maken van instructie video's, die worden bewerkt met Openshot video editor.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

stadsomroep

  • Gast
Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/03, 14:14:13 »
Ik gebruikt al journalist uitsluitend Ubuntu voor alle kantoortaken. Dagelijks 300 mails met documenten van tal van afzenders in tal van formaten doorworstelen gaat zonder probleem: tegenwoordig met evolution hoewel ik vroeger Thunderbird gebruikte. Ik synchroniser mij agenda via Google ook met mijn telefoon. Ik heb, hoewel mij dat enigszins verbaast, minder problemen dan vroeger met Windows, waarin Office vaak miserie had met het lezen van documenten uit oudere of nieuwere Office versies. Dat loopt nu zeer vlot én ik heb ook geen last meer van virussen of een antivirus dat mijn (ietwat oudere?) PC bijzonder traag maakte. Voor mij was de overschakeling dus een godsgeschenk! ik doe ook mijn (bescheiden) boekhouding met GNUCash: lekker simpel en goed.

Offline Catharina

  • Lid
    • http://www.mingos.nl
Re: Zakelijk dus gewoon voor het werk ubuntu gebruiken
« Reactie #24 Gepost op: 2011/01/03, 14:27:03 »
Mijn tip zou zijn: doe zoveel mogelijk "in de wolken", via de gratis wolkdiensten van Google. Die zijn gekoppeld aan een gratis Gmail-adres, en omvatten o.a. Google Documenten en Google Agenda. Volledig toegespitst op samenwerking, en zelfs gelijktijdig bewerken door verschillende ingelogde gebruikers.

Zie dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=6_hJ3R8jEZM

Daarmee hoef je in Ubuntu alleen een goed functionerende webbladeraar te hebben als Firefox. Ook laat het de vrijheid aan de medewerkers, welk besturingssysteem ze thuis willen gebruiken (als ze van huis uit willen werken).

Nog een voordeel: je maakt gebruik van de robuuste en betrouwbare infrastructuur van Google. Technische topkwaliteit.  :)

Let op: Google Documenten moet je even apart op Nederlands instellen, want deze dienst volgt niet automatisch de taalinstelling van Gmail.

Het lijkt me zeker voor een bedrijf niet echt slim om je afhankelijk te maken van Google diensten. Google wil nog wel eens accounts zonder duidelijke reden afsluiten en aan klantenservice doen ze eigenlijk niet.

Zie bijvoorbeeld dit verhaal: http://www.techdirt.com/articles/20101229/15592412458/does-google-design-adsense-contract-so-youre-almost-forced-to-break-its-terms.shtml

Voor Google docs zijn ook  open source alternatieven, zoals http://eyeos.org/ of http://www.opengoo.org/ Kun je op je eigen server installeren en dan heb je niks te maken met allerlei voorwaarden van derden.