Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unity: pas het aantal workspaces aan  (gelezen 8811 keer)

Unity: pas het aantal workspaces aan
« Gepost op: 2011/06/14, 19:27:46 »
http://www.webupd8.org/2011/06/unity-quicklists-to-add-remove.html

Kijk, weer een stap in de goede richting van customization :)

jesse2314

  • Gast
Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/14, 19:42:06 »
Kijk nu gaat het goed met unity :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/14, 20:02:16 »
Dat ging het al, naar mijn mening, maar dit wordt helemaal mooi :)

Enige: Canonical moet dit eigenlijk allemaal integreren in unity, ook geen geklooi meer met ppa's en dat soort zooi, gewoon ingebakken, dan is unity pas echt perfect :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/14, 21:46:16 »
Het is geen commentaar Vistaus maar is het misschien handiger om al dat soort dingen te verzamelen en bij elkaar te zetten op bijvoorbeeld je site, hier op het forum?

Dan kun je denk ik veel mensen die dingen zoeken om in te stellen het makkelijk terug vinden.

Misschien ideetje voor een Unity site. :D

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/15, 09:13:46 »
tjah ik denk dat met al die add-ons voor unity de negatieve reacties toch wat minder gaan worden...
want unity is toch wel "customizable" of niet?

Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/15, 09:29:27 »
tjah ik denk dat met al die add-ons voor unity de negatieve reacties toch wat minder gaan worden...
want unity is toch wel "customizable" of niet?

Als Canonical dit soort 'tweaks' over gaat nemen dan wel.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/15, 10:57:54 »
Als Canonical dit soort 'tweaks' over gaat nemen dan wel.

We weten allemaal dat Unity in 11.04 nog lang niet af is en het heeft ook weinig toegevoegde waarde om dit telkens te roepen. Ondanks dat het een work-in-progress is, vind ik het persoonlijk zelf al zeer goed werken, maar wat er nog staat te komen, in 11.10 en 12.04 (de eerstvolgende LTS), dat wordt wel heel erg mooi.

Want er is een eindeloze stroom op gang gekomen met indicators (weer, systeembelasting, etc.), quicklists (om snel bepaalde opties te kiezen), verbeterde integratie in Unity/Launcher (Thunderbird: nieuwe berichten in de laucher, Chromium: downloads zichtbaar in de launcher, global menu), alternatieven voor Dash (met betere categorie-indeling), launchers (om bv schermen te minimaliseren), etc. etc.

Wat daar precies van overgenomen wordt, is niet duidelijk, maar de richting is duidelijk: Unity inspireert en faciliteert om iets neer te zetten wat we nog niet eerder hebben gezien. Daarmee worden langzaam maar zeker alle nadelen van Unity (wat niet ontkent wordt) weggehaald of zelfs omgebogen tot een voordeel.

Ontopic: mooi hoor, dynamisch werkbladen toevoegen of verwijderen. Dat kan de acceptatie om überhaupt met meerdere werkbladen te werken alleen maar versnellen.

Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/15, 11:26:27 »
Als Canonical dit soort 'tweaks' over gaat nemen dan wel.

We weten allemaal dat Unity in 11.04 nog lang niet af is en het heeft ook weinig toegevoegde waarde om dit telkens te roepen. Ondanks dat het een work-in-progress is, vind ik het persoonlijk zelf al zeer goed werken, maar wat er nog staat te komen, in 11.10 en 12.04 (de eerstvolgende LTS), dat wordt wel heel erg mooi.

Want er is een eindeloze stroom op gang gekomen met indicators (weer, systeembelasting, etc.), quicklists (om snel bepaalde opties te kiezen), verbeterde integratie in Unity/Launcher (Thunderbird: nieuwe berichten in de laucher, Chromium: downloads zichtbaar in de launcher, global menu), alternatieven voor Dash (met betere categorie-indeling), launchers (om bv schermen te minimaliseren), etc. etc.

Wat daar precies van overgenomen wordt, is niet duidelijk, maar de richting is duidelijk: Unity inspireert en faciliteert om iets neer te zetten wat we nog niet eerder hebben gezien. Daarmee worden langzaam maar zeker alle nadelen van Unity (wat niet ontkent wordt) weggehaald of zelfs omgebogen tot een voordeel.

Ontopic: mooi hoor, dynamisch werkbladen toevoegen of verwijderen. Dat kan de acceptatie om überhaupt met meerdere werkbladen te werken alleen maar versnellen.

Ik bedoelde het niet negatief naar Unity toe. Ik wilde alleen zeggen dat dit soort tweaks (eventueel in andere vorm) mogelijk door Canonical worden overgenomen maar dat dat nu nog niet vaststaat.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/15, 11:32:48 »
Ik bedoelde het niet negatief naar Unity toe.

Zo was het ook niet opgepakt, hoor.  ;)

Offline Tom

  • Lid
Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/15, 11:50:46 »
Want er is een eindeloze stroom op gang gekomen met indicators (weer, systeembelasting, etc.), quicklists (om snel bepaalde opties te kiezen), verbeterde integratie in Unity/Launcher (Thunderbird: nieuwe berichten in de laucher, Chromium: downloads zichtbaar in de launcher, global menu), alternatieven voor Dash (met betere categorie-indeling), launchers (om bv schermen te minimaliseren), etc. etc.

Wat daar precies van overgenomen wordt, is niet duidelijk, maar de richting is duidelijk: Unity inspireert en faciliteert om iets neer te zetten wat we nog niet eerder hebben gezien. Daarmee worden langzaam maar zeker alle nadelen van Unity (wat niet ontkent wordt) weggehaald of zelfs omgebogen tot een voordeel.

Ontopic: mooi hoor, dynamisch werkbladen toevoegen of verwijderen. Dat kan de acceptatie om überhaupt met meerdere werkbladen te werken alleen maar versnellen.

Schitterend wordt er zelfs lyrisch van.
Maar wat zegt Ome Henk en Tante Toos daarvan die met een simpele grafische kaart nog geen twee D Compiz kunen draaien.
Juist die zijn de pineut en daarom vind ik dat je teminste een keuze moet hebben voor een simpele ouderwets paneel zoals ongeveer in Gnome2.
En hoe blij U ook bent met meerdere werkbladen te kunnen werken hmm ik kan als simpele zak maar één ding te gelijk.
Dat Unity op zich zelf een groot succes in de toekomst gaat worden .. ja daar ben ik ook van overtuigd en dat meen ik ook.
Het zal Ubuntu een geheel eigen gezicht geven of te wel steil met voor veel mensen een grote aantrekkingskracht.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 12:16:00 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/15, 11:57:24 »
Want er is een eindeloze stroom op gang gekomen met indicators (weer, systeembelasting, etc.), quicklists (om snel bepaalde opties te kiezen), verbeterde integratie in Unity/Launcher (Thunderbird: nieuwe berichten in de laucher, Chromium: downloads zichtbaar in de launcher, global menu), alternatieven voor Dash (met betere categorie-indeling), launchers (om bv schermen te minimaliseren), etc. etc.

Wat daar precies van overgenomen wordt, is niet duidelijk, maar de richting is duidelijk: Unity inspireert en faciliteert om iets neer te zetten wat we nog niet eerder hebben gezien. Daarmee worden langzaam maar zeker alle nadelen van Unity (wat niet ontkent wordt) weggehaald of zelfs omgebogen tot een voordeel.

Ontopic: mooi hoor, dynamisch werkbladen toevoegen of verwijderen. Dat kan de acceptatie om überhaupt met meerdere werkbladen te werken alleen maar versnellen.

Schitterend wordt er zelfs lyrisch van.
Maar wat zegt Ome Henk en Tante Toos daarvan die met een simpele grafische kaart nog geen twee D Compiz kunen draaien.
Juist die zijn de pineut en daarom vind ik dat je teminste een keuze moet hebben voor een simpele ouderwets paneel zoals ongeveer in Gnome2.
En hoe blij U ook bent met meerdere werkbladen te kunnen werken hmm ik kan als simpele zak maar één ding te gelijk.

Ik denk dat Unity voor Ome Henk en Tante Toos juist een hele fijne dekstopervaring kan gaan worden. De icoontjes voor de programma's die Henk en Truus dagelijks nodig hebben staan mooi overzichtelijk links en niemand is verplicht workspaces te gebruiken.

Offline Tom

  • Lid
Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/15, 12:02:45 »
simpele grafische kaart nog geen twee D Compiz kunen draaien.

juist een hele fijne dekstopervaring kan gaan worden.  O0
simpele grafische kaart nog geen twee D Compiz kunen draaien.
Goed Gnome 3 zou waarschijnlijk wel gaan bij hun ,maar hier gaat het puur om juist Unity.

Vermoed dat volgend jaar er veel veranderingen gaan zijn in linux .. dus best wel spannend.
Hoe gaat bv Xubuntu eventueel veranderen ,wat gaat Cem (Mint) doen met Gnome3 in de toekomst PCLOS etc.
Ze zullen althans die Gnome gebruiken of er toch sterk aan aanleunen met Gnome3 moeten klaarkomen hoe dan ook ,of te wel Gnome2 zelf onderhouden.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 12:15:07 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/15, 12:11:56 »
Offtopic:
Jono Bacon:
Citaat
If we base our assumption that there are these two broad types of user we want to satisfy here (end users who are resistant to complexity and configurability, and power users who thrive on configurability), I believe we can satisfy both by delivering a simple system optimized for the former out of the box, but then build tools and community to allow power users to add the configurability they desire post-installation. I believe that power users are better equipped to build on a simple default installation than end users simplifying a more complex and configurable default installation.

http://www.jonobacon.org/2011/05/18/creating-an-ubuntu-power-user-community/

Er wordt vanuit canonical als ik die draad mag geloven alles aan gedaan om een power user community te faciliteren. Ik verwacht dan ook dat er voor een volgende versie tweak tools in synaptic zullen verschijnen waarmee je Unity kan customizen. De keus om niet alle tweak tools e.d. standaard te installeren vind ik een goede keus. De constatering dat veel tweak opties voor de simpele gebruiker enorm verwarrend  kunnen zijn, dat merk ik regelmatig als ik mijn moeder weer moet uitleggen hoe ze de slaapstand moet uitzetten wanneer ze een fotoalbum naar de drukker wil sturen. Dus een simpele basis, waarop power users tweak tools kunnen installeren lijkt mij een goede keuze. Vergelijk het met de compiz config settingsmanager die niet standaard geïnstalleerd was, maar die je eenvoudig kan toevoegen als je meer power wil. Dat lijkt mij voor unity ook de toekomst, een unity settingsmanager oid. Ik verwacht dat zoiets er in de volgende uitgave al zal zijn.

Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/15, 12:34:32 »
offtopic:

simpele grafische kaart nog geen twee D Compiz kunen draaien.

De hardware vereisten van Ubuntu met unity zouden in de toekomst wel eens omlaag kunnen gaan. Ubuntu gaat X waarschijnlijk vervangen door Wayland.

Wayland:
Citaat
Wayland provides a method for compositing window managers to communicate directly with applications, eliminating their dependence on X, allowing them to communicate directly with video and input hardware, becoming the display server. Applications render graphics to their own buffers, and a Wayland display server composites those buffers into the screen image. This is a simpler and more efficient approach than using a compositing window manager with the X Window System.[4]
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Wayland_%28display_server_protocol%29

Wayland gebruikt blijkbaar een eenvoudiger en efficiënter methode om grafische informatie op je scherm te toveren, en vraagt daarmee waarschijnlijk minder kracht van je hardware.

edit:
http://wayland.freedesktop.org/architecture.html
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 12:37:59 door Thomas de Graaff »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/15, 12:48:37 »
Het is geen commentaar Vistaus maar is het misschien handiger om al dat soort dingen te verzamelen en bij elkaar te zetten op bijvoorbeeld je site, hier op het forum?

Dan kun je denk ik veel mensen die dingen zoeken om in te stellen het makkelijk terug vinden.

Misschien ideetje voor een Unity site. :D
Qua verzamelen op het forum had ik hier een start gemaakt: http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/unity-handige-info-tips-%27n-tricks/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Tom

  • Lid
Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/15, 12:48:37 »
Zou dus voor veel mensen een oplossing kunnen zijn en dat is dan een zeer goede zaak. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/15, 12:56:31 »
Offtopic:
http://www.jonobacon.org/2011/05/18/creating-an-ubuntu-power-user-community/

Er wordt vanuit canonical als ik die draad mag geloven alles aan gedaan om een power user community te faciliteren...
Nog meer offtopic. Dat klopt! Ik hang al een tijdje rond in hun IRC-kanaal.
Het is nog in de opstartfase, maar via de wiki kun je alle info tot nu toe vinden: https://wiki.ubuntu.com/PowerUsers
Dit gaat dus vooral over de community van power users.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/15, 13:04:11 »
Dat lijkt mij voor unity ook de toekomst, een unity settingsmanager oid. Ik verwacht dat zoiets er in de volgende uitgave al zal zijn.

Zoiets is er al, zelfs in 11.04 ingebouwd (= unity-preferences) al is het wel heel summier qua opties :
http://i.imgur.com/f4q6k.png

Het idee is idd dat deze verder uitgebreid gaat worden, want CCSM kan nogal overweldigend zijn voor een doorsnee gebruiker.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 13:48:14 door markba »

Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/15, 13:11:25 »
Ik ben blij dat Markba ook nog wakker is en ben het volledig met hem eens .....

Heb het zelf ook al vaker gezegd maar zie/lees dat de mensen over het algemeen nog steeds niet goed snappen dat tussenversies ook daadwerkelijk testversies zijn !
Het heeft in ieder geval niets te maken met de LTS versie die gezien mag worden als definitieve versie.

Je mening geven op een tussenversie en het kreng tot in den treuren testen is natuurlijk een pre, daar zijn ze voor.
Maar ervan uitgaande dat de definitieve LTS er ook zo komt uit te zien en ondertussen conclusies trekken (zoals hier continu gebeurd) is een grote fout.

Dus wacht nou allemaal eens rustig af hoe de LTS versie word, test die dan uitgebreid en kom dan pas tot de conclusie of het wel of niet iets voor jouw persoonlijk is.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 13:12:56 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/15, 13:24:21 »
offtopic:
Het is nog in de opstartfase, maar via de wiki kun je alle info tot nu toe vinden: https://wiki.ubuntu.com/PowerUsers
Dit gaat dus vooral over de community van power users.

Wow, er is inderdaad voor de Engels sprekende al heel wat documentatie vergaard! :D

https://wiki.ubuntu.com/PowerUsers/Documentation

Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/15, 16:10:57 »
Het is geen commentaar Vistaus maar is het misschien handiger om al dat soort dingen te verzamelen en bij elkaar te zetten op bijvoorbeeld je site, hier op het forum?

Dan kun je denk ik veel mensen die dingen zoeken om in te stellen het makkelijk terug vinden.

Misschien ideetje voor een Unity site. :D

Aangezien ik zelf niet echt Unity meer gebruik, nein. En verzamelen in topic is wel een goed idee, maar toevallig kwam ik dit artikel later tegen dan die andere. En dan post ik het gewoon snel ;) Maar voor de rest: ik zal dan inderdaad een topic maken voor alles of in het nieuwe Ubuntu-NL nieuwsteam wat nog gaat komen.

Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/15, 16:19:10 »
Kijk nu gaat het goed met unity :)

Zelfs zó goed, dat we nog steeds PPA's en andere externe bronnen nodig hebben om te kunnen blijven doen wat we doen. Perfect.

Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/15, 16:33:09 »
Het is geen commentaar Vistaus maar is het misschien handiger om al dat soort dingen te verzamelen en bij elkaar te zetten op bijvoorbeeld je site, hier op het forum?

Dan kun je denk ik veel mensen die dingen zoeken om in te stellen het makkelijk terug vinden.

Misschien ideetje voor een Unity site. :D

Aangezien ik zelf niet echt Unity meer gebruik, nein. En verzamelen in topic is wel een goed idee, maar toevallig kwam ik dit artikel later tegen dan die andere. En dan post ik het gewoon snel ;) Maar voor de rest: ik zal dan inderdaad een topic maken voor alles of in het nieuwe Ubuntu-NL nieuwsteam wat nog gaat komen.

Is al iets voor http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/unity-handige-info-tips-'n-tricks/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/15, 21:32:23 »
Dat lijkt mij voor unity ook de toekomst, een unity settingsmanager oid. Ik verwacht dat zoiets er in de volgende uitgave al zal zijn.

Zoiets is er al, zelfs in 11.04 ingebouwd (= unity-preferences) al is het wel heel summier qua opties :
http://i.imgur.com/f4q6k.png

Het idee is idd dat deze verder uitgebreid gaat worden, want CCSM kan nogal overweldigend zijn voor een doorsnee gebruiker.

Dat zijn niet de enige opties, installeer compizconfig en daar staat iets dat Unity plugin heet, daar kan je ook dingetjes aanpassen.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Unity: pas het aantal workspaces aan
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/15, 21:42:09 »
Kijk nu gaat het goed met unity :)

Zelfs zó goed, dat we nog steeds PPA's en andere externe bronnen nodig hebben om te kunnen blijven doen wat we doen. Perfect.

Het gaat er niet om hoe het moet, het gaat erom dat het kan. Beter extern dan helemaal niet hè. Intern komt later vast nog wel.